Päivän projekti kuva. (Nurtsileikkurista lentokoneeseen)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja lojo80, 26.2.2017.

  1. karra

    karra Double Gearhead

    1981 SL mersun jalopuiden kunnostusta. Nevadan aurinko on käpristyttänyt avoauton somisteiden lakkauksen, onneksi viilu on paria pikku vikaa lukuunottamatta ehjää. Edellinen omistaja oli poistanut lakan, petsannut viilut mahongin punaiseksi ja lakannut pari isoa panelia. Minulle jäi listat sekä tuhkakuppi.

    [​IMG]

    Tässä hiottuna osia:

    [​IMG]

    Tässä sävytyksen tarkastus, koepala keskellä ylemmän ja alemman jo aikaisemmin tehtyjen välissä:

    [​IMG]

    Tässä loputkin osat petsattu kerran, toinen kerros pitää vielä tehdä ja sitten lakkaus. Vasemmalla tuo koepala joka on lakattu kerran, tarvii lakata kaikki useaan kertaan ja hioa väliin, pitää nyt yrittää tehdä sinnepäin kun tuo EvoX omassaan teki mutta siihen jälkeen en varmaan kyllä pääse...

    [​IMG]
     
    kerkko, sleepercooler, mikaa7146 ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Ai jumankauta kun on komee sisusta. Ja hienoo työtä. Kyllä pitää sanoa että 2004 Mersu vs. Lincoln laadussa huomaa aika reilun eron (siis sisustan laadussa)
     
  3. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Juu, totta. Aika hirveitä noi marssut on.
     
    mikaa7146, Vuokralainen, Gary Grand ja 1 muu tykkäävät tästä.
  4. maverick999

    maverick999 Gearhead


    Ruohonleikkuriauton ohjaussysteemi
     
    Jooli, Jussi289 ja palontie tykkäävät tästä.
  5. mikaa7146

    mikaa7146 Gearhead

    Ekologinen jakkara.
     
  6. kerkko, Seevu, wilburi ja 1 muu tykkäävät tästä.
  7. karra

    karra Double Gearhead

    [​IMG]
    Maahantuontikatsastuksen jälkeen vielä tallipölyissä.

    [​IMG]

    Sitten pesu bioliuottimella, ja vahaus seuraavana päivänä. Maalipintaa kertaakaan vahattu niin putsasin sen kevyesti ensin Turtlen nanokliinerillä ja tavallista Korrekin nestemäistä vahaa päälle.

    [​IMG]
     
    atobee, Rane 66, A.J. ja 1 muu tykkäävät tästä.
  8. karra

    karra Double Gearhead

    Latolöytö, ajettu viimeiksi 2012.
    [​IMG]

    Trailerihommiksi meni.

    [​IMG]

    Ja puomilla pökkimiseksi...

    [​IMG]
     
    A.J. ja Pande_K tykkäävät tästä.
  9. Turbiini

    Turbiini Gearhead

  10. Zejk1

    Zejk1 3rd gear

    Mersun massoja raapinut alustasta että saa ruosteet esiin ja uudet plootut tilalle. Prkl... susille pitäisi syöttää se hunnimokoma kuka tuon kumimassan on keksinyt
     
  11. karra

    karra Double Gearhead

    Onneksi PVC massan alla ei ollut ruostepeikko edennyt. Maalatussa rungossa kylläkin.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Etujarruihin toiseen uudet kumit, ja taakse tuli kokonaan uudet sylkyt - huikeat 12 euroa kappale autodocilta!

    [​IMG]

    Nuo ruosteet oli bensatankin alueella siis

    [​IMG]

    Sitruunahappohommia pikkuosien putsauksessa:

    [​IMG]
     
  12. karra

    karra Double Gearhead

    Geländewagenin etuakseli vioittunut ojaanajossa aiemmin. Tuo lyhyt akseliputki vääntynyt perämurikasta, yritämme oikaista. Ajoltaan oli ihan ok. Kallis osa niin pakko yrittää itse.

    [​IMG]


    Toinen tukivarsi piti ostaa Liettuasta kun oli vääntynyt.

    [​IMG]

    Pitkä jalopuulista sai halkeilleen sävylakan poiston, sävytys petsillä ja uusi kirkaslakka.

    [​IMG]

    Pintaruosteiden putsausta ym.

    [​IMG]20210929_215609 by Kari, on Flickr
     
  13. karra

    karra Double Gearhead

    kerkko ja Seevu tykkäävät tästä.
  14. karra

    karra Double Gearhead

    Nyt tuli outo projekti, bokserimoottorinen henkilöauto.
    [​IMG]

    Työkaveri irtisanoutui ja muuttaa takaisin Amerikkaan. Kerroin että päästän hänet auton myymisen tuskasta, englanninkielisenä vielä ja tein tarjouksen joka hyväksyttiin. Ajomäärä 192 tml.

    Sain auton viime viikolla, tein ensin kunnon sisäputsin ja tarkastukset. Auto oli vain yksillä vanteilla joten otettiin kaverin kanssa yksi kesärengas pois ja tutkittiin millaiset rengaspaineanturit siellä on kun valo palaa. Tilasin jenkeistä sarjan, Amazonista - kun ne tulee pyöräytetään rengashotellista haetut nastakumit alle.

    Huomenna vien jakohihnan vaihtoon, samalla uusitaan vesipumppu ja moniurahihna. Ilmastoinnin kompura on jumissa mutta kaasut on tallessa, Autodocista sain tilattua kompuran siihen.

    Jenkkkimalli, eli 2008 sedan Impreza 2,5 litran vaparikoneella. Automaatti ja mitä foorumeilta googletin jos USA-mallissa on automaattiloota ja ajonvakautuspaketti kuten tässä niin jakovaihteiston pitäisi olla kestävämpi 50/50 kiinteällä vetosuhteella.

    Hauska yksityiskohta on kaukokäynnistys.
     
  15. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    perämoottorin hydrauli sarjasta saa hyvän ohjauksen pikkuautoihin,eikä ole jäykkä,tulee ratti,keskiö,letkua,öljyt,ja raidetankoa muistuttava hydraulitanko mukaan.
     
  16. karra

    karra Double Gearhead

    maverick999, 6PPC, Arkkumies ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. Turbiini

    Turbiini Gearhead

  18. karra

    karra Double Gearhead

    [​IMG]

    Yritettiin tommosta tänään käyntiin naapurissa. Seissyt kolmisen vuotta tuossa kun omistaja sairastui ja kuoli reilu 2 vuotta sitten. Ostin perikunnalta mersun ML320:n viime syksynä. Käy starttipilotilla pari sekuntia. Eilen imaisin vanhat bensat pois ja uutta tilalle. Ei parantunut, sitten alkoi sähköinen bensapumppu piiputtamaan. Jatkettiin tänään kun bensapumppu heräsi ja suhutettiin kaasareihin suoraan aasinpotkua, kävi muutaman sekunnin mutta bensapumppu mykistyi taas. Siihen jäi. Auto on myynnissä, ja joku ois tulossa katsomaan mutta kiva jos se edes olisi "runs and drives" kunnossa. Katsastettu 3 vuotta sitten, ollut kunnostuksessa 80-luvun alusta asti jolloin 1750 jäi harrasteautostatukseen.
     
    juko7 tykkää tästä.
  19. karra

    karra Double Gearhead

    ML toiminu hyvin jarruremontin jälkeen, oli kolmessa satulassa männät jumissa, uudet männät ja tiivisteet noin vuosi sitten. Moottorinöljynjäähdyttimeen o-renkaita ja jotain pientä hipellystä.

    Itsenäisyyspäivänä alkoi hyytymään, ei vikakoodeja. Vaihdoin ilmamassamittarin (tyyppivika) mutta ei auttanut. Mittasin bensanpaineet ja ne oli 0,5 bar. Ei kun bensansuodatin- ja pumppuremontti käyntiin.
    [​IMG]

    Olikin orkkis suodatin jolla ajettu 200t. Uutta filtteriä ei ois saanu kuin ebay tsekeistä, marmorilta Saksan tilaus olisi ollut 430 euroa. Jenkeistä toki ois saanu. Kaverilla oli vanhaa paikallisen diilerin poisto (!) varastoa onneksi, pumppu tuli Aeromotorsilta ja uuden suodattimen vaativa adapteriletku marmoritiskiltä 145 euroa.

    [​IMG]

    Nyt pitäs alkaa läjäämään kun kaikki osat saatu haettua.

    [​IMG]
     
    maverick999 ja 6PPC tykkäävät tästä.
  20. karra

    karra Double Gearhead

    1990 MERCEDES-BENZ 200 E (124.021)

    Keväällä tarjottiin kyseistä autoa, laittelin siitä pariinkin whatsappryhmään viestiä mutta kukaan ei kiinnostunut. Hain viime viikon torstaina auton kotiin kun on loppuvuodesta aikaa laitella se museokuntoon. Kevättalvella jatkanen Pontiacin kanssa.


    [​IMG]

    Kuulemma 2005 tuotu Saksasta 90 t ajettuna, huoltokirjaa on täytetty siihen asti. Oli jonkinlaisessa käytössä maaseudulla vuoteen 2014 saakka jonka jälkeen ollut kuivassa betonilattiallisessa konehallissa säilössä. Autoa käytetty aika ajoin ja vuoden-parin välein katsastettu - katsastustodistukset on tallella - nyt oli leima menossa umpeen 11.9.2024. Vanha isäntä sanoi että ei nyt taida katsastaa enää kun autossa oli ilmennyt tyhjäkäyntihäiriö; auto puisteli - etenkin kylmänä - ja otti huonosti kierroksia. Kun sai isolle tielle mentyä niin pystyi kyllä ajamaan, vaan alle 2000 rpm se alkoi nypyttämään. Ajoin sen 75 km kotiin ja perille päästyä se toimi jo melkein normaalista. Hetken seisottuaan kun kävin sen rekisteröimässä, niin alkoi taas lievästi temppuilemaan.

    Putsasin vj-kannen ja pyörijän, ne näytti uusilta. Tulpanjohdot oli myös uuden näköisiä Boschilaisia. Etsin alipainevuotoja sumuttamalla bensiiniä sinne tänne ruiskun ympäristöön, ei vaikutusta. Toki laitoin tuoretta bensaa heti tankkiin ja lisäsin polttoainejärjestelmän puhdistusainetta, oisko ollu LiquiMoly Motonetista. Tulpat myös vaihdoin.

    Vaan vika olikin ylijännitereleessä, sain lainaan sopivan releen ja ongelmat katosi saman tien. Tilasin Aeromotorsilta uuden releen ja flektin viskon lukittumista käyttävän anturin, se on ohitetty hyppylangalla. Flekti siis pyörii koko ajan ja auto, kuulostaa Volvolta.

    Nyt mittarissa 160 tkm. Auto on mielestäni ruosteeton, eikä vaikuta että olisi mistään maalailtu. Orkkis radio tuli mukana mutta etulevy oli kadonnut, tilasin ebaysta uuden etulevyn. Orkkis 15-reikäalut on jääneet matkalle, sellaiset jotka kunnostettu Uudenmaan Soodapuhalluksessa löytyi alkuviikosta, Fuldan renkaat tilattu Rengasonlinesta. Sähköantenni oli hajonnut ja heitetty roskiin (!), laitoin paikalle kiinan kopion. Konepellin äänieriste on murentunut. Auto on saanut Dinitrol käsittelyn Suomessa.

    Sisältä auto on hienossa kunnossa, pari hiushalkeamaa jalopuissa. Orkkis irtokangasmattojen päälle on vedetty vielä kumikaukalomatot eteen.

    Hain päästölapun ensin varmuuden vuoksi maanantaina ja tiistaina katsastin ilman ongelmia.
     
    Arkkumies tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!