Outo nakutus 305:sta =>Vetolevy..

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja -nikke-, 28.6.2008.

  1. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Noniin. Kävin heittämässä kylällä lenkin, ja tankkauksen jälkeen kun laitoin auton käyntiin niin ilmeni outo sivuääni. Käynnistäessä kierrokset jonkunverran nousi ja kun kierrokset alkoi laskea tyhjäkäynnille alko kuulumaan kierrosten tahtiin hidastuva nakutus. Tyhjäkäynnillä ei kuulu mitään. Myöskään tasakaasulla ajaessa tai kiihdyttäessä ei kuulu mitään. Aina kun hidastaa risteykseen tms niin alkaa tuo nakutus kuulumaan. Ehkä jossain 1500rpm tuntumassa?

    Mistä lähteä paikallistamaan vikaa? Kone on Chevyn 305 TPI -86 Camarossa.
     
  2. Wäiski

    Wäiski Gearhead

    Sulla on varmaankin kone ihan tuhannenpaskana. Parempi kun heivaat sen kaatopaikalle ja ostat uuden japanialaisen.
     
  3. balez

    balez 1st gear

    vedä sinä vittu päähäs...

    ja aiheeseen... peltisarjat...? vuotaako tiiviste?
    kuuluuko aina vai vaan esim lämpösenä?
     
  4. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Pellisarjat on joo. Nyt illalla ekan kerran alko kuulumaan koneen ollessa vielä lämmin. Voikohan sellasen terävän äänen aiheuttaa vuoto?

    Pitää huomenna yrittää tutkia tarkemmin pistä päin ääni oikein tulee.
     
  5. balez

    balez 1st gear

    melko varmasti vuotaa pakosarjan tiiviste.. en usko sen olevan vakavempaa... joskus itsekkin säikähtänyt samaa asiaa saman moisessa moottorissa :wink: on vittumainen vaihtaa jos apparin puoleinen mennyt.... hieman tuppaa olee ahdasta :D
     
  6. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    No toivottavasti. Säikötti pirusti kun ei kovin hiljanen ääni ole.
     
  7. DX

    DX Double Gearhead

    Mulla olsdin diisselissä kanteen löysä valupakosarja aiheutti vesipillilltä kuulostavan matalahkon vihellyksen konejarrussa, se oli kyllä melkoisen huvittava saundi.

    Niinettä miksei se naputtaakin voisi.

    Itseasiassa naapurin rouvan cutlass piti joskus sellasta melkein kolahtelevaa ääntä konejarrussa, pakoputki tai pakosarja siihen kuulemma syypää oli ollut, en muista sen tarkemmin, minä en sitä tutkinut tai korjannut.
     
  8. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Hiljeni noi mystiset nakutukset itsekseen ennenkuin edes kerkesin pakosarjoja ja putkia kiristämään. Jatketaan tarkkailua tai käännetään reteoita kovempaan.. :odroll:
     
  9. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Ettei sittenkin vaan ois ollu venttiilin nostin joka naputti kun kerran hävisi itsestään? Vuotava pakosarja ei vissiin oikein kiristämättä lopeta naputustaan? Meinaan vaan, kun mulla on tommonen nostin naputus aina sillon tällön hetken kylmällä koneella.
     
  10. Luksu

    Luksu 2nd gear

    Mulla on kaks jbl m350 kajariparia tossa ja 2000 watin vahvari niille,saapi nakuttaa vaikka akka vieressä niin peittyy reteoitten taakse :wink:
     
  11. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Blaah, taas se alko. Nyt nakutus vain alkaa pienestä kuormituksesta. Tyhjäkäynnillä P:llä tai N:llä ei kuulu mitään, mutta kun tyrkkää D:tä päälle niin jo alkaa nakutus. Pitemmän ajon jälkeen hiljenee taas. Uusia tiivisteitä en oo saanu vielä käsiini, jos tuo nyt siitä johtus. :odroll: Tossa kuvasin tänään pari minuuttia käynnistyksen jälkeen viideon kun tuntu kuuluvan vielä poikkeuksellisen kova ääni. Videossa D ja käsijarru päällä.

    http://s61.photobucket.com/albums/h65/nikke-/Ei mitn/?action=view&current=S7000106.flv
     
  12. PauliP

    PauliP 1st gear

    Vetolevy? Sen voi tarkastaa irrottamalla turbiinin, työntämällä sitä taaksepäin ja napauttamalla vasaralla vetolevyyn. Ei saa kuulua löysä kops, kuuluu vetolevyn "soida".
     
  13. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Noniin, auto seisonu kesästä asti mutta nyt vasta sain auton kunnolla työn alle. Pakosarjojen tiivisteetkin vaihtelin ilman vaikutusta, mutta tänään aloin tota vetolevyä kattelemaan. Turbiini irti, eikä tarvinnu edes vasaralla naputella, kun oli vetolevy niin löysällä että käsin tuntu klappia. Klappia tuntui hieman myös vetolevystä pyörittämällä, eli onko pultin reiät päässyt väljistymään? Turbiinia sain vedettyä ehkä noin 5mm taakse, mutta ei sinne mikään avain sovi väliin, eli joutunee konetta nostamaan irti ja vetämään vähän edespäin?
     
  14. olssi81

    olssi81 Gearhead

    Ennemmin loota pois.. Näkee kokonaan vetolevyn kunnon. kun on ollut vähän aikaa jo löysällä niin voi olla orastavia murtumia. Kannattaa vaikka vaihtaakkin. Kun ei uusikaan ole kovin kallis. Ja kannattaa katsoa ne pultitkin onko kovin kuluneet kun ovat löysällä olleet...
     
  15. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Mahtaakohan siellä vetolevyn pultinrei'issä olla väljyyttä, voihan se tietysti olla että edellinen asentaja on jättäny kammen pultit löysälle. Mutta kun niitä pultteja on siellä mitä 6 kpl:tako ja suht isoja niin ei pitäis itestään löystyä. Onhan se voinu käydä niinkuin mulla että turbiinin puolelta pultti/pultit löysällä/pudonnu joten ajo nitkuttaa vetolevyä niin kauan että se murtuu. Mulla oli vetolevyn keskiö murtunu kokonaan irti, autossa oli vetoa kuitenki vielä mut koluutti ja nakutti raakasti.
     
  16. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Jep, kiitoksia neuvoista kaikille.

    Tässä pohtinut tota laatikon pudotusta alakautta. Millä taktiikalla sitä on muut on jumpannu paikalleen ja pois kun ei mitään monttua ja nosturia oo käytettävissä? Vetolevyn ja pultit laitan sitten varmastikin uusiksi samantien. Pitikö vetolevy jotenkin tasapainottaa, vaiko suoraan uutta kiinni?
     
  17. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    no itse tuli isäukon kanssa otettua tuosta caminosta laatikko pois,turbiini irti, vetolevy irti, (unohtunut öljyroppu kiinni nostajakanavasta :oops: ) ja samat takasin n. 3tunnissa kun välineinä oli kaksi (riskiäkö :rotfl: ) miestä eli minä ja isukki :D ja tunkki, kaksi pölliä auton alle laitettavaksi ja rullakko :D
    alustana betonilattia :D
    eli hommahan etenee suurin piirtein seuraavasti:auto ylös ja ensin kardaani irti, kardaanin tukirauta irti (mikäli moinen on :D ) ja sen jälkeen laatikon hännän alle tukea ja laatikon tukirauta irti. sen jälkeen aletaan irrottamaan laatikkoa koneesta, itse otettiin ensin ylhäältä ja sitten alhaalta :) alhaalta jätetään yhdet pultit molemmin puolin kiinni jonka jälkeen ukot rullakon kanssa auton alle yksi molemmin puolin, yhteisestä merkistä pultit irti ja laatikkoa keventäen nykäistään se irti :D
    tässä vaiheessa tulee turbiinista öljyä vaikka aiemmin olisikin jo laatikosta laskenut öljyt pois, kun sitä pentelettä tuntuu aina vaan jäävän sinne turbiiniin :D sitten vaan turbiinin pultit auki ja turbiini pois ja varotaan tietysti ettei mene roskia sisään :) sen jälkeen kas vain, vetolevyhän se siinä :D

    lisävinkkejä; laatikon ja koneen irrotuksessa piippuavain ehdoton, räikkää sinne on turha edes yrittää sorkkia jos on yhtä ahdas tila tulipellin ja mosan välissä kuin on caminossa :) mutta toivon mukaan tämmösen juniorin jutuista edes jotain apua on :D keskiviikkona "täyteen" ikään oujee! xD
     
  18. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Hyvinpitkälti juurikin näin se laatikko irtoaa, mutta ainakin asennuksessa ja kyllä irroituksessakin kannattaa turbiini ottaa ja asentaa aina laatikon mukana. Näin on paljon pienempi riski rikkoa öjlypumpun hahlot ja laatikon etustefa.
     
  19. olssi81

    olssi81 Gearhead

    Juurikin näin kannattaa tehdä. Näkee varsinkin asennettaessa paikoilleen että turbiini ei jää puristuksiin vaan sinne jää muutaman millin välys.
    Eli kun laatikko muuten paikoillaan ja turbiinin pultit vielä irti niin työnnät turbiinin laatikkoa kohden niin paljon kuin menee. Tällöin tulisi turbiinin ja vetolevyn väliin jäädä muutama milli tilaa.. Tai ainan että turbiini ei ole puristuksissa. Muuten rikkuu laatikon öljypumppu tai vetolevy hyvin pian.
     
  20. DX

    DX Double Gearhead

    Vaikkapa vanhasta jarrulevystä tekee hallitunkkiin isomman tassun niin lootan irrotus ja asennus onnistuu yksinkin melko vaivattomasti koska loota tällöin pysyy tunkin päällä itselläänkin.

    Kannattaa tehdä siihen hieman väljä sovitus jotta lootaa saa kevyesti ohjausheiluteltua takaisinasennusvaiheessa.
     

Kerro tästä muillekin!