Päävirtakytkin hmmm??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 30.7.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    nyt iski tyhmä kysymys. Akun ollessa takakontissa niin kumpaan kaapeliin kytken päävirtakytkimen? katkaiseeko kytin plus- vai miinusvirran?
     
  2. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Käytännössä sillä ei tietääkseni ole suurta vaikutusta, molemmista virrat katkee. Mutta olikohan kilpa-autoissa päävirtakatkaisijan oltava plussassa, varmasti joku muistaa sen asian paremmin.
     
  3. Kartsu

    Kartsu Double Gearhead

    Minä miinuksen katkaisisin.....
    Kuorma-autoissa taitaavat käyttää tuota tapaa...
     
  4. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    niin..liekkö se maa yleisin ja paras tapa katkoa.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos on miinuksessa niin laturista riippuen ei auto välttämättä sammu kun vetää päävirrat poikki (siis jos on semmonen laturi joka ei tarvitse erillistä magnetointijännitettä)
     
  6. simppa

    simppa 1st gear

    Kyl mää plussaan sen laittaisin ja olen joskus laittanutkin :eek:
     
  7. Chevy-74

    Chevy-74 1st gear

    Jos haluut kytkimen sisälle, niin varmaankin plussaan, kun kaapeli kerta auton läpi kulkee, miinus kun menee suoraan navasta runkoon/koriin. Eipä sitä toinna ruveta kierrättämään kovin pitkälle. Yleisin ja järkevin tapa kuitenkin miinukseen...
     
  8. Tommi_82

    Tommi_82 1st gear

    Turvallisin tapa lienee kytkeä se miinukseen, tulee aika ikävää jälkeä jos kytkee plussaan ja kaapeli irtoaa kytkimestä tms ja pääsee runkoon kiinni :soosoo:
     
  9. herrakani

    herrakani 1st gear

    Mä oon käsittäny että aina miinukseen.
     
  10. Pecan

    Pecan Gearhead

    Tähän perustuen itsekin miinukseen kytkisin mahdollisimman lähelle akkua. Ihan samalla tavalla se muutoin sen virtapiirin katkaisee, sekä plus että miinusvirrat oli se sitten kummassa johdossa hyvänsä :wink:
     
  11. Mopar

    Mopar Gearhead

  12. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Aika sama kumpaan kytkee, mutta se laturin magnetointi täytyy katkaista myös. Tämä taas tuo ongelmia esim A-mittarin kanssa.
    Varminta kun ostat kunnon kisakytkimen jossa on apukoskettimet erikseen toiselle piirille. Tämä piiri katkaisee sitten jakajan ja puolan välisen johdon ja kyllä sammuu. Magneettovehkeissä sitten eri juttu...
     
  13. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ihan vaan referenssiks, FHRA:n kisasäännöissäkin tollanen päävirtakatkaisja vaaditaan, ja sen pitää sääntöjen mukaan olla plus kaapelissa, ja auton täytyy sammua katkaisijasta. Katkaisijan täytyy olla metallinen ja "avaimen" täytyy olla kiinteä. Noi on usein aika kehnolaatusia, mulla noita on ennen tämän hetkistä palanut vähintään yks vuodessa toimimattomaksi.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Laitoin kamaroon akun takakonttiin ja sitte samalla bilteman katkasijan miinuskaapeliin,siihen ihan sen takia että jos kontissa lentelee metalliromua niin ei oikosulun vaaraa.Hyvin toimii ja saa yöt nukuttua rauhassa. :D
     
  15. jenkkijuuso

    jenkkijuuso Gearhead

    Miksi siviili autoissa pitää olla pääkytkin takakontissa?

    Jos tulee esim oikosulku kesken ajon ja auto syttyy oikosulusta palamaan(kokemusta on) joudut ensin hätäpäissään pysähtyä (yleensä keskelle ruuhkaa) söhläämään takakontin auki ja unohdettuasi avaimet virtalukkoon menee koko toimintaan paniikkeineen päivineen n.10 min ja siihen mennessä on autosta 80% palanut vrt. jos kytkin olisi esim keskikonsolissa kuskin ulottuvilla.
    Haistaessasi palaneen käryä voit vaikka varmuudenvuoksi kääntää kytkimestä ja rullata tien vierreen rauhassa ja tarkastaa asian.

    Kilpaautot on sitten eri juttu että voi työntäjät ja muu huolto porukka sammuttaa auton näppärästi mutta siviili autoissa en ymmärrä vai jääkö multa nyt jotain huomaamatta?
     
  16. janzamar

    janzamar 1st gear

    jos on lapsia tai humalaisia kyydissä niin saattaa valjeta miksei näkyvillä kannata pitää.. :lol:
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Itsekkin pitäs laittaa päävirta kytkin mut taitaa olla aivan sama kumpaan laitan ku sitä ei ole tarkoitus käyttää auton sammuttamiseen,siihen riittää avain :wink: .Siinä se on hyvä ku tarttee esim,hitsata ni kääntää vaan kahvasta eikä irrotellä akun kenkiä.
     
  18. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Kisasääntöjen mukaanhan toi pitää olla takaosassa ja ulkopuolella, merkittynä sinisellä kolmiolla. Ei muuten oo kertaakaan "ulkopuolinen" käynyt sitä räpläämässä. Vaikkapa takaluukkuun sijoitettuna tollanen on ihan hyvä "varkauden esto", käynnistyy huonosti ilman virtaa. Ja tapahtuu se virran poiskytkeminen vikatilanteissa edelleen sillä nopeammin kun joku akun kaapelikengän irroitus.
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Omassa autossa on + napa niin lähellä runkoa että kytkin kannatti laittaa miinus johtoon, kerran tuli jo laskettua jakoavain suoraan + navan ja runkon päälle... mutta onneksi oli kytkimestä poikki :lol:
     

Kerro tästä muillekin!