päivitettyä tekniikkaa vanhukseen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja kaarpo, 11.11.2015.

  1. kaarpo

    kaarpo 1st gear

    suunnittelin kokeilla pikkukakkoseen asentaa uudemman sukupolven moottorin.
    ei juuri ole hirveästi tietoa niistä.lm7 5.3 kaasarilla kävi mielessä tai lq4 mutta mahtuuko kone huoneeseen?.
    oisko täällä jollakin tietoa/neuvoja mitä kannattee tehä ja mitä ei.
    ja tärkein eli mitä tehdä moottorille tehon lisäämiseksi. ehdotuksia otetaan avoimin mielin vastaan
     
  2. Roc

    Roc Gearhead

    Anteeksi maalaisuuteni, mutta meinaatko pikkukakkosella Chevy 2:sta?
    Jos näin on, niin onhan niihin LS-sukuisia patteja laiteltu isossa maailmassa ja paljon. Oikeastaan LS on pienempi ulkomitoiltaan kuin vanhan liiton pikkulohko. Jos helpolla haluaa päästä niin tilaat jenkeistä valmiin swap kitin, missä tulee valmiit moottorikiinnikkeet ja lootan poikkipalkki. Tai sit tekee ne itse...

    Kaverin 3.gen Camaroon tuli LM7 5.3 juurikin kaasarilla. Laitettiin siihen Edelbrockin mieto nokka ja pitkät peltisarjat. Imusarjana Performer RPM ja kaasarina Quickfuelin 750cfm. Moottoridynossa apulaitteet kiinni muutama heppa vajaa 400hv ja vääntökäyrä erittäin asiallisen laakea ja maksimivääntö yli 500nm.
     
  3. kaarpo

    kaarpo 1st gear

    kyllä vain chevy2...
    edukkaasti jos löytyy swapkit nii semmosela läjään mutta se ei voita tekemisen iloa.
    eikö muuta tehty?
    kannet koskemattomat?
     
  4. Mikey_

    Mikey_ 3rd gear

    Kaikki genIII ja genIV-kannet virtaavat OEM-hatuiksi varsin mukavasti ja nuo moottorit reagoivat nokkamuutoksiin erittäin hyvin.



    5.3 LM7 ja 4.8 LR4
    Stock Head Flow Numbers
    Chamber 61.15 cc--0.100--0.200--0.300-- 0.400--0.500---0.550---0.600
    Intake 200 cc----------63 ---128----179-----210----218----221-----226
    Exhaust 70 cc----------54 -- 93 ----121----145-----163----168----174

    6.0 LQ4(vm.01-->) ja LQ9
    Stock Head Flow Numbers
    Chamber 71.06cc--0.100---0.200--0.300--0.400--0.500--0.550--0.600
    Intake 210cc-----------66-----142-----196---228----236---238-----240
    Exhaust 75cc----------59-----104-----137---155----167---173-----177
     
  5. Holley

    Holley Gearhead

    varmaan joka tapauksessa teet siihen keulaan jotain muutoksia? Toivon todella näin yhden Chevy II:n omistaneena. Eli jotain putkikeulaa jossain muodossa, joten sinnehän tilanviennillisesti onnistuu silloin mitä tahansa? Samoin kuin etu- ja takarunkojen yhdistämiset olet varmaan jo miettinyt myös? Samoin kuin se koko etupään geometria jostain ihan toisesta autosta? Olisi pitänyt aikanaan miettiä ensin Chevy II:n kyvyt ja vasta sitten se moottori, mutta aloitin moottorista ja tehosta ja kaikki sen jälkeiset ongelmat olivat seurausta siitä. Tyytyväisin olin perus-350:n kanssa, kun siinä oli Performer-tason palikat ja jotain 250 hv netto.

    Sinänsä varmasti hyvä idea se uudempi moottori ainakin paperilla. Varmasti kannattaa hankkia siis mahdollisimman suuri kokonaisuus kerralla, joku peräänajettu luovuttaja-auto kerralla kaikki tekniikan osat?
     
  6. kaarpo

    kaarpo 1st gear

    kyllä olen miettinyt alustan parantelua,omegan ohjaus paikallaan,ihan ok ohjattava mutta tarttee muitakin muutoksia...mitenkähän se runkojen yhdistäminen tapahtuu käytännössä,ei oo tullu semmosia vielä tehtyä...pelti hommia tehnyt paljon autoihin joten eiköhän sekin onnistu...mistä lähtis liikkeelle etupään geometriaa muuttelemaan?
     
  7. Roc

    Roc Gearhead

    Kannet koskemattomat, venajousina LS6 jouset. Kuten Mikey jo ehtikin laittaa, niin reagoi kyllä nokkaan todella ärhäkästi.

    Jos esimerkiks tollasen LM7 -myllyn haluais, niin en itse lähtis luovuttaja-autoa miettimään. Jostakin Vanista tai Pick-Upista ei kuitenkaan juurikaan mitään hyödyllistä pystyis siirtämään Chevy 2:seen. Ja kun tollasen LM7 pelkän koneen hinta ei todellakaan päätä huimaa. Ja varsinkin jos siitä tekee kaasarin, niin eipä siinä kokonainen luovuttaja-auto paljoa iloa anna.
     
  8. PauliR

    PauliR 3rd gear

  9. kaarpo

    kaarpo 1st gear

    pelkän koneen meinasin hommata..jos ei suomesta löydy nii ulkomailta uittaa..jos jollakin sattuisi olemaan tiedossa niin voi ilmotellla
     
  10. kaarpo

    kaarpo 1st gear

    ja ei varmaan levyjarruistakaan olisi haittaa jos semmoset sais laitettua
     
  11. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

  12. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Lainaus tuolta 4.8l mosan myynti-ilmoituksesta...

    "Vaparina näistä otetaan pienillä muutoksilla jopa 500hp ja ahdettuna reippasti yli 1000hp, jos niin haluaa"

    Mitäköhän nää pienet muutokset mahtais olla?
     
  13. plagu

    plagu Gearhead

    lohko alkuperästä kaikki muu vaihettua :D :D
     
  14. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Pienellä vaivalla voinee ostaa sen viissatataa heppasen moottorin eikä alle kolmesataaheppasta aihiota.. :)
     
  15. Roc

    Roc Gearhead

    500 heppaan joutuu kyllä varmasti hieromaan yhtä sun toista mutta 400hp tulee nokalla ja peltisarjoilla.
     
  16. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

  17. kaarpo

    kaarpo 1st gear

    mielen kiintoinen artikkeli...nuilla vinkeillä pääsee pitkälle...puutukko moottori enää nii päässee kokeileen miten käy
     
  18. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Mutta moottorin muuttaminen kaasuttimelle on ominaisuuksien poistamista.

    Puolet jujusta on että ruiskukoneen perään loikkarilaatikko ja silloin ajomukavuus ja taloudellisuus vasta astuu kuvaan mukaan.

    Moottoreita saa meiltä ja 11 muusta GM Perf. Centereistä ympäri Suomea.
     
  19. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Kyllä se on just noin! No loikkarilaatikon tarpeellisuus/hyödyllisyys riippuu vähän kokonaisuudesta, mutta ruiskumotin ominaisuuksista ei kannata ihan helpolla luopua jos autolla kiertää muutakin kuin nakkikioskia.
     
  20. Mikey_

    Mikey_ 3rd gear

    Samaa mieltä Remmin ja Volvon kanssa. Ei sitä ruiskutekniikkaa kannata kammoksua. Stand-alone johtosarjalla sen kytkeminenkin on vähintäänkin simppeliä. Kokoonpanosta riippuen 4-6 johtoa, kun osaa liittää auton sähköihin, niin kone on tulilla.
     

Kerro tästä muillekin!