Paineilmalla seisontajarru?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja zilu, 16.11.2006.

  1. Tee siihen taljatyyppinen välitys? Sillä saat lisää voimaa? Ja käytännössä kahva saa olla missä vaan, mihin kuljettaja yltää. Eli Kahva vaikka vasempaan jalkatilan seinään, vaijeri siitä tavaratilaan ja sinne se voimaa lisäävä talja tai vivusto?

    Polkimella saat taas enemmän voimaa lyhyellä liikeradalla. Purkujenkistä otettu poljin ei ole kovin iso, ja sen voi pultata korkealle > eli piiloon näkyvistä.. Tai pistä se 700-sarjan BMW:ssä käytetty servopaketti. Se koostuu siis käytännössä vain servosta, joka kiristää vaijeria. Siis paketista lähtee ulos vaijeri(t) ja sähköjohdot.. Sen voisi yrittää värkätä joko penkin alle tai sitten tuonne tavaratilaan? Ei varmaan paketti maksa edes tuon sylinterin hintaa purkuautosta/ euroopasta purkuautosta tilaamalla?

    PS. Mullakin on kupla.. Joten paikat ovat tuttuja.
     
  2. pontso

    pontso Gearhead

    karvan kirjoitus on oikein kuorma autossa kun paine häviää niin jarrut menee päälle. toi sylinteri mikä oi kuvassa niin siinä on itsesään hidastus säätö (tai miksi sitä sanotaan ). paine ilma liittimet mitä käytetään jarruissa niillä on tarkat vaatimukset, eli ei voilaittaa mitä tahansa . se että saatko laittaasellaiset jarrut niin kysyisin akelta . kuorma auton jarrukello on työntävä , näissä uusissa levyjarru kelloista ei ole kokemusta ( muistaakseni menee kahsi letkua kavon eri puolille ). minusta kannattaisi kysyä ennenkuin tekee ettei tuu susi
     
  3. kasipallo

    kasipallo Gearhead

    kello työntää vaan paloja ei sen kummempi niissä levyissä.nii ja toi sylkkä sit työntää kovemmin mitä se vetää
     
  4. Karva

    Karva Gearhead

    Mitäs jos oikoo vähän ???

    Eli tarvike, käytetty tai edullinen, Ka-jarrukello mallia sopivan kokoinen, eli suht pieni jostain kevyt-kuorkista, siihen mekaaninen vipu jolla voi muuttaa liikeradan tarpeeksi pitkäksi ...

    Esitä konttorille varaosa-nro:ineen päivineen, periaate kuva, vivuston kuvaus jne, kaikki osat mitä aijot käyttää yms, jos kelpaa Ka-käyttöön, jo pitääs kelpuuttaa vokkeloonkin.

    Sitten vinkki, eli eikös jarrujen muutokset ole männyt yleensä niin päin jotta jos jarruja parannetaan se on ok, mutta muuten muutokset ei, ja vokkelossa ei voi kuin parantaa, eli nyt kun lopullisesta jarrujen voimista ei ole hajuakaan, voiskos arvioida niiden paranevan vaikka noin 40-60% koska mm, jarru-, poljin-voima kasvaa, järjestelmästä tullee toiminta varmempa jne.

    Voi olla jopa mahdollista jotta antavat konttorilla luvan tehdä, sillä ehdolla jotta muutos katsastuksen yhteydessä mitataan ko, jarrujen toiminta ja niiden jarrutus teho, jos se on huomattavasti suurempa kuin normi kuplan täytyy ihmetellä jos moista parannusta ei hyväksytä, sitten vielä sen verran, jotta autossa jossa on kässäri sitä pitää pystyä käyttään hätä-jarrutukseen, vai pitääkö, eli tuosta pitääs tehdä sen verran tukuisa jotta se kestää ainakin sen katsurin koe-ajolenkin aikana tehtävän testin, tuollaasta kun menet esittään, niin takuulla piiskaavat sitä surutta.
     
  5. mke77

    mke77 Gearhead

    miks ei sinne voi laittaa "paine ilma käsijarru kelloa" :eek: eli kuorma auton jarru-kello missä on se vaste jousi sisällä!!

    muuta se varmaan ei tarviikkun kellon "kuplan keskitunneliin"(kello on joku 20cm halkasijalta mihin laittaa käsijarru vaijerit kiinni! ja sen venttiilin mist vapauttaa kelloon paineen ett lähtee ksijarrupois!!

    ja mikä parasta se on automaattinen se ksijarru sitten!! eli kun säiliöstä häviää paine menee käsijarru ittellään päälle!!

    volvon k-a:ssahan oli "ventiili tappi" ksijarru vivun vieressä 80-luvulla mist sai säiliöön/käsijarru ilmaa, ilman ett auto käy!!


    tosin kannattaa käydä kysyy oikein kuormaauton käsijarru vipua ni selvii letkutuksista hiukan helpommin ja saa sen "täyttö-ilma tapin" samaan kauppaan ja tärkein:eek:n ainakin jarru käyttöön hyväksytty kahva!!
     
  6. rrauta

    rrauta 3rd gear

    on siinä kuorma-auton kellossa sen verran jäykkä jousi ettei taida vaijerit kestää.

    miksei voi tehdä sitä hiasen kahvaa toimivaksi, eihän se tarvi kun vivun väliin että saa lisää voimaa siihen.
    ja jos on pakko tehdä paineilmatoiminen niin rakentaa sen mekaanisen RINNALLE niin kaikkien pitäisi olla tyytyväisiä. :eek: :rotfl:
     
  7. zilu

    zilu Gearhead

    Mullahan on asennettuna tollainen rissa sinne väliin, mutta silti ei tule voimaa tarpeeksi. Voishan tuota rissaa vielä suurentaa.

    [​IMG]
     
  8. JKF

    JKF Gearhead

    Noinhan se oikeesti kannattais tehdäkin, eli sylinteri toimisi käsijarrun tehostimena ja mekaaninen systeemi huolehtisi siitä, että jarru todella pysyy päällä. Sopiva ohjaus vain sielä mekaaniselta puoleta venttiilille ja pitäis pelittää. Käsijarrun tehostimen luulisi olevan jopa laillinen juttu.:D

    Niin ja jos laite tulee talvikäyttöön, niin kannattaa pitää mielessä jäätymisvaara, joka vaanii aina paineilmalaitteissa. Tuon sylinterin kanssa ei todennäköisesti voi käyttää jäänestoja, koska sisällä olevat voitelurasvat ja tiivisteet ei ole suunniteltu kestämään niitä. :(
     
  9. mke77

    mke77 Gearhead

    900-sarjan ja uudemmat volvot käyttää "kevennin jousta kahvanpäässä" eli kahva ei ole "tönkkö" ollenkaan vaan estää juur volvos kun on pienet kengät ja vahvat vaijerit ett ei "levittäjä" mikä liikuttaa kenkiä mene nurin niskoin!!

    ni vois sen paine-kellon laittaa painamaan vasten jotain rautaa mik rajottaa kellon liikematkaa!! ja kelloon tämä kevennin ja vaijerit pyöriin!!

    osa ei ole sen kummemman kokonen kun missään muussakaan autossa missä lähtee kahvasta 2vaijeria!!
     
  10. kasipallo

    kasipallo Gearhead

    kuhan ei paine sitten loppus kesken millä sitä sitten teetkin?pieremällä.käyttöpaine kuormureissa 8 bar uusissa 12.mut toimiihan se varmaan jo viidellä
     
  11. mke77

    mke77 Gearhead

    helpoin tapa on ostaa yks esim.7bar varoventtiili samast kaupast kun se jarru kello ja kokeilla millä kompuroilla päästään moisiin lukemiin??

    vanhois kuorkeis ja joissain työkoneissa on edelleen hihnavetoisia ja ihan kompuranlohkon näköisiä ilma-kompuroita!! uudemmat onkin sit jo käyttömoottorin öljyn voitelemia ja jakopää ratasvälitteisiä!! eli niillä menee vaikeeks!!

    viimeks laitoin FL6-volvoon -86 käsi-jarrukellon (vanhassa on 6:ssa on kaks per puoli!!!)ja se on n.30mm jengalla kiine jarrukilvessä. kokonais halkasija oli n.27cm ja makso n.110€ ajoneuvo oy:llä!!
     
  12. Gummisti

    Gummisti Gearhead

    Juuri näin !
    Ja ilma jarrut on äkki jarrutuksessa hitaammat kuin neste, koska ilma puristuu kasaan...
     
  13. mke77

    mke77 Gearhead

    so so kyllä kuorma auton "ylipaine jarru järjestelmässä"(virallinen nimi, kait) ilma päästetään jarrukelloista pois jotta auton vauhti rupeaa hidastamaan!!


    eli paine säiliöt tyhjänä autoa ei saa liikkumaan kun dynamiitillä!!

    käsijarru kelloista puhuttaessa useimmiten tarkoitetaan toista kelloa mikä on jarrukilvessä/jarru kauluksessa kiinni mikä tehostaa nimeen omaan kenkien levitystä vanhoissa kiilajarruissa!!

    uudemmat akseli tyypit on s-koikka jarruja mikä ei tarvitse niin paljon jarrukellolta voimaa vetääkseen jousi kuormaa kumoon!!

    erikseen on vielä volvon z-jarrut mut sit menään jo viisauksiin mitä ei edes nuuska-huuli ole osannut oivaltaa!! vai AVD:deen kone z-jarrut on??
     
  14. rrauta

    rrauta 3rd gear

    :rotfl: :rotfl: :rotfl: :poff:

    heh tossahan ei taida mikään pitää paikkaansa :rotfl: :rotfl:
     
  15. Mulis

    Mulis 1st gear

    Raskaassa kalustossa käytetään jarrukelloa (Taka-akselilla), jossa on käyttö- ja käsijarru samassa
    http://www.mpi.mb.ca/PDFs/DVL_PDFs/AirB ... ction4.pdf

    Systeemi toimii siten että linkin ensimmäisessä kuvassa "brakes off" kellon oiken puoleinen tila on täytetty ilmalla, jolloin "käsijarru" jousi painuu kasaan. Käsijarru on vapautettu. (Vaalean sininen väri on ilmaa).

    kellon vasemman puoleinen tila on käyttöjarru. kun sinne johdetaan jarrupolkimella ilmaa --> auto jarruttaa. Kuva "Service Brakes Applied
    Brake On"

    Kuvassa "Spring Parking Brakes Applied Brakes On" kummassakaan "kammiossa" ei ole ilmaa, jolloin "käsijarru jousi painaa jarrun päälle"

    Jos paineilmaa jarruihin ei ole saatavilla, niin jarrut voidaan vapauttaa oikeassa päässä olevasta ruuvista kuva "Parking Brake Spring Caged
    Brakes Off"

    Enemmänkin tietoa paineilma jarruista on http://www.mpi.mb.ca/english/DriverLice ... anual.html
     
  16. mke77

    mke77 Gearhead

    täh... harvempi kuorma auto jarruttaa paine ilmalla!! vai olenko tosiaan näin tyhmä ett korjaan mut en ymmärrä miten korjaan!! :oops: kaks kello järjestelmä kyl toimii noin ja kaks kalvonen kello, ´mut mut kun mennään yksin kertaisiin järjestelmiin niinkun mersu/iveco on ilman pois tulo jarrutuksen syy!! tästä syystä juuri ykskalvollisilla jarru kellolla ei voi niin hyvin "hiiata"eli jarruttaa vähän, kun ei ole vastapainetta kalvon "väärällä puolella"

    kaks painekelloilla voi jarruttaa pehmeemmin, lentämäti tuulilasiin kun polkimenliikkeellä ohjataan molempien kellon puoliskojen painetta kokoajan minkä ilman määrää säätää poljin venttiili!!

    mut alkúperäiseen aiheeseen kuitenkin palaten, yksinkertainen kello(käsijarru kello) millä menisit myös itsellään käsijarrupäälle kun paineet säiliöissä laskee! ja siihen kun lisää sen vanhan 12 volen käsi jarruvivun missä on "rengas-venttiili" kyljessä mist voi lisätä kompuralla painetta!!
     
  17. rrauta

    rrauta 3rd gear

    ei pahalla mutta .... olet :poff:

    käsijarruun liitetty hätäjarrutus toiminto kyllä toimii siten että päästää käsijarrukellolta paineen pois (hallitusti vivun liikkeen mukaan)
    oletko kenties sekoittanut tähän.
     
  18. mke77

    mke77 Gearhead

    pläääh........ :oops:

    sori !!

    meni lampaat ja lampaan panijat sekasin

    tätä tää on
     
  19. Mulis

    Mulis 1st gear

    Rissan suurentanminen ei vaikuta pitäs saaha toinen rissa lisää ks. linkki:
    http://www.walter-fendt.de/ph11e/pulleysystem.htm

    Ja OT paineilmajarruista

    paineilmajarrut toimii yksin kertaisuudessaan näin:
    1. kompressori tekee ilmaa
    2. ilma kuivataan tai "tenutetaan" (kuljettaja viikonloppuisin :D ) ettei jäädy
    3. ilma varastoidaan säiliöön
    4. ilmaa johdetaan jarruventtiilin säiliöstä jarrukelloille
    5. auto hidastuu
    6. jarru vapautetaan
    7. ilma poistuu jarrukelloista
    8. auton hidastuminen loppuu

    ja nykyisin on jo raskaassakin kalustossa levyjarrut, joissa jarrulinjoissa pidetää paine jatkuvasti ja jarrupalat lähellä levyjä. Näissä ei ole enää rumpujarrujen kaltaista viivettä olemassa.

    No jos vaan käsijarrulla jarruttelee niin tökkii... :poff:

    Mutta jousi mikä jarruttaa on vain KÄSIJARRUSSA. Muissa kalvoissa on vain kalvon palautusjousi.

    Yksikalvoset jarrut on etuakselilla joihin johdetaan ilmaa ja kalvo liikkuu ja jarruttaa. Voi jarruttella ihan tasaisesti --> nimin. kokemusta L-A:lla ajamisesta on.

    Tulikohan selväksi? :eek:
     
  20. kasipallo

    kasipallo Gearhead

    menihän se lopulta oikein :rotfl: paineella jarrutetaan ja kellossa oleva jousi palauttaa kun paine/pedaali löysätään jotta hihnat ei jää hiihtämään.käsijarrukello tarvii paineet jotta vieteri aukeaa ja sit toimii sillä toisella kellolla normaalisti niinkuin noi toiset.jä käsijarrukelloja vaaditaan kahdelle takimmaiselle akselille näin meidän autossa ja kärrissä :D
     

Kerro tästä muillekin!