Paikkausaine...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja rokkaaja, 7.5.2006.

  1. Elevator

    Elevator 1st gear

    mistäs noita matoja ja asennustyökaluja oikeen saa tavallinen kuolevainen ostaa? saako rengasliikkeistä?

    tossa työautossatuntuu olevan kerran kuukaudessa jossakin renkaassa paikkauksen tarvetta. Olishan noi kätevät ihan ittellä kun vuositasolla kuitenkin saa paikkauttaa 100e edestä
     
  2. mä_vaan

    mä_vaan 1st gear

    ja periaatteessa ammattimies ei sais paikata rengasta kun kerran :soosoo: joko työntö paikalla(se kamelin paskaa muistuttava mato) TAI veto paikalla(renkaan sisäpuolelta vedettävä kumi lärpätin joka liimataan kiinni)!

    ps.se paikka mössö pitä huoltiksilla myydään on tilapäis/hätä apu ei mikään ratkaisu ongelmaan vaan vastoin yleistä käsitystä tuhoaa renkaan ajan kanssa ja ruostuttaa/hapettaa vanteen
     
  3. Elevator

    Elevator 1st gear


    Mulla on tossa sprintterin yhdessä renkaassa viis työntömatoa, kaikki reiät mitä siin on ollut on tulleet joko ruuvista tai naulasta. Noit "piikkejä" kun tuntuu löytyvän aika usein nii kalliiksi käy ostella joka kerta uutta rengasta. Tollasta paikkausspraytä en onneksi oo koskaan edes kokeillut...

    Miksi niit matoja ei sais laittaa kun yhden?
     
  4. mä_vaan

    mä_vaan 1st gear

    näin suosittelee paikkojen ja renkaiden valmistajat, ake ja erityisesti myyjä/korjaamo liikkeet :eek:
    periaatteessa kun renkaalla ajetaan tyhjänä tai tosi pienellä ilmanpaineella renkaan runko joutuu rasitukseen johon sitä ei ole suunniteltu/valmistettu
    niin usein olen nähnyt renkaan joka on "vuotanu parkissa yön aikana ilmat ulos" ja sisällä pari kourallista kumipurua tai muuten selviä merkkeja tyhjänä ajosta tai runko viallisia/sakko renkaita
    muka ihan paikkattavia paskoja niin paljon etten jaksa laskea enään :mad:
    pitää muistaa kuitenkin että esimerkiksi NAILON vahvisteisia renkaita EI SAA paikata työntömadolla vaan nissä pitää käyttää VETOpaikkaa
    en tiedä kuka sulle sprintteriin on paikannut renkaita mutta asentaja/liike on vastuussa laillisuudesta joten katottiinko sinne renkaansisälle/ otetiinko pois vanteelta kertaakaan näiden paikkausten aikana?

    SUORA KOPIO STRO:sta
    1. Renkaan korjaajan tulee olla ammattilainen, joka vastaa myös työnsä hyvästä laadusta.

    2. Ensisijaisesti pätevät ne korjaus ohjeet, jotka renkaan valmistaja on antanut koskemaan eri rengas tyyppejä. Erityisesti huomioita on kiinnitettävä erikois renkaiden kuten nopeuksien renkaiden, korjaukseen.

    3. Korjaus aineiden ja -materiaalien toimittajien ohjeita on noudatettava.

    4. Renkaat on aina tyhjennettävä ilmasta, irrotettava vanteelta ja tarkistettava ennen korjausta.

    5. Korjausta ei saa suorittaa jos renkaan lujuuden korjauksen jälkeen arviodaan olevan huonompi.

    6.Renkaan pysyvä paikkaus ei saa tapahtua ruiskuttamalla vaahtoa, spreytä tai tulppaamalla vanteella olevan renkaan seikä ulkopuolelta(KTS KOHTA 4).Vaahdolla tai spreyllä tiivistäminen on ainoastaan tilapäinen korjaustoimenpide, jotta päästään lähimmän ammattilaisen luokse renkaan korjausta varten.

    7.Sisärengasta ei saa käyttää vaurion korjauksen siasta. Sisärengasta ei saa käyttää sirärenkaattomassa renkaassa ilman renkaanvalmistajan lupaa.

    8. Virheellisesti tehty korjaus voi aiheuttaa turvallisuuden vaarontumisen ja renkaan takuun raukeamisen.

    9.HUOMIO, että paineistettu rengas on suuren energiamäärän sisältävä paineastia, joka voi aiheuttaa hengenvaarallisia vaurioita virheelisen korjauksen tai asennuksen seurauksena.

    JA NÄILLA MENNÄÄN :rotfl:
     
  5. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Asiallisia ohjeita. Näitä nöudattamalla tulee hyvä korjaus. Miksi rengas pitää AINA poistaa vanteelta, johtuu siitä että vain näin voi todeta sisäkalvon vauriot.

    Se pullokorjaus, ja myös ns. "koiranpaskakorjaus" ovat ns. väliaikaiskorjauksia, joissa esim. Saksan tieliikenneasetus sanoo: voi ajaa vain lähimmälle korjaamolle max 80 kmh.

    Vaikka monenlaisia paikka-aineita myydään, mielestäni ainoa oikea tapa on ns. TIP TOP stahlgruber stem-tyyppinen; eli sen reijän täytön lisäksi vastapuolelle tulee tukeva paikka. Tämä pakottaa myös renkaan irroittamiseen vanteelta paikkauksen yhteydessä.
     

Kerro tästä muillekin!