Päästöt kuntoon .

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja north, 13.12.2023.

  1. Fuselage

    Fuselage Gearhead

  2. fmila

    fmila Gearhead

    No olipahan "nuorisolla" kommentit taas kohillaan ton tapauksen kohalla. OBDn manipuloinnista alkaen kyseenalaistettiin koko Dieselin päästöjen vaatimusten oikeutus. Taas kerran unohdettu kuinka paljon ennen aikaisia kuolemia pienhiukkaset aiheuttaa!!! Menee ne hiukkaset näköjään "nuorisonkin" aivoihin. Kun vielä noiden kanssa työkseni touhusin, tuli muutama keskustelu käytyä aiheesta ja varsinkin hiukkassuodattimen uusimisesta. Netistä löytyi firmoja, jotka "puoleen hintaan" teki "optimoinnin", jolla auton järjestelmät ei tarvitse koko pönttöä. Pönttö tyhjäksi ja murut roskiin ja painetunnistimien ohitus jne. Sit kun muistutin, et miksiköhän se VW otti jenkeistä ne jättisakot ja paljonko luulet tosta sulle tulevan jos/kun kiinni jäät, ni alkoi v...uilu, et meinaatko poliisille kertoa. Sanoin vain, et ajattele nyt itse minkä takia se pönttö ja järjestelmät on sinne kalliilla rahalla tehty ja suunniteltu. Mä yritän pysyä kaukana noista nokioksideista. Ei oo mun asia valvoa lakia.

    t. AM
     
    kerkko ja Concarne tykkäävät tästä.
  3. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 3rd gear

  4. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Olihan sillä siirtokilvet, ettei se katsastamattomuudesta ollut kiinni....
     
  5. sirkus

    sirkus Gearhead

    En yhtään epäile, etteikö tossa tiktok tapauksessa poliisien diagnoosi osunut oikeeseen, mutta ton ikästen bemujen ja muidenkin diesel autojen diagnoosi ei kyl välttämättä onnistu ihan joka testerillä eli jos poliisilla ei ole käytössä isoa arsenaalia erillaisia testilaitteita voi herkästi tulla virheitä. Diesel obd testi kuiteski tehdään katsastuksessa vasta 1.9.2016 eteenpäin käyttöönotetuille. Eli miksi sitä vanhemmassa tarvitsisi edes toimia koko portti.
     
  6. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Taas menee sekasin. Ei ole kyse päästöistä, vaan päästölaitteista. Onko OBD sit päästölaite vai ei... onkin jo monimutkaisempi juttu.
     
  7. sirkus

    sirkus Gearhead

    Niin sehän on selvä et ei niitä päästölaitteita saa poistella mut missään ei kyllä vaadita et noissa vanhemmissa dieseleissä tulis obd portin toimia. Varmaan poliisi silti sellaisessa tapauksessa määrää autolle uusinta katsastuksen jota varten käskee hankkia korjaamolta todistuksen obd toiminnasta. Päästölaitteiden toiminnastahan he eivät kuitenkaan silloin voi sanoa mitään ainakaan odb perusteella. Ja se putken pään pyyhkiminen on sit ihan turha diagnoosi koska just talvella töissä kävi 6kk ikänen dsl bmw jossa kaikki laitteet oli paikallaan ja 100% toimivat mut silti vaan sormi mustui. Suurin osa dpf autoista toki putki on puhdas.
     
  8. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ylilyöntejä ja kustannuksia tulee varmasti ihmisille, kun Poliisilla sattuu olemaan vähän huonopäivä. Tässä tulee vielä mielenkiintoisia tapauksia.
     
  9. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 3rd gear

    No määräaikaiskatsastamattoman käyttö liikenteessä lapussa lukee kilpien viennin syynä;)
     
  10. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 3rd gear

    Eli poliisi ei tulkinnut siirtoajoksi joten ei tarralapulla virkaa:D
     
  11. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Tuolla tiktokin kommenteissa omistaja sanoo ylinopeuden olleen syynä pysäytykseen.
    Kilpien viennin syy näkyy kuvissa. Oliko vanhat siirtokilvet, vai mitä oli rustattu siirtokilpilomakkeeseen? Jos oli eri paikassa, mihin siirtokilvet antavat ajaa?
    Enivei, pysäytys ja kilpien vienti oli ihan omaa syytä, eikä siitä voi oikein ketään muuta syyttää.

    Nuo tarkemmat (päästömanipulointi?) tutkimukset auton osalta on sitten ihan oma lukunsa.
    Onhan se perseestä, että tommosiakin ruvetaan noin tarkkaan syynäämään.
    Niistä en juuri ymmärrä, kun en ole niin uusia autoja ikinä omistanut, että olisi tarvetta ollut pelätä, tai edes seurata keskustelua mahdollisista seurauksista.
    Ja muutenkin koskee ilmeisesti vain dieseleitä?
     
  12. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ei. Kaikkia autoja missä voidaan vaihtaa ohjelmaa, poistaa EGR, katit, hiukkassuodattimet....
    Mutta muutoskatsastamalla voi tehdä muutoksia. Ainut että kukaan ei tee mittauksia yms. :D
     
  13. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Ok? No johan on järjenvastaista touhua. Toihan on pelkkää vittuilua.
     
  14. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Aha, se jäi sitten multa huomaamatta... No omaa tyhmyyttä sitten kilpien lähtö ja muu tuska....
     
    KohtalainenPaja tykkää tästä.
  15. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Audismeilla on nyt kylmä rinki perseen alla. Audilla on takaisin kutsu liittyen taannoisiin VAG päästöhuijauksiin.
    Nyt ketkä on poistanu dpf, katit, viriohjelma yms sisässä, pelkää sitä, että vakio ohjelma ajetaan sisään ja sinne menee viriohjelma. Mutta jos et käy takasin kutsussa, niin saattaa pompata leimalla. Kuten joillain Chrysler 300C omistajilla käynyt airbägi kutsujen kanssa.
    Tai sit jos järjestelmiin jää ilmotus et dpf, katit yms poistettu.
     
    Muokattu: 4.2.2025
    Arkkumies tykkää tästä.
  16. 930BiT

    930BiT 3rd gear

    Näinhän se menee että jos on kutsu tullut käymään huollossa päästöhuijausohjelman vuoksi, niin jollain aikavälillä siellä on käytävä. Autoon ajetaan uusi ohjelma joka kelpaa katsastukseen. Sinne häviää sitten mahdollinen viriohjelma. Sitä en tiedä että millä aikataululla on huollossa käytävä, mutta jossain vaiheessa trafiin menee tieto hoidetuista tai hoitamattomista autoista. Ja siinä kohtaa hoitamaton auto menee katsastuksessa hylkyyn. Oman vm. -12 A6 BiTdin käytin hoidossa ja uusi ohjelma sinne laitettiin. Moottorin ja vaihteiston käytös muuttui havaittavasti, mutta ei suuresti. Ja ei, ei ollut viriohjelmaa aiemmin autossa, eikä nytkään ole tarpeen.
     
  17. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Lisäongelmaa tuottaa vielä se, että järjestelmät on fyysisesti poistettu, paine, nox ym antureita ei välttämättä enää ole ja jos onkin, eivät ne enää toimi oikein koska kennot puuttuvat välistä. Edellinen omistaja ehkä hukannut tai rikkonut ne joten ne pitää korvata uusilla/ehjillä, että maahantuoja saa laitteistoon liittyvät testit onnistuneesti läpi.
     
  18. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Pakkohan nuo on kaikki laittaa ennemmin tai myöhemmin jos auton meinaa katsastaa, koska katsastuksessa aletaan tarkistamaan että kaikki löytyy ja myös toimii, muuten tulee hylky.
    Korjauksen saa sen jälkeen tehdä vain maahantuoja tai sen valtuuttama korjaamo.
    Varminta on pysyä erossa näistä vehkeistä ja jos sellasen omistaa, niin syytä hankkiutua eroon ennen leimaa...sillonkin saattaa joutua maksumieheksi jos joku autoliike kirjotuttaa vaihtoa tehdessä paperin jolla vakuutat ettei virityksiä ole tehty.
     

Kerro tästä muillekin!