Packard Cavalier -54 ja Dnepr MT-9 -6?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja TatuP., 25.10.2022.

  1. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    Jonkin aikaa on tullut kirjoiteltua vanhan harrasteen foorumille, mutta ajattelimpa laittaa tämän tänne esille.

    Aluperin rakentelin itselle turboVolvon, josta siirryin ilmajousitettuun GMC:hen kunnes tontille saapui -22 kesän alussa otsikon mukainen kapistus. Kyseessä siis -54 Packard Cavalier, joka tehokkaasti pelastettu museoinnilta. Tekniikkana ja voimansiirtona toimii tällä hetkellä SBC 305/th200r4/1030 G80:llä. Oikeinkin mukava kruisailupeli. 305:sta on piristetty Holleyn kaasarilla ja Edelin imusarjalla joillain pellisarjoilla. Satuin vanhan omistajan facebookin kautta löytämään, jonka mukaan tekniikka olisi ainakin jollainlailla käyty läpi, ainakin tiivisteitä uusittu. Muuten tekniikka on hiukan villi kortti. GMC:hen jo ostelinkin LS, mutta saa nähdä mikä tämän osalta tekniikan kohtalo on. Aika näyttää. :) Näihin kuviin on jo ehditty maalipintaa elvyttämään siltä osin kuin se oli järkevää. Kymmenisen vuotta olen autojen maalipintojen kiilloituksia, pinnoituksia ja vahauksia tehnyt, joten sekin sairaus löytyy. :D

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Pitkään etsiskelin sopivaa hiukan vanhempaa jenkkiä, kunnes tämä tuli vastaan. Jo -22 kesän alussa katsoin tätä kun tuli myyntiin, mutta silloin kauppa jäi tekemättä. Yhden välikäden kautta tämä loppuviimein kuitenkin tuli omaan talliin. Eihän tämä varsinaisesti siistikuntoisin enään ole, mutta oikein mukavan rouhea yksilö jota voi jalostaa.

    Pacun sisustaa olikin jo ehditty tehdä, mutta etuovipahvit oli mm. vaneria kuin myös hattuhyllykin. Näistä oli alkuperäiset kankaat heitetty roskiin ja niitä en saanut kaupassa mukaan.. Vetäisin sitten ovivanereihin 121 niskaan, jottei ihan puunvärisenä ole. Kutakuinkin heti otin työn alle rokkikoneiden asennukset, sillä tässä ei niitä ollut.

    Autosoitin hommat ei ole lähellä sydäntä, pääasia on oikeastaan että mölyä lähtee jonkin verran, jotta matka-ajossa voi kuunnella välillä musiikkiakin. :D Homma karkasi hiukan lapasesta, ensin ostin aktiivisubin ja sitten kaveripiiristä alkoikin sen jälkeen löytyä enempikin kilkkeitä joita kotiuttelin tähän.

    - Osassa kuvissa Alpine CDA-117Ri ( DSP myös ), joissain kuvissa pelkkä pioneer mankka
    - Aktiivisubi https://www.hifitalo.fi/products/ground-zero-gzcs-10sub-act
    - 2 kpl 6,5" midit GZ (gzrk65x) (Nämä piilossa kojelaudan alla)
    - 2 kpl 3" audison keskiäänet (voce AV 3.0)
    - Focus FX6800d lankku
    https://www.audiocheck.fi/cubecart/focus-acoustics-fx-6800.html

    Tarkoitus oli saada mankka mahtumaan hanskalokeroon, mutta eihän se sinne järkevästi sopinut. Joten tuonne kojelaudan alle piilotin sitä hiukan. Tuli mielestäni oikein kiva kokoonpano ja täyttää vaatimukset, eli siististi suurin osa piilossa ja mölyä lähtee ihan ok.

    Homma alkoi kontin kunnostuksella. Vahvistin tuli takasohvan selkänojaa vasten. Aktiivisubi sitä vasten ja työkalumatkalaukku kaiken komeuden eteen jottei romut näy ihan heti konttia avatessa.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Sitten kun kontti osasto oli kutakuinkin kunnossa, vetelin nipun johtoja ja aloin etupäätä suunnittelemaan ja toteuttamaan. Midit tuli kojelaudan alle piiloon, keskiäänet koteloissaan näkyville.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Radio löysi tiensä tosiaan kojelaudan alle. Talven aikana täytyy hakea tuolle vielä parempaa sijaintia. Tuossa on hiukan tökerö.
    [​IMG]

    Soitin vehkeet tuli kesän mittaan nippuun ja välillä tuli ihan nautiskeltua ajostakin.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Kesän mittaan sitten kotiutin tulevaisuuden varalle hiukan osia ja nyt kun tallikausi on alkamaisillaan, on niiden kanssa aloitettu turaaminen.
     
    kerkko, teippi-mikko, rekkamies ja 13 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    Facebookkiin tuli myyntiin Spectren Cold Air Intake jonka kotiutin, ihan vain koska voin ja mun mielestä tuo on pirun siisti. Paikalleenhan tuo ei mahdu nykyisellään flektin, akun ja puhallinmoottorin vuoksi, mutta onneksi niiden kanssa pelaaminen oli muutenkin ajankohtainen asia, ihan vain konehuoneen siistimisen vuoksi. Sovituskuvissa yhdet jatkokappaleet ei ole käytössä, koska ne ei sopinut mitenkään päin tuollaisenaan konehuoneeseen.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Sitten lähtikin oikeastaan pienoinen lumipallo vyörymään sillä viime viikolla, laitoin kotiutumaan seuraavia Jenkeistä. Suomen päästä tilasin alumiinisyylärin joka kotiutuikin jo, josta juttua alempana.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Jarrumuutoksen teen sen vuoksi, että saa levyjarrut joka nurkkaan ja kerta valmista kittiä etupäähän oli saatavilla, niin päädyin siihen. Takanahan tässä on jo levyt ( perä on Volvosta ). Jarrutehostimena tällä hetkellä Pacussa on alkuperäinen Bendix / Easomatic tehostaja. Pyrin kasaamaan sellaisen kasan osia jarruihin joilla saa tehtyä järkevän kokoonpanon, propovena on oikeastaan ainut kysymysmerkki, vaikka se on disc/disc niin sen valmistajaa ei ole tiedossa. Tuo tuleva tehostaja on yleismallin 8" tuplakalvoinen kapistus. Raitisilmaräppänä kuskin puolelle täytyy poistaa, jotta tuo uusi tehostin sopii paikalleen konehuoneeseen. Linelockki saattaa vielä tulla, mutta täytyy vielä katsoa että mistä sen hommaa ja kenen tuotteen. Sitä löytää näköjään monelta toimittajalta, ihan jo Suomen maaltakin. Pääasia oli, että jarruosat sai lähtemään ajokauden päätteeksi kotiutumaan, koska niiden tulemisessa saattaa hetki mennä.

    Alumiinisyyläri tuli tosiaan Suomesta kun sattui löytymään sopiva, jossa kennokoko on mielestäni ihan riittävä. Tuon seuraksi hain melkein naapurista Mondeon flektin, johon täytyy vielä ohjaus toteuttaa. Flektin tunnelista piti viitisen senttiä poistaa muovia, jotta mahtui siististi tuohon syylärin kaveriksi. Tunnelia rakentelin myös flektille muutamasta peltikaistasta jotka taivuttelin pöydän kulmaa vasten muotoon.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Tarkoituksena on nyt talven aikana saada jarrupuoli kuntoon sekä konehuone siistittyä. Kova juttu olisi myös suhauttaa auto uudelleen väriin, mutta saa nähdä.
     
    teippi-mikko, rekkamies, timopajala ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Kuhan ei tule mattamusta?
     
    kerkko tykkää tästä.
  4. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    Juu ei tule mattamustaa, tää on ollut jo ennen tätä valkosta mattamusta..

    Väri todennäköisesti pysyisi samana, jos lähden maalaamaan tuota.
     
    Isamu tykkää tästä.
  5. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Mahtavaa :)
     
    kerkko tykkää tästä.
  6. Ismoskosmos

    Ismoskosmos Double Gearhead

    Tuttu peli Kajjjaanista. Mattamusta ei ole maailman huonoin väri etenkin jos kiiltävää on mukana, mutta hienoa kun tämä on päässyt rakentaviin käsiin olipahan väri mikä tahansa.
     
  7. LehtinenA

    LehtinenA 2nd gear

    Mattamusta on ihan ookoo... Kunhan siinä mattamustan päällä on pari-kolme kerrosta jotain oikeaa väriä :)
     
    Seevu, LPV, Gary Grand ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    Aijjaa! Onko pitkäänkin historia tästä tiedossa? Kiitos.


    Itsellä oikeastaan samanmoinen näkökanta. Ainakin tämän auton osalta.

    Olen jo jonkun aikaa odotuttanut, että milloin selvitän auton tietoja lisää. Tänään sain aikaiseksi ja soitin sopivassa välissä Nordic Packard Owners Clubin Suomen yhteyshenkilölle. Autosta tosiaan löytyi lisätietoa ja on tuo tosiaan Suomi-auto. Kiehtovaa löytää historiaa tästä.

    Auton ensimmäinen omistaja on Paraisten Kalkki Oy ja maahantuojana Autola Oy. Muutamat kuvat sain autosta jostain matkan varrelta. Tuossa toinen niistä ja toiseen odotan vielä julkaisulupaa.
    [​IMG]

    Rekisterikantakorttikin autoon löytyi, mutta harmittavasti linkki, joka vie kansallisarkistoon ei halunnut toimia. Laitoin tuosta kansallisarkistoon viestiä, jotta kantakortti ja lisää dataa autoon löytyisi. Jonkinlaista historiaa myös autosta oli tiedossa tällä Suomen yhteyshenkilöllä. Selvitys jatkuu.

    Vaikkakaan en täysin pussihousu näiden harrasteiden kanssa ole, on silti hienoa saada tietoa auton alkuperästä. :)

    Laitoin maailmalta kotiutumaan myös etujarruletkut, jotka passaa tuohon Wilwoodin jarrusettiin.
    [​IMG]
     
    Gary Grand, Kustom STW, rekkamies ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. Ismoskosmos

    Ismoskosmos Double Gearhead

    Ka olisko se pari vuotta kaverilla ollu täällä Kajjaanissa, mutta ei itsellä sen kummemmin historiasta tietoja.
     
    TatuP. tykkää tästä.
  10. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    Ok!

    Eilen sain julkaisuluvan vielä tuolle 80 luvun alussa otetulle kuvalle. Historia alkaa pikkuhiljaa selvitä.
    [​IMG]

    Paraisten Kalkilta vissiin mennyt Varsinais-Suomeen jollekkin keräilijälle ( yllä oleva kuva kuvattu keräilijän pihassa ) ja seissyt siellä heinikossa vuosia. Tämä on siis monen lähteen mukaan ollut Paraisten Kalkin edustusauto. Edellämainitun keräilijän nukkuessa pois, auto lähti kiertoon vissiin 2010 luvun alussa. Sen jälkeenhän tuo on kiertänyt monella harrastajalla.
     
    Kustom STW, teippi-mikko, rekkamies ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    Syyläri flekti kombo olis valmis asenneltavaksi. Ihan jeppis tuli. Maalasin nyt kuitenkin tuon, en jaksanut kiillotushommaan lähteä.

    Alareunasta tuulettuu ja flekti repii koko matkalta ilmaa, eli pellit ei ole suoraan kiinni syylärissä. Loppu saakeli kaluputki kesken niin onneks oli hyllykiskoa jääny tallirempassa yli. tein siis siitä käytännössä spacerin vaan peltikaistan ja syylärin väliin, jotta flekti nousee 2cm irti syylärin pinnasta. Laitoin vielä peltien väliin 20mm ohkasta lattaa, jotta saa vahvistettua tuota rakennetta. Alavesiletkun kohtaa saatan joutua vielä pyöristämään rälläkällä, ei saata nyt mahtua tuo vesiletku paikalleen tuosta raosta.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Kustom STW, rekkamies, Isamu ja 1 muu tykkäävät tästä.
  12. Visa

    Visa Gearhead

    Kannattaa vielä tiivistää nuo reunat, ettei flekti ime ilmaa sivusta, vaan kaikki syylärin läpi.
     
    TatuP. tykkää tästä.
  13. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    Jep, mietin ihan samaa vielä, että leväyttäiskö vielä osiin ja kattois tiiviimmäksi. Tuossa sille ois helpompi olis tehdä edellämainitut, ennenkuin paikallaan. :D
     
    isalmela tykkää tästä.
  14. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    Jotain on touhuttu, vaikka flunssaa ollutkin liikkeellä.

    Vanha syyläri pois. Olisi ylimääräisenä jos joku tarvitsee.
    [​IMG]

    Kun oli tilaa sopivasti tein uudelle syylärin pohjalle telineen, jonka päällä on hyvä pötköttää. Kulmarautaa 2 päällekkäin (koska kaksi lyhyttä pätkää oli saatavilla käsivarastossa) runkoaisojen päälle, joka viimeistelemättä tässä kuvassa. Hitsauskaasukin loppu, joten pulttiliitoksilla menin. Tuleva syyläri ja sen etureuna nojaa tuohon auton omaan rakenteeseen, eli se ei pääse liukumaan pois tuolta poterostaan. Alapinta menee noin 5cm tuon auton oman rakenteen alapuolelle, estäen liikkeen eteenpäin. Reikäterällä pyyhkäisin auton rakenteeseen tyhjennysropulle reiän. Keskelle olikin jo joku puraissut reiän..
    [​IMG]
    [​IMG]

    Rosteripannoista taittelin kiinnikkeet, jotka istuu mielestäni aika mukavasti, ottaen huomioon, että viilapenkissä vasaralla kanttailin :D Tiedossa oli jo, että AL ja RST ei tykkää toisistaan, joten laitoin vielä kutistesukkaa noiden rosterikaistojen päälle.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Sitten vain syyläri nostaen paikalleen, pari reikää poraten ja kiinnikkeet kiinni.
    [​IMG]

    Syyläri tuli tukevasti jo tässä vaiheessa kiinni, mutta rupesin miettimään tuota ylös alas liikkeen estoa. Tein sitten vielä erikseen sen estämiseksi kiinnikkeet latasta.
    [​IMG]

    Näin ollen kiinnikerakenne näyttää nyt tuolta. On tukeva.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Kun syyläri oli paikallaan, tein flektille sähköt, täyttelin järjestelmän ja annoin mokoman käydä lämpöiseksi. Flektin ohjaus tapahtuu nyt omalla käyttökytkimellä hytistä. Akku siirtynee vielä tosiaan talven aikana, joten akulta tulipeltiin on vielä kaaos johtojen suhteen. Kaikkiin johtoihin tein sen verran varaa, että ne yltää akun uudelle sijainnille. Releytän tuon flektin ohjauksen ehkä tulevaisuudessa, mutta katsotaan sitä. Järjettömän tärähtänyt kuva vain löytyi hytin puolelta. :D
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Flektistä tuli mun mielestä aivan hyvä tähän versioon. Hieroo sitten kiinnikkeet joskus vielä paremmiksi kun sipistelee muutenkin konehuonetta. Eli toisinsanoen silloin kun konehuone on tyhjä.

    Uusia osia taasen tuli myös. Vahvasti vaikuttaa tallikaudelta kun putoilee osia jos milloin mistäkin. Tehostaja kitti siis saapui Jenkeistä, oikein kurantin oloinen kapine.
    [​IMG]

    Tein mielestäni myös melko hyvän löydön ja vielä edullisestikin. Jälkiasenteisen ilmastointilaitteen ( tyyppi Frigette 7007726 ), jonka kerkesin jopa ostaa ennen muita ostajia. Laitteisto on toimivana purettu, sittemmin myös osittain testattu sekä itse puhallin, että kompura, mutta kenno ja kuivain pitää uusia, ihan vain siksi, että on seissyt vuosia varastossa. Adapterit nykyajan kylmäaineille tuli kaupassa mukana. Myyjä antoi myös katalogin varaosiin mukaan.
    Kun perheessä on kaksi alle nelivuotiasta plus kaksi aikuista jotka on kermaperseitä, on mukava että koppi pysyy viileänä. Jos vaikka ensi kesänä pääsisi jonnekkin roadtripille koko sakki..
    Varovainen tarkoitus olisi saada etusohvan alle tai kojelaudan sisään piilotettua tuo varsinainen puhallin, kun ulkoasultaan ei oikein sovi nykyisellään auton sisustaan. Aika näyttää minne tuo loppuviimein asentuu. Nyt ainakin odottaa hyllyssä tovin.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Seuraavaksi saatan aloittaa puhallinmoottorin ja akun siirron, riippuen milloin jarrut kotiutuu. Mikäli jarrut tulee ennen muiden töiden aloittamista, jatkan niistä, sillä niiden kanssa meneekin tovi.
     
    Muokattu: 3.11.2022
    rekkamies, LPV, sleepercooler ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. kad_boost

    kad_boost Gearhead

    Muutamia vuosia sitten laitoin coldmasterin universaali sarjan c-rekordiin, onhan se kallis? Mutta nukavuus paranee paljon.

    Silloin en ainakaan löytänyt eurooppalaista myyjää ja ihmettelin etteikö menekkiä olisi, vai onko joku eu laki taas kieltämässä.?
     
    isalmela tykkää tästä.
  16. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead


    Oho. Miltähän vuodelta katalogi mahtaa olla? Saan mahdollisesti kyseisestä puljusta tavaraa henkilökunta-hinnoilla. :rolleyes:
     
  17. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    Coldmasteria tai jotain vastaavaa katoinkin jo alkusyksystä ja oli todella lähellä, etten liipaissut ostoskoriin. Jos vaikka tuo ajaisi joskus samaa asiaa kuin joku vastaava "nykyaikainen". Ei oikein löydy Suomesta tuollaisten jälkiasennuskoneiden toimittajaa..


    Jos en ihan väärin muista, on katalogi vuodelta -97. Täytyy hiukan perehtyä, että jos sattuisi jotain tiettyjä osia tarvitsemaan jossain vaiheessa. ;)

    Jotain viikonloppuna taas touhuttu.

    Pohdinnan jälkeen ja hiukan kauas katsoisemmin ajateltuna, akku siirtyy konttiin kuitenkin. Hyödynnän rokkikoneille menevän sähkökaapelin ja rakennan kontissa vahvistimelle uuden syötön. Samoin maadoituspiste täytyy askarrella konttiin. Akun sijainti näyttäisi vahvasti tulevan vahvistimen viereen. Vielä riittää sähköjen kanssa puuhastelua, sillä jätin vielä osan tarkoituksella tekemättä, koska tehostaja vie jonkin verran tilaa tuolta läpivientien alueelta.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Puhallinmoottoria siirsin noin 15cm taaksepäin ja tein sen päälle peltilätkän, joka estäisi edes osan roskien pääsystä suoraan moottoriin. Peltiläpyskä on n. 5mm irti moottorin pinnasta, joten ilmaa se repii hienosti tuon peltiläpyskän alta. Puhallinmoottori saattaa tuosta vielä siirtyä piiloon, jos vain saan inspiraatiota moiseen hommaan. Tuolla vasemmassa nurkassa vaihtimen vieressä on vain hiukan vähän tilaa taitella 125mm putki järkevään asentoon.. Nyt nykyisellä sijainnilla puhallinmoottori jää osittain tulevan ColdAirIntaken alle, joten sinällään sulautuu vielä paremmin konehuoneeseen kun konehuone on "valmiina".

    [​IMG]

    Tänään ajattelin töiden päätteeksi hakea hiukan maalia tuohon puhallinmoottoriin, pääsee lopustakin sinisestä sävystä eroon.
     
    rekkamies, isalmela, Isamu ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. kad_boost

    kad_boost Gearhead

    Joo itse en eurooppalaista myyjää löytänyt, tai väärät hakusanat mutta..
    Eihän se nykyauton veroinen ole varmastikkaan mutta riittävä vaikka musta auto.
    Kaikkineen oli vähän tonnin päältä ja sitten kun en viitsinyt letkujen liitoksia lähteä kaupunkeihin teetättämään ja tulee liittimet varmasti oikeaan asentoon ja oikean mittaiset niin ostin vielä letkujen teko/prässäys käsityökalun,siitä vielä lisäkuluja myös mutta jos vielä joskus niin ompa työkalut.
     
    TatuP. tykkää tästä.
  19. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    Jep, sitä mäkin kattelin, että tonnin luokassa mennään jos "perus" AC koneen ostaa Jenkeistä. Saattaahan se vieläkin olla, että ostan uuden koneen, jätän tuon itelle hyllyyn ja asennan talviautoon ( Lada 1200L ).

    Jotain kävin eilen puuhastelemassa tallilla. Ensin livahdin töistä 30min aikaisemmin ja maalailin konehuoneen ja sitten kävin ColdAirIntaken asentelemassa paikalleen kun pieni väki oli jo nukkumassa. Vielä tuo ainakin kerran on purettava, koska en vielä kiilloittanut noita putkia. Aika hyvä vaikka ite sanonkin. Nyt mahtuu putket olemaan ja mielestäni aika mukavasti asettui.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Jotain eroa havaittavissa? Vielähän tuonne kirkkaat venakopan kannet vois jostain lunastella.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Nyt kun noita kuvia "uusilla" silmillä kattoo, voisi tuolle lämmönvaihtimen kopalle vielä jotain tehdä.

    Noh, se seuraavaksi ja akun kytkentä konttiin.
     
    rekkamies, esmi, Isamu ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    Akku kontissa koteloituna ja lämmönvaihdin / kenno maalattu. Eipä tuo hifilaitteille jo mennyt kaapeli riittänyt, joten vedin 50mm2 kaapelin konttiin. Hifilaitteille laitoin 20mm2 kaapelin, se piisaa noille tehoille hienosti, vallan kun siirtomatkaa akulta vahvistimelle on noin metri. Jo olemassa ollut kaapeli periaatteessa riitti, mutta starttaus kävi niin vaivalloisesti, että vedin uuden kaapelin, ihan vain varmuuden vuoksi. Se muutaman kympin kärsimys uudesta kaapelista oli tässä vaiheessa hyvä "kärsiä" ettei harmita jälkikäteen. Startille mennyt kaapeli oli myös 50mm2 niin tein konehuoneeseen liitännän kotitalouksissa käytetyllä Enston ( https://www.taloon.com/yleisliitin-2-5-50mm2-harm-ke-61 ) liittimellä joka on koteloituna konehuoneen maadoituspisteen lähelle.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Kun tallille on tuvan ulko-ovelta matkaa noin 3metriä, on mukava käydä tallilla ihan vain "piipahtamassa" ja touhuamassa. Ja aika harvoin tulee mietittyä, että ompa tuo ruma vekotin.
    [​IMG]
     
    rekkamies, LPV, kad_boost ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!