oven avaus..?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja 2fast, 5.4.2004.

  1. 2fast

    2fast 1st gear

    kertokaapa omat kokemukset/näkemykset miten toteutan oven avauksen kahvojen poiston jälkeen...lukitus hälyttimellä..?
     
  2. weripuo

    weripuo Gearhead

    nappi piiloon taustapeiliin josta saat oven auki. toi on ainakin näkymätön systeemi ja lukitus kaukosäätimellä
     
  3. Karva

    Karva Gearhead

    Vanahassa vara paree ???

    Tuohon kun on ainakin se vanha temppu jotta laita oven lukot väärin päin eli lukko osa tolppaan ja tappi oveen, tangot tai vaijeri takapaksiin, jotta sitten kun solenoidit tai sähöt pettää, eikä solenoidi pelitä, saat takapaksin kautta vedettyä auki ...

    Laitoin omaani moiset tuosta C-Kadet lukoista, hyvä, siro ja nätti on myös audi-wv versio ...

    Katsastus miehen mukaan ne oven lukot kun pitää olla jotenkin mekaanisesti avattavissa, eli pelkkä sähköinen ei kelpaa, tuolla konstilla niistä tulee sitä mitä tarvii ja saa aina auki, kunhan muistaa jättää takapaksin avaimella aukastavaksi ...

    :-o :-o :-o
     
  4. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Jeps, ja pykälien mukaan pitää olla myös jonkinlainen kahvantapainen josta nykäistä ovi auki.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    "Tuohon kun on ainakin se vanha temppu jotta laita oven lukot väärin päin eli lukko osa tolppaan ja tappi oveen, tangot tai vaijeri takapaksiin, jotta sitten kun solenoidit tai sähöt pettää, eikä solenoidi pelitä, saat takapaksin kautta vedettyä auki ... "

    Miksi tehdä homma noin vaikeasti? Varsinkin jos orgislukot ovat ok-kunnossa? Lukkojen taiteilu tolppiin vie aikaa..

    Itse vetäisin vaijerit eteen. Siis oven sisällä, sitten läpivienti saranoiden kohdalta etulokareihin ja sieltä konehuoneeseen rintapeltiin..



    Konepeltihän aukeaa suuressa osassa vanhoja jenkkejä suoraan keulasalvasta.. Ja jos konepellin haluaa pysyvän vierailta kiinni, niin konepellin avausvaijerin voi vetäistä vaikkapa puskurin alle johonkin kulmaan :wink:

    Ja jos ei ole niin kranttu, ne avausvaijerit voi jättää etupyöräkaivoihin.. vaikkapa renkaan päälle..

    Käytännössä lainvaatiman mekaanisen avaussysteemin kahvoineen voisi piilottaa pyöräkaivoon. Siis pari vaijeria , joilla toisella avataan lukko ja toisella sopivan vivuston kautta tönitään ovi auki.. Eli siis lukon viereen oven sisään yksinkertainen "vipu" joka työntää oven karmista (esim. lukontapista) auki. Vipua käytetään sitten vaijerilla etupyöräkaivosta.. Koko systeemin voisi yhdistää esim. yhteen pyöränkaivossa "piilossa" olevaan vetokahvaan , jota kiskaisten ovi aukeaa raolleen.. yhdellä kiskaisulla Tämä siis täyttämään lain vaatimukset. Normaalisti käyteltäisiin solenoideja..
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tuossa ovitolppaan laitetussa lukossa ihmetyttää se, et miten se ovi sit sisäpuolelta avataan. Onko kahva siellä takasivupahvissa, josta nykimällä "takakäteen", saa oven avattua vai onko ovessa joku sähköohjaus sisäpuolella lukolle tai metrivaijeri??
     
  7. Olds-homo

    Olds-homo 1st gear

    Se riippuu mikä auto on kysymyksessä. Omassa autossa (Olds '60) on tilaa oven ja karmin välissä sen verran että siihen saa vipusysteemin joka painaa alkuperäistä painonapin vipua. Ulospäin näkyy oven takaylänurkassa lähes huomaamaton oven ulkopellin tasalla oleva "kahva" josta vetämällä ovi aukeaa. Siis ensin vedettäessä se avaa salvan jonka jälkeen on jo sen verran ulkona ettää saapi kunnon otteen oven auki vetämiseen. Lukkoon ovia ei toistaiseksi saa, ja kahvasysteemikin on protovaiheessa mutta toimii ja auto on leimattu noilla kahvoilla viime tiistaina. Eikä ollut siitä kiinni etteikö inssi huomannut, vaan pyysi nimenomaan näyttämään miten toimii.
    Lukot+peräkontin avauksen ajattelin toteuttaa piilofarmarin keskuslukon moottoreilla ja jollain halvalla varashälyttimellä, ehkä joskus.
     
  8. 2fast

    2fast 1st gear

    kyseessä -74 fleetside..ja halusin tietoa toteuttamisesta..
     
  9. Olds-homo

    Olds-homo 1st gear

    Eikös tuossa tullut jo aika paljonkin?
     
  10. Karva

    Karva Gearhead

    Vai että, jo on vaikeata, sen lukkopesän voi ja pystyy laittaan nätisti sinne tolppaan, varsinkin kun kärry on mallia, kootut teokset, eli metsä raato tasolta on lähdetty, eli ne tarvii joka tapauksessa muokata, samalla se sinne menee ...

    Vai vaikeaksi menee jos lukoista tulee suora tanko takapaksin puolelle, josta sen saa tarvittaessa mekaanisesti auki kun nykäsee, no sen tangonkin voi ja saa laiettua sinne paksin ylänyrkkaan nätisti piiloon ja sen verran hyvin jotta se ei siellä haittaa ketään, ompahan ainakin katsastuksessa kelpuutettava, ei varmaa tarvi kertoa mitä mieltä ollaan noista vaijeri virityksistä jonnekkin pyöräkoteloon ...

    Päivittäiseen käyttöön tulee oviverhoiluun nappula, kuten aina toisesta nousee-laskee ikkuna ja toisesta aukeaa lukko, eipä tule kaffaa josta kiskotaan, ei, eikä metritolkulla vaijeria, kuten joku ehdotti, vaan siisti oviverhoilu kahdella nappulalla, avaus nappi ohjaa solenoidia, ja tietysti sydeemiin lisätään avaimenperä kauko, no kuis se ovi sitten aukee kun ei ole kaffaa, pöljät sinne tulee aivan normaali oviverhoilu jossa on kyynärnojat jne, sitä ovea käytetään aivan kuten muitakin auton ovia, eli mennään sisään ja ulos, lukko on vaan solenoidilla ohjattu, ja jotta se ovi aina aukee varmasti pikkasen siihen saa laitettua pop-off jousen jolla se aina aukee kun nappia painaa, tollaset 1-2 cm ...

    Nyt sitten kun häviää sähöt, se nappi ei toimi, ei niin, juu ja mitä sitten, siihen lukko pesän viereen saa nätin mekaanisen kaffan ovitolpan sisäpuolelle, jolla oven voi aukasta aivan normaalisti ja mekaanisesti




    Omiakin harmaita voi käyttää ???


    :-o :-o :-o
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos kyseessä ei ole metsäraato ja lukot ovissa toimivat OK. Vetäisin mekaanisen avauksen vaijerilla ovenläpi eteen rintapeltiin yms. Ennen kuin alkaisin asennella toisen auton lukkoja väärinpäin keskipilariin..

    Alkuperäisillä lukoilla sisäkahvoja ja lukkoja voisi käytettä ihan normaaliin malliin ja yhtä vähillä käiriöillä kuin tavallisessa orgisauton ovessa. Ulkoa taas tavallisesti avattaisiin solenoideilla, ja vain häiriön satuessa vaijerilla..

    Kyllä siinä aikaa saa palamaan, kun ehjät lukot vivuistoineen vaihtaa väärinpäin soviteltuihin kadetinlukkoihin tyyliin á la Karva.

    Minusta harmaita tulee käyttää ja käyttää myös valmiita jo toimivia osia. tilanne tietysti on toinen jos lähtökohta on harso, missa ei mikään toimi.
     
  12. Ruutihattu

    Ruutihattu 3rd gear

    SNIP...

    Nimetön kirjoitti 2004-04-07 12:44:

    Jos kyseessä ei ole metsäraato ja lukot ovissa toimivat OK. Vetäisin mekaanisen avauksen vaijerilla ovenläpi eteen rintapeltiin yms. Ennen kuin alkaisin asennella toisen auton lukkoja väärinpäin keskipilariin..

    Alkuperäisillä lukoilla sisäkahvoja ja lukkoja voisi käytettä ihan normaaliin malliin ja yhtä vähillä käiriöillä kuin tavallisessa orgisauton ovessa. Ulkoa taas tavallisesti avattaisiin solenoideilla, ja vain häiriön satuessa vaijerilla..

    Kyllä siinä aikaa saa palamaan, kun ehjät lukot vivuistoineen vaihtaa väärinpäin soviteltuihin kadetinlukkoihin tyyliin á la Karva.

    Minusta harmaita tulee käyttää ja käyttää myös valmiita jo toimivia osia. tilanne tietysti on toinen jos lähtökohta on harso, missa ei mikään toimi.

    SNIP...

    Nimetön ei varmaan ole rakentanut yhtään rodia kun ei tiedä miksi lukot vaihdetaan mihin tahansa muihin kuin alkuperäisiin.
    (muillekin virtuaaliroddareille tiedoksi, että nuo kielilukot ei tahdo olla turvallisia, saati hyviä tai varmoja, etenkää kaappariovissa)
     
  13. Karva

    Karva Gearhead

    ??? NIMETÖN -- MUNATON -- PELLE ???

    Do diin, nyt täällä taas välillä tapahtuukin jotain, joku sentään ...

    Mutta nimettömänä on yhä hyvä huudella, no nyt kun ollaan täsä Rod&Custom osastolla on paha taipumus erehtyä luulemaan jotta täällä olis ihan oikein jotain metsä- tai raato- tai vaikka Rod & custom rakentelioita joukossa, mutta näköjään noita aijotaan soveltaa johonkin uuteen ja toimivaan autoon, tai uudempi kuin noi -30 luvun metsä-miinat, no ainakin ehjempi, niihinhän ei saa mitään tehdä toisin, eikä autoja tunnetusti saa rakentaa omien mieltymysten mukaiseksi ...


    Juu-uh, kyllä se peltiläjä mihin moisen lukko sydeemin tein, tai no hyvä on, se on yhä osittain kesken, on jo muutenkin pilattu eli org lukkoja ei ole, eikä tule, jne-yms, nuo ovitolpatkin kun on pitänny tehdä osin uusiksi ja siirtää, mutta ei turhaan selitetä jne jne ...

    On se heikkoa kun tolla ei nyt koskaan voi mennä mihinkään, edes sitten joskus kun se toimii, jos toimii, siinä kun on väärin tehty oven kaffojen poisto, ja mitäs kaikkea muuta siitä sitten löytääkään, voi harmi ...

    Vai oliskos joku joskus ihan itte ajatellu koko hommaa ja tehny tollasen, vaikka sitä ei nyt joka Rod & Custom, Street Rodder, Primer tai muissa raamatuissa ole selostettu, no täällä sitä ei kyllä ole keksitty, kummallista jotta voikin olla noin lyhyt näköinen ja tehdä jotain ihan väärin ...

    Kiitos vaan kaikille asiantuntioille opastuksesta ja rohkaisevasta kritiikistä sekä ohjauksesta ainoalle oikealla tielle, meinas tulla vahinko kun menin moista perversiota ehdottaan, oven kaffojen poistossakin on omat säännöt ja tarkkaan määrätty tekotapa, samoin auton oven lukkojen toimintaa ja siirtoa tai vaihtoa koskee samat metodit, kiitos nyt olen tästäkin epäkohdasta tietoinen, aina oppii uutta, eikä mitään kannata ihan itte fundeerata, väärin se menee kuitenkin ...

    :-o :-o :-o

    :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink:
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest


    En ole rodia rakentanut enkä aiokaan rakentaa. Sheivattuja kahvoja kun voi soveltaa uudempiinkin kustomeihin.

    Minusta ei ole järjen häivääkään ruveta asentelemaan vääinpäin käännettyjä kadetin lukkoja 60-luvun alun jenkkiin, jossa on ihan toimivat lukot ja vivustot (Kaikkea muuta kuin kielilukot) ?

    Ehkäpä olen sitten vaan laiska, tyhmä ja yksinkertainen verrattuina teihin Opel-lukkoguruihin.. ?
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Onko sulla jotain itsetunto-ongelmia vai mistä tuo vuodatus? Itse olen asiaa lähestynyt 60-luvun autoa silmällä pitäen, enkä kovin järkevänä näe alkaa asentelemaan kadetinlukkoja, kun sen voi hoitaa yksikertaisemminkin kyseisessä laivassa?

    Eivät kaikki mitään metsäharsoja rakentele, eivätkä edes halua rakennella. Ja tuo orgis kysyjäkin kysyi neuvoa -74 letukan pikkarin oviin. Eiköhän se kahvattomuus onnistu siinä helpommin ilman niitä kadetinlukkoja?!

    Ihme vollotusta. Varmaan systeemisi on oiva omassa värkissäsi ja mikä ettei tuossa Fleetsidessakin, jos tykkää asentaa ja säätää niin pirusti.

    Miksi vaihtoehtoisessa tiessä ei sinusta ole käytetty "harmaata"?

    Mitäs jos tässä annetaan paljon erilaisia vinkkejä ja soveltakoon jokainen niitä kuten haluaa?

    T. Munaton - nimetön..


    PS. Kela maksaa analyysin aika pitkälle jos psyyke brakkailee..
     
  16. makke

    makke 1st gear

    Hold Your Horses. :wink:
     
  17. B 50

    B 50 Gearhead

    Täkäläisellä konttorilla ei hyväksytty parin metrin päähän ovesta vietyä kahvaa. On liian kaukana alkuperäsestä paikasta/tarkotuksesta. Mites muualla?
     
  18. Karva

    Karva Gearhead


    Täällä kaukana Kymenlaakson perukoilla ei moisia kelan palveluita todennäköisesti ole saatavilla tai sitten ollaan jo niin sekaisin ihme vuodatuksesta, ettei tiedetä mistä edes kysyä ...

    Toisaalta, on aivan sama kuin ne lukot laitatte, mutta kun täällä netin syövereissä joku joskus kyselee jonkin tempun perään, ja siitä laittaa vastineen, alkaa heti ja välittömästi, asiantuntioiden ulvonta vaikka se ei nyt menny varmaan perille, siihen kun sitten vastaa, yllätys yllätys, ei se tarkoita jotta toisin ei saa tehdä, mutta kun esitetystä ratkaisusta annetaan noin mukavaa ja asiantuntevaan palautetta, laitetaan samalla mitalla takas, sitä kutsutaan väittelyksi tai sivistyneemmin keskusteluksi, tosin se saattaa saada joskus pikkasen ikäviäkin piirteitä, mutta yhä edelleen autot tehdään omien mieltymysten mukaan, sama se miten tai mitä muut ajattelee ...

    :-o :-o :-o
     
  19. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Do dii, palaataanpa ovilukkoihin.

    Vaihtoehtoja on useita, mikään niistä ei ole kuitenkaan se ainut ja oikea.

    Eri ajatuksia asiasta on hyvä kuulla ja niitä soveltamalla löytyy varmasti se omaan autoon paras ratkaisu.

    Tuolla Eyeballin sivuilla (Arkisto -Kori osio) on myös eräs tapa hoitaa mekaaninen avaus (Chevelle)
     
  20. Ruutihattu

    Ruutihattu 3rd gear

    Takaisin aiheeseen, ei herjata nyt toisiamme ja näkemyksiämme vaikka mäkin ehkä haluaisin sanoa mielipiteeni ääneen...

    Mulla oli ekassa katsastuksessa sähköinen ovenaukaisu, ja vaijerit niin, että astinlaudan alta sai auki, kun sähköt ei toimi.
    Katsastusmies vähän jännitti ja käski tehdä tarrat sivulaseihin: "Oven aukaisu astinlaudan alta" ja arvon virkamies otti vielä kuvan tarrasta jotta uskalsi hyväksyä auton tieliikenteeseen.
     

Kerro tästä muillekin!