Pääsylinteri - jarrutasapaino?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Substitute, 7.12.2012.

  1. Substitute

    Substitute Gearhead

    Onko jollain kokemusta siitä että voiko pääsylinterin vika aiheuttaa sellaisen oireen että kun auto seisoo käyttämättömänä pidemmän aikaa, niin käyttöönotettaessa jarrut ovat todella takapainoiset. Eli niin että takajarrut lyö lukkoon ihan kevyellä painamisella. Sitten kun ajelee muutaman korttelinvälin, niin alkaa toimimaan normaalisti. Vika ei tule takaisin jos autoa käytetään viikottain, mutta jos seisoo pidemmän aikaa niin tulee.
    Ajattelin että voiko ne pääsylinterin kumitiivisteet kovettua tuolleen. Takajarrut on oikein koottu, jarrukengät oikeinpäin ja automaatikehintä sekä seisontajarru toimii oikein.
    Vai voiko jarrukengät aiheuttaa tuollaisen ongelman tai jarrrutasapainosäädin?

    Auto on '81 G-body (Regal)
     
  2. sbf

    sbf Gearhead

    Yleensä kengistä johtuvaa.
    Koitas hioa reilut viisteet kenkien päihin.
     
  3. Substitute

    Substitute Gearhead

    En halua muokata kenkiä. Jarrut nimittäin toimii muutoin tosi hyvin ja edellisessä katsastuksessakaan ei ollut mitään viitettä mistään vaikka ilomiö oli jo silloin. Voishan nuo kengät tosin vaihtaa ja kattoa että vaikuttaako se.
     
  4. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Vanhemmissa Volvoissa,esim 240 tuollaista kuuleman mukaan voi aihettaa paineenrajoittimet takajarrulinjoissa mutta niissä on levyjarrut takana.onko tässä ko. autossa rajoittimet?
     
  5. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Voisiko ne jarrukengät olla jollain tapaa vaan kosteat seisonnan jälkeen tms.?

    Minulla ainakin tuossa hiluxissa (rummut joka kulmassa) pidemmän käyttämättömyyden jälkeen, siis viikko-pari, parilla ekalla jarrutuskerralla vetelee vähän mihin sattuu mutta sitten alkaa asettumaan. Joko kosteutta pinnoissa tai sitten vetää rumpuja pintaruosteeseen tms.
     
  6. JKF

    JKF Gearhead

    Veikkaisin kanssa, että kyse on jostain pintaruosteesta tai muusta kitkapintojen ominaisuuksista.

    Johtuisko rumpujarrujen itsetehostavasta ominaisuudesta, että niissä toi tulee korostetummin ilmi, varsinkin silloin kun edessä levyt ja takana rummut.
    Märillä keleilla olen huomannut tuollaisia oireita jo vuorokauden seisotuksellakin.
     
  7. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Onks siinä proportioning valve pääsylinterin jälkeen, josta lähtee putket piireille?
    Propovalvella saattaa olla paha tapa kerätä ajan myötä epäpuhtauksia sisuksiinsa joka voi aiheuttaa sen sisällä olevan luistin jumiutumisen sellaiseen asentoon, jossa saattaa toinen piiri olla hetkellisesti poissa pelistä. Sit kun aikansa ajelee ja jarruttelee, niin tilanne normalisoituu. Yks temppu vois olla jumitilanteessa, että polkaisee pari kertaa oikein kunnolla jarrupedaalia. Jos se normalisoi tilanteen, niin sitten epäilisin propovalvea.

    1972 Camarossa propovalve näyttää tällaiselta. Tokkopa sen toimintaperiaate todnäk ole tuoreempiinkaan GM laitteisiin paljoa muuttunut.
    http://bensakrematorio.suntuubi.com/dat ... _valve.jpg
     
  8. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Jeepissä on samaa ilmiötä havaittavissa seisotuksen jälkeen ja lisäksi myös pesun jälkeen. Tästä voinee päätellä, että kosteudella on vaikutusta asiaan.
     
  9. CAM67

    CAM67 Gearhead

    Jarrukengistä irronnut pöly aiheuttaa "jumittamisen" kosteuden tehostamana.
    Rummut irti ja brake-cleanerilla pölyt pois.
     
  10. Substitute

    Substitute Gearhead

    Jarrutasapainoventtiili tossa tosiaan on ja levyt edessä. Tuntuu vaan oudolta että se voisi vaikuttaa tuolleen pidemmän seisokin jälkeen mutta ei lyhyemmän.
     
  11. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Oldsi on tehnyt tuota takajarrun "äkkäilyä" jo vuosia! :wink:
    Parit jarrutukset parkkipaikalla niin palautuu normaaliksi.
    Rummut ja kengät on vaihdettu eteen ja taakse, eikä katsastuksessa ole ikinä ollut probleemia.
    -Tosiaan jos useita päiviä on ajamatta niin "vika" tulee esiin..... :eek:
     
  12. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Niin, tuossa vaimon toyotassa oli viime talvena vastaavaa ongelmaa, apumiehen puoleinen takajarru pelkästään jäi vähän juntturiin mutta hetken ajon jälkeen se hellitti. SIihen vaihdettiin jarruletku ja vaiva katosi.
    Mutta se ei jarrutuksen jälkeen jäänyt koskaan huomattavasti laahaamaan vain seisoessaan jonkin aikaa.

    Toyotassahan on ristikkäiset piirit. Buickissahan on vain etu- ja takapiirit, joten se jarruletku vika sitten vaikuttaisi molempiin takapyöriin. Vaikka vähän hassulta tuokin vaikuttaisi.

    Joissain vehkeissä on kyllä takapiirille systeemi, joka ei päästä paineita nollille. Ikuisuusprojektin 2-piirinen pääsylinteri (edessä levyt, takana rummut) on sellainen mutta ei kai niitä "oikeissa" autoissa ole.
     
  13. sbf

    sbf Gearhead

    Jollei kenkien lievä hiominen päistään innosta, voi niihin kolauttaa vasaralla hitusen lisää kaarevuutta.Sekin auttaa haukkaamisongelmaan.
     
  14. Substitute

    Substitute Gearhead

    Taisi selvitä lopultakin takajarrujen oikkuilu. Apparin puolella oli seisontajarrun välitanko jostain syystä muutaman millin liian pitkä ja kengät eivät nojanneet siihen yläpään ankkuritappiin. Eli pääsivät vähän liikahtamaan rummun pyörimissuuntaan ja itsetehostukselle.

    Innostuin tuota tutkimaan kun tuntui että hakkasivät päälle ajossakin satunnaisesti. Eli oli satunnaista voimansiirron nypyttelyä. Ainakin koejaolla jarrutuksen ja voimansiirron nypyttely loppui.
     

Kerro tästä muillekin!