Paikkamaalaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja silverado, 15.3.2006.

  1. silverado

    silverado 1st gear

    Elikkä kuinka kannattais paikata kohdat joista maali lähtenyt ja sinkki on jäänyt, mutta hieman kulunut(ihan pintaruostetta kumminki).Takapyörien lennättämä rapa on vieny maalit mennessään.Pitääkö sille vaan antaa teräsharjaa, sinkkispraytä ja maalia päälle?kokemuksia?
     
  2. exo

    exo 1st gear

    parree olis varmaa pistehiekka puhallus ja joku kunnon pohjamaali(epoxi) tms pohjalle sit väri päälle/lakkaus tai pohjamaalin päälle massa...voihan sen tehä teräsharjalla sen puhistuksen mut ei tuu nii hyvä ku puhaltamalla...pohjaaleist,jos meinaa paukkupullolla maalailla ja meinaa pitää autoaki jonku aikaa...osta kerralla kunnon pohjaamaalia esim maaliliikkeestä älä halpiskaupasta. esim wurth sinkkimaali,spies hecker haftgrund jotain mainitakseni....
     
  3. jankok

    jankok Gearhead

    Eikös toi sinkki maali reakoi joittekin "oikeitten maalien kanssa"
     
  4. SC 285

    SC 285 1st gear

    Mun kokemuksien mukaan ton sinkkimaalin voi kyllä polkea suohon. Aina on ollu ongelmia mihin vaan joku on sitä suihkinut.
     
  5. Buick225

    Buick225 Double Gearhead

    Joo,sama kun laittais tervaa,pysyy kyllä mutta ei voi maalata päälle...
     
  6. buick87gnbl

    buick87gnbl 1st gear

    Mites ja millä maalilla tehdään paikkamaalaus 87 US- autoon? originaalimaalina siinä on kai joku akryylimaalityyppi, joka ei ole kai niitä helpoimpia pintoja paikkamaalata.
     
  7. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Ku oliski akryylia... Kokeile ekaks pyyhkäistä tinnerirätillä, että pehmeneekö se maali siihen.
     
  8. buick87gnbl

    buick87gnbl 1st gear

    Kyllä sulaa tinnerillä. Jostakin sain hiljattain vastauksen, että olisi jotain tuota akryyliä. Joskus aikaisemmin on tosin puhuttu, että olisi jotain thermoplastista tms. maalia tuon luvun autoissa. Joitakin kohtia olen joskus yrittänyt paikkailla, mutta kun tulee hämähäkin seittiä sitten jonkin ajan jälkeen. Eli ei ole kuiteskaan normi akryyliä vai mites?

    Samaan ongelmaan törmäsin aikoinaan 79 Oldsissa ja nyt jo monta vuotta sitten Buick GN 87:aan
     
  9. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    Jos orkkisväri niin on thermoplastia kun sulaa tinnerillä, siinä ei taida olla oikkee muutakun pellipuhtaaksi jne.
    Akryylin ois saanu paikottua mut tuota termopaskaa ei oikkee järkevästi mitenkään.
     
  10. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Acrylic Lacquer on miksi sitä itse sanovat, poistunut käytöstä ihan syystä.

    https://www.hotrod.com/articles/ccrp-0709-automotive-paint/

    Automotive paint resins are usually one of the following three chemical compounds: lacquer, enamel, or urethane. Lacquer is difficult to find (and illegal to spray) in pollution-controlled areas of the country, but it's worth mentioning because you'll still hear guys waxing poetic about hand-rubbed lacquer. The appeal of lacquer is that it's easy to spray, and it dries to a smooth, glossy show-car finish. Compared to today's paints, though, lacquer is crap because it needs a lot of maintenance in the form of waxing and buffing, and it becomes brittle with age. Exposure to sunlight accelerates its aging, and if not religiously maintained, lacquer will be cracked and chalky in a few years. It's also the gross polluter of the paint world because lacquer cures by drying rather than chemically bonding to the car. In other words, the liquid portions of the paint evaporate, leaving the tinted resin, or color coat, behind. Those liquid portions are highly toxic solvents like toluene that don't react well with Green Party members. So lacquer is great for a show car that spends 90 percent of its life in a climate-controlled garage, but not practical on a driver.
     
  11. 69

    69 3rd gear

  12. buick87gnbl

    buick87gnbl 1st gear

    Joo olen samaa mieltä tuosta orggismaalista, mitä kertoi Stang 72 sekä myös jarikoi.

    Mites 69, onko toivotonta pieni paikkamaalaus vai miten sen eristäisit ko. aineella paikkamaalauksessa? esmes 10x 15 cm alue takaposkessa ylhäällä, sitten n. 5x5 cm alue etupuskurin päissä. Ai niin, ja sitten hiukka isompi alue takaposkessa takapyörien edessä alhaalla. Sen olen joskus hionut pellille ja laittanut pohjamaalit ja si spraymaalin päälle. On hämämähäkinseittä taas, ollut jo kauan. Tommosta...
     
  13. 69

    69 3rd gear

    Kai se pitäis koko alue sitten maalata
     
  14. buick87gnbl

    buick87gnbl 1st gear

    Kiitos vastauksista kaikille! Eli ei löydy pienempään paikkamaalaukseen vieläkään mitään sopivaa tuohon maalityyppiin. Paitsi tuo rajaushomma, kun maalataan isompaa aluetta, mikäli ymmärsin neuvot oikein. Tota 69: n ohjetta vois kokeilla auton takaposkien alaosien maalaukseen, kun se tajoittuu oveen, pyörän kaareen ja kylkitaitteeseen tms.
     
  15. mopo-ukko

    mopo-ukko 3rd gear

    Vetästään pellille ja maalataan telalla,mulla on vielä loppuviikko lomaa,joko alotetaan huomenna...
     
  16. buick87gnbl

    buick87gnbl 1st gear

    Näinhän se on, että jos hyvän haluaa,niin hionta pellille ja sitten ylimaalaus. Ku olis vaihdon välinettä riittävästi, niin sitten tosiaan ylimaalaus. Ei ole halpaa, kun täytyisi purkaa aikas paljon, että saisi orggismaalin pois kauttaaltaan. Eli lasien ja puskureiden poisto yms.
    Joo ja, tuon orggismaalin poisto ei ole kovin helppo juttu käsittääkseni, eli iso kassi hiomapaperia ja naamarit päähän. Tai sitten ammoniakkia maalin poistoon ja happilaitteet naamaan. Tiedä sitten....

    Telamaalaus kuulostaa toisaalta hyvältä, tulis hieno!
     

Kerro tästä muillekin!