oven avaus..?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja 2fast, 5.4.2004.

  1. menu*

    menu* Gearhead

    Aikamoinen ratkaisu tuo tarra..
    Toinen voisi olla "riko lasi oheisella vasaralla"?
     
  2. herrakani

    herrakani 1st gear

    Ihan oikeesti? Haha! Toi täytyy ottaa ompeluseura/tallin pojat/tms. kokoontumisajossa kyllä kertomukseksi aamuyölle.
     
  3. Custom Caddy

    Custom Caddy 1st gear

    Minä ratkaisin asian seuraavasti. Käkkylässä on oven yläreunassa noin 20mm rosteri lista, johon kaveri työsti noin 22mm*12mm soikion reiän. No tähän reikään sahattiin (lankasaha) sitten 40mm rosteri plootusta tarvittavat napit, jotka kiilloitettiin. Tällä hetkellä napit tulevat aivan listan tasalle joten suht näkymättömät... tämä siis mekaaninen avaus katsuria varten. Käytännössä ovet avataan sähköisesti käyttäen keskuslukon moottoreita.. Ovien saranapuolelle väkästin OPEL KADETIN venttiilijouset jotka antavat sopivan voiman avata ovi noin 20mm.....
     
  4. sami

    sami Gearhead

  5. Ite hitsasin kännipäissäni lokkonupit lasin ulkopuolelle ,ja nyt kun niitä painaa niin ovet aukenee.....Monelta jää huomaamatta että ovat "väärällä"puolen lasia :smile:
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    meinaatteko että jos haluan tehdä sileät ovet ja saada ne lukkoon, niin minun pitäisi ostaa samalla häläri, vai miten se nyt meni?? olis tarkoitus muuttaa samalla ovet kaappareiksi. oven mekaaninen aukaisu ei tule olemaan ongelma mutta tuo lukkoon saaminen taas... valaiskaa ihmistä!!!
     
  7. herrakani

    herrakani 1st gear

    Eikai sitä kannata tähän maailman aikaan muutenkan ilman hälytintä ajella? Narkkareita ja rosvoja kaikki nurkat ja varjopaikat täynnänsä.

    Voihan sitä näppärä poika rakentaa jemmatun lukkomekanismin vanhoista lukoista jos sille päälle tulee.
     
  8. Olds-homo

    Olds-homo 1st gear

    Miten tästä vievtistä nyt tämmönen tuli?

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Olds-homo 2004-05-07 12:05 ]</font>
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Näköjään Herra Karva on taas loistanut kommenteillaan arvon sankarin tekele on kyllä sitä luokkaa jotta se on tallilla aiheuttanut jonkin sortin polemiikkia ennenkin

    Kun aisiaa ei näköjään ole ymmärretty oikein kerrataan vielä jotta auto on muutettu kaksioviseksi ja siihen entiseen keskitolppaan on asennettu lukot jotka normaalisti on ovissa ne on verhoiltu rakenteeseen mukaan ja istuu kuin olisivat siinä olleet aina

    Oviin taas on laitettu ne tolpassa olleet lukkotapit nyt systeemi pelaa ikäänkuin väärinpäin mutta ei mitenkään oudosti se aukee ovesta kahvaksi naamioidulla kytkimellä jolla ohjataan solenoidia joka vetää lukon auki kun kaikki kahvat on poistettu ulkopuolelta

    Kun moinen tarvii saada katsastettua eli mekaanisesti auki on siihen solenoidin rinnalle lisätty vivut joilla lukot voidaan aukaista takapaksista johon pääsee normaalisti avaimella tosin eiköhän sekin muutu Abloy lukoksi niin ei ole kaikilla asiaa

    Normaalia päivittäistä käyttöä ajatellen on systeemiin lisätty kaukosäädin eli ovet lukkoon tai auki kuten tavallista

    Mitään nappeja joilla ovet saa lukkoon ei ole ne on jätetty pois tarpeettomana eli sisä kahva aukaisee aina ja kaukosäädin lukitsee ovet

    Kaukosäätimellä avaus avaa siis lukot ja pop-off jousi oven saranoiden vieressä avaa ovea noin 1-2 cm auki liikettä rajottaa taas wv oven liike rajotin jotta se ei aukea tuulesta tai muusta ennekuin se aukaistaan käsin


    Systeemissä ei ole mitään ihmeellistä ja noita on tässäkin maassa tehty tusinoittain tuollanen huutelu varsinkin nimettömänä on lähinnä lapsellista

    Iz
     
  10. Karva

    Karva Gearhead

    Kiva .. kiva

    Mielenkiintoista kun jutut alkaa elään aivan omaa elämäänsä, no eipä tässä tosin mitään ihmeitä tehdä ja tuonkin on kopstattu jostain ...

    Mutta kuka on IZ jos se olis IC tai K ???

    :-o :-o :-o
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mielenkiintoista, kun ei yksistä oven lukoista voi keskustella kiihkottomasti ja toisia haukkuen...Olisipa mukava jos tällä palstalla löytyisi vähän mukavaa yhteishenkeä...
    Mutta mutta, mites onko nyt lait muuttuneet kun ennen vanhaan piti olla mekaanisesti aukeavat ovet (ei solenoideja) ja avaimella toimiva lukko ovessa, siis ei mitään takakontti, astinlaudan alla jemmassa virittelyjä, vai onko niin että lait samat, mutta konttorista riippuen menee leimasta läpi,vaikka ovessa tarra...(tää oli kyl paras, pakko olla aprillipila).
    Eli mitä laki sanoo oven aukaisemisesta ja lukitsemisesta?
    Yst.terv.Utelias
     
  12. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Joo, nyt pysytään asiassa ja nuo turhanpäiväiset kommentit jätetään pois.
    Ettei tartte aihetta napsauttaa solenoidilla ja mekaanisesti lukkoon :grin:

    Lakipykälät sanoo seuraavaa

    f) muutoksen jälkeen kuljettajan ja matkustajien käytettäviksi tarkoitetut ovet on voitava avata mekaanisesti auton sisä- ja ulkopuolelta.

    Eli solenoideja saa käyttää, mutta sen lisäksi ne on oltava mekaanisesti avattavissa.
    Eli ainakin minä ymmärrän asian siten, että lukitun oven (siis ihan oikesti lukossa olevan) avamiseen riittää solenoidi (ainakin ulkopuolelta).
    Sisäpuolelta avaus pitäisi jo turvallisuus syistä pystyä avaamaan tässäkin tilanteessa mekaanisesti.
    Kun ovi ei ole lukittu (siis lukossa)pitää ovi pystyä avaamaan mekaanisesti.
    Avaimia ei laki vaadi.

    _________________
    Project Blue-Eye
    Eyeball Products

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Eyetech 2004-05-09 21:19 ]</font>
     
  13. B 49

    B 49 Gearhead

    Koskahan tämäkin älytön lakiteksti saataisiin poistettua?Jussi???Olen ymmärtänyt että ovi pitää saada ulkopuolelta auki onnettomuus tilanteessa.Mutta,mitäs jos se ovi on lukossa?Silloin on ihan sama onko se mekaanisesti avattavissa vai ei.
     
  14. Karva

    Karva Gearhead

    Kyllä ... juuri näin ???

    Eli tuollaista jota on sitten ny kyhätty ja parissa muussakin laitteessa näkynny, eli ollaan tehty näin se sisäpuolen mekaaninen avaus ...

    Nyt kun ovet aukee sisäkaffaalla joka on itseasiassa solenoidin ohjaus kytkin, on niihin oviin melekein mahdoton, tai ainakin järjetön, laittaa mitään mekaanista yhteyttä lukkoihin jotta ne saa auki ...

    No, takapaksiin menee tanko josta sen saa auki mekaanisesti ja takapaksin avaimella mekaanisesti, vaan eipä riitä, siis kun takapenkin immeisetkin varmaan joskus haluaa avata ovet jossain tilanteessa on siihen tankoon tehty liitos ja aivan normaaliin tapaan kaffa josta ovet saa takapenkiltäkin auki, no tämä kaffa on tavallisesti sellasessa paikassa jotta sitä on hankala käyttää ovien aukaisuun etupenkiltä käsin, siksi se on tarkoitus laittaa pikkasen normaalia lähemmäksi keskitolppaa ...

    Miksi se alumperin edes tehtiin noin mahottoman väärin ja hankalasti, no kun tarvitti siivota kaffat ovista enkä halunnu niihin mitään lukon reikiä tai piilotettuja kikkoja

    Hankalaa, työlästä, no ei niin kaikkeen menee aikaa ja jos tekee siten jotta ei tarvi olla korjaamassa tai tekemässä kokoajan uusiksi, sitä aikaa ja vaivaa menee vielä enemmän, sitä saa mitä tilaa, tehkää niinkuin parhaaksi näette, noinkin se voi tehdä, aika näyttää oliko se sen väärtti ???

    :-o :-o :-o
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eli siis lukkoja ei tarvita enää?
    Kas asia kiinnostaa, kun männä vuosina lakeja muutettiin niin tiuhaan ettei perässä pysynyt. 90-luvulla oli ainakin jossain vaiheessa laki että ovessa on oltava mekaanisesti avaimella toimiva lukko, no tämä aiheutti sen että kahvat poistettiin mutta lukkopesän joutui jättämään, oliko kyseessä vakuutusyhtiön vaatimus vai mikä mutta lukko oli oltava.Tämä on nyt se mitä haluaisin tietää..eli mitä laki tähän sanoo nyt?
    Mekaanisesti toimiva avausnappi piti myös olla, johonkin sellaiseen paikkaan että sen helposti esim onnettomuustilanteissa löysi. Ja tämä oli muuten sitten sen verran tarkkaa etä itse jouduin jättämään ovipahvit irti jotta katsastusmies pystyi tarkistamaan asian. Tosin muisti huomauttaa etteivät pahvit olleet kiinni ...
    Yst.Terv. Utelias jälleen
     
  16. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Lukko pitää olla, mutta avaimella sen ei tarvitse toimia. (termit on tärkeitä kun puhutaan lakipykälistä...)
    Mielestäni tuota avain vaatimusta ei ole koskaan ollut, mekaaninen avaus kylläkin.

    Tämä on juuri sellainen pykälä mistä löytyy sen tuhannen tulkintaa.
    AKE:n inssit päättävät loppukädessä tapauskohtaisesti, onko homma tehty lain mukaan vai ei. Eli katsastussetä soittakoon AKE:een ja kysyköön neuvoja jos tulee erimielisyyttä (varsinkin jos tiedät itse olevasi oikeassa).
    Katsastusmiehet eivät varmasti "piruuttaan hylkää" muutoksia, vaan suurin syy lienee tietämättömyydestä joko itse asiaan tai lain tulkintaan.
    (Enkä toki väitä, että minä tiedän oikean tulkinnan, mutta katsastussetää vastaan kinaan tarvittaessa varmasti).

    _________________
    Project Blue-Eye
    Eyeball Products

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Eyetech 2004-05-10 11:36 ]</font>
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Itse katsastin pariviikkoa sitten 80-luvulla rakennetun auton, jossa oven avaus tapahtui sähköisesti painonapilla. Meni mukisematta läpi, ilman mitään vaatimuksia mekaanisesta aukaisu mahdollisuudesta. Liekkö vaikuttanut asiaan, että oli tehty jo ´80-luvun puolivälissä.
     

Kerro tästä muillekin!