Päästökatsastus 2024

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 96CID, 15.6.2024.

  1. 96CID

    96CID 1st gear

    Moro,
    Valaiskaa meikäläistä! On vissiin tullut vuodelle 2024 uudet säännöt päästöjen, egr+muiden turhien laitteiden osalta…
    Mulla vanissa suora( on siinä hiukan käyrää alkupäässä) mutta joo… välissä ei mitään. Mitä katsuri tuumaa? Pitääkö olla katalysaatoria ja onko näissä edes. Vuosimalli 1998 ja 6,5D. Oliko joku vuosimalli alkaen jonka jälkeen vasta tutkivat asiaa auton alla?
     
  2. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Tästä ei taida olla tarkkaa tietoa tulkinnasta vielä.
    Lakihan on ehdoton, että päästölaitteita ei saa poistaa tai muuttaa
    Tosin sit laki puhuu käyttöajankohdasta.
    Mitään vuosilukua tai päästöluokkaa ei ole laissa mainittu, mitä laki koskee.
    Eli..... suosittelen kysymään konttorilta mihin meinaat mennä.
     
  3. 96CID

    96CID 1st gear

    Moi,
    Kiitos vastauksesta!
    Erikoista tässä tekee se, että nyt aletaan tutkimaan asiaa ja ennen ei ollut niin väliä asialla,kai?
    Pitää soittaa katsastustoimistolle ja kysyä asiaa ja jos tulee positiivinen vastaus että ei tarvitse olla katalysaattoria tuossa laitteessa niin täytyy pyytää vastaus kirjallisena, kun itse katsastusmies huonolla asenteella saattaa vesittää homman. Mutta katsotaan kuinka käy…
     
  4. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Päästölaiteitten poistaminen on ollut kiellettyä aikaisemminkin, mutta nyt siihen tehtiin tarkennuksia ja määrättiin "rangaistukset".
     
  5. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Tai siis ei ollut silloin 70-/80-luvulla. kun täällä ei vielä saanut lyijytöntä bensaa, mutta siitähän ei ole nyt tässä tapauksessa kyse.
     
  6. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Joo tarkoitan tätä edellistä tieliikennelain uudistusta, oliko 2014 vai 2016 tjsp. Ja oliko sitäkin edellisessä jotain vastaavaa, ei voi muistaa.
     
  7. 96CID

    96CID 1st gear

    Kävin katsurilta kysymässä että tarviiko olla katalysattoria? Katsoi koneelta ( tietokone ) että ei tarvitse olla ja sitten uskalsin sanoa että ei siinä ole edes äänenvaimenninta, niin vastaus oli että jos se ei pidä kamalaa ääntä niin kaikki hyvin! Mikä tämä uusi laki oikein on?NM: Putket avoinna ja suorina.
     
  8. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Pakoputkistot vapautu käytännössä kaikista muista rajoituksista, pois lukien ääni. Ja oltava turvallinen jalankulkijoille. Siis en tarkoita katteja ja päästöjä. Siksi nykyään näkee Hater Pipejä aka putki/et konepellistä, etupyörien edestä ulos yms.
     
  9. spike

    spike Gearhead

    Tosta kyysin että miten suorien putkien kanssa on niin kastastusukko vastas että jos kuullostaa sille että ääntä on liikaa niin mittaavat. Ongelmana että joka konttorilla ei ole valmiuksia siihen mittaukseen niin menee harkinnan mukaan.
     
  10. HT

    HT Gearhead

    Jänniä nämä katsastusukot. Minäkin kysyin kahdesta paikkaa katalysaattorista koskien 1984 autoa. Toisessa sanoi, ettei tarvitse, kun on tuon ikäinen ja vähäpäästöisyysvaade tullut vasta 1992.
    Toinen sanoi, ettei mitään saastelaitteita saa poistaa ja katti pitää olla vaikka miten vanhassa autossa, jos se on siinä alunperin ollut.
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Toimiva katalysaattori syvemmältä 80-luvulta nk suomiautossa on vähän ongelmallinen siksi, ettei ollut lyijytöntä bensaakaan saatavilla. Mitä nyt enää noista muistaa, niin 80-luvun puolivälissä taisin tietää yhden aseman, mistä sitä sai.
     
    Vuppe tykkää tästä.
  12. f34

    f34 Double Gearhead

    Jos rekisteriotteessa tai trafin tiedoissa on merkintä katalysaattorista tai päästömääräyksistä, niin katsuri tarkastaa onko. Jos auton tiedoissa ei ole merkintää vähäpäästöisyysvaatimuksista, niin ei katsuri voi niitä vaatiakaan.
     
    68corvette tykkää tästä.
  13. HT

    HT Gearhead

    1984 on voimassa alle CO 4.5% ja HC 1000 ppm rajat. Monella tämänikäisellä otteessa lukee "autossa katalysaattori, käytettävä lyijytöntä polttoainetta".
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jos tommonen on, niin se on todennäköisesti rekisteröity Suomeen paljon myöhemmin kuin 1984, koska lyijytön bensa ei vielä ollut laajassa jakelussa.

    Silti semmonen, missä on katalysaattori (ja kenties lambda-anturikin) tarvitsi lyijytöntä toimiakseen.

    Oletan, että nyt tullut lakimuutos saastevarusteiden koskemattomuudesta plus moottoriohjaimien räpeltämättömyydestä liittyy paljon uudempiin "E-hyväksyttyihin" laitteisiin, missä muutenkaan ei saa vaihtaa osia mielin määrin.
     
  15. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Muistanko väärin että katteja tyhjättiin -80 luvulla ihan maahantuojien toimesta?
     
  16. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    On se mahdollista, vaikkakin kyllä ne autot yleensä tilattiin ilman. Ennen viimeisen lain voimaantuloa 1.7.86 vanhemmista on katin saanu poistaa aivan vapaasti,vaikka nyky säännöt sen kieltääkin niin ei tarvitse takaisinkaan laittaa jos on keritty ennen lakimuutosta poistamaan, Tuota uudemmissa olisi ennemminkin vaatinu muutoskatsastuksen ja todistukse että täyttää päästönormit ilman. Noihin 80 lopun ei vähäpäästöisiin on jouduttu jälkiasentamaankin katteja esim turbotuksien yhteydessä, sillä sai vältettyä kalliin päästötestin ja selvisi pelkällä konttorin mittauksella.
     
  17. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Tyhjentämisestä en tiedä mutta aikanaan (olikohan -87 asti tjsp.) autoista katin sai poistettua muutoskatsastuksella jos otteessa oli " katalysaattori, käytettävä lyijytöntä polttoainetta" -merkintä.
    Nykyään ei varmaan enää onnistu noihin vanhoihinkaan autoihin?
     
  18. buick87gnbl

    buick87gnbl 2nd gear

    Muistat oiken, kyllä tyhjättiin noin, kun ei ollut joka nurkassa lyijytöntä bensaa. Ilman muutoskatsastusta kuitenkin piti ja kait pitää olla katin kuoret katsastuksessa, siis vaikka tyhjättynä. Tiä sitten nykyään, tarviiko olla edes kuoria.

    Mutta, mitä pitäisi ottaa huomiooon ihan toimivan katin laitossa kuorien paikalle? Yksi on varmaan moottorin tilavuus, mutta mitä muuta eli tehot tms?

    Nyt en tarkoita ulkomittoja vaan sisuskaluja. Summit myy bolt on- juttua hintaan jotakin hintaan yli 400 euroa "porraspäähän" tuotuna , mutku ei käy ihan bolt on ainaskaa down pipen puolelta GN- vehkeeseen, vaan luulenko taas jotakin?
     
  19. nimat-13

    nimat-13 Gearhead

    Mulla tallin nurkassa vm 90 sl mersu,poistin katin muutoskatsastuksella noin 5v sitten eli silloin ainakin onnistui.Tosin sen jälkeen ei ole leimattu enää mutta ei kait niillä sanomista olisi kun ei kattia.
     
  20. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    En nyt ihan varma ole, mitä ajat takaa mutta pojalla on autossaan 2kpl bilteman (racing-)katteja ja meni stage2 nokalla, mekaanisella kaasarilla ja jakajalla vähäpäästöisen (1990) arvoihin. Hc raja 100ppm ja oliko jotain 18ppm luokkaa.
     

Kerro tästä muillekin!