Päävirtakatkaisin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Anonymous, 14.4.2005.

  1. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Eli pistä päävirtakatkaisin/katkaisimet minne haluat, kunhan on riittävän paksua johtoa Akun ja kytkimen/takaisin liitokseen väli. Ja HUOM riittävän kestävä/t kytkimet. Sillä elektronit kulkee minne itse haluaa piittaamatta insinöörien päätöksistä.
     
  2. jukka63

    jukka63 1st gear

    mä en ollut tän threadin aloittaja.joku vieras siellä uteli ja sattui samaan saumaan, kun itse pähkäilin mitä tehdä dodgen virtapuolelle.akku rotköttää peräkontissa ja helpoin keino ois laittaa maatto sulkuun esim. bilteman kytkimellä.mahtaako biltsun kytkin kestää virtoja riittävästi?maattopuolelle se laitetaan ja peukalon paksuilla johdoilla.
     
  3. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Jenkkien startti virrat luokkaa 200A-400A katsele joku traktorin tai kuorma-auton kytkin. Mielummin reilusti ylimittainen kuin lelu jos puhutaan sähkömitoituksista.
     
  4. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    Itse kyllä suosin sitä plussa puolta omassani, ihan vaansen takia että tuntui helpommalta vetää hälyttimelle ja mankan muistia ylläpitävälle johdolle sitten erikseen yx sulakkeella varustettu johto kuin ruveta erikseen niitä maadoittamaan suoraan akulle. Ja huom tämä on vaan mun mielipide asiasta :odroll:
     
  5. Hanxi

    Hanxi Gearhead

    Plussaan vai miinukseen!? Jos haluat moottorin sammuvan käännettäessä päävirtakytkin nollille, se kannattaa laittaa plussaan ja kierrättää myös latausvirta sen kautta. Jokkisvolkkarissa ei ole niin väliä, kun siinä ei yleensä ole laturia menoa jarruttamassa.
     
  6. jyha

    jyha 1st gear

    niin säästäähän tossa kaks johtoo!
     
  7. jyha

    jyha 1st gear

    koko auto on suljettu virtapiiri! on aivan sama laitatko plussaan vai miinukseen, kyllä se auto sammuu molemmista!
    yksinkertaisesti: on sama katkaisetko johdon ennen vai jälkeen polttimon, niin valo loppuu!
     
  8. vesku383

    vesku383 Gearhead

    Omassa laitettu plussan puolelle; kone ei tosiaankaan sammu kun kääntää päävirrat veke, laturin kautta tulee vielä sytytysvirtaa ja jää lotkottamaan! Suunnittelin vaihtaa kytkimen maattopuolelle, sit ei tuu tätä ongelmaa. :eek:
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Oikea oppisesti päävirtakytkin laitetaan + piuhaan ja laturin syöttö johto joko akun + navalle tai päävirtakytkimen siihen napaan johon akulle lähtevä on piuha on kytketty.

    Jos päävirtakytkin laitetaan - (miinus) puolelle ei auto siltikään sammu. Runko kun maadottaa normaalisti ja laturi antaa virtaa. Tosin laturi varmaan jo kyrvähtäisi lyhyessäkin testausksessa, ja sillon se kyllä sammuu mutta niin hiipuu laturikin.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Oikea oppisesti päävirtakytkin laitetaan + piuhaan ja laturin syöttö johto joko akun + navalle tai päävirtakytkimen siihen napaan johon akulle lähtevä on piuha on kytketty.

    Jos päävirtakytkin laitetaan - (miinus) puolelle ei auto siltikään sammu. Runko kun maadottaa normaalisti ja laturi antaa virtaa. Tosin laturi varmaan jo kyrvähtäisi lyhyessäkin testausksessa, ja sillon se kyllä sammuu mutta niin hiipuu laturikin.
     
  11. tha022

    tha022 Gearhead

    Mä laitoin plussa piuhaan katkaisijan (akun viereen) ja lisäksi tietysti sisälle vipukatkaisijan jolla saa MSD:n pimeeksi.
    En tosiaan ole sähkäri mut luulis et noilla sammuu tarpeen vaatiessa
     
  12. jyha

    jyha 1st gear

    nyt seuraa visainen kysymys:
    onko väliä kumman akunkengän ottaa irti, jos haluaa sammuttaa auton ko. menetelmällä? mielestäni ei ole!
     
  13. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Älä sammuta autoa nyppäämällä akunkenkä irti Voi meinaan kyrvähtää aika paljon kaikenlaista kun akku ei olekkaan puskurina sille laturille. Jännite voi karata ja sitten maksaaaaaaaa.
    Laturi, cd soitin, ajotietokone jne kaikki elektroniikka vaarassa.
     
  14. jyha

    jyha 1st gear

    ajatusleikkiä vaan hain!
    päävirtakytkin tekee just ton, että se katkasee yhteyden akunnapaan. mutta onko väliä kumpaan!
     
  15. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    EI. Tolla tha022:lla oli tosi hyvä huomio kytkeä sinne sytytys piiriin toisen kytkimen. Suosittelen sitä! Eli kun hätä sammuta ensin kone ja sitten päävirta. On hyvä varkaus estokin jos jemmaa kytkimen piiloon.
     
  16. vesku383

    vesku383 Gearhead

    MITEN SE RUNKO MAADOTTAA "NORMAALISTI", JOS MIINUS KAAPELI ON POIKKI ELI PÄÄVIRTAKYTKIN SULJETTU? AKUN - NAVASTA EI YHTEYTTÄ RUNKOON?! :argue:
    varmaan kone sammuu..
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    No autoissa on yleensä kapistus nimeltä laturi,ja tämä kyseinen härpäke on rinnankytketty akun kanssa. Ja nyt kun moottorin käydessä nyppäistään miinuskenkä akusta irti niin auton sähköjärjestelmä jää laturin varaan, joka on maadoitettu runkoon ja toimii normaalisti.
     
  18. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    niin ja se etu ettei koko auton maa kierrä sitten mankan ja hälyn kautta jos maa katkaistaan päävirtakatkaisijalta. On meinaan melko varmaa että pimenevät siitä.
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Elektronien liike sähkövirrassa on miinuksesta plussaan.
    Fakta voittaa paskapuheen.
     
  20. vesku383

    vesku383 Gearhead

    Joo vittu, tietysti kyllä! No onhan se näin, hyvä kun oikasit, ei tuo oma ajatusmaailma oikein pelannu! :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!