Outo maali-ilmiö

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja JPeltsi, 26.6.2008.

  1. JPeltsi

    JPeltsi 3rd gear

    Tuossa oli mazda pari päivää pressun alla ja pois ottaessa odotti tuollainen näky

    http://s7.photobucket.com/albums/y269/kuva3/Mazdamaali/

    Maali oli kadonnut läikittäin lukuisista paikoista, jostain pahemmin kuin muualta. Kaikenmaailman vahoja ja vastaavia olen eilen ja tänään koittanut eikä auta, näyttäisi siltä että maali on kadonnut lakan alta. Itse pinta kun on tasainen eikä siinä näy mitään outoa. Maali on kadonnut joistain paikoista enemmän kuin toisaalta, tuossa ensimmäisessä kuvassa ei ole pahemmin likaa vaan kaikki värivaihtelut ovat tulleet tuossa yhteydessä. Paikoin voi olla jotain pisaran kokoisia kohtia, kun taas katossa on todella laajoja alueita. Aiemmin maalipinta oli tasaisen punainen

    Maali on kadonnut tosiaan vain pressun alla olleelta alueelta, pressu on lähes uusi eikä sitä ole käytetty mihinkään epämääräiseen.

    Kertokaan viisaammat mitä ihmettä tässä on tapahtunut?

    Tämmöistä tämä on kun hankkii ensimmäisen harrasteauton, mikään ei mene nappiin. Ei tuota oikein enää kehtaa ulkona käydä näyttämässä
     
  2. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    No siis tuo alue josta maali on "kadonnut" , ei johdukaan siitä että olis jokin tuollainen ihme käynyt.

    Vaikuttais että lakka on irronnut punaisesta maalista, eli varovasti rapsuttamalla lähtis palasia pois lakasta, todennäköisesti. Tuo "ilma" tuolla lakan ja punaisen maalin välissä voi olla myös kosteutta. Pressu kun tuon kuitenkin aiheutti, niin epäilisin sitä.? Oliko auto pihalla, satoiko tms?
    Originaali maalipinnan ei ihan heti pitäis tuota tehdä (?)

    Noin tietääkseni käy kun pintavärimassan ja lakkauksen välinen aika on ollut väärä, tai aineet sopimattomia keskenään. On myös voinut olla jotain tekemistä maalausolosuhteiden kanssa. Mistäs tosta tietää :odroll:
     
  3. JPeltsi

    JPeltsi 3rd gear

    Satoi tosiaan varsin paljon, pressu oli vuotavien takalamppun tiivisteiden takia peräosan päällä.

    Ei tuo tosiaan hilseile vaikka kuinka jynssäisi, maalipinta on täysin tasainen katsoi mistä kulmasta tahansa.

    Maalipinta on varmasti suurimmalta osin aivan orkkis, siltä ainakin vaikuttaisi. Oikea takakulma on joskus kolaroitu, ja sitä on joskus ilmeisesti maalailtu. siinä kohdassa on näköjään kitti alkanut halkeilemaan parista kohdasta. Tätä ei ollut vielä juhannuksena kun tutkin lähemmin korjailuja. Noh, se tuskin tähän liittyy.
     
  4. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Lakan tarvitsee olla irti vain nimeksi maalista, ja noin käy. Ei lakka irtoa välttämättä hankaamalla, mutta terävä isku( vaikka kynnellä, tai kivi lentää ajossa tms) saa lakan irtoamaan lastuina. Lakkahan on aika lujaa tavaraa sinänsä, pinta voi kiiltää vaikka kuinka ja koska on reuna-alueiltaan kiinni,, ei välttämättä lähde irti ihan noin vain, vaikka ei olekkaan itse maalissa enää kiinni. Hiukan riippuu just kyseisien lakan ominaisuuksista. Myös kosteus, joka lakan on syystä tai toisesta irroittanut (alakautta) , voi aiheuttaa ns. imu efektin eli tavallaan koskeus on vähetessään muuttunut "alipaineen-alaiseksi" eli vetää irtonaista lakkapinta saareketta puoleensa.. No tuo ilmiö on aika vaikea selittää. Vähän samansuuntainen kuin kapilaari ilmiö muttei sinnepäinkään :rotfl: :rotfl:

    Mutta, oletko varma että tuossa kuitenkin on lakka päällä? Jos ei, kyse on jonkunlaisesta "maitoontumisesta"... Mikä auto tuo on, 121 ?

    Jos tuo ei ole lakattu, vaan jokin akrylimaali, joka monesti punaisissa japanilaisissa on ainakin takavuosina ollut, vois ihan myllytys avittaa..

    Mä nyt yritän parhaani mukaan tässä ymmärtää tota probleemaa, mutta nuo ei ole aina kovin yksioikoisia joten voin olla joissain asioissa väärässäkin.
     
  5. jublomb

    jublomb 1st gear

    Myös minä voin olla väärässä,mutta kyllä nuo ihan irronneelta lakalta näyttäis kuvien perusteella.
     
  6. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Vahvasti kallistun sille puolelle kyllä, vaikka annoin vaihtoehtoa. Ikävä kyllä.
     
  7. villek

    villek 1st gear

    Olen joskus vastaavan nähnyt, todennäköisesti on maalattu uudelleen vain kevyesti matatun vanhan maalin päälle ja joku on vielä ahkerasti puleerannut ja uusi maalipinta on ollut todella ohut.
     
  8. mercakungen

    mercakungen Gearhead

    Mutta, oletko varma että tuossa kuitenkin on lakka päällä? Jos ei, kyse on jonkunlaisesta "maitoontumisesta"... Mikä auto tuo on, 121 ?

    Jos tuo ei ole lakattu, vaan jokin akrylimaali, joka monesti punaisissa japanilaisissa on ainakin takavuosina ollut, vois ihan myllytys avittaa..


    Katosta on kiilto hävinnyt sen verran perusteellisesti, että kallistun tuohon lakattomaan vaihtoehtoon. 2K-akryylilakka ei patinoidu noin pahasti. Omassa Mazdassani oli kevyt keulalämäri, jonka johdosta etuloksut ja konepelti maalattiin uudestaan (punainen). Punaiset tarvikemaalit ovat todella huonoja kestämään säätä. Vesipisarat aiheuttavat tuollaisia vaaleita alueita omassa autossani. Myllytys auttaa-hetkeksi. Pressun alla on ollut vettä, joko kondenssia tai satanutta. Autosi on siis maalattu uudelleen jossain vaiheessa.

    Matti
     
  9. Macho

    Macho Gearhead

    Mitä tapahtuu jos painat kynnellä voimakkaasti jostain vaaleasta kohdasta? Tummuuko siitä hetkeksi vai mitä?

    Koita myös imukupilla pystytkö laajentamaan noita alueita sillä vetämällä?
     
  10. timoknihti

    timoknihti 1st gear

    kuvan perusteella näyttäs kyllä lakka olevan irti vois johtua huolimattomasti tehdystä häivytys korjauksesta tms
     
  11. kivinen

    kivinen 1st gear

    Tämä on ihan arvuuttelua, mutta voisiko olla, että tuo kaikkien muiden punaisten autojen tapaan värivahattu. Tuo vaalea alue on suurin piirtein se väri missä oltaisiin ilman värivahaa. Pressun käyttö ja alle jäänyt vesi nopeutti värivahan häviämistä.

    Joihinkin punaisiin maaleihin jää tosiaan sellaista vaaleeta "hapettumaa", jonka saa pois vahailemalla. Värivaha sitten tuo hapettuman päälle väripigmenttiä, eikä pysy sen takia kovin pitkään kirkkaan värisenä.
     
  12. R.H

    R.H 1st gear

    Komppaan.
    Edellinen käyttöautoni oli punainen, ja tuommoset vaaleat alueet oli normaalia. Esim jos sattui pesemään auton pesuaineella jossa oli jotain liuotinta kuten jokin raskaan kaluston pesuun tarkoitettu aine, niin auto saattoi olla kauttaaltaan tuommonen laikukas, varsinkin jos aine jäi pitemmäksi aikaa maalipinnalle.
    Ostat laadukkaan punaisen värivahan ja vahaat huolella tuon pirssin ja ongelma kohdat useaan kertaan, niin todennäköisesti pääset noista eroon. Myllytys varmaan paras keino. King värivaha ei auttanut noihin yhtään. Turtlewaxi tais olla parempi.
    Punaisen värin ominaisuus vanhetessaan kenties.
     
  13. CandyBee

    CandyBee Gearhead

    Mun bestikselläni on (myös punainen) pösö jossa koko konepelti on samannäköinen, sekin oli ihan tasainen pinnaltaan, kunnes naapurin koira hyppäsi nojailemaan pellille, sen jälkeen lähti lakka isoina siivuina veks.
     
  14. rapa-ripa

    rapa-ripa Gearhead

    tää on hyvin tavallinen ilmiö autojen maalipinnoilla silloin kun muovipressun ja maalipinnan välissä on vettä.

    vesi kuivuessaan jättää pintaan suolaa joka kuivuessaan ikäänkuin liimaa kevyesti pressun kiinni pintaan.

    irrotessaan pressu varmaankin on tässäkin tapauksessa hieman "rapsahtaen" irronnut, vai..?

    yleensä jäljet lähtevät kun pintaa lämmittää kevyesti kuumailmapuhaltimella ja kiillotustahnalla käsin kiillottaa tai myllyttää ennekuin pinta jäähtyy taas kylmäksi..
    ei takuuvarma temppu joka kerta, mutta usein on toiminut...

    t. ripa
    www.stirwell.fi
     
  15. JPeltsi

    JPeltsi 3rd gear

    Joo, pressu on ollut noista kohdista ilmeisesti liimautuneena pintaan. Tätä en huomannut irroittaessa mutta jälkikäteen katsottuna pinnassa ollut pöly on tiivistynyt sen näköisesti että on se jotenkin kiinni ollut. Luultavasti kyseessä on tuo Ripan mainitsema ilmiö.


    Aikaisemmasta pinnan hoidosta ei ole mitään tietoa mutta pinta on tuossa keväällä perus vahalla vahattu. Liekö sitten osasyyllinen ilmestyneisiin laikkuihin.. luultavimmin näiden tietojen perusteella.

    Täytyy viikonloppuna tutkiskella tarkemmin ja katsoa tehoaako mikään.

    Kiitos jo tässä vaiheessa neuvoista ja vinkeistä, aina oppii uutta. Laitan viestiä myöhemmin kun selviää mitä tapahtuu


    Edit. Ilmeisesti tuossa ei kuitenkaan ole varsinaista lakkaa vaan aiemmin mainitun kaltainen pinta.

    Tosiaan, kun sitä kynnellä painaa/rapsuttaa niin esille tulee punaisempaa pintaa. eli tätäkin soveltamalla voisi jotain saada aikaiseksi.
     
  16. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Joo jos lakkaa ei ole pinnassa ollenkaan ja tuo ei olekkaan irtonaista lakkaa vaan maitoontuminen niin myllyttäminen auttaa..

    Värivahat on vähän sama asia , kuin se että lakaisisi roskat maton alle...
    Onkos kukaan pistänyt merkille että monesti tuota värivahaa saa olla aika tiuhaan levitelemässä. Kun kaikki roina joka keinotekoisen kiillon aiheuttaa (esim silikoni) , haihtuu melko nopeasti... :wc:
     
  17. Pöhö-Andrei

    Pöhö-Andrei 1st gear

    Ja auto aurinkoon pariksi päiväksi ja seuraa mitä noille alueille tapahtuu. Voi nimittäin olla että tuo pressu on hautonut tuota kosteutta maalipintaa vasten ja vesi on imeytynyt siihen aiheuttan tuon laikukkaan ilmiön. Voi myös olla että osin tästä syystä johtuen lakka on korkannut irti värimassasta ja siihen ei auta muu kuin uudelleen lakkaus.

    Omassa passatissa on katossa hieman samannäköistä efektiä, ja siitä on lakka itrti. Lienee noiden tyyppivika => vesivärejä.
     
  18. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Itse asiassa vesiperustainen värimassa on tosi lujassa kiinni ja tekee kyllä tehtävänsä. Se, jos lakka irtoaa ei ole sen alla olevan värimassan syy, vaan seuraus virheestä joka on sattunut kun maalausta on tehty.
    Lakkahan on samantyyppistä liuotin tavaraa kun ennenkin. Uusi teknologia pelottaa ihmisiä aina ennen kun totuttu on.
     
  19. Pöhö-Andrei

    Pöhö-Andrei 1st gear

    Näinhän se menee. Jos tuo lakkaus on tehty hieman raakaan pohjaan korkkaa se aamenen varmasti. Kuivatusajat kun poikkeaa tuntuvasti näissä vesi- ja liuotinmassoissa.
     
  20. typewriter

    typewriter 3rd gear

    Tuohan viittaa juuri siihen että myllyttämällä saat pinnasta taas hyvän. Suht kova kiillotuslaikka, myllytyskone (ison rälläkän näköinen laite säädettävillä kierroksilla, EI sellainen halpahallien kahden käden laite) ja hyvä esim.3M kiillotusaine niin a`vot.
     

Kerro tästä muillekin!