Outo purkki konehuoneessa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja 3964, 22.7.2021.

  1. 3964

    3964 2nd gear

    1982 mopar tuote kyseessä ja konehuoneessa ihmetyttää säiliö n.3dl päällä lukee oil+gas lähtee kaksi n. Jarruputken paksuista putkea auton alle taaksepäin.

    Mihin mahtanee liittyä,tyhjä se ainakin on.
     
  2. Veikkaan, että kyseessä on (ollut) semmoinen aktiivihiilipöttö, joka on kerännyt bensantakin ja moottorin höyryjä.

    [​IMG]
     
    isalmela tykkää tästä.
  3. 3964

    3964 2nd gear

    Mitä yleensä noita aktiivihiili pönttöjä nähnyt ni ovat olleet kovin erilaisia.
     
  4. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Mikähän olisi yksinkertaisin järjestely jolla tuollaisen saisi rakennettua? Autossa on ollut joku 80-luvun systeemi ollut mutta nyt siitä ei ole jäljellä kuin ylimääräinen putki bensatankkiin joka on tulpattu. Korkkia avatessa tankista tulee kesällä vähän pirunmoinen pihinä, ja panee ajattelemaan että työntääkö se paine ylimääräistä bensaa kaasuttimen läpi, tai voiko pitemmillä matkoilla talvella bensansyöttö katkeilla kun ei tule korvausilmaa. Tai siis yksinkertaisin tapa olisi porata tankin korkkiin pieni reikä, mutta ei toisaalta tällaisena hellekesänä haluaisi bensanhajua talliinkaan.
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tulpattu reikä on todennäköisesti tankin ainoa huohotusreikä. Ennen noita evaporation canister -virityksiä moinen letku oli avoin päästään. Pistä sen letkun päähän joku "mopon bensasuodatin" niin ei mene roskia putkeen. Tankin ylipaineisuus voi tulvittaa pumpun kautta kaasaria, eikä se ole toiminnan kannalta hyvä lainkaan.

    Se originaali oli noin litrainen tölkki jossa oli karkeasuodatin pohjassa ja aktiivihiiltä sisällä. Sekä kaasari että tankki huohottivat sen kautta ulkoilmaan. Ja kun löi koneen tulille, moottorin imu veti pöntöstä käryt moottorin kautta polttoon.

    Mulla oli semmoisesta purkista (-76 Coronet) suodatin tukossa ja se aiheutti jotakin häiriötä. Ehkä tyhjäkäyntiongelmia. Taisi aiheuttaa kohokammioon imua, joka taas esti tyhjäkäyntipiirin toiminnan jotenkin. Sun kaasarissa on varmaan myös yksi avoin putken pää kaasarin päällä.
     
  6. Kaverin Vauxissa se letkun pää oli vedetty tehtaalla muistaakseni rekisterikilven taakse, missä se pääsi mukavasti hengittämään ulkoilmaan. Ehkäpä siinä oli jonkinlainen alipainekin.
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mun Dartissa se putki taitaa olla takakonttiin. Mutkikas linja pitää olla, ettei anna bensan tulla edes kaadon jälkeen. Eikä tullutkaan. Tuli joskus kokeiltua.
     
  8. 3964

    3964 2nd gear

    Kävin auton alla ja kyllä ne jotenkin tankin huohotukseen varmaan liittyy kun näyttäs putket menevän tankille.
     
  9. kippis

    kippis Gearhead

    tossa päivänä eräänä kiinnitin huomion kun sammutin auton niin alkoi kuulumaan pulinaa tankista. korkin kun avas niin loppu.
    tuossa on jäljellä se alkuperäinen liquid / vapor separator ihan tankin luona, siitä menee neljä letkua tankkiin ja yhden jätin jo aikoinaan avoimeksi. (sen pitäs kai mennä konehuoneeseen asti).
    noi neljähän menee eripuolille bensatankkia, mikä lienee sitten tarkoitus ?
    nyt ihmettelen että miksei se hengitä tuon avoimen letkun kautta ?
     
  10. kippis

    kippis Gearhead

  11. hantta

    hantta Gearhead

    -80 luvun saastelaitteiden poistokiimassa lähti ensimmäiseksi tuo purkki, joka selvästi vähensi koneen tehoja :d
     
    isalmela tykkää tästä.
  12. Joskus olen miettinyt, että tiesiköhän ne kaverit edes, että mitä ne kaikki laitteet oli. Siellä taisi lentää roskikseen PCV-venttiilistä lähtien.
     
    isalmela tykkää tästä.
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Paholaisen asettamia laitteita. Vehkeissä oli ollut järjestään neljäsataa hevosta aina vuoteen 1971, jonka jälkeen tuli saastelaitteet ja pilasi kaiken. Niitä sitten poisteltiin voiman kaipuun edeltä vaihtelevin tuloksin.

    Yksin jonkun EGR:n, no semmoinen mekaanisesti ohjattu ei nyt välttämättä auton toimintaa parantanut paljoakaan, käynnisti jäätävät toimet, kun ei ollut tämmöistä ylivaihdeportaalia, mistä kysellä neuvoja. Pakokaasulla härnätyn matalaviritteisen V8 -moottorin virranjakaja oli tietty pari sille palamattoman kaasun lisäämiselle. Kyllähän ne löysi ja varaton oppi jopa modaamaan osia, niin että ne rupesivat jotenkuten toimimaan.

    Useimmat kamppeista olivat varsin harmittomia. Useat eivät täyskaasuajoon vaikuttaneet mitenkään. Tehotappiokin oli oikeasti Sae Brutto ja Sae Netto hevosvoimien tulosta. Plus että aiemmat teholukemat oli luotu tehtaan markkinointitiimissä.

    Slantista ei ykskurkkusella ikinä o lähtenyt oikeasti 145 hevosvoiman tehoa. Se 100, mikä tuli esille 72- eteenpäin, on lähellä totuutta.
     
  14. hantta

    hantta Gearhead

    En tiedä, miten venenkoneita dynotettiin, mutta Chryslerin 225 cid slant tuotti mainoksen mukaan hurjat 155 hp. :)
     
  15. Toinen mikä vaikutti tehojen tippumiseen oli se, että tehomoottoreiden puristukset tippui 10:stä 8:iin. Nämä selittää tehoerot -72 ja -73 mallien välillä paljolti.

    Noi saastelaitteet tuli kylläkin vasta tuon jälkeen.
     
  16. Tämmöisen kuvan löysin. Siinä marine-slantille on ilmoitettu 119 hp at 4800 rpm:

    [​IMG]
     
  17. hantta

    hantta Gearhead

    Joo, kuulostaa loogisemmalta.
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Venemosa oli "supersix" eli kakskurkkuisella kaasarilla ja pirtsakammalla nokalla. Noita oli USA:n ulkopuolella autoissakin ja taas oli mainosmiesten laskutikut viuhuneet. 160 heppaa ainakin.
    Mittaustapa teki osan, muttei brutto ja nettoteho heitä niin paljoa. Ja ei esim slanttiin kajottu just mitenkään. Yhtenä yönä 30% vaan hävisi...
     

Kerro tästä muillekin!