Pärnäsen korjaamon niksinurkka

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 28.2.2004.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    voiskohan tälle osastolle kenties kerätä noita "isältä pojalle" outoja korjausniksejä mitä ei löydy Alfamerin eikä amiskan kirjoista. siis niitä innovatiivisia oivalluksia kun mikään muu ei enää auta (kts esim. @peli:n kirjoitus GM-STW:n jarrut katosivat...ja löytyivät. sieltä löytyy aika yllättäviä ratkaisuja ilmaus ongelmiin!) Vai onko moiset kikat vaan tallien perukoilla matalalla äänellä kuiskittavia valtion salaisuuksia jota ei levitellä edes muutamasta tuopista.
    voi olla että eipä tietysti ketään tämmönen kiinnosta...
    (alan kuulostaa KLB:ltä....sairasta)
     
  2. ipe

    ipe Gearhead

    Putkisokka saranatapin ulosvedin: 1kpl laturin/startin pitkä 5mm pultti, 2kpl m5 mutteria jotka hiotaan pyöreksi, 70cm pitkä tukeva lattarauta,ja 6mm putkea 2cm pätkä. Hitsaa 6mm putkenpätkä lattaraudanpäähän ja pujota laturin pultti läpi putkesta ja saranan putkisokasta ruuvaa m5 pyöreät mutterit laturinpultin päähän ja sitten vaan pajavasaralla lattarautaan muutaman kerran niin pitäs irrota putkisokka ilman,että ovi pellissä on lommoja.10 vuotta oon ite käyttäny tota työkaluu joten voin sanoo,sitä toimivaks
     
  3. JJ

    JJ Gearhead

    Maalinpoistoon kannattaa kokeilla,ennen mitään mömmöjä,kuumailmapuhallinta ja lastaa.Corvetesta poistin maalit kahdessa illassa koko korista.Nyt kokeilin -55:n samaa kikkaa ja tuntuu toimivan siinäkin,maalit lähtee helposti.
     
  4. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Epätasapainoisen kartaanin tasapainotus kahdella letkuklemmarilla. Laita klemmarien kiristinosat 180 asteen "kulmaan" ja siitä pikkaiseen toisiinsa, jos tärinät kasvoivat, niin sitten toiselle puolelle. Jos vähenivät, niin sitten etsimään optimaalista "kulmaa".

    Vinkin tarjosi Ford Motor Company huoltoihinsa Technical Service Bulletiinissaan 60-luvulla, kehotti maalaamaan kardaanin ja klemmarit, ettei halpisfixaus ole niin helposti huomattavissa.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tarkennatko hieman niksiä. Ei meinaa mennä mun harvaan päähän. Pyyhkii kokoajan läpi vaikka kuinka yritän pähkäillä. Siis miten ne klemmarit laitetaan?
     
  6. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Klemmari auki ja kardaanin ympärille kuten letkunkin ympärille.
     
  7. TeuvoSlam

    TeuvoSlam Gearhead

    Kuulostaa yllättävän toimivalta.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    riittääkö klemmarin ruuvin paino tasapainottamaan?
     
  9. Duster

    Duster 1st gear

    Tää klemmari niksi vois jopa toimia. Pidetään mielessä jos vaikka joskus tartteis kokeilla.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tuosta oli juttu aikoinaan suomen Wheelsissä.
     
  11. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Perimätietona maitorätin käyttö :smile:
    Nimittäin jos jarruputken kierteet jumittaa niin maitoon kastettu riepu/riekale ympärille ja yön yli ja irtoo, jollei putki ole syöpynyt kiinni nippaan. Prätkän männäntappi oli kk:ssa 20v seisotuksen jäljiltä kiinni, hyvin irtos.
    Juu saa sitä crc:tä petroolia naftaa ym käyttää mut kyä tuolla irtoo niin ettei tartte paljoo voimaa.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    JOS ET RAASKI OSTAA MOPARIIN UUSIA JARRULETKUJA NIIN OSTA KADETIN LETKUT JA PORAA BANJON REIKÄ ISOMMAKSI JA VAIHDA NIPPA 10X1 KIERTEISEKSI
     
  13. Fireball

    Fireball Gearhead

    Ja tähän väliin se pakollinen sukkahousuniksi. Vedä denierit päähän varaosaliikkeeseen osien ostoon, tai pankkiin autolainen hakuun mennessäsi. Korosta sukkahousujen tehoa roikottamalla leikkiasetta toisessa kädessäsi. Useimmiten saat paremmat alennukset, tai jopa rahaa mukaasi.
     
  14. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Nimim. Kokemusta on ?
     
  15. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Jos epäilee että joku pytty on pimeänä niin varsinkin peltisarjoilla varustetussa koneessa pimeä pytty löytyy kastelemalla vedellä pakosarjat ja käynnistämällä kone.
    jos joltain putkelta vesi haihtuu muita hitaammin niin syyllinen löytyi.

    Vian syytä tämä ei tietenkään paljasta
     
  16. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Mulla ei ollut ryyppyä vanhassa Rangessa
    (bensa V8 + Holley)
    Konepeitto auki, ilmanputsari veks. työmiehenrukkanen osittain kurkkujen päälle ja kone käymään.
    muutaman kerran jälkeen tuli perstuntumaa kuinka paljon "ryyppyä piti antaa
     
  17. Peltoelvis

    Peltoelvis 1st gear

    Starttipilotilla tai jollain vastaavalla löydät kätevästi kaikki imupuolen tiivistevuodot tai väljät akselit.Jos jossain reissunpäällä alkaa väkisin vaihdettavasta kytkin luistaa eikä ole muuta mahdollisuutta niin coca colaa kytkin koppaan ja taas mennään.
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    :smile:) Tuttua menoa! Äiteelleä oli aikoinaan 77-78 mallinen 100A datsuni, joskus vuonna 1982-83 . Siitä oli meneossa bansapumppu, ja se tuppasi tekemään tota samaa. Meillä oli bensaa kossupullonen mukana ja meikäläinen (silloin 8-9V) kipaisi pellin alle, nappasi ilmanputsarin kannen pois ja lirautti bensaa sopivasti kurkkuun ja tarjosi rukkasta perään äitimuorin veivatessa datsunia käyntiin. Kun satunnaista pelleilyä oli jatkunut pari viikkoa, homma alkoi jo sujua rutiinilla.

    Kun auto lopulta sippasi paikalliseen Anttilan ajoluiskaan, paikalle ihmettelemään/viisastelemaan tulleilla aikamiesukoilla meinasi silmät tippua päästä , kun päräytettiin auto käymään puolessa minuutissa tolla kikalla, juuri kun ekat "automiehet" alkoivat neuvoa avoimen konepellin ääressä.. ilmestyi pikkupoika bensapullon ja rukkasen kanssa ja pisti auton soimaan :wink:)

    No sitten menikin ensin b-pumppu vaihtoon ja loppui tuokin ilo.
     
  19. Ranchero-78

    Ranchero-78 1st gear

    Reilu puolimetrinen metallitanko käy hyvin köyhänmiehen stetoskoopiksi erilaisten nakutusten lähteen paikallistamiseen. Tanko kiinni eri paikkoihin koneessa ja toinen pää kalloluuhun kiinni korvan taakse/viereen niin johan kuuluu.

    Imuvuotoja voi paikallistaa sopivalla letkunpätkällä, suhinat kuuluu yllättävän selkeästi kun kohdalle sattuu.

    Kaasarin tyhjäkäynnin seosta voi selvitellä sulkemalla kaasarin kurkkujen aluetta pahvilla tai jopa hanskalla pikkuhiljaa, jos kone alkaa nostaa kierroksia kun kurkkuja peitetään niin on laihalla.

    Holley vinkki, jos vasta asennettu hollikka tuntuu tyhjäkäynnillä tulvivan pääsuutin osioistaan niin saattaapi olla että joku lika hitunen on neulaventtiilissä tai se ei muuten ole asettunut paikalleen, tähän auttaa movensti pieni kopsautus kumi/muovi vasaralla bensakaukaloon missä neulaventtiili on.

    Startti-spray on oiva selvitys apu myös kiihytyspumppu ongelmiin, jos kaasu ei tunnu vastaavat oikein ollenkaan niin kokeileppa starttispraytä kurkkuihin kaasutellessa (matkitaan kiihdytyspumpun toimintaa) jos kakominen yms. vähenee niin kiihdytyspumppu on toiminnaltaa jotenkin vajaa tai jopa rikki.



    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Ranchero-78 2004-03-01 17:05 ]</font>
     
  20. Ford F350

    Ford F350 1st gear

    Startti srayn korvaat puhdistus srayllä esim. wurtin jarru cleenerillä.Käynnistyy pehmeämmin ja toimii paremmin pakkasella.
     

Kerro tästä muillekin!