Paisarin asennusta...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja poikelin, 29.3.2007.

  1. poikelin

    poikelin Gearhead

    Liekö typerä kysymys mutta kysytään kuitenki ennenku meen taas letkuja hakemaan. Fordin pikkulohkoon laitan tarvikesyylärin erillisellä paisarilla. Mille korkeudelle paisari kannattaa laittaa.

    Noin äkkipikaiseltaan tuntuis että johki syylärin tai koneen nestetason tasalle. Litkut sisään ja käyttää lämpimäks että turhat tulee yli. Sit nostaa tai laskee säiliötä oikealle tasolle sen mukaan että nestepinta sattuis mukavasti merkin kohdalle.
     
  2. pölhö

    pölhö 1st gear

    Minkälainen säiliö? tuleeko siihen vain yksi ohut letku jäähdyttäjän korkin juuresta, vai tuleeko säiliön pohjaan vielä paksumpi letku lisäksi :lol:
    jos vain yhdellä letkulla jäähdyttäjästä niin säiliön korkeudella ei niin väliä,
    ja eikös se korkkikin pitäis sit jäähdyttimeen vaihtaa? kaikkihan on nyt siitä kiinni minkämoinen paisuntasäiliö on :(
    Tämmönen kahden letkun systeemi pitäs olla nestetilan ylin kohta :lol:
    ja se paksumpi letku liittää vaikka l-laitteen paluuletkuun. Näin ainakin tein itse ja hyvin toimi.
     
  3. poikelin

    poikelin Gearhead

    kahdella letkulla se on. Aattelin laittaa sellasen alavesiletkun jossa haaroitus.
     
  4. pölhö

    pölhö 1st gear

    Voihan sen noinkin asentaa. Katot vaan että se säiliö on nestetilan ylin kohta ja pikkuletkua pitkin voi jäähdyttäjästä olla jatkuva kierto, eli korkista pois tiiviste siitä jousen alta, vai onko porukalla muita mielipiteitä :odroll:
     
  5. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    mä laittaisin sen korkeammalle, jotta järjestelmän ilmaus olisi mahdollista. jos säiliön yläpuolella on vesitilaa niin silloinhan se ilma "nousee" ylempiin osiin... eli säiliö olisi aina piripintaan täynnä vaikka järjestelmässä on ilmaa.

    olikohan vaikeasti selitetty.
     
  6. rrauta

    rrauta 3rd gear

    eipä ole säiliön korkeudella paljonkaan merkitystä, toimii ihan yhtä hyvin vaikka on nestepinnan alapuolellakin. tärkeintä on että säiliöön tuleva pikkuletku on liitetty siten että ilmat pääsee sen kautta poistumaan sinne säiliöön.
     
  7. poikelin

    poikelin Gearhead

    Tossa imarissahan on se lämppärin lähtö yläviistoon. Jos laittaa sen letkun siihen niin silloinhan se vois toimia parhaiten. Itse säiliön tunkeminen siihen samaan tasoon voi aiheuttaa ongelmaa....ehkä.

    Tota pölhön "korkista pois tiiviste" -juttua en kyllä ymmärtäny..miksi noin?
     
  8. DX

    DX Double Gearhead

    Kaksletkusessa säiliössä pitäis jo oleman painekorkki, joten syyläristä tiiviste pois niin ilmakin tulee helpommin veke.

    Kyllähän kaksletkuisen pitäis mieluiten olla ylimmässä kohtaa järjestelmää, muuten on vaarana että paisari tulee täyteen ja ilma on syylärissä ja tulvii jos epähuomiossa avaa sen korkin, koneen ollessa kuuma

    Pidän kysyjän korkeuden määrittelymenetelmää ihan toimivana, muistaa vaan pitää korkit auki ettei tule vastapainetta.
     
  9. poikelin

    poikelin Gearhead

    Juu toi jäi kertomatta. Syylärissä ei ole edes korkkia. Homman ongelmaksi tuli vielä se että tossa termarin kopassa lähtö on ylöspäin. Miksiköhän ihmeessä. No siinä se paisari nyt röhnöttää kaasarin ja ilmanputsarin vierellä. Kaiken yläpuolella, ja teen sen liitoksen alavesiletkuun.

    muistan kyllä joskus taannoin stokkalla kun ruuvari yritti dokkisirristä saada ilmoja pois ja vaihtoi nesteet sillä alipainesysteemillä. Ei ihan onnistunu..
     
  10. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    milläs se ilma alaspäin tulee sieltä? miten se ilma siis osaa tulla oikeaan paikkaan eikä sitten keräänny jonnekin muualle?
    käsittääkseni ilma on edelleen vettä kevyempää jolloin se nousee mahdollisimman ylös.... onko sulla joku ihan faktatieto tästä hommasta? mulla tää on pelkkää perus fysiikkaa ja mutua...
     
  11. DX

    DX Double Gearhead

    Mut miten ihmeessä poikelin sulla voi olla semmonen syyläri jossa ei ole korkkia eikä paisarille lähtöjä, voi turkale, mitä sä semmosen oot menny ostamaan. :rotfl:

    Jos se on metallipäätyillä niin käy jäähdytinreeraamossa teettääs semmoset niin ei tartte tehdä haaroja ympäri konehuonetta, epäilyttää vaan et mahtaakohan tulla koskaan kaikki ilma pois jäähdyttimestä jos paisarin yläletku on kytketty jäähdyttimen yläletkuun.
     
  12. poikelin

    poikelin Gearhead

    No kyllä siinä syylärissä se paisarin pikkuletkun liitäntä on, ei siinä mitää.

    pikkuletku paisarilta syylärille
    iso (paisarin ala) letku alavesiletkuun
    säiliö kaiken ylimmäiseksi.

    Ku jostain sais vain sopivia t-kappaleita..
     
  13. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Paine..
     
  14. DX

    DX Double Gearhead

    Okei, minä kysyisin LVI-alan puljusta josko semmosen T-haaran sais tilaamalla, hyllytavarana tuskin on, senverran erikokoinen tarttee sen yhden olla.
    Veikkaan että kuparisista kapillaariosista tommonen vois löytyä.
     
  15. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead


    siis paine.

    eikös se paine oo silti joka puolella sitä järjestelmää yhtä voimakas? vai onks paisarissa paine alhaisempi jolloin se ilma jää sinne?
    tuskin, yleensä ne on paksuu muovii tai mitä lie..
     
  16. rrauta

    rrauta 3rd gear

    siellä järjestelmässä on pumppu joka kierrättää sitä nestettä, ja tarvittaessa ilmaa kans.
    se että kuinka hyvin se ilma kulkee nesteen mukana alaspäin riippuu kaiketi virtausnopeudesta.
     
  17. kalhu1969

    kalhu1969 1st gear

    en kyllä laittais säiliötä nestepintaa alemmaksi :) alavesiletku on hyvä paikka sille säiliön paksummalle letkulle. itse tein metalliputkesta välikappaleen alaletkuun missä sopiva lähtö paisarille ja samaan syssyyn kolvasin siihen anturinpaikan flektille. toiveajattelua et se pumpun tuottama virtaus tai paine ajaisi ilmat ulos oikeaa sijoitusta paremmin.
    onhan tuota paisuntasäiliötyyppiä autossa jos toisessakin ja ei varmasti yhdessäkään säiliö kovin alhaalla.
     

Kerro tästä muillekin!