Paaliin vai ajoon - haaveiluploki

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja T5, 26.12.2018.

  1. plagu

    plagu Gearhead

    noi teipit pysyy sit maks 2v hyvän näkösenä, dippailut ei sitäkään.
     
  2. T5

    T5 Gearhead

    Joo, se on tiedossa. Teipiksi on valikoitumassa semmoinen, joka jo lähtökohtaisesti näyttää huonolle, joten sillä saa elinikää vähän pidennettyä.

    Jos asia olisi minusta kiinni, vetäisisin auton kalikalilla tai telalla mattamustaksi.
     
  3. T5

    T5 Gearhead

    En tiedä, millä logiikalla tuo auto kävi ennen vesipumpun vaihtoa.
    Nyt siis ongelma oli siinä, että ruiskulta paluulinja ei saa palata mihinkään kohtaan bensalinjastoa. Oli kyseessä erillinen kerääjäsäiliö, oli välissä takaiskuventtiili, palasi se sitten kummalle puolelle bensapumppua tms, niin samantien kun ruiskupumpulta liittää paluun bensalinjaan, lopettaa bensapumppu aineen pumppaamisen ruiskupumpulle.

    Tosin ennen vesipumpun vaihtoa auto kyllä toimi sillei, että paluulinja oli bensalinjastoon, mutta ilmeisesti käyntihäiriöt johtui paluulinjasta eikä ruiskun opettelusta autoon.

    No, nyt sitten on paluulinja vedettävä jompaankumpaan tankkiin. Helpoin ratkaisu taitaa olla vedellä se tuohon tankkausputkeen jonkinmoisella systeemillä.
     
  4. T5

    T5 Gearhead

    Tänään oli se päivä, kun auton piti olla valmis 100km siirtymään hallilta kotia Jyväskylään.

    Vielä edellisenä päivänä tunnelmat oli nämä:
    [​IMG]
    Fitech ei osannut laittaa flektiä päälle ja vissiin vanha jäähdyttimen korkkikin oli tiensä päässä. Lisäksi halliin ajaessa todellisiksi riesoiksi muodostuneista tankin paluuletkuista toinen pääsi irti ja heitti bensat pihalle.

    No mutta. Uudella innolla tänään roplaamaan vehettä. Ekana tein jälleen kerran ne paluulinjat uusiksi. Nyt jopa käytin sen 2min aikaa ajattelemiseen ja suunnitteluun. Tuli hyhät. Heitin uudet nesteet sisään ja muutin flektin ohjauksen katkasijan taakse.
    Sitten olikin enää sen koeajon aika. Muutaman kilometrin päässä uskalsin vain käydä, mutta hyvin se pelitti. Mikään paikka ei edes vuotanut. Lämpöjä kokeilin vähän nostattaa pihassa, että miten tuo flekti pitää ne kurissa paikallaan. Ei pidä.

    Pikkuveli tuli saattoautoksi ja lähdettiin kohti Jyväskylää. Matkalla piipahdettiin veljen tallilla ja siellähän kaikki vielä toimi hienosti. Siitä sitten päätin pyörähtää kaverin luona kehumassa, miten hienon auton oon saanu valmiiks. Kehumiset meni hienosti, mutta lähdön hetkellä auto ei enää ollutkaan samaa mieltä. Startti ei inahtanutkaan.
    Jenkeissä tuohon on kötöstelty nappistartti, joten vissiin se hajosi. Näin pähkäilin ensiksi. Tulihan siinä startin solenoidistakin korjattua löysä liitos samalla, mutta se ei auttanut käynnistymiseen. Lopulta solenoidin navat yhteen ja takaisin pikkuveljen hallin pihaan.

    Hallin pihassa tuli sitten seuraava ongelma eteen. Auto ei sammu virtalukosta. Mulla ei tietenkään ollut työkaluja mukana, koska eihän ehjällä autolla matkaan lähdettäessä semmosia tartteta :poff:
    Onneksi veli asuu suhteellisen lähellä, joten hänpä lähtee rientämään apuun. Siinä odottelen ja nappailen muutaman kuvan autosta (todisteeksi, että autolla on päässyt edes johonkin oman hallin pihasta), kunnes muistan sen eilisen näyn keittämisestä. Pikaisesti kurkkaamaan lämpömittaria ja siellähän ne lämmöt ylärajoilla huitelee.
    Tässä vaiheessa onneksi apujoukot saapuu pihaan ja sanon, että nyt pikaisesti auto sammuksiin. Nykästään vaikka akusta kaapeli veks. Miinuskaapeli irti ja auto vaan ilosesti jatkaa käymistä. Seuraavaksi plussakaapeli irti ja eipä meno paljoa muutu. Edelleen se auto siinä lotkottelee menemään. Tässä vaiheessa meinasi tulla jo kiire ja lähdin ruuvailemaan bensapumpun plussaa irti. Viisaampi kuitenkin tajusi nyppästä puolalta johdon pois ja viimein se saatiin hiljaiseksi.

    Nyt sitten seuraavaksi pitäisi pähkäillä, että mikä siitä hajosi? Ilmeisesti virtalukko lopullisesti?

    Muutoinhan auto toimi hienosti ja kyllä se remmin antama vääntö on jotain aivan mahtavaa.
    Oletin, että autossa olisi joku tiuha perä (niinkuin noissa yleensä vissiin on?), mutta tässä oli 80km/h vauhdissa kierrokset 2000 hujakoilla. Eli erittäin miellyttävät ajamiseen. Suurena ihmeenä pidän sitä, että laatikkokin toimii ja vaihtaa todella nätisti. En olisi koskaan uskonut sitä, kun sen venttiilipöydän siihen pöydälle laitoin ja aloin shift kittiä laittamaan.

    Vielä on vähän mietinnässä, että mitä tälle autolle teen. Alunperin ostin tämän ihan sen takia, koska kukaan ei tuota remmiä ja ruiskua ostanut. Helpompi myydä ne siis autossa kiinni. Mutta nyt kun tuota autoa on katsellut, niin vähän omistushalutkin heräävät. Toisaalta taas jos tuo minulle jää, niin kamala himo olisi vaihtaa keulille tallin lattialla pyörivä LS ja (yrittää) ottaa sitä voimaa ihan kunnolla pihalle. Mutta taas tätäkin tekniikkaa jatkojalostamalla saa sen 500hp pihalle helposti ja semmoinenkin määrä riittää ihan hyvin.

    Tässä ne pikaisesti räpsityt kuvat.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Kovasti tälle kesälle tuo olisi vielä tarkoitus leimata. Saa nähdä, että onnistuuko.
     
    rekkamies, isalmela, bbford ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. hmr66

    hmr66 Gearhead

    Harrastamisen autuutta......

    Koettelee, koettelee, vaan toimii se tuokin vielä jonain päivänä.
     
    isalmela tykkää tästä.
  6. T5

    T5 Gearhead

    Töissä vähän googlailua (eipä täällä paljoa muuta tekemistä ole) ja mahdollisiksi vikapaikoiksi on paljastunut virtalukko, startin solenoidi tai jännitteensäädin. Rockautosta olisi taas pakettia tuloillaan.
    Samalla tilasin neutral safety switchin (aivan järkyttävän kallis!), koska pakkivalot tykkää palaa vapaalla ja auto starttaa vaihde päällä.
    Tuohon koppaan tehdään suoraan LS-koneelle koneen kannakkeita, jos sille tielle haluaisi lähteä. Jos tuon tekniikan myisi tuommoisena ruiskusta öljypohjaan ja päälle vielä vaihdelaatikon, niin sillä rakentaisi jo kummasti sitä LS-swappia.

    Meillä asuva nainen päätti Mustanginsa (sen uudemman) värin.
    [​IMG]
    Traffic purple ja "maalina" on Trotonin polyuretaanipinnoite. Eli suomeksi sanottuna lavapinnoite.
    Mitäpä tuohon nyt sanoisi? Pääasia vissiin et tykkää Mustangilla ajella?
     
  7. T5

    T5 Gearhead

    Rockauto ei taaskaan pettänyt. 1.8 tilaus sisään ja 4.8 kuriiri laittoi viestiä, että pakettia olisi tänään tarjolla.

    Jännitteensäädin, startin solenoidi, virtalukko ja virtalukon pohja. Ne kaikki vaihtamalla pitäisi vian selvitä.
    Illalla ehdin ennen töitä vaihtaa solenoidin ja jännitteensäätimen. Ei apua, joten virtalukko on viimeinen toivo.
    Virtalukonkin olisin ehtinyt vaihtaa, mutta ei mun älyllä lukko ja pohja yhtyneet yhdeksi osaseksi. Puolisen tuntia sitä renkkasin, kunnens luovutin.

    Nii ja se piti vielä sanoa, että on nuo jenkit ihan helevetin tyhmiä ihmisiä. Oon uutta autoa yrittänyt ostaa, mutta ei nää perkeleet vastaa yhteydenottoihin. Sit mennään keskustelupalstalla (jolla se auto on myynnissä) itkemään, että joku outo tyyppi yrittää ostaa mun autoa, se on varmaan huijari.
     
  8. T5

    T5 Gearhead

    Fordista on edelleen sähköt kadoksissa. Virtalukon vaihto ei auttanut. Fusible linkin nyppäsin pois, mutta tässä vaiheessa akku oli päässyt tyhjenemään, joten testailut jää maanantaille.

    Meinasi auton hankinta olla todella hankalaa, vaikka välittäjäkin oli mukana leikissä. Taidettiin neljästä autosta laittaa kyselyä, yhteenkään ei tullut vastausta. Ja se yksi, mikä vastasi, kertoi vain auton menneen. Mutta jos raha ei kelpaa, niin eipä sille mitään mahda.

    Loppuvaiheessa vaimo alkoi kyselemään, että onkos tuo uuden projektin (millaista katselin) hankinta nyt fiksua. Että jospa tällä kertaa katseltaisiin semmoista siistiä ja oletuksena kunnossa olevaa autoa.
    Fiksujahan nuo naiset aina puhuu, joten täyskäännös (ja vähän budjettia lisää) hommaan ja menoksi.
    Ebaystä löytyi kiinnostava yksilö, joka oli epäilyttävän halpa ja huutajia ei ollut yhtään. Välittäjäkin tuumasi, että tuo ainakin saataisiin ostettua, kun on Ebayssä :rotfl: Välittäjä selvitti maarahdin kulut, varmisti vielä erikseen multa et oonko nyt ihan tosissani ja sitten muutamaa sekunttia ennen kohteen loppua huutoa kehiin. Oltiin ainut huutaja, joten aika halvalla jäi uusi auto näppeihin.
    Välittäjän kanssa vielä juteltiin puhelimessa kohteen sulkeuduttua ja sekin totesi, että nykyään Ebayssä ei saa kunnon hintaa autoista. Hänkin oli yrittänyt poikansa autoa myydä siellä ja ei ollut saanut myytyä. Craiglistissä oli sitten mennyt korkeammalla hinnalla, mitä Ebayssä oli ollut myynnissä.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Myyjä kehuili survivorina jne jne. Koneena on Oldsmobulaattorin 350. Joko kuvat heijastaa tai sitten tuo on maalattu uudelleen. Selviää sitten, kunhan rantautuu tänne.

    Onhan tällekin jo pienet suunnitelmat olemassa. Kunhan nuo muut romut ovat kunnossa, niin tähän alkaisi asettelemaan tuota tallin lattialla pyörivää LSää.
     
    isalmela tykkää tästä.
  9. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Kas kas uutta jo tulollaan.
    Tuletko saamaan kärryn ennen talvea vai jääkö ensi kesään.
    Kävin eilen kurvailee yhdessä cruisingissa.
    Eka kerta mulle.
    Hyvä kun eivät nauraneet mua pellolle kun Cabriolla sinne änkäsin.
    Mutta kun muutakaan ei just nyt löydy niin mitäs teet..
    Muuten...nää, varsinkin jenkki porukoista, monet tuntuu olevan ihan kuin hiukan jurrissa, joten ei niiltä vastauksia saa;)
     
  10. T5

    T5 Gearhead

    Kyllä sen pitäisi tämän vuoden puolella tänne tulla. Mutta leimaaminen saattaa jäädä vasta ensi keväälle.

    Ford olisi kunnossa. Tai niin kunnossa kuin voi olla. Sähköt löytyi vähän niinkuin itsekseen yhtäkkiä. Se, mikä tämän kaiken aiheutti jäi siis mysteeriksi. Lisää luottoa entisestään kulkinetta kohtaan.
     
  11. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Vastasin tuonne missä kyselit sähköviasta että tarkista että se virtalukko varmasti kääntää oikean verran sitä pohjaa. Ei liikaa eikä liian vähän jolloin ei nasta yhdisty oikein.
     
    T5 tykkää tästä.
  12. T5

    T5 Gearhead

    Pitikin sulle vastata siihen, mutta unohdin.

    Virtalukkoa hipelöin, kun se oli siinä auki. Se kliksahtaa juuri sen verran kuin vain pystyy. Eli periaatteessa "väärin pyörähdys" ei ymmärtääkseni ollut mahdollinen.
    Ja vaikka olisikin ollut, niin virtojen oman pähkäilyni mukaan olisi silti pitänyt välähtää jossain asennossa.
    Tämän eliminoin vielä sillä, että kokeilin vanhaa pohjaa ja lukkopesää, ja silläkään ei virtaa tullut.
    Uusin siis pohjan ja lukkopesän kummankin.

    No sen verran uusin johtoja, että kaksi fusible linkkiä nappasin lisää pois. Eli kolme yhteensä. Niidenkin jälkeen ei virtoja tullut, mutta sitten kaikki johdot irti solenoidilta ja takaisin kiinni, niin sähköt löytyi.
    Joku kosketushäikkä siellä oli ollut, vaikka periaatteessa sen pitäisi olla mahdollista. Kaikki johdot kun paljaana siinä toisiaan koskee kokoajan.

    E: Mutta hyvä vinkki tuo virtalukkokin oli.
     
    impala-63 tykkää tästä.
  13. T5

    T5 Gearhead

    Nyt olisi pikkari kotipihassa. Muuta huomio matkan varrelta:

    * Öljynpaineet minimin rajoilla
    *Huohotus lasketaan desilitroissa
    *Taaimmaisen tankin huohotinletku näytti ehjälle. No ei se sit ollutkaan.
    *Vaikka paluulinja on T-haaralla ja suorilla letkuilla, palautuu ainetta silti enemmän taaimmaiseen tankkiin (jossa on se vuotava huohotinletku)
    *Ebayn flekti on täyttä kuraa
    *Bilteman bensapumppu pitää niin kovaa meteliä, että pakko ottaa se pois
    *Sähkövikoja ei enää ilmennyt

    Öljyt on jotain tooooooodella lirua mallia. Pitää nyt ekana vaihtaa ne vähän jäykempiin, josko sitä öljynpainetta edes vähän löytyisi lisää.
    Tietenkin voihan se mittarikin olla hajalla, mutta... :poff:

    Mun "tee äkkiä ja myy helpolla"-suunnitelma taisi juuri muuttua joksikin ihan muuksi :rotfl:
    Täytyy nyt sitten puntaroida, että onko talven projektina tuo pikkari vai 2jz-musse.
     
    isalmela tykkää tästä.
  14. Wade-

    Wade- Gearhead

    Usein ne rojektit tuppaa kasvamaan ja leviimään :rolleyes:
     
    T5 ja isalmela tykkäävät tästä.
  15. T5

    T5 Gearhead

    Tässä yksi päivä tuli mieleen se, että tietenkin ne öljyt on liruja, koska bensapumppu on kokoajan työntänyt bensaa ruiskulle, vaikka auto ei ole lähtenyt käyntiin. Elikkäs kun yritin saada autoa mystisen sähkövian aikana käyntiin, surahteli bensapumppu kokoajan itsekseen työntäen bensaa. Tietenkin sitä sitten öljyn sekaan eksyy.

    Eikun rivitalon parkkiksella öljyt vaihtoon. Olihan se naapureilla ihmettelemistä, kun läski ähertää auton alla. Kyllä ne öljyt olikin todella lirut ja haisi bensalle aika rutkasti. 20w50 öljyt sisään ja sieltähän ne öljynpaineet löytyi. Onpahan nyt sitten tehty koneelle sisäinen huuhtelu samalla.
    Suodatinta en vaihtanut. Pitää vaihtaa öljyt uudestaan parin sadan kilometrin ajon jälkeen ja samalla vaihtaa se suodatinkin.

    Sitten siihen vuotavaan huohotusletkuun. Mittasin ulkohalkaisijan, 22mm. Pikainen googlaus ja Biltemasta löytyi "sopiva" letku 25mm sisähalkaisijalla.
    [​IMG]
    Virallisestihan tuo on ilmeisesti wc-pöntön letkua, mutta se sopi paikalleen, niin ei kerrota kellekään.

    25km siirto appivanhemmillekin sujui, kunhan vaan roilotteli menemään. On tää elämä helppoa kun menee voitosta voittoon.
     
    Roberto, sleepercooler ja impala-63 tykkäävät tästä.
  16. T5

    T5 Gearhead

    Tänään piti tehdä semmoinen nopea homma ja vaihtaa neutral safety switch (mikäköhän lie suomeksi?). Maanantaina olisi aika vin-numeron meistämiselle ja sen jälkeen voisi tarjota kotteroa leimasedälle.
    Uusi paikalleen, mutta eihän se rattitolpassa oleva nypykkä yltä siihen kytkimeen mitenkään. Rattitolpan alla siinä "pidikkeessä" oli jälkiä, että sitä olisi aiemminkin siirrelty, joten pultit löysälle ja rattitolppaa vähän alemmas.
    Ei menny niin paljoa, että olisi ollut mitään apua.

    Samalla käsipelillä testailin sen uuden kytkimen toimintaa, mutta kyllähän se romu vaihde päällä olisi lähtenyt käyntiin. Eli vaikka oli kytkin missä asennossa, startti lauloi. Tämän syy toki on varmaankin tuo helevetin nappistartti. Orkkikset johdot on katkottu niin hyvin, että niitä ei löydy mistään.

    Tässä vaiheessa kävi jo selväksi, että leiman saanti tähän tulee olemaan enää katsurin huolimattomuuden varassa.

    Aamulle oli kuitenkin se aika varattuna, joten pakko se kotia on autolla lähteä.
    Tällä kertaa ongelmaksi muodostui se, että yhtäkään vaihdetta ei löytynyt, runkutteli sitä keppiä vaikka kuinka. Siinä sitten miettimään, että mitä sitä nyt on tullut tehtyä ja ainut mahdollisuus oli se rattitolpan siirtyminen. Ensiksi ajattelin, että jotain on irronnut yläpäästä ja lähdin purkamaan rattia veks. Mutta hyvin äkkiä kävi ilmi, että ei sitä kautta ongelmalle mitään voi tehdä. Sen jälkeen ainoaksi vaihtoehdoksi jäi se, että sitä rattitolppaa heiluttelee edestakas samalla, kun vaihdevipua siirtelee. Muutaman kerran homma näytti olevan jo hallinnassa, mutta aina ne vaihteet hävisi, kun rattitolpan kiristi paikalleen.
    Lopulta vanha hyväksi todettu voima korjasi tilanteen. Revin tolppaa raivolla ylöspäin, niin se tuntui loksahtavan paikalleen. Kiristämisen jälkeenkin se toimi, joten kerrankin joku asia onnistui.

    Lähdin ajelemaan kotia ja kotipihaan päästyäni huomasin, että huonokuntoiset tankin täyttö- ja huohotusletkut olivat tulleet tiensä päähän. Bensaa tipotti niin paljon, että en tuommoisena sitä minnekään kehtaa viedä. Samalla kävi ilmi, että öljyäkin oli jostain alkanut tulemaan pihalle aikamoista haipakkaa. Vielä ennen lähtöä auto ei tiputtanut mitään alleen. Öljyvuotokin oli niin iso, että ei tuommoisella autolla kehtaa leimaa edes yrittää. Nokka kohti anoppilaa ja siellä kahvikupin ääressä päätös, että pakko se on tuo auto ottaa talven projektiksi.
    Nyt vain sitten pitää enää pohtia, että mennäänkö eteenpäin tuolla nykyisellä tekniikalla vai onko se siirryttävä siihen LS-koneeseen?

    Jos jotain hyvää hakee tästä hommasta, niin nyt mulla on ratti suorassa.
     
  17. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Hyvähän se on ajella ratti suorassa..ei mene mutkille.
    Mulla jossain vaiheessa uuden rattiputken asennus myös.
    Tilatessa en huomannut ettei tällanen Gm mallinen tappokytkin sovi.
    Joko tehdä reikä tai asentaa toisenlaisia kytkimiä.
    Kannattaako Ls n siirtyä. Vanhat kuntoon ekana.
     
  18. T5

    T5 Gearhead

    Se pitikin vielä laittaa, että uudempi Mustang on kauttaaltaan samanvärinen. Talouden siivous- ja ruokapuolen pomo tykästyi väriin niin kovasti, että tuommoiseksi se nyt kuulemma jää.

    [​IMG]

    Onhan tässäkin perää. Mutta kun se LS olisi vaan kaikinpuolin parempi ja varmaan tässä tilanteessa vielä halvempikin, vaikka uuden laatikon joutuu ostamaan.
     
  19. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Samaa pähkäilin omankin kanssa alussa. Tähän mun projektiin on joutunut hankkimaan 101% kaikki uudet osat. Silloin ne olisi voinut hankkia Ls yhteensopivina.
    Mutta... eihän sitä aina kaiken kanssa voi kerralla onnistua.
    Seuraava ehkä jo viisaammin.
     
  20. T5

    T5 Gearhead

    [​IMG]

    Kyllä on nihkeetä hommaa.

    Mietin pääni puhki, että mitä tuon romun kanssa tekisin. Motivaatio sille yleensäkään tehdä mitään on täysin nollissa, mutta pakko se kuntoon on saada.
    Suurin syy vallitsevaan motivaation puutteeseen on se, että olisin talven aikana halunnut tehdä tuota vanhempaa Mustangia.

    Keulapala pitäisi nykästä pois. Sain otettua jo syylärin ja ahtoputket pois edestä. Vielä vähän pitäisi touhuta, että pääsee sitä nykimään veks. Sen homman ei ilmeisesti pitäisi mikään ameriikan vaikea homma olla.

    Sitten kysymystä viisaammille:
    Stroukkisarja
    Kannet
    Nokka

    Toimiiko nuo keskenään? Puristussuhdehan tuolla tulisi ilmeisesti olemaan jossain 12:1 paikkeilla? Polttoaineena tulisi olemaan E85.
    Vähän budjettipohjalta tätä nyt pitää lähteä tekemään, mutta kaippa noillakin jotain saa aikaiseksi.

    Kunhan nyt saisi vaan koneen pois, niin pääsisi purkamaan sen. Todennäköisestihän se on ihan stanukoossa, mutta ei viitsisi tilata osia vaan huomatakseen, että väärää tavaraa tuli.
     

Kerro tästä muillekin!