Pärjääkö auto moottoripyörälle kadulla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja Anonymous, 15.2.2004.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ottamatta kantaa kumpi on nopeampi, niin eihän auton paremmuutta kukaan uskaltaisi myöntää. Sen jälkeen ei 4-pyöräisillä jöraavia saa alas pilvilinnoista koskaan, eikä asian mittasuhtaita tajuta. Siltä se ainakin pahasti tämän keskustelun pohjalta vaikuttaa.

    JOillakin asenne tuntuu olevan se, että jos maasta löytyy keinolla millä hyvänsä edes yksi ainoa nopeammalta vaikuttava auto, niin sitten on maapallo valloitettu, diesel-corolla muuttuu raketiksi ja voi vaikka hypätä kaivoon. Toinen asia mitä en ymmärrä, on jopa henkeä uhkaavaksi nouseva viha 2-pyöräisiä kohtaan, miksi? Joku irvileuka voisi tästä veistellä hyvät otsikot jostain kateudesta ja hitaudesta.

    Mikään asia ei ole mustavalkoinen ja onneksi sen näyttää aika moni jo tajunneen. Eiköhän tässä ole suuta piessyt yksi jos toinenkin, eikä vain mopoilijat, joten ihan turhaa vihanlietsontaa tuokin.
     
  2. Fastback

    Fastback Gearhead

    Asian ytimessä. Harvalla od:n lukijalla on esim. busan pieksevä auto. Mulla ei ole, tiedän toki nopeita olevan, mutta se ei tee minun autosta 7s varttimaileria F1 tason ajettavuudella. Lehdestä luettu 9s aika busalla tekee kaikista kuskeista 9s busa miehiä oli elopainoa 100kg tai ei (lue; ei neuvolassa punnittava). Automaattiautolla on turhauttavan helppo lähteä hyvilä reaktioilla ja paukuttaa tasaisia aikoja - tai näin olen ymmärtänyt. Mitä mä automaateista tiedän, ikäni manuaalijenkillä ajaneena. Sen tiedän että kytkimen kanssa pelattaessa hyvän lähdön ottaminen vaatii jo harjoittelua, kun viivalta pitäisi irrota ja vielä ilman kytkinlevyn sulatusta.

    En pärjää kaikille pyörille varttimaililla, mutta tämän historiallisen topicin aloittajan sanoin "reilu kilpailu rocks" eli parhaani mukaan laitan kampoihin.

    Vihamielisyyttä tällä palstalla lietsoo pari trollia vuoronperään autohomona ja sitten pyörähomona. Sairasta sakkia ei voi muuta sanoa. Melkoinen pikkusielu saa olla jos näiden juttujen perusteella alkaa autoja tai vastaavasti moottoripyöriä vihaamaan.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eiköhän niitä ole nopeita pyöriä ja nopeita autoja tässä maassa,ikävä kyllä kummankin kohdalla sitä rakentelua haittaa rakentelu/sääntöbyrokratiamme. Kannataisikin ennemmin kerätä kaikki tämä energia yhteen ja kohdistaa se johonkin fiksumpaan kuten ponnekkaaseen vaatimukseen edes hieman inhimillisestä ajoneuvolainsäädännöstä(autovero alas, prosenttipelleilyt hiiteen sekä autojen että pyörien kohdalla jne.)
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    ..mielenkiintoista katsoa miten on Fastbackin ,hemin ,mopemanin yms..autohörhöjen mielipiteet vähän pehmentyny tän topicin aikana,kun tuol alkusivuilla kuitenkin omistettiin maailman nopeimmat autot ja kaikki ketkä uskalsi väittää vastaan kirottiin kotikaupunkia myöten maan rakoon,nyt kuitenkin ne paljon puhutut aikakortit puhuu selvää kieltä mopojen puolesta! Väitän että ilman näiden tiettyjen heppujen omahyväisyyttä (lue pieni munaisuutta)tämä keskustelu olis voitu käydä ihan eri sävyisenä ja PALJON lyhyempänä,ja kuroisiteettina mainittakoon että nyt nää samat heput herjaa muita trollaajiksi!!
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jättääkö nopealla katuautolla, kadulla, kyykkypyöriä kiihdytyksessä?

    Jättää. Suurimman osan niistä. Ja helposti.

    Jättääkö nopealla katuautolla kadulla kaikkein nopeimpia kyykkypyöriä. Jättää, mutta vain nippa nappa, jos niillä ajaa lähtöjä harjoittelematon tavis-motoristi. Eli yli puolet R1, GSXR1000, ZX12, Hayabusa kuskeista.

    Jättääkö nopealla katuautolla kadulla huippupyörän, jota ajaa lähtöjä riittävästi harjoitellut motoristi. Harvoin. Todella harvoin. Suomessa on vaihtelevasti noin viisi todellista katuautoa, joilla kruisaillaan kadulla, ja käydään lähellä olevissa ei-kilpailu-luonteisissa harrasteautojen kesätapahtumissa ajamalla. Kilpailuihin nämäkin autot viedään trailerilla polttoainekulujen ja mahdollisen tekniikkavaurion vuoksi. Nämä nopeimmat todelliset katuautot menevät vartilla noin 8,8 - 9,9 sekunnin aikoja. Tällainen auto jättää kadulla melkein kaikki Suomen wanna-be-fast-tavis-kuljettajien katupyörät. Myös ne kymmenkunta madallettua-turbotettua-jatkettua kasawikaa ja busaa. Näillä noin viidellä autolla ajetaan usein kadulla. Mutta näitä autoja ei ole tosiaan rehellisesti paljastettuna kuin ihan muutama.

    Kuin ei ole kuin ihan muutama 5-10 kpl kappaletta todella tehokasta pyörää jota ohjastaisi riittävän osaava kuljettaja. Ne muutamat matalat, rehellisesti katukelvollisten, autojen JA pyörien ysit, tapaavat AINA olla samojen henkilöiden ajamia. Joten turha on kaikkien muiden kuin näiden noin kymmenen suomalaisen länkyttää tätä paskanjauhantaa.

    Futurage, Mopeman ja muutama muu pesevät/pesivät kadulla varmaan noin 95 % pyöristä.

    Pauli ja Sauli pesevät loput.

    Ai niin..! Jäljelle jäivät vielä ne kaksi ZX12:sta. Ne pesee Danne 9,3 paukuttavalla rehellisellä katu-Camarollaan. Kuhl-ahdin on mieletön kapistus osaavissa käsissä.

    Ja sen YHDEN GSXR1000 pesee Helmann Corvetellaan.

    Jäikö vielä joku? Älkääkä ruvetko väittämään noita tuuman maavaralla olevia sikamadallettuja - sikajatkettuja - 9,0 sec GSXR1100:sia katupyöriksi, koska ne eivät sitä ole. Sen kummemmin kuin ne kaksi 8,5 ajavaa Bemaria, tai se yksi Ooppeli, tai ne kaksi matalia kaseja kulkevaa V8 tuplaturboa (Valiant ja Chevelle).

    Onko se niin saa-ta-nan vaikea joidenkin alle 20 vuotta ajaneiden uus-motoristien ymmärtää, että jos itse ajaa 'busaa tai Rykköstä tai ZXjotakin, että pari-kolme autoa kyykyttää nämäkin nopeimmatkin. Ja että muutama hitaampi rehellinen katuauto kyykyttää vielä loput 99,99 % suomen kyykkypyöristä.

    Tässä threadissa ei kysytty että löytyykö valtavasti, tai edes monta, jotka jättävät prätkät kadulla, kysyttiin vain että löytyykö YHTÄÄN. Ja vastaus on edelleen kyllä.

    Nyt kun näyttää siltä, että jotkut samat mopopojat (poikia harrasteikänsä, ja/tai katutietämyksensä mukaan, ei ikävuosiensa mukaan - monesti käyvät jo viidettäkymmentä) eivät näytä seuraavan oman lajiharrastuksensa lisäksi muita moottoriurheilu-muotoja ja tämän päivän suorituskykyä tai aitoja katukelpoisuuksia.

    Minä seuraan sekä motoristina, että autoharrastajana, tiiviisti kummankin ryhmän katukunkkujen varttimailiaikojen kehitystä ja TIEDÄN maamme todistettavasti nopeimmat, aidosti katukelpoiset, autot ja prätkät.

    Sata sivua saatte ladata täyteen tätä idioottipaskaa. Sitten loppuu näiden muutaman jatkuvasti postaavan muiden saavutuksilla ratsastavan uus-motoristin ymmärrys.

    Onneksi valtaosa motoristeista (ei näistä uusheränneistä saksantuonti-radalle.kom.tule.tule-trendipelleistä) on vähintään yhtä hyvää, jollei oikeastaan parempaakin sakkia, kuin kuppikuntaistuneet autoporukat. Kumma juttu vaan on, että nämä totisimmat, mistään mitään tietämättömimmät idioootit, ovat aina löytyneet uusimpien superkyykkyjen kuskeista? Näin on ollut 80-luvun alusta saakka. Löytyy heissäkin tietty paljon relaa jengiä mutta silti. Sama pätee joihinkin tiettyihin autoporukoihin. Suurimmat jästipäät löytyvät yleensä näistä egonsa kohotus-harrastajista. Pitää päästä elvistelemään jollain extremellä. Extreme-egotrippailijat ovat poikkeuksetta idiootteja ja kusipäitä, ovat sitten auto- tai moottoripyörä extremistejä. Onneksi kummastakin joukosta löytyy se joviaali terävin kärki, mutta ne hännät, ne hännystelijät, ne nopeimpien katukunkkujen perseennuolijat, jotka itse tapaavat ajaa samantyyppisellä, mutta hieman hitaammalla kulkineella, he ovat niitä pahimpia idioottaja. Paukuttelevat henkseleitään muiden onnistumisilla ja suorituksilla. Siis mitä järkee? Ei se tee trendi-busakuskista katukunkkua jos yksi tai kaksi ajaa busalla lujaa. Ammattikuskin tweakatulla pyörällä uuden mallin markkinointiponnistelujen siivittämänä ajama haamuaika ei tee yhdestäkään taviksesta ysi-kunkkua. Se osoittaa vain omaa typeryyttään ja tietämättömyyttään jos kehtaa argumentoida Cycle Worldin, Biken tai jonkun muun puolueellisen tahon aikakorteilla. Lehden täytyy myydä. Lehti myy kun siihen laitetaan raflaavia juttuja. Samalla uusi pyörä tai automalli saa hypetystä ja nostetta lanseeraukselleen. Ei ne pressipyörät - tai autot - ole koskaan olleet blueprinttaamattomia muualla kuin ihan muutamassa hassussa julkaisussa. Näiden hehkutuslehtien ajat ovat yhtä lähellä totuutta kuin Seiskan, Nykypostin ja Iltapäivälehtien. Jollei osaa noudattaa minkäänlaista lähdekritiikkiä tiedonsuodatuksessaan niin silloin sitä on normaalia typerämpi ihminen. Jos vielä huutaa suureen ääneen moisia hupijuttuja, niin silloin on jotain niin jurpoa että siinä on uuden adjektiivin tai *-ismin paikka. Vai vieläkö joku uskoo että joka uusio-tavis ajaa VeeMaxilla kymppi-kakkosia niinku Bike anto ymmärtää vuonna 1984?? Yamahan Lanseerauskampanjan ammattikuski kyllä ajoi, pressipyörällä...

    Katukunkut rules! Sekä autoissa että prätkissä, mutta pitäkää te turpanne kiinni kaikki te trendi-tavikset joilla ei ole omalla rehellisellä katu-ajokillanne ajettua kovaa aikakorttia.

    Mut jauhakaa siis ensin paskaa vielä pari sivua että tulee sata täyteen!!!

    ..Overdrive historiaa toki tämäkin.





    kauanhan mulla hermo pitikin ennenkuin joutu kommentoimaan tähän säikeeseen :smile:
     
  6. Fastback

    Fastback Gearhead

    Oho, joku nosti maitonsa! Voinhan mä sanoa että ihan vapaasti yrittämään Junilan Chevelleä vastaan vaikka busallasi, jos nimettömällä on edes A-korttia. Eli nopea auto/ja löytyy. Sehän riitti alkuperäiseen topiciin!!!!!!!!!!!! En esittänyt ensimmäistäkään omien autojeni aikoja tms. Nimettömän saa leimata ihan vapaasti surkeaksi trolliksi, sillä sitä se on. Voi voi. Nimetön saa tulla ajamaan mua vastaan sillä 50cc suzukillasi, tulen varmasti ajamaan varttimailin syksyn mittaan kun huussi tulee kuntoon. Häviämisen pelko ei estä ketään ajamasta, paitsi itsetunnoltaan heikkoja rääpäleitä. Suut suppuun ja radalle.
    edit:
    jälkimmäiseltä kaverilta asiatekstiä.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Fastback 2004-05-26 14:53 ]</font>
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    juu tulee pian täyteen sata sivuu
     
  8. lesabre

    lesabre 1st gear

    Lieneekö ensimmäinen nimettömän kirjoittama fiksu kirjoitus tässä ketjussa..Parin sivun jälkeen meikäläinenkin printtaa ulos koko 100 sivuisen spektaakkelin kehystettäväksi,lähes tulkoon :wink:
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tässä oli koko homma hienosti kiteytettynä :smile: Olen täysin samaa mieltä...
     
  10. Kurko

    Kurko Double Gearhead

    Noniin vihdoinkin joku sai totuuden puettua sanoiksi.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Pääkaupunkiseudun punainen katu "Ralli-Valiant" kiihtyy myös nykyään (9,5 sec) lähes kaikki suomen kyykyt jättävästi. Kadulla ajoittain ajettava auto sekin.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    on munki ihan pakko vielä sanoo jotain.vaasan testipäivillä nopeimman ajan ajoi 1400 viilattu hayabusa eli 9.9.rata oli liimattu ja myllärin katuvessa keuli ja ajoi 10.03 muttei tosiaankaan ajanut täysillä.kyseesä oli ekat lähdöt täysin uudella kombinaatiolla.busa meni 228 loppuja mylläri rajottajaa vastaan 220.busia oli monta ja muitakin ns.tykkejä mutta yksi ysi tuli.muut jäi kauas.itte oon ajanu samalla radalla ja pidolla 9.71 1550 kilosella katuromulla.auton hinta puolet busan hinnasta.koska noi pyörämiehet tajuaa että pyörien kovat kierrokset ja näennäiset korkeat tehot johtuu heikosta väännösta joka pitää kompensoida kovilla kierroksilla ja välityksilla.100 nm vääntävä kone antaa rajut tehot jos sitä kierrättää 30000 kiekkaa minuutis.teho on laskennallinen arvo joka lasketaan väännöstä.ja vääntö on ainoa asia joka laitetta liikuttaa.kenen 9 sekunnin fiude menee 200 km/H alle 6000 rundeilla tai 230 6200 rundeilla vartilla.toki osatkin on pyörissä kierrätysystävällisiä.kuinka moni teistä fillarimiehistä on rakentanut -64 mallisesta hondasta silloin suunnitelluilla osilla 9 sekan katupyörän?mä en oo vaivautunu sen jälkeen mihkään skabaan ku tommonen uus tykkipyörä,lehtien mukaan nopein tuotantopyörä, jäi kadulla malibulle 200 metrin matkalla yli 50 metriä.ja lähettin vauhdista mikä on fiudelle etua ja kun malibus on vääntöö polkasin kakkosella(välitys 1.76)kaasua ja kattelin peilistä ku kaveri tuli eturengas matalalla ilmas takaviistos.aivan turha stuntti mutta pyöramies on alan miehiä,se avas valoissa visiirin ja sano etten olis uskonu ja hymyili.käykää kaverit kisoissa ajamassa niin ehkä laajennatte maailmankuvaanne.on täälä muutakin nopeeta ku teitin pyörät.p.j
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei hitto mitä paskaa :grin: Se pitää vääntökin suhteuttaa painoon ihan samalla tavalla kuin teho, luulis sen nyt tajuavan. Sitä paitsi yli tonnisissa riittää vääntö alhaallakin mukavasti.

    Mistä helvetistä puhut kun sanot että pitää kompensoida välityksillä?? Tajuatko että uudet tonniset menee YLI 150km/h YKKÖSELLÄ! Vääntöä kuule piisaa niissä painoon nähden vitusti enemmän kuin lähes missään autossa.

    Ota selvää ennen kuin heität tollasia apinajuttuja...
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    No tätä tässä on yritetty todeta,että vääntö se on joka sitä laitetta liikuttaa,kun prätkähimokkaat vannoi ylivoimaisen teho/paino-suhteensa nimeen. Periaatteessahan teho ja vääntö yhteenlaskettuna kertoo paljonko padassa on voimaa..Eli vaikka se tonninen kierroskone antaisi ulos 200 hevosta,niin väännöt jää todella onnettomiksi.Itseasiassa huippuvääntöäkin tärkeämpi on laakea vääntökäyrä,mitä on turha hakea mistään +13 000 rpm- kyykystä.

    Tämä meni nyt hieman offtopikiksi,mutta ei taida olla ensimmäinen kerta tämän keskustelun aikana.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    hyvä nimetön.mun auto menee ykkösellä 180 km/H.se onnistuu ku on harva perä 33.5 tuumaa korkeet renkaat ja kone kiertää yli 8000 vaikeuksitta.p.j
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Et näköjään tajua että isoissa kyykyissä on todella laaja ja laakea vääntökäyrä.. Ota selvää ennen kuin kommentoit. Nää ihan tän vuoden tonniset kyykky-uutuudet on tehty enemmän yläkiekkamoteiks, mutta ne on entistä enemmän radalle suunnattuja.

    Esim jossain Hayabusassa vääntöä on koko ajan, kuten myös -03 ja vanhemmat R1 sekä GSX-R 1000, joitain esimerkkejä mainitakseni. Ette ole ilmiselvästi ajanut niillä, ne menee vitun lujaa koko kierrosalueella!

    Sitten lisäksi sellainen homma, että mitä korkeammille kierroksille saa vaikka sen saman väännön venymään, se tarkoittaa oikeesti nopeaa vehjettä, koska tehot nousee silloin koko kierrosalueen läpi. Pelkällä väännöllä alakiekoilla ei mennä MIHINKÄÄN! Vertaa trukki-moottorit ja customit prätkissä.

    Ihme amatöörejä täälläkin on kommentoimassa.
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Siis uskomaton pelle..Lopeta jo toi moporintaman tekohengitys,menee niin pelleilyksi.Ehkä ne tulee siellä ylä-asteella sitten ne fysiikan tunnit niin voit miettiä tarkemmin miten nää asiat meneekään. Muunlaista kuvaa ei voi saada kaverista joka laskee masiinan menopotentiaalin sillä perusteella paljonko laite painaa ja paljonko siinä on hevosvoimia(tai edes vääntöä). Toi on vain 1 asia siinä hitonmoisessa kokonaisuudessa,jonka perusteella sen masiinan todellinen vauhti selviää..Vai oletko kuullut koskaan termejä "aerodynamiikka" tai vaikka "kitkakerroin"..Mars koulun penkille,tai sitten Alastaroon ihmettelemään tulevana kesänä miten asioiden laita todella on.

    Tosiasiahan on,että autolla on ajettu kovin "street-legal" noteeraus tässä maassa,yhtään väheksymättä moottoripyöriä,joilta kyllä saa pataan se 99 % vastaan tlevista autoista varttimaililla. Vielä kerran legendaarisesti todeten "Mutta sehän ei vielä riitä".
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Just kävin radalla ja näytti siltä että nopein auto jäi 0.648 sekuntia 201 metrin matkalla. Loppunopeudessa ero oli 24.28km/h. Koulun penkillä on luettu fysiikka aika helvetisti :wink:

    Niin se vaan on, että kun muut tekijät saadaan suht reilaan, niin teho/paino -suhde on se mikä merkkaa kevyesti eniten varttimaililla. Tai teho/vääntö -suhde, se nyt on melko sama kummalla tavalla sen sanoo, kun teho on väännön ja kierrosluvun funktio.

    Kitkakerrointa meinaan lisätä ens kerralla laskemalla takarenkaan painetta, nyt ajoin ihan katupaineella. Tippuu nuo 60ft ajat ehkä jonkin verran.

    Alastaroonkin olen menossa.
     
  19. stefa

    stefa 1st gear

    Osa sakista ottaa tän musta nyt VÄHÄN liian tosissan. Musta olis hienoa jos keskustelu olis enempi sillä tasolla, että porukka arvostais toistensa laitteita ja saavutuksia, eikä dissaisi hulluna toisiaan. Kaikki kuitenkin rakentaa laitteitaan parhaan taitonsa mukaan ja varmaan jokainen tietää, että jostain aina löytyy se vähän nopeampi laite vaikka millä ajaisi. Musta on mukava tutustua toisten tekemiin koneisiin ja ratkaisuihin ja oppia niistä ite jotain. On heletin mielenkiintosta nähdä hyvin tehty laite. Vitun sama montako pyörää tai kuutiota siinä on.

    Laakea vääntökäyrä on varmaan jokaisen auto- tai mopokiihdyttäjän hakusessa. Mulla siis 304hv ja 1186cc McXpress-Suzukissa oli 278nm vääntöä 7 tonnissa kytkinakselilta vesijarrussa mitattuna ja tehot tuli 9800:ssa. Siinä mielessä pidin konetta onnistuneena, että huippuvääntö ja teho tuli vakiota alemmilla kierroksilla ja tosi laakeana, vaikka turbo onkin tai ehkä juuri siksi. Nyky-turbo-tekniika on aika fiksua verrattuna noihin 80-luvun turbo-potku-juttuihin.

    Vakioakselivälillä ja vakiorenkaalla 9.62/252 paras aika oli Vaasan tosi pomppusella radalla ajettuna. Huippuja en koskaan kokeillu GPS:llä, mutta esim. tuo 252kmh meni maaliin etupyörä maasta pomppien, vaikka toki tarkoitus oli yrittää pitää se pyörä maassa, että vois tehoa käyttää. Pohjanmaalla sijaitsevalla "suljetulla testiradalla" testaillessa peli keuli kaasua avaamalla isoimmalla vaihteella 130-270kmh mittarinopeuksista 1.1 bar ahdoilla. 130kmh oli n. 4,5 tonnia varvikellossa.

    Hiton hyvä, että on näin paljon porukkaa, joita nopeet varttimailiajat kiinnostaa! Nyt vaan kaikki viimeistelemään vessansa ja joukolla viivalle aikoja parantamaan. Otetaan sit talvella tämä topicci taas auki ja tehdään tästä tuhat sivuinen kun ei kiihdyttelemään päästä:)
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    höpöhöpölöpölöpöläpäläp...joko menee sata sivua rikki?
     
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!