optima akku

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja jartos, 14.11.2007.

  1. sievisam

    sievisam 1st gear

    Oli ongelmia pakkasella red topin kanssa (siis yhden ja 6.2d kanssa). ajoin c-teckin 7000 kanssa sen elvytys toiminolla läpi ja pistin paikalleen ja olin pari viikkoo pois maisemista tulin kotiin pakkasta -20c pari tuntia lohkiksessa ja lähti käyntiin ennen tota c-teckiä ei toivookaan -15C ilman lisä virtaa. nyt ainakin pelittää 8)
     
  2. virta

    virta Gearhead

    Biltemalla on ainakin joillain akuilla 4 vuoden takuu,mainostivat akkua vielä jotenkin erityisekseksi.Tuntuu tuossa tehoa olevan,ainakin uutena.
     
  3. NymiS

    NymiS Gearhead

    Tuota C-Tekin elvytys-toimintoa ei kannata käyttää Geeli-Akuille.
    Elvytys nostaa latausjännitteen ylemmäks, jonka tarkoituksena on kiehuttaa akkua... Mitäs ajattelet että geeli tykkää tuosta kiehuttamisesta?

    Monessa geeli-akussa lukee päällä max 14,5V

    Pitkä lataus vaan normaalilla laturilla, purkua isolla virralla ja toinen lataus.
    Elvyttää paremmin kuin tuo C-Tekin ominaisuus.
     
  4. freeride

    freeride Gearhead

    optima ei ole geeliakku..se on spiraalikenno AGM.

    http://www.optimabatteries.com/product_support/faqs.php

    What is a Gel Cell Battery? Is OPTIMA a gel battery?

    A gel battery design is typically a modification of the standard lead-acid automotive or marine battery. A gelling agent is added to the electrolyte to reduce movement inside the battery case. Many gel batteries also use one way valves in place of open vents, which helps the normal internal gasses to recombine back into water in the battery, reducing gassing.

    An OPTIMA battery is not a "gel" battery or regular flooded acid battery. An OPTIMA is a Spiralcell AGM battery.

    optiman käyttöohjeissa lukee pikalataus -max.jännite 15.6V,ei virtarajoitusta,kun akku ei lämpene yli 50°C.Lopeta,kun virta on pudonnut alle 1A.
    Jos akun jännite alle 11V pikalatausta ei suositella,vaan 2-3A vähintään 14h.
     
  5. sievisam

    sievisam 1st gear

    Ei se vielä ainakaan oo nokkinsa ottanu c-teckistä, toimii :odroll:
     
  6. NymiS

    NymiS Gearhead

    No juu spiraalikenno akku joo, ei varsinainen geeli akku, mutta happo on kuitenkin imeytetty kiinteään aineeseen toisin kuin vesi/lyijy akussa ja tuo elvytys on tarkoitettu nimen omaan vesi/lyijy akun sulfaatoitumisen poistamiseen.

    Tyhjälle optimalle suositellaan hidasta latausta pienellä virralla.

    Lataamalla->Purkamalla isolla virralla ja latamalla taas, saadaan turvallisemmin ne optiman reservit käyttöön taas.

    jokainen tehköön akuilleen ihan mitä haluaa, mutta näin minä oon tehny
    ja ikinä ei ole ollut ongelmia optiman tai Vartan AGM akkujen tai geeli akkujen kanssa.

    Vesi/lyijy akkukin herää melko usein kivasti henkiin c-tekin recondilla mutta
    sitä en oo noihin AGM/GEELI/SPIRAALIKENNO/LASIKUITU akkuihin käyttänyt.
     
  7. terence hill

    terence hill Gearhead

    Miten tää optiman varauksen purkaminen isolla virralla käy talliolosuhteissa???
     
  8. NymiS

    NymiS Gearhead

    Pyöritä vaikka autostasi starttia sillä
     
  9. Onkos kellä kokemuksia hotrod-battery merkkisestä pikkuakusta , tuli ostettua semmonen ja ainakaan tällä yksilöllä ei tee v###uakaan , startatessa jännite putoo 2,5 volttiin , eli ei kovin hääppöisesti pyöritä :lol:

    Nuohan ilmoittaa starttaustehon koneen hevosvoimien mukaan (?!) joka nyt ei voi perustua mihinkään todelliseen virrantarpeeseen . Jossain oli mainittu jopa 1050 A... Just joo.

    HAMB:ssa oli jotain keskustelua noista ja siellä oli juttua että noi halvat ja miksei kalliimmatkin apustartterit sisältäis tuollaisen pikku-tehoakun...

    Täytypä ostaa yks ja kurkata sisälle , omassa tapauksessa tila on ratkaiseva , täytyis löytää hyvä pikkuakku.
     
  10. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Tai jossei halua starttia kiusata kun sitähän ei ole tarkoitettu pitkään käyttöön, niin kaikki valot, takalasinlämppäri, istuinlämppärit, puhallin ja pyyhkijät päälle, niin aika äkkiä alkaa virta vähenee pattereista. Huomasin tämän kun entisestä hiacesta tyhjensin pissapoijan säiliöö kun sinne oli joutununna naftaa. Ei meinannu enää startata ku pari säiliöö oli pumpattu läpi ja pyyhkijät hinkannu lasia ja valot oli päällä. :poff:
     
  11. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    http://www.youtube.com/watch?v=0Wn2Have ... re=related

    "Nanopattereista" on jotkut rakentaneet pikkuakkuja, pitäis vissiin kaupallinenkin patteri tulla jossain vaiheessa myyntiin
     
  12. NymiS

    NymiS Gearhead

    Startin kanssa saadaa sinne kulutusta riittävästi että akun kemiassa tapahtuu lämmön kanssa muutoksia, periaatteessa ihan sama kuin
    C-Tekin recond toiminto mutta virta kulkee toiseen suuntaan ja on näin akulle turvallisempi tapa.
     
  13. lehtijousi

    lehtijousi 1st gear

    Tulipa tuossa 55ah yellowtopit hommattua, kun snajderit porsi vasta 6v ikäisenä.

    Optiman akun keston hehkutusta on saanut kuulla, mutta optiman omalla sivulla sanotaan näin.

    https://www.optimabatteries.com/en-us/experience/2013/09/how-long-will-my-car-battery-last

    No phoenixissa on ikuinen kesä, eikä san diegokaan suomea vastaa, mutta hämmästyttävän lyhytkestoisena akkuja noissa maisemissa pitävät. Olisiko tuo akkujen eliniän maksimoimiseksi rakennettava akuille jotain lämpösuojaa, ettei altistu varsinkaan näin kesäaikaan moottorin lämmölle, jos tuo lämpö on näiden akkujen surma?

    Suomessa myös mainostetaan akkujen kestävän 3-5 kertaa normaaliin verrattuna, mutta optiman omilla sivuilla puhutaan vain jopa kolminkertaisesta kestosta.
     
  14. sbm396

    sbm396 Gearhead

    90 luvulla kun tuli autohifiä harrastettua ostin optima yellowtopin akku oli mulla käytössä ainakin 6 vuotta sitten myin kaverille jolla oli käytössä pari vuotta ja vielä siitäkin myi eteenpäin ja ainavaan pelitti. tosin oli mulla vaan lisäakkuna takaluukus että aika kevyellä käytöllä oli
     
  15. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Capricen keltainen Optima vaikuttaa kuolleelta, ei tunnu ottavan virtaa vastaan akkulaturilta. Yksi laturi jopa päästi savut uloskun latasin tuota. Digitaalilaturi näyttää nollaa eikä lähde lataamaan.. Käynnistin äsken apuvirralla ja annoin käydä vartin verran, koetin samantien uudestaan startata mutta oli täysin hiljaista. Saako sen jollain jipolla vielä henkiin?
     
  16. GBS

    GBS 3rd gear

    Taitaa olla valmis. Ainakin mun tärylätkässä oli. Se kuoli kesken starttauksen ja ei mitään eloa enää.
    Jännästi tulee tunnit täyteen niin se loppuu ku seinään.
     
  17. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Juu, loppu taitaa olla. Täytyy vielä kattoa onko siinä vuosiluku merkattu, ihan mielenkiinnosta. Nuo näkyy maksavan 300, joten seuraava akku onkin sitten joku motonjetin tuote.
     
  18. Bukero

    Bukero Gearhead

    noista punasista sen verran kokemuksia että vanhakoppa 6,2dvanissa pariasennuksena toinen akku kuoli noin 6-7v ikäsenä mutta se jäljelle jäänyt ei meinannu luovuttaa millään. oli vielä lähes toisen rupeaman sijais/talli apuakkuna. vasta kun unehtu talveksi hankeen niin keväällä ei enää vörkkiny. tein sille piruuttani ruumiinavauksen, diaknoosina poikki hapettunut virtakisko, rullakennot näytti silmämääräisesti ehjiltä...ainakin 10-12 vuotta siis kesti. tuollanen vani webaston kanssa on muuten kova syömään akkuja, normi vesiakut kesto max. 3v. jolloin kolmas talvi tuurilla läpi. ja joka aamu piti liikkeelle päästä. eli ei harraste touhua.
     
  19. repas-90

    repas-90 3rd gear

    Mulla on vuonna -95 hankittu punainen optima edelleen käytössä,pyörittää kolmenlitran traktorin moottorin käyntiin helposti.Oli korvetessa ensin kymmenenvuotta,siirsin sitten K1500 pikappiin, jokunen vuosi meni niin alkoi välillä startailla huonosti kunnes en enää luottanut siihen vaan ostin uuden.Talven oli odottamassa jäteasemalle vientiä mutta kun kakkostraktorista oli akku jäätynyt laitoin sen siihen että laturi ei simahtais,traktorissa tuli käyttöön norminavat siitä päältä niin pelaa normaalisti.Myöhemmin kuullut juttua että jos sivunapoja kiristää liikaa virtakisko sisältä katkeaa,en tiedä pitääkö paikkaansa en ole asiaa tutkinut.
     
  20. hateju

    hateju 1st gear

    Pari kuollutta optimaa herättänyt henkiin kytkemällä toiseen akkuun kaapeleilla kiinni ja sitten lataukseen.
    Muuten ctec vaan sytytti häiriövalon.
    Sama toimi vartan agm akkuun.
     

Kerro tästä muillekin!