Paaliin vai ajoon - haaveiluploki

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja T5, 26.12.2018.

  1. T5

    T5 Gearhead

    Niin monta kysymystä, mutta niin vähän vastauksia. Yritetään keskittää ne yhteen topikkiin.

    Ensimmäinen uhri:
    [​IMG]
    Piti tulla -35 Ford, tulikin tämmöinen -12 musse. Onneksi sain edes tämän. Ei oikein näin uudet kiinnosta, mutta sisäkköä tuntuu kiinnostavan niin paljon, että pitäisi saada kesäksi ajoon.

    Salvage title. Kolarin takia vaihtoon menee etupuskuri, takapuskuri, kuskin etulokari, konepelti ja pakoputket. Kätevänä miehenä tilasin Duraflexin korisarjan, koska vaihdetaan kaikki samalla. Samaan konttiin eksyi myös pakoputket katalysaattorista taaksepäin. Suomesta löytyi sitten madallusjouset.

    Suomeen tultua autolla ajettiin 50km hallille ja autohan toimi kuin unelma. Vaikka pakoputki roikkui aika pahasti.
    [​IMG]
    Onneksi ei kuitenkaan estänyt ajoa.
    Jousien- ja pakoputkien vaihto oli helppoa kauraa ja samalla tuli havaittua se, että ainoastaan varapyörän kotelo on ottanut kipeää kolarissa. Sitä pitää jotenkin naputella suoraksi.
    Duraflexin korisarjan mallailu on taas täyttä helvettiä. Lokasuojat sopii jotenkuten, etupuskuri ei oikein mitenkään ja takapuskurin ei uskoisi olevan tarkoitettu samaan autoon. Tällä hetkellä sormi on hiukan suussa tämän homman kanssa, mutta kaippa se on vain pakkelilla leivottava kasaan.

    Tästä tuskin kannattaa laittaa lisää kuvia, koska ketään ei kiinnosta

    Toinen romu:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    -70 ja myyjä omien sanojensa mukaan oli testannut, että käynnistyy ja kulkee kumpaankin suuntaan. Tosin myynti-ilmoituksessa myyjä myös väitti, että tuo olisi manuaali. Automaagi siinä kuitenkin on. Kone on joko 307 tai 350. En ole vielä perehtynyt asiaan niin paljoa.

    Tällä hetkellä auto ei starttaa ja sähköt ovat todella hurjan näköiset. Startille on annettu virtaa suoraan akulta, mutta ei ollut eloa siltikään. Eli startti vaihtoon. Toisessa tallissa seisoo 262 kone, joten jos siitä kävisi ruuvaamassa startin irti ja katsoisi, ovatko päikseen vaihdettavissa. Eli käyntiin olis kiva saada tuo.

    Kolmas paalin menevä kikkare:
    [​IMG]
    Tämän ostin yhdellä Bitcoinilla ämöriikasta. Maksutapahtuma oli sinällään erittäin helppo. Bitcoini matkaan ja 3min päästä myyjä ilmoitti välittäjälle, että maksu kunnossa, tulkaa hakee katiska itellenne.

    Autoon on Jose ja Miguel tehneet jonkinmoisen myyntimeikkauksen aikoinaan. Tuo, keneltä ostin auton, on sen meksikaanoilta ostanut itselleen. 20m päästä tuo on jopa ihan hieno ja 10m päästäkin sokea voisi vielä kehua sitä ihan siistiks. Koneeseen joku putka on tehnyt 2v sitten yli 3k taalan remontin, joten sen pitäisi olla kunnossa.

    Kesän ajan ohjausongelmat vaivasi tuota. Sai kylmä hiki perseessä ajella kokoajan, kun pienimmästäkin töyssystä saattoi hyökätä ihan mihin suuntaan tahansa. Mustang-palstoilla vakuuteltiin, että tämä on ihan normaali käytäntö ja koska inssikään ei rekisteröintikatsastuksessa mitään löytänyt, tyydyin kohtalooni. Kiristin simpukkaa ja tehostajan venttiilipakettia ja sain autosta jopa ihan siedettävän. Vein auton vielä pyörien suuntaukseen, mutta liikkeessä eivät meinanneet saada suunnattua etupäätä millään. Tässä vaiheessa olisi jo pitänyt tajuta, että jotain muutakin on vialla, mutta mitäs tyhmä tajuaisi. Kovaa ajoa, kunnes kuukauden päästä mökillä konehuonetta ihmetellessäni huomasin iskaritolpassa aika isot repeämät.
    [​IMG]
    Nyt tilanne on sitten se, että auto on kuvan kunnossa pl. konehuoneen puolelta repeämät on jo hitsattu.

    MUTTA... Tuo 302+c4 ei vaan kiinnosta tippaakaan. Siihen kun lisää jonkun 2.6 tms. välityksen ja lukottoman 8" perän, niin intohimoja ei syty yhtään. Tuommoisen auton pitäisi kulkea edes välttävästi. Nyt se lähinnä kilpailee suorityskyvyssä naapurin Yariksen kanssa.

    Nyt sitten alkaa se haaveiluosuus:
    Olen katsellut Heidtsin IFS-settiä tuohon. Sillä pääsisi eroon noista mussen iskaritolpista. Tuo vaan jakaa mieliä todella paljon. Jotkut sanovat, että kannattaa vaihtaa, jotkut taas sanovat, että orkkis on niiiiiiiin hyvä jne. Tosin en tiedä, sanooko ne ihan vain pussihousujen kahinan pakottamana sitä?

    No kuitenkin. IFSän haluaisin tuohon vaihtaa ja suurella todennäköisyydellä sen myös tilaan. Enää vaan pitäisi tietää, mitä tekniikkaa sinne lähtee tunkemaan. Toisaalta tekisi mieli ostaa Copartilta joku uudempi joku max 2003 musse ja ottaa siitä tekniikka tuohon. Sillon saisi ainakin hyvän ajoauton. Toisaalta taas joku 460 kiinnostaisi kanssa.

    Nyt sitten vähän niinkuin varkain on kolmas vaihtoehto hiipinyt vaihtoehdoksi. Oikeastaan jo niin vakavaksi vaihtoehdoksi, että alustavasti sovin koneesta ja laatikosta kaupat.
    Kone olisi 2JZ ja laatikko olisi ZF gs6-53. Kone on peruskunnostettu ja tuommoisenaan valmis tiputettavaksi autoon. Jos tehoa haluaa ottaa enemmän irti, niin suuttimet, ecu ja turbo menee vaihtoon.

    Ja joo. "ei sinne saa semmoista konetta laittaa!!1!".... "pilaat autonnn!1!!!!" jne jne. Saattaa olla totta, mutta tuo on perkele MUSTANG, joita on 13 kappaletta tusinassa. Ei paljoa yksi musse siinä paina.
    Olisin kyllä Barraa sinne mielellään voinut sovitella, mutta niiden saatavuus täällä on vähän huono. Lisäksi tuo 2jz-paketti oli veljellä todella sopivaan hintaan myynnissä ja tehorajan suhteen ei tule ongelmia (ei kyllä Barrankaan kanssa ahtamattomana), joten tuo tojota sinne sitten valkkaantui alustavasti.

    Tämä on nyt tämmöinen haaveiluploki. Tuskin mitään tulee tapahtumaan, mutta joskus ihmeitä tapahtuu ja jotain voisi jopa saadakkin aikaan.

    https://www.twitch.tv/welmari
    Tuolta voi seurata tekemättömyyttä ja kiroilua livenä, aina kun satun striimaamaan. Enköhän tännekin jotain yritä kirjoitella.
     
    Muokattu: 26.12.2018
    JouniK, sleepercooler, Imusihti ja 9 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. JJ

    JJ Gearhead

    Jos motivaatio pakkelointiin loppuu, niin uudempaan Musseen saa orkkispeltiä Ruotsista, http://www.bildelarosby.se/.

    Tuohon vanhemman Mustangin tekniikan vaihtoon sanoisin että anna mennä vaan :)
     
    Rotten ja musta78 tykkäävät tästä.
  3. mikkis83

    mikkis83 Gearhead

    Hurraa! Kerrankii jotain muuta pellin alle, kuin kasi!

    ps. Voin ostaa ton 302+c4 jos järkintaan:argue:
     
    musta78 tykkää tästä.
  4. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Eikös tuo oo kolmelitrainen tuo Toyotan moottori, siinä on kyllä potentiaalia halvallakin vaikka ja mihin, kerta sulla on siinä kaikki anturit sun muut valmiina, niin ei muuta kuin megasquirtia kehiin, niin sitten voi ahtaa helposti jollakin holsetin hx40sellä, noihin saa myös uusia imusarjoja, nokka-akseleita kireämpiä jne jne, ja sisuskalut kestää vakionakin varmaan telamiinan.

    Jos osaat Mustangin koriin Toyotan moottorin laittaa, niin samalla osaat asentaa myös sen uuden moottorinohjauksen ja tehdä/hankkia uuden pakosarjan, johon sitten isompaa ahdinta. Myös kierroksia nuo kestää vaikka kuinka, joten kireämpien nokkien hankinta voi olla myös jossain vaiheessa ajankohtaista.
     
  5. Bukero

    Bukero Gearhead

    nyt jäi aloittajanimimerkki T5 heti lähdössä toiseks, jopasjotakin suunnittelee/haaveilee tämänkin projektin parissa viestissä tappiin.:p
     
    cellu, Camino'79, ramtouch ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. Puuma6

    Puuma6 2nd gear

    Mulla mustangin sukulainen eli 67 cougar. Laitoin sinne chevyn 5.3 LS sarjan moottorin ja 4L60E lootan. Ainoa mikä harmittaa on se että olisimpa tajunu ton swapin jo 10 vuotta sitten. Cougarissa Aje Racingin coilover keula. Aje Racingin sarjalla iskaritolpat pitää jättää autoon mutta niitä voi kaventaa aika paljon. Menee se ls sinne vakio tolpillakin, talilla yksi 67 musse LS koneella vakio ohjauksella ja jousituksella.
     
    12345678910 ja Roc tykkäävät tästä.
  7. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Vanhemman mustangin kohdalla ihan ok laittaa jotain muuta koneeksi. Täähän oli haihattelutopikki niin haihattelen fordin ecoboost koneen sinne. Ellei sitten joku volvon kone.
     
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mä en kyllä muita koneita laittas... Mut 460. Se vaan vaatii vähän leikkelyä niihin tolppiin, jos ne sinne yleensäkään jää.
     
    palontie ja Powerstroke tykkäävät tästä.
  9. T5

    T5 Gearhead

    Kiitti vinkistä! Laitoin kyselyä tuonne, että olisiko noilla noita osia ja paljon maksaa shippaus Suomeen. Kyllähän se ihan mielellään orkkisosat voisi kiinni laittaa.

    Tulin ujosti yksityisviestillä :odeek:

    Se on hyvä, että ammattimiehet on auttamassa :D

    Jotenkin Chevyn sekoittaminen musseen ei innosta ollenkaan. Ennemminkin sitten pidän tuon 302:sen. Fordilla on kuitenkin ihan hyviä omiakin koneita olemassa.
    Chevyn koneen kanssa voisi kyllä päästä helpommalla ja havlemmalla.

    Ecoboost olisi hieno kone, mutta rahapussi on toista mieltä.

    Ilmeisesti 460 mahtuisi noilla orkkis tolpillakin. Tosin sitten tulppien vaihdot jne olisi todellista tuskaa.

    Kunhan vuosi vaihtuu ja Ameriikassa päästään normaaliin arkeen kiinni, niin laitan tuon Heidtsin tilaukseen. Enää vaan köyhänä arveluttaa se, että kannattaako coil overeihin panostaa, vai otanko normisetin. Kerran se kirpaisee, mutta 2000 taalan setin hinta nousee tehostetulla ohjauksella, 4-mäntäisillä jarruilla 2500 taalaan ja sit coil overeilla 3000 taalaan.
    Sitä ennen pitää sitten se lopullinen konevalintakin lyödä lukkoon. 460-koneisen auton PITÄISI olla tulossa jenkeistä, joten siitähän sen koneen saisi. Tosin sen auton piti olla täällä jo joulukuun puolivälissä, mutta "se ei nyt mahtunu konttiin, tulee tammikuun loppuun mennessä" aiheuttaa hiukan epäilyksiä asian suhteen.
     
    mikkis83 tykkää tästä.
  10. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Muistui mieleen hotrod lehden 2018 engine challenge vai mikä se nyt on, siis maineikkaat pajat kilpailee kuka rakentaa parhaimman koneen. Litratehoja yms siinä katsotaan. Mukana oli kaikki ls koneet ja muovihemit sun muut, ja voitto meni Fordin 400 koneelle :odeek:. Kannethan on siinä clevelandin kannet, isku on pitkä kuin mikä jne. Toki siinä oli paljon custom osaa, mutta olis hyvin kiinnostava "erilainen" kone.
     
  11. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Semmonen haisu olis, ettei mene. 428:a vähän ite sovittelin kuusysiin, niin pakosarjat ja venakopat menis ainakin melko omatekosiin. Näkyvät leikkovan niissä asennuksissa tolpan sivusta vähän pois ja suoraksi sisäsivun. Jätin sit sen pikkulohkon sinne, eikä se nyt ihan huono ollu pikkasen pirteenä. Kevyt koppa ja lukkoperä. Ohjauskin tokeni, kun modasin sen Senator/Omaga ZF simpukan sinne.
     
  12. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Heh joo. 400M vois olla sellanen herrasmiehen muskeli. Eleettömästi paljon voimaa. Sopivasti laitettuna. Mutta se vaan leviää vielä leveemmäks vissiin ku 428/460...?
     
  13. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Nytpä en tiiä, ford racingin katalookissa saattas olla mitat. Iso kone se on kyllä. Mut niin oli 460kin.
     
  14. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tuossa se juttu
    https://www.hotrod.com/articles/0902phr-jon-kaase-400m-ford-engine/

    The engine peaked at 618 lb-ft
    . Consider that at 401 cubic inches, that’s a specific torque of 1.54 lb-ft per cube. Frankly, you just don’t see that kind of output from 400 inches of single four-barrel, 10.5:1 compression, flat-tappet street engine, but there it was, making 654 horsepower

    Ei huono
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  15. JJ

    JJ Gearhead

  16. stealth

    stealth Gearhead

    Tuosta 400m koneesta saa hyvän jo pelkästään aussi kansilla ja paremmalla nokalla, nimimerkillä kokemusta on:D
     
  17. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Eihän täällä haaveilla mitään.

    *Nyt hiilikuitua ja isoja turboja kehiin... :p
     
  18. Tuolta toisesta ketjusta tuli mieleen, että tämmöinen mylly sinne Mussen konepellin alle kuuluisi:

    [​IMG]
     
  19. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Kokeilitko ensin pelkällä nokalla?
    Taitaa puristukset jäädä turhan alas.
     
    Muokattu: 28.12.2018
  20. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Jussi289, palontie, rb ja 1 muu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!