Packard Cavalier -54 ja Dnepr MT-9 -6?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja TatuP., 25.10.2022.

  1. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    Packardilla vain ajeltu. On se vain mahtavaa.

    Eilen sain kaikki kaverukset yhteen kuvaan. Suhteellisen harvinainen tapahtuma. Olis enemmän tiloja niin Ladan kyllä säilyttäisin talvikäytössä, mutta saaneepa nähdä.

    [​IMG]

    Moottoripyörästä suppeasti, vaikka en tiedä kuuluuko tämä edes tänne ja lukeeko näitä kukaan: on siis sekasikiö Dnepr Mt-9 650ccm ilmajäähy bokseri. Tuo tuli mulle osittain lihalaatikossa ja tosi huonossa kunnossa 20.5.2018. Tuo on siis tullut joskus aikojen alussa kuorma-auton lavalla Venäjältä ja ollut appiukolla n. 20vuotta ja sitä ennen yhdellä toisella isännällä samanmoisen ajan. Appiukkoa olen noin 10vuotta jo haastellut, että milloin Dnepr joutaa ladon nurkasta mulle. Moottori oli purettu irtaalleen 2017, kylmään autotalliin ja osia ruvettiin sitten etsimään sen purkajan jäljiltä. Tuo on seissyt jo vissiin 80-luvulta saakka ja taivasalla, katon alla ja milloin missäkin. Noh, 2018 kesän alussa appiukko antoi myöden ja sanoi, että tule hakemaan tuo pois haitoilta.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Kutakuinkin 5päivää omistuksen jälkeen parahti Neppari käyntiin. 5päivässä laakeroin moottorin uudelleen, uudet männät männänrenkaineen ja porakoneella hoonasin pytyt. Tein muistaakseni ihan kaiken, mitä sai tehtyä ilman koneistuksia. Vaihdelaatikonkin laakeroin uudelleen. Samalla sähköt puuhailin kuntoon, eli tein kaikki uusiksi. Tankkiin hitsailin kummallekin puolelle paikat, oli hapantunut puhki. Muistaakseni runkokin oli poikki ja sen parsin kuntoon myös. Tarkoitushan tästä oli vain rakentaa leppoinen kesäpäivien kulkine ja jättää elämä näkymään. Sillä suunnalla jatkoinkin kaikkien pisteosien rakentamista ja touhuamista. Paljon detaileja tuli touhuttua kun oli aikaa, lokarien kiinnitykset, vaihdekeppi ( kyllä, vaihdekeppi ), seisontatuki, akku "kotelo", istuin ( on muuten ihan pirun hyvä istua! ) ymsyms. Vaimentimet tuli harrikasta ja niitä on hiukan avarrettu.

    Kesän -18 aikana löysin vaunun ja sen kotiutin. 20.7.2018 ensirekisteröinti kolmipyöränä Suomen maalle.
    [​IMG]

    Samana kesänä ajettiin PALJON ja remontoitiin vielä enemmän. Milloin Citymarketin pihassa kansiremppaa ja milloin mitäkin. Olihan ikimuistoisia matkoja. Kampura meni myös pilalle ja alkoi kolisemaan ihan poskettomasti. Muistaakseni 2019 kesän alussa kyllästyin kolinaan, en jaksanut uutta lähteä asentamaan, joten lompsin varaosalaatikolle jossa luki "Dnepr, romukamaa" ja nyt KK-laksuina on toisella puolella 0,25 ylikokoinen ja toisella puolella 0,00 stanu kokoinen. :D Uskomatonta kyllä, toimii komeasti noin.

    Joitain kuvia matkan varrelta kun pyörä oli valmiina ajossa. Pikku detaljeja puuhailtiin aina ajossakin, jotain muutoksia näkyy joissain kuvissa. 2021 kesä ajettiin suhteellisen huolettomasti ja isompia remppoja en tainnut kertaakaan tuohon tehdä tuolloin.
    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG][​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ja sitten tähän päivään / eiliseen. Muksuja on tässä perheeseen tullut ja tämä jäänyt pienemmälle huomiolle viime vuosina, viimeksi olen ajanut tällä 09/2021, muuten seissyt varastossa. Uusi akku paikalleen, uudet suotimet ja tuoretta bensaa. 5 polkaisulla käyntiin pikku bräkkäri suihkauksen avulla. On se uskomaton laite. Tuntuu melko kuolemattomalta.

    Video:
    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Kävin pikkulenkin heittämässä ja kaasuvaijeri oli kyllästynyt elämäänsä seisonnan aikana, meni poikki. Silläpä tuossa videollakin kierrokset jää leijumaan, kun kaasu hirttaa napsun kiinni.
    [​IMG]

    Uutta vaijeria vain tilalle ja baanalle. On se vaan hieno vehjes.
    [​IMG]

    Vois hiukan vielä herkistellä ja sitten ottaa tieliikenteeseen tuo monen vuoden tauon jälkeen.:cool: Voin tästä kirjoitella myös tähän ketjuun, jos kiinnostusta on?
     
    rekkamies, Kustom STW, maxvo2 ja 9 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. eeko

    eeko Gearhead

    Asiallinen laite. Joo kyllä jutut kiinnostaa.
    -eeko
     
    TatuP. tykkää tästä.
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Juu ehdottomasti tänne pyörätarinakin. Voishan se olla oma topikkinsa myös.
     
    TatuP. ja isalmela tykkäävät tästä.
  4. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    On nuo kauniita.:cool:

    [​IMG]

    Itsellä on -89 sivari Uranus..
    Mulla on vähän tummemman sininen väri siinä.o_O Onkohan tuo sun vaan haalistunut?

    Vastaavaa rengastusta miettinyt omaankin.:D
     
    TatuP. ja isalmela tykkäävät tästä.
  5. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    Kiitos vain! Jatketaan sitten kirjoittelua aina sopivassa vaiheessa.

    Noniin, eiköhän siitä sitten juttua myös tule. Mietin lähdenkö tekemään toista topikkia, mutta en taida, helpompi hallinnoida yhtä. :)


    Kauneus on katsojan silmässä. Onhan tuo ööö, huomiota herättävä ainakin. :D
    Uskoisin, että samasta värikartasta on valittu värit näihin. Mulla on tosiaan seissyt todella kauan ja osan ajasta ulkosalla, joten väri on todella haalistunut. Vaunu on ehkä sen värinen, kun on pitänyt joskus pyöränkin olla. :D
    Jos miettii tuollasta rengastusta niin en minä nyt ainakaan haukkua sitä voi. Hakkaa ja vatkaahan se, mutta se taitaa kuulua tuohon jo tehtaalta. Oon nyt vuodesta 2018 ajanut suhteellisen paljon noilla kumeilla ja kestää hyvin ajoa. 90% ajosta on mulla pikitiellä ja nyt alkaa vasta nappulat kulumaan toiselle kantille. Just kattelin, että vois kääntää pyörimissuunnat eri päin niin sais lisäaikaa noille.

    Renkaiden kanssahan tein aikanaan valintoja. Lähteäkö tuollaisia siloisia renkaita ostelemaan vai nappulakumeja. Sain kuulla, että tälläisellä ( ei tällä ) on ajettu Päitsiäkin joskus ja ajattelin että nappuloilla mennään. Haasteen aiheutti se, että piti olla tieliikenteeseen hyväksytyt nappularenkaat koska ensirekisteröinti läheni myös. Etu- ja takahaarukasta mitat, millaiset kumit mahtuu pyöriä ja sellaiset tilasin. Edessä mahtu pyörimään muistaakseni nippanappa 110 leveä, tais jäädä puolelleen n. 5mm tilaa. Taakse muistaakseni tilasin 120leveän ja kartaanin takia mattopuukotin leveimmät nappulat veks kartaanin puolelta. Vaunuun löytyi saman sarjan rengas kaverilta, muistaakseni 110mm leveä. Sen kanssa olikin haasteita pyörimisen kanssa, mutta tein sitten vaunun runkoon "notchin" elikkäs loven, että sain haluamani renkaat pyörimään.

    Tarkoituksenahan oli saada mahdollisimman autenttinen yksilö liikkumaan ja matalaksi sen myös halusin. Keula oli painunut vuosien saatossa läjään ja sille ei ole tehty tähän päivään mennessä mitään. Keula joustaa n. 5 - 10mm jos oikein rysäyttää johonkin monttuun :D Takaiskarit oli hämmästyttävää kyllä toimintakuntoiset, joskin painuneet. Niiden kanssa en lähtenyt kikkailemaan, että oisin painanut läjään tms, vaan päädyin lokarit laskemaan renkaisiin kiinni. Edessä aluksi oli lokari nippareilla kiinni ja totesin että se ole hyvä vaihtoehto. Halkaisin m10 prikat, hitsasin ne emäputkiin, pujotin klemmarin läpi ja tuli hyvä. Takalokasuojan irroitin ja jatkoin kiinnikkeitä ylöspäin, joka loi illuusion että pyörä on matalampi kuin oikeasti on. Tokikin, nyt lokari on kiinni rakenteissa ja haarukka joustaa, mutta takanakin joustoa on niin minimaalisesti, että ei raavi heitoissa lokasuojaan kiinni. :rolleyes: Vaunuhan piti saada vastaamaan kokonaisuutta ja sen kanssa tein niin, että painoin iskaria läjään kuormaliinoilla ja laitoin rautaa estämään ulosjoustoa. Ja samoin myös lokari renkaaseen. Kokonaisuutena tuli minun mielestä oikein hyvä.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Vaunun taisin irroitella viimeiseksi kesäksi kun tämä oli ajossa, eli oiskohan ollut 2021. Taustalla näkyykin noissa kuvissa samaan aikaan rakennettu turbofarkku 240. Kyllästyin vaunun kanssa ajeluun ja tallissa alkoi tilanahtauskin vaivata. Tuolla se ulkovarastossa on ja todennäköisesti täynnä käpyjä oravien jäljiltä.

    Tuo Neppari on sinällään hauska ja halpa harrastaa. Kova tunneside tuohon on ja tuskin tulee koskaan hukattua. Sille rakensin oman ulkovaraston samoihin aikoihin kun moottoripyörä valmistui ajoon, taisi olla itse asiassa niin, että ensimmäisen talven Neppari talvehti pihakuusen alla ja seuraavana kesänä tuli puuhasteltua varasto. Noh, enikeis.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    rekkamies, Kustom STW, isalmela ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    :D
    Nimenomaan!

    Tuossa oma..

    [​IMG]

    Tällä hetkellä kaasarit tukossa, bensaletkut ja keulan stefat vuotaa ja akku kuollut..:oops:
    Edellinen omistaja hakenut jotain lisäominaisuuksia tuolla Suzukin keulalla..o_O

    Asvalttikumit vie sielun tuolta vehkeeltä.:(

    [​IMG]
     
    Vuppe tykkää tästä.
  7. Ace66

    Ace66 3rd gear

  8. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    Onhan tuokin omalla tavallaan hieno. :) Nappulakumit sopii itelle kanssa silmään näihin.

    Onneksi mä en tarvi yhtään näitä lisää. :D

    Alkuviikon aikana tuoreet öljyt ja venojen säätöä. Syttyosat myös putsailin läpi. Alkoi taas saamaan helposti käyntiin, kaksi polkaisua ilman virtoja ja ensimmäisellä polkaisulla virroilla käyntiin. Tuosta innostuneena tänä aamuna mokomalla ajelin töihin noin. 10km.
    [​IMG]

    On se tuo ilmajäähy bokserin käynti vaan mukavan kuuloista.
    [​IMG]
     
    Muokattu: 26.4.2023
    eeko, teippi-mikko, rekkamies ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    Jahas.

    Lada kaupattu ja uuden talviauton etsiminen alkanee taasen kuukauden kahden päästä. Hyvä tili tuli tuolla ( kin ) kohteella.
     
    isalmela, Kustom STW ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  10. isalmela

    isalmela Gearhead

    @toyopet isällä saattaisi olla sulle passeli kulkine tarjolla
     
    Gary Grand ja Kustom STW tykkäävät tästä.
  11. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    Jaa niin minulle vai? :cool:
     
    isalmela tykkää tästä.
  12. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Niin joo, sillä olisi 2104 1700i, jos talviautoa ajattelee näin keväällä...
     
  13. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    Kiitos tarjouksesta, mutta uskoisin että kattelen jonkun pikkudiisselin matka-ajoon ja talouteen kolmosautoksi.
     
    Gary Grand, Slant Sickness ja toyopet tykkäävät tästä.
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Uudehko vähäruokainen käyttis, jonka voi halutessaan huollattaa toisella, säästää kummasti energiaa vanhojen romujen kanssa painiskeluun. On siellä teidän tienoilla kaasuasemakin. Semmonen menee vielä halvemmalla. Totuttelen itse parhaillaan 6 euron polttoainekuluihin/ 100km.
     
    isalmela tykkää tästä.
  15. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    Jep. Jotain vastaavaa olen miettinyt, onpa nuo kaasuvehkeetkin mielessä käyneet, joskin niihin en ole vielä aktiivisesti tutustunut. Talouden pääkäyttis -12 A6 3.tdiq :ssa on "tarpeeksi" suuret käyttökustannukset ( vero +800€ /vuosi ja vakuutukset +800€/vuosi täysillä bonuksilla ja ne polttoaineet ) rouvan käyttikseksi ja muksujen kuskaukseen niin joku kolmosauto omaan matka-ajoon voisi olla passeli.

    Harraste saa maksaa mitä maksaa ja kuluttaa mitä kuluttaa, mutta käyttöautojen kohdalla oksettaa käyttökustannukset. :D Ja niiden huoltaminen se vasta herkkua onkin..
     
  16. 1320

    1320 Gearhead

    Käyttöauton kustannukset ja korjaaminen/huolto muuttuu huomattavasti mielekkäämmäksi jos käyttöauto itsessään on myös mieleinen. :odwink:
    Itse olen ajellut reilu pari vuotta käyttöautona '64 Rambler Americanilla, no eipä sitä kyllä paljoa ole korjata tarvinnut, mutta ne kerrat kun on jotain joutunut tekemään niin ei ole pahemmin harmittanut. Eikä käyttökulutkaan ole pahimmasta päästä, etenkin kun muistaa että uuteen autoon verrattuna hankintahintojen erotuksella ostaa aika paljon bensaa.:odcool:


    Tällainen Packard on kyllä hieno laite! Pistähän lisää kuvia tulemaan sitämukaa kun projektit etenee.
     
    Gary Grand ja LehtinenA tykkäävät tästä.
  17. LehtinenA

    LehtinenA 2nd gear

    Toi on täysin totta. Mulla kun oli käyttöautona 7sarjan bemari millä oli mukava ajaa niin ei sitä vituttanut huoltaa/korjata. Nyt käyttiksenä Toyota Avensis, motivaatio vaihtaa esim. palaneita kilvenvalonpolttimoita pyöreä 0, vaik siin menis ehkä 5minsaa aikaa. Puhumattakaan sit jos pitää jotai isompaa remppaa...
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  18. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    Totta tässä oleva pointti, että käyttöauton ropaaminen on mukavaa kun käyttöauto on mukava. Tämän hetken pääkäyttis on mukava tosin ja siinä ei mitään varsinaista "ongelmaa" pidon suhteen ole. Mutta heti kun joku remppa tulee tietoon, ottaa se kupoliin ihan liikaa. Ja sitten vastaavasti huoltoon vieminen on suhteellisen arvokasta jos vertaa viime remontteihin.

    Vähän sellainen juupas eipäs tilanne. Justiin tuossa lasketin uuden auton kustannuksia vs. vanhan auton kustannuksia, menee ne melkein käsikädessä kun on suht kranttu mitä käyttöautolta vaatii.

    Kiitos! Laitan kuvia taasen kun projekti "etenee".:)

    Jep. Audiakin mielellään pitää yllä ja on mukava ylläpidollisessa mielessä, pesut ja muut perus ylläpitojutut on oikein mielekkäitä. Mutta ne rempat... Kun ei motia ole, ei motia ole. :D Nähty jo aikaisempien käyttiksien kohdalla tuo remppojen vitutus.

    Mutta nää on näitä, ikinä ei oo asiat hyvin ja aina olis jossain parannettavaa :D

    Summasummaarum, olen pohtinut niin kolmosauton ostoa ja pääkäyttiksen vaihtoa, mutta saapa nyt nähdä. Tallin katto uusiutuu nyt muutaman viikon sisään niin sinne saa holvattua säästöjä mukavasti niin autojen hankintakin saanee vähän odottaa, ehkä. :D
     
    isalmela tykkää tästä.
  19. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    Komeat säät hellineet ja kilsojakin tullut aika mukavasti tauluun. Mikäs siinä lötkötellessä.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    teippi-mikko, Kalja imuri, esmi ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    Kajari projekti alkoikin ihan yhtäkkiä ja kipinäkin taisi siihen löytyä pitkän motivaatiomontun jälkeen. Talvella liimatut midbassot alkoi särisemään aika raskaasti, joten tilasin mielestäni noiden vanhojen tilalle uudet versiot.

    Nämä:
    https://www.carfeature.de/en/hifi-n...eakers/15365/ground-zero-radioactive-gzrk-65x

    Korvaantuu näillä:
    https://www.fanaticaudio.com/shop/kaiuttimet/midbassot/ground-zero-gzrk-165sq/

    Rupesin sitten midien tilauksen jälkeen pohtimaan, pitäisikö nuo kunnolla laittaa kiinni ja koteloihin. Siitä se ajatus sitten lähti. Pistosaha ja rälläkkä lamellilaikkoineen laulamaan.
    [​IMG]

    Tänä aamuna vanhempi poika herättelikin sopivasti ja menin talliin hakemaan koteloihin muotoa. Kädessä pyörittelen kuskin puolen koteloa, sovituksessa pelkääjän puoli joka on käytännössä suuntausta lukuunottamatta samanmoinen. Sovitin tuota vain midin koteloa vasten, jotta pääsi edes hajulle, eli ei missään nimessä ole täysin asennussijainnillaan, mutta saanee osviittaa.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Materiaalivahvuudet on reilut, sillä tein justiin niistä kamoista, mitä käsivarastosta löytyi. Seuraavaksi voisikin alkaa uretaanin levitykseen, sitten muotojen haku ja kuidutus. Lopuksi niskaan 121 tai musta kangas.

    Eli midit on jatkossa siis Ground Zero GZRK 165SQ ja keskiäänet pysyy vanhoina AUDISON VOCE AV 3.0 3" jota soitellaan sitten vanhalla vahvistimella.
     
    isalmela tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!