Paaliin vai ajoon - haaveiluploki

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja T5, 26.12.2018.

  1. T5

    T5 Gearhead

    Kaippa tätä tarinointia voisi jatkaa täälläkin.
    Elikkäs jatkoa siis tästä topikista

    Kohta upotan koko auton jonnekin suohon. Olisin jo varmaan upottanutkin, mutta en jaksa yksin lähimmälle suolle tuota katiskaa työntää.

    Ilmeisesti tuo mekaaninen pumppu hajosi, koska bensa ei vaan noussut ylös. Laitoin Bilteman sähköisen pumpun (kunhan puoli kylää metsästin oikeanlaisia liittimiä tuohon. Biltema ei jostain syystä myynyt) ja aluksi ei meinannut tapahtua mitään. Otin sitten tuon toisen kerääjäsäiliön pois ja korvasin sen T-liittimellä. Nyt sitten bensaa tulee ylös, mutta ei se siltikään lähde käyntiin.

    Seuraavaksi bensalinja Fitechin omalta pumpulta irti ja eihän se bensa liiku. Ensimmäisenä lähdin eliminoimaan vikaa siten, että vaihdoin bensalähdön toiseen pumppuun. Säiliössä on siis kaksi pumppua, joista toinen on vain käytössä. Eipä se bensa liikkunut pumpulta eteenpäin siltikään. Pumppu kuitenkin surahtaa, kun virrat laittaa päälle, joten jotain älyä sinne tulee.
    Aloin näpräämään tuota käsikonsolia, jos se kertoisi jotain. Ei kertonut, koska "can´t connect to ECU"-tuli vaan lukemaan.

    Pikainen googelointi ja TOIVOTTAVASTI vain alhainen akun varaustaso on tuohon syynä. Olihan tuolla akulla aika paljon yritetty autoa sahata käyntiin.
    Akku latuuseen ja tänään uudella tarmolla hallille.
    Akku kiinni ja ekana varmistus, että ecuun pääsee. Pääsi, joten päässä alkoi olemaan jo pieni toivo, että josko nyt saisin auton uudelleen käyntiin.
    Starttausta, mutta eihän se perkele mihinkäänm startannu. Yritin mennä uudelleen selaamaan asetuksia, mutta taas tuli vaan ilmoitus, että etpäs poika ecuun oo menossa.

    Tässä kävi juurikin niinkuin pelkäsin, tarpeeksi monta muutosta kun tekee samalla ja joku vika iskee, niin sen jälkeen on helevetti irti.

    No, nyt sitten ilmeisesti joko uusi akku on hajalla tai Fitech on hajalla. Laitoin vara-akun latautumaan, toivottavasti huomenna olisi parempi päivä.

    Noin niinku muuten uudempi Mustang on verotettu ja ajossa. Verottaja käytti nyrkkiä kuivana perseessä, mitä tuohon verotukseen tulee. Pitää tehdä valitus, vaikkakin turhaa se taitaa olla.
    Puoli autoa on nyt musta ja puoli autoa sininen (joka on muuten verottajan mukaan normaalia kulumaa. Samoiten Carfaxin 24.5.2011 käyttöönottopäivä ei kelvannu, vaan verottajan mielestä käyttöönottopäivä on 31.12.2012).
    Plastidip odottaisi tallissa, mutta uutena vaihtoehtona on tullut auton teippaus. Suomen hinnat on niin hurjia, että varmaankin Virossa käyn sen teettämässä.
    Taka-akseliltakin alkoi jotain ääntä kuulumaan. Voimistuu, kun kääntää oikealle. Eli ilmeisesti laakeri. Vähän vaan hämää, kun sateella ääni vaimenee. Uudet laakerit olisi kummallekin puolelle. Samalla piti tilata röikalut, jolla saisi homman suoritettua. Ainakaan juutuupista katsottuna homma ei ole mikään maailman vaikein suorittaa itse.

    Vanhempaan Mustangiin oon saanu ton Heidtsin etupään laitettua
    [​IMG]

    Ls-koneen (LY6) kävin hakemassa. Se vähän kiinnostaisi laittaa tuohon (toimimattoman) pikkarin keulille. Jos tuota Fitech-remmiahdin -helevettiä ei kohta saa toimimaan, niin tuo projekti aikaistuu ja myyn tuon 460 ahtimineen päivineen veks.

    Vani seisoo hallin pihassa ja välillä mietin, että pitäisikö se myydä pois. Tähän asti olen vielä malttanut mieleni.
     
  2. plagu

    plagu 3rd gear

    noi teipit pysyy sit maks 2v hyvän näkösenä, dippailut ei sitäkään.
     
  3. T5

    T5 Gearhead

    Joo, se on tiedossa. Teipiksi on valikoitumassa semmoinen, joka jo lähtökohtaisesti näyttää huonolle, joten sillä saa elinikää vähän pidennettyä.

    Jos asia olisi minusta kiinni, vetäisisin auton kalikalilla tai telalla mattamustaksi.
     
  4. T5

    T5 Gearhead

    En tiedä, millä logiikalla tuo auto kävi ennen vesipumpun vaihtoa.
    Nyt siis ongelma oli siinä, että ruiskulta paluulinja ei saa palata mihinkään kohtaan bensalinjastoa. Oli kyseessä erillinen kerääjäsäiliö, oli välissä takaiskuventtiili, palasi se sitten kummalle puolelle bensapumppua tms, niin samantien kun ruiskupumpulta liittää paluun bensalinjaan, lopettaa bensapumppu aineen pumppaamisen ruiskupumpulle.

    Tosin ennen vesipumpun vaihtoa auto kyllä toimi sillei, että paluulinja oli bensalinjastoon, mutta ilmeisesti käyntihäiriöt johtui paluulinjasta eikä ruiskun opettelusta autoon.

    No, nyt sitten on paluulinja vedettävä jompaankumpaan tankkiin. Helpoin ratkaisu taitaa olla vedellä se tuohon tankkausputkeen jonkinmoisella systeemillä.
     
  5. T5

    T5 Gearhead

    Tänään oli se päivä, kun auton piti olla valmis 100km siirtymään hallilta kotia Jyväskylään.

    Vielä edellisenä päivänä tunnelmat oli nämä:
    [​IMG]
    Fitech ei osannut laittaa flektiä päälle ja vissiin vanha jäähdyttimen korkkikin oli tiensä päässä. Lisäksi halliin ajaessa todellisiksi riesoiksi muodostuneista tankin paluuletkuista toinen pääsi irti ja heitti bensat pihalle.

    No mutta. Uudella innolla tänään roplaamaan vehettä. Ekana tein jälleen kerran ne paluulinjat uusiksi. Nyt jopa käytin sen 2min aikaa ajattelemiseen ja suunnitteluun. Tuli hyhät. Heitin uudet nesteet sisään ja muutin flektin ohjauksen katkasijan taakse.
    Sitten olikin enää sen koeajon aika. Muutaman kilometrin päässä uskalsin vain käydä, mutta hyvin se pelitti. Mikään paikka ei edes vuotanut. Lämpöjä kokeilin vähän nostattaa pihassa, että miten tuo flekti pitää ne kurissa paikallaan. Ei pidä.

    Pikkuveli tuli saattoautoksi ja lähdettiin kohti Jyväskylää. Matkalla piipahdettiin veljen tallilla ja siellähän kaikki vielä toimi hienosti. Siitä sitten päätin pyörähtää kaverin luona kehumassa, miten hienon auton oon saanu valmiiks. Kehumiset meni hienosti, mutta lähdön hetkellä auto ei enää ollutkaan samaa mieltä. Startti ei inahtanutkaan.
    Jenkeissä tuohon on kötöstelty nappistartti, joten vissiin se hajosi. Näin pähkäilin ensiksi. Tulihan siinä startin solenoidistakin korjattua löysä liitos samalla, mutta se ei auttanut käynnistymiseen. Lopulta solenoidin navat yhteen ja takaisin pikkuveljen hallin pihaan.

    Hallin pihassa tuli sitten seuraava ongelma eteen. Auto ei sammu virtalukosta. Mulla ei tietenkään ollut työkaluja mukana, koska eihän ehjällä autolla matkaan lähdettäessä semmosia tartteta :poff:
    Onneksi veli asuu suhteellisen lähellä, joten hänpä lähtee rientämään apuun. Siinä odottelen ja nappailen muutaman kuvan autosta (todisteeksi, että autolla on päässyt edes johonkin oman hallin pihasta), kunnes muistan sen eilisen näyn keittämisestä. Pikaisesti kurkkaamaan lämpömittaria ja siellähän ne lämmöt ylärajoilla huitelee.
    Tässä vaiheessa onneksi apujoukot saapuu pihaan ja sanon, että nyt pikaisesti auto sammuksiin. Nykästään vaikka akusta kaapeli veks. Miinuskaapeli irti ja auto vaan ilosesti jatkaa käymistä. Seuraavaksi plussakaapeli irti ja eipä meno paljoa muutu. Edelleen se auto siinä lotkottelee menemään. Tässä vaiheessa meinasi tulla jo kiire ja lähdin ruuvailemaan bensapumpun plussaa irti. Viisaampi kuitenkin tajusi nyppästä puolalta johdon pois ja viimein se saatiin hiljaiseksi.

    Nyt sitten seuraavaksi pitäisi pähkäillä, että mikä siitä hajosi? Ilmeisesti virtalukko lopullisesti?

    Muutoinhan auto toimi hienosti ja kyllä se remmin antama vääntö on jotain aivan mahtavaa.
    Oletin, että autossa olisi joku tiuha perä (niinkuin noissa yleensä vissiin on?), mutta tässä oli 80km/h vauhdissa kierrokset 2000 hujakoilla. Eli erittäin miellyttävät ajamiseen. Suurena ihmeenä pidän sitä, että laatikkokin toimii ja vaihtaa todella nätisti. En olisi koskaan uskonut sitä, kun sen venttiilipöydän siihen pöydälle laitoin ja aloin shift kittiä laittamaan.

    Vielä on vähän mietinnässä, että mitä tälle autolle teen. Alunperin ostin tämän ihan sen takia, koska kukaan ei tuota remmiä ja ruiskua ostanut. Helpompi myydä ne siis autossa kiinni. Mutta nyt kun tuota autoa on katsellut, niin vähän omistushalutkin heräävät. Toisaalta taas jos tuo minulle jää, niin kamala himo olisi vaihtaa keulille tallin lattialla pyörivä LS ja (yrittää) ottaa sitä voimaa ihan kunnolla pihalle. Mutta taas tätäkin tekniikkaa jatkojalostamalla saa sen 500hp pihalle helposti ja semmoinenkin määrä riittää ihan hyvin.

    Tässä ne pikaisesti räpsityt kuvat.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Kovasti tälle kesälle tuo olisi vielä tarkoitus leimata. Saa nähdä, että onnistuuko.
     
    isalmela, bbford, atobee ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. hmr66

    hmr66 3rd gear

    Harrastamisen autuutta......

    Koettelee, koettelee, vaan toimii se tuokin vielä jonain päivänä.
     
    isalmela tykkää tästä.
  7. T5

    T5 Gearhead

    Töissä vähän googlailua (eipä täällä paljoa muuta tekemistä ole) ja mahdollisiksi vikapaikoiksi on paljastunut virtalukko, startin solenoidi tai jännitteensäädin. Rockautosta olisi taas pakettia tuloillaan.
    Samalla tilasin neutral safety switchin (aivan järkyttävän kallis!), koska pakkivalot tykkää palaa vapaalla ja auto starttaa vaihde päällä.
    Tuohon koppaan tehdään suoraan LS-koneelle koneen kannakkeita, jos sille tielle haluaisi lähteä. Jos tuon tekniikan myisi tuommoisena ruiskusta öljypohjaan ja päälle vielä vaihdelaatikon, niin sillä rakentaisi jo kummasti sitä LS-swappia.

    Meillä asuva nainen päätti Mustanginsa (sen uudemman) värin.
    [​IMG]
    Traffic purple ja "maalina" on Trotonin polyuretaanipinnoite. Eli suomeksi sanottuna lavapinnoite.
    Mitäpä tuohon nyt sanoisi? Pääasia vissiin et tykkää Mustangilla ajella?
     

Kerro tästä muillekin!