Outo kierre

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja musta pässi, 16.2.2019.

  1. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Cumminsin öljypohjassa on mitä ilmeisimmin no spill solution tahikka femco (ota niistä selvä kun ihan samanlaisia) niin sanottu oil drain valve. Nyt kun olen aikani meisselin kanssa painellu jousta että saa laskettua öljyt pois niin tuumin että näinhän se ei pitäisi mennä. Siihen kuuluisi siis kierteellä tulpan tilalle kierrettävä letkullinen nippa jolloin vois vaikka hypätä kyykkyhyppyä sen valumisen aikana eikä ootella selällään käsi puuduksissa kun 11litraa valuu astiaan ja osa kainaloon. Ongelma on: kierteen ulkomitta 23,5mm ja tulpasta kierteen sisämitta 22,4. Mistään ei ole tullut vastaan että mikä kierre on kyseessä. Ei kummankaan firman kotisivuiltakaan. No spilliä ei edes saa mitenkään kun eivät toimita Suomeen kukaan. Toimiva muuten mutta vituttaa vaihdot kun ei tullut nippaletkua mukaan. Edellinen taisi kymmenen vuotta meisselillä painella, minä kyllästyin vajaassa kahdessa. Olisko kellään kokemusta tai tietoa tosta kierteestä jotta voisin nipan väsätä siihen?
     
  2. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Muokattu: 16.2.2019
  3. chevyjussi

    chevyjussi 2nd gear

    Hydrauliikka liikkeistä me on noita öljypohjan pikatyhjennys venttiileitä ostettu ja sieltä saa sen laskuletkun kans.
     
  4. sangi74

    sangi74 Gearhead

    traktori huollosta tyhjennys letku
     
  5. mikaa7146

    mikaa7146 Gearhead

    Suomen Telakone Oy, Humppila tai Machinery, Vantaa. Ei ole kalliita kummassakaan puodissa. Onko 5,9 vai 6,7?
     
  6. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jaa, sepä tietysti selvittäs asiaa jos se oliskin npt jenka eli kartiokas. Eipä tullu mieleen näköjään. Sillä femcolla oli sittenkin muuten katalookissa ne jengat kun oikein muistelin ja ne tais olla m26x1,5 ja m20x1,5. Niistä ei kumpikaan siis osu likikään. No spillillä taas ei ja toi 1/2 npt tosiaan olis todennäköisin. Tietysti oletin että joku suora millinen tai tuumainen se olis toisessa samanlaisessa ku ovat kuin kaksi marjaa. Olettamus on ensimmäinen askel kohti erehtymistä.

    Kattelin heti ku etin että saa kyllä genos garagesta mutta ei ole suameen toimitusta luvattu sivuilla mutta onko kokemusta saako sieltä ja onko kulut minkälaiset. Tätäkin hain mutten löytäny netin syövereistä?

    Saahan niitä tietysti uusiakin letkun kera mutta näköjään pitää tuntikausia tuhrata välillä että vois ite tehä ja käpistellä sen ja säästää muutaman euron. Yleensä se hyvä mieli tulee kun tekee tai korjaa jotain vaikka lopulta jäis kalliimmaksi kuin uusi. Palaneita hermoja ja väsyneitä silmiä tai auenneita ranteita kun ei hinnoittele.

    Kiitos vastanneille, täältä on yleensä löytynytkin apua nopeasti ja luotettavasti.:)

    Ps. 5,9 12Valve
     
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Sanoisin että 1/2" NPT tai R se ei ole, 1/2" NPT:n isoin halkasia kierretapissa on 21,7mm eli on alle tuon koon. Alkureikä 1/2" NPT:lle on 18mm, ja 1/2" R 19mm, nousu molemmissa sama, 14 nousua tuumalle.

    Mun Cumminseista se alkuperäinen on lähtenyt aina roskiin, ja korvattu jollain omatekoisella muun öljypohjan muokkauksen ohessa. Sellanen hydykaupasta saatava tulppa niissä on kuitenkin ollut, olisko kierre ollut sitten mahdollisesti M24 x 1,5? Sopis noihin sun mittoihin?
    Kierrekammalla se selviää....
     
  8. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Niin, se öljypohjan jenka on joittenkin katalookien mukaan ennen -95 ja 2002 jälkeen m18x1,5 ja väliin jäävillä m22x1,5 siinä öljypohjas. Tosin kun se venttiili siinä nököttää ni siihen sitä jatkoa kaipailin. Kokeilin ihan huvikseni siihen oraksen poresuutinta kun siinä on m24x1,0 jenka. Poresuutin on liian pieni joten venttiilissä on isompi kierre. Nousukin olis ollu väärä varmaan mutta suuntaa koolle sillä hainkin. Millinen kampa on hävinny ja tuumanen on tallella. Se on sellasta matalaa compact- mallia se venttiili katalookin mukaan. Vaikea kierteen lyhyyden takia nousua mitata. Koitin tapillakin kattoa. Mietin että tulppa mukaan ja puljuun. Kai siihen käypänen löytyy jostain.
     
  9. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Noihin mittoihin vois jollain tapaa osua 1" SAE- jenka?
    Parempi kuitenkin tosiaan etsiä mallin mukaan, hydykaupasta vois löytyä?
     
  10. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

  11. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Mulla on tollanen Fumoton vena rätkän vaihdelootassa. Meni kierre tyhjennysropusta ja kun vanhan köykämiinin lujuus vastaa jäätynyttä purkkaa niin tollanen vena oli hyvä ratkasu. Ei vuoda ja helppo laskee öljyt pois.

    Niitä on vähän erilaisia ja eri kierteellä.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  12. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    No niin, nyt olen päätynyt seuraavaan: jenka on m24x1,25. Perustelut seuraavat: halkaisija osus suht kohdalleen ja nousu mitattu tapilla ja pultilla siksi 1,25 kun kampa on hävinnyt. Näissä venttiileissä on tutkimuksieni mukaan ollu juuri tuo mainitsemani aiemmin mutta uudempiin vaihdettu m26x1,5. Vanhaa varastoa tuskin löytyy mistään niin että uus pitäs ostaa isommalla jenkalla siis kun ei tohon kokoon mitään liitososia taida olla. Ymmärtääkseni pakkoja ja tappeja kuitenkin on että joku tollo peloton sen tietysti tekee mutten minä.
     
  13. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Kaapunki reissulla ku hain kontaktorin sähkökaappiin kysäsin samalla ku samalla alueella olivat ni hai fleksistä, ikh:lta, etrasta ja yksityiseltä hydrauliikka yrittäjältä ni turha on m24x1,25 kierteellä mitään letkukaran tapasta toivoa. No, yrittänyttä ei laiteta. Tilasin sitte yksintein uuven järkevämmällä jenkalla jossa letku jo mukana samaan rahaan. Ei kannatas nuukailla vaan aina parasta ja uutta eikä yrittää säästää......
     
  14. Bukero

    Bukero Gearhead

    sisuja huoltavista korjaamoistakin olis voinu kysellä, niillä niiton oltava ettei tarvi tuota meisseli/kainalo systeemiä käyttää:D
     
  15. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Minkälaisen tilasit tarkalleen ottaen?
     
  16. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Stahlbus m22x1,5 jenkalla joka siis cummins 95-01 öljypohjassa ja johon tulee se letkuadapteri samaan hintaan. Niissä on kai ollu vuoto-ongelmia mitä olen lukenut rapakon takana. Se kai syy tai laiskuus pikaventtiilin käyttöön. Muutenhan mikäs homma se on 6000 mailin välein puottaa proppu astiaan, kääriä hiha ja onkia se pois sieltä paljusta.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  17. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    No mulla on taas toi Stoolpus öljytankissa, on kyllä kätsy, kestää valua kauemmin kun jos irrottas vaan ropun mutta ne öljyt saa varmemmin valutettua kanisteriin. Ei ole kyllä vuotanut tämäkään, ja on siinä lakkina kierrekorkki ja o-rengas välissä. kierre tässä 5/8 unf

    http://www.stahlbus.com/products/en/oil-drain-valve/index.php
     
  18. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Noinhan se meni ekat 20v, sitten viisastuin ja nyt 15v menty juuri tollaisella:

    [​IMG]
     
  19. urho3

    urho3 Gearhead

    Eikö lähde öljyt imemällä pois?
     
  20. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Kyllä se painovoima hoitaa sen valumisen. Jahka se venttiili saapuu ni menee sitte suoraan kanisteriin. Ennen piti valuttaa meisselillä venttiiliä painaen paljuun, siitä kaataen paljusta tratin avustuksella kanisteriin. Joka työvaiheessa öljyä oli käsissä, kainalossa ja saatto kaataessakin luiskahtaa ohi tratin. Sitten peset sen tratin ja paljun liuottimella ja painepesurilla. Kanisterin saa viedä kaatikselle ilmaseks, luojan kiitos. Jos oli vielä hanskat rikki ni kädet haisi öljylle kaks päivää vaikka millä pesit.

    Se hihojen kääriminen ja propun etsiminen öljyastiasta juontaa siitä vanhasta pilakuvasta jossa pappi tiputtaa lapsen kastemaljaan ja sanoo huolestuneille vanhemmille hihansa käärittyään ja pyöritettyään maljassa kättään: ”ei hätää, kyllä lapsi löytyy”.

    Tietysti jos asiaa miettii ni jakolaatikossakin olis hyvä olla vastaava. Öljyt valuu panssarin päälle muuten. Toisaalta harvemmin siihen laitetaan ja ei se monella pultilla sitte ole kiinni. Vähän sama kans vaihdelootassakin ja siinä kuitenkin pohja irrotetaan suodattimen vaihtoa ja pantojen säätöä varten.
     
    Vuppe tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!