Pakettiauton/kuorma-auton korinvaihto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Naxu, 11.3.2006.

  1. Naxu

    Naxu Double Gearhead

    Onko jollain tietoa/omakohtaista kokemusta miten ake suhtautuu pakettiautojen korinvaihtoihin? Eli jos esim. verottomana maahantuotuun piilofarkkuun vaihtaa 50-luvun pick upin kopan. Silloinhan tuon paino kevenee melko varmasti alle 1800 kg:n, mutta jos taas tekee lavan joka täyttää mittojen puolesta vaatimukset niin kantavuuskin jäisi yli 600 kg:n

    Veroahan lankkupenkistä ei ole maksettu, mutta mitenkäs nuo osien vaihtoprosentit pakettiautojen kohdalla menevät?
     
  2. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    1.4.1977 – 14.6.1990 maahantuotu pakettiauto on verovapaa, jos auton omamassa on vähintään 1 800 kg tai tavaratilan tilavuus on vähintään 3 kuutiometriä (mitattuna silloisen LM:n päätöksen mukaisesti) tai avolavan pituus on vähintään 185 cm
    www.ake.fi

    Eli kysymys kuuluu: jos auto on maahantuotaessa luokiteltu painon mukaan pakettiautoksi, niin voiko sitä myöhemmin muuttaa lavan koon mukaan tulkittavaksi?
     
  3. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Joku pykälä on että pakettiautoon ei saa vaihtaa koria

    oli kans ajatuksena nostaa caprice stw:n kori wagoneeriin (paku)

    lavan saa varmaankin tehdä % muutos rajoissa rungolliseen, mutta pituus pitää olla se min 180cm verovapaassa, jos menee alle 1800kg

    ei kai kukaan ole tehnyt pickupia stw:stä?

    ois näppärä stw jos sais tehtyä autonkuljetusrampit tms...
     
  4. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    185 cm.

    Verokohtelu on riippuvainen pakettiauton maahantuontiajankohtana vallinneista laeista, asetuksista ja määräyksistä.

    15.11.1967 – 11.5.1971 maahantuotu pakettiauto on verovapaa, jos auto on ensisijaisesti vain tavarankuljetukseen tarkoitettu ja auton kokonaismassa on vähintään 1 700 kg

    12.5.1971 – 31.3.1977 maahantuotu pakettiauto on verovapaa, jos auton omamassa on vähintään 1 800 kg tai tavaratilan tilavuus on vähintään 3 kuutiometriä (mitattuna silloisen LM:n päätöksen mukaisesti) tai avolavan pituus on vähintään 150 cm

    1.4.1977 – 14.6.1990 maahantuotu pakettiauto on verovapaa, jos auton omamassa on vähintään 1 800 kg tai tavaratilan tilavuus on vähintään 3 kuutiometriä (mitattuna silloisen LM:n päätöksen mukaisesti) tai avolavan pituus on vähintään 185 cm

    15.6.1990 – 2.5.1993 maahantuotu pakettiauto on verovapaa, jos se täyttää nykyisen autoverolain 23 ja 24 §:n ehdot

    3.5.1993 tai sen jälkeen Suomeen tuodusta pakettiautosta on suoritettava 35 %:n autovero, jos se täyttää autoverolain 23 ja 24 §:ssä säädetyt ehdot


    "Autoverolaki 29.12.1994/1482

    8 §
    Pakettiauton alennetun veron edellytyksiin sovelletaan 23 ja 24 §:ää riippumatta ajoneuvon valmistusajankohdasta.

    23 §

    Yksinomaan tavarankuljetukseen tarkoitetun pakettiauton vero on 35 prosenttia verotusarvosta, jos auton kokonaismassan ja oman massan erotus on vähintään 525 kilogrammaa ja jos ajoneuvon tavaratila täyttää jonkin seuraavista edellytyksistä:

    1) yhtenäisen tavaratilan 2 momentin mukaisesti laskettava tilavuus on vähintään 3 kuutiometriä;

    2) avoimen tavaratilan 3 momentin mukaisesti määrättävä pituus on vähintään 1,85 metriä; tai

    3) umpinaisen tavaratilan sisäkorkeus on vähintään 1,30 metriä ja sisäpituus vähintään 0,80 metriä sekä avoimen tavaratilan 3 momentin mukaisesti määrättävä pituus on vähintään 1,50 metriä."

    ..jatkuu mittausperusteilla (2. ja 3. momentti).

    Ja pykälässä 24 määritellään käsite: "yksinomaan tavarankuljetukseen tarkoitettu pakettiauto" (lähinnä istuimista)

    Noi mittausperusteet voi käydä lukemassa Finlexistä
    http://www.finlex.fi/lains/index.html

    Tullin sivulla sama asia: "Pakettiauton alennetun veron edellytyksiin sovelletaan voimassaolevan autoverolain (1482/1994) 23 ja 24 §:ää riippumatta ajoneuvon valmistus- tai käyttöönottoajankohdasta. Näissä lainkohdissa säädetään muun muassa tavaratilan koon ja kantavuuden vähimmäisvaatimukset.
    Ennen 3.5.1993 käyttöönotetusta pakettiautosta ei kanneta autoveroa, jos pakettiauto täyttää voimassaolevan autoverolain 23 ja 24 §:n pakettiauton määritelmän."


    Lisää infoa
    www.ake.fi
    www.finlex.fi
     
  5. weripuo

    weripuo Gearhead

    ainakin G-30 vaniin on tehty korinvaihtoja kyseessä kuitenkin k-a
    pohjapellille nostettu uusi kori ja migillä liimattu kiinni toinen samanlainen ja siitä maininta otteessa

    pakuissakin se periaatteessa pitäisi olla mahdollista jos käyttötarkoitus säilyy samana eli tavaran kuljetusautona tilapäispenkeillä tai ilman
     
  6. Karva

    Karva Gearhead

    Niin ... :poff:

    Sitten olettekos muuten huomanneet jotta pakuilla voi myös kuljettaa muitakin hlö:jä kuin kuski + kaksi vieressä.

    Eli ennen -80 tai -81 rekisteröityyn, ei jaksa muistaa kumpa vuosi se nyt oli, saa laittaa kunnon penkit 6hlö asti jos täyttää muut paku vaatimukset.

    Samoin tuo sama vuosiluku tulee vastaan pakettiautojen diesel, bensa, ja päästö mittauksesa, eli ei mitata jos on vanhempi kuin -80 tai -81.

    Eli seuraava hypoteesi pitäis olla mahdollinen, ennen tuota vuosi rajaa tehty pakettiauto pitäs onnistua max 6hlö penkeillä, millä tahansa korilla myös vaihdetulla, jos sen lava-pituuden onnistuu säilyttään, sitten kun se menee omapainoltaan yli 1800 kg lavan saa peittää kannella, eli sen farkun kori nostettuna päälle, ja katto lavan kohdalta aukaistavaksi ???

    Yksi huomion arvoinen on se myös notta pakun runkoa voi katkoa ja jatkaa paljon helpommilla säännöillä kuin esim, kuorma-autoksi rekisteröitävän laitteen runkoa, jossa on kauhia paperi-sota, tiedän kokemuksesta, eli kun se tavara-tilan tai lavan pituuden takia tarvii kuitenkin jatkaa, jotta pakun määräykset täyttyy, eli kunhan on saumoista kunnon dokumentit ja konttorin kanssa asiat selvillä ...

    Kori tyyppi pitää periaatteessa säilyttää samana, eli kun sinne askartelee pakettiauton korin tilalle, ja lähtökohta oli paku, ei pitäs tulla vaikeuksia, ovien lisääntynny määrä ei haittaa, tavaratilaanhan saa olla luukkuja, jos on sen ikäinen jotta penkit menee niin vielä parempi. Se käsitys luvista ja bumerangeista, jotta pakuun ei saa vaihtaa koria koskee hlö mallin korin laittoa, ja istuu sitkeänä, mutta jos pakuun tulee pakun kori sen pitäs olla mahdollista, kuka alkaa kokeileen piilifarmarin kopan kanssa. ???

    Ja jotta mahdollisuudet selviäis kaikille oikein ja kunnolla, ei esim, paku nelikkoa tarvi saada kuorma-auto kilpiin, jotta menee maasto-kuorma-autoksi, jolloin siihen sallitaan mm, huomattavasti suuremmat renkaat ja paljolti muuta kivaa, jota on vaikea saada nykyään läpi mm, korin ja alustan korotukset, ilman rajotuksia, 4x4 pakettiautoja varten on N1G luokka, joka vastaa maasto-kuorma-autojen luokitusta, paitti että auto pysyy pakuna ja B-kortilla ajettavana ...

    Kyllä siinä pitäs mahdollisuus piillä vaikka ja mihin ....
     
  7. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead


    Kerroppas miten saan leimattua emännän Vanin pehmoisille penkeille tuon hypoteesin mukaan? Olikohan -79vm jenkeissä käyttöönotettu. Suomessa leimattu koville takapenkeille. Kerro miten. :eek: :eek:
     
  8. eno

    eno Gearhead

    Ennen oli ennen ja nyt on nyt

    2004 vuonna selvitettiin kats.inssin kanssa N2G:n eli subun rengasmuutoksia AKEsta ja kiistaton ohje oli että siihen sovelletaan TÄYSIN samoja rengas/korotus sääntöjä kuin henkilö ja pakettimaastureihin.

    Jos joku konttori toimii toisin niin se ei ole virallinen kanta.
    Tosin joku asiasta kiinnostunut voisi riitauttaa moisen tulkinnan.
     
  9. Karva

    Karva Gearhead

    Jaahas .... :poff:


    No, nyt rupias tökkiin, otetaan ja kerrataan ... on tuossa työn alla -78 Dodge 4x4 Pic-Up, johon olis tarkoitus laittaa katkoten, runko ja pidennys, jotta siihen saa 6hlö kopin päälle, eli takapenkiksi kunnon soffa, näitä kun on moisella kopilla ollut, runko vaan tarvii jatkaa ensin 1/2 m jotta lavan saa siirrettyä järjellisesti taaksepäin, näin kopin takaseinää voidaan siirtää, ja koppia muokata tai jatkaa, niin että sen takapenkin saa paikalleen yms jne, eli lava siirtyy kokonaisena taakkepäin ...

    Rungon jatko pakussa on paljon helpompi operaatio kuin KA runko muutokset, siinä piisaa lappusia ja ammatti-hlö paperia, pakun rungon saa periaatteessa kuka tahansa hitsuu taitoinen tehdä, kunhan tekee hyvää tai vain paras kelpaa - jälkeä, ja tulos katsurin tarkastettavaksi, samoin tukirakenteet.

    Auto on nyt bensa-koneella mutta se vaihtuu mallisarjan mukaiseen dieseliin, ja pysyy näiden muutosten jälkeen pakuna, eli on ajettavissa b-kortilla, mutta siinä on 6hlö penkit, samalla se sitten muuttuu maasto-paku luokkaan eli oliko tuo nyt N1G, autossa on nyt jo isot renkaat ja korotus sekä korille ja alustalle otteessa, eli se maasturi-paku luokitus muutos, sallii isomat alusta muutokset kuin normaalit, korotuksissa ja renkaan koossa, jos katsuri alkaa tarjota henkilö-auton muutos rajoja, kannattaa varmaan pyytää näyttään laki ja asetus luettelosta mihin moisen perustaa, ja tarkistaa yhdessä tuumin maasturi-paku-KA luokituksen säännöt. Katsurin käsikirja on hyvä apu ja kaiken tiedon saa netistä kaivamalla ....

    Mitä sitten tästä koko kikkailusta on hyötyä, no sen saa kunnolla korottaa ja laittaa ne isot renkaat, samalla kunnon kabiini, jonne mahtuu jopa naapurin mukelot omien lisäksi, kunnon diesel teknikka jolla voi ajaakkin ilman jotta olet huoltoaseman omistajan paras kaveri, ei diesel mittausta, ja pieni vero, mutta vöissä joutuu myöntyyn lantio remmeihin, ehkä.

    Näin se olis joku päivä tarkoitus hoitaa, nyt asian on pöydällä, mutta siitä on käyty jo tarpeelliset neuvottelut paikallisen konttuurin ja aken kanssa, ja pahasti näyttää sille, jotta se tarvii jopa tehdä, mutta jottei asia olis niin yksinkertainen tämä ei vielä riitä, vaan jos ja kun se ehkä joku päivä tuollaisena leimataan, on se vasta puoli-välissä, autoon on yhä tarkoitus vaihtaa kori, toisen malliseksi, eli koska on noin vanha paku, ei sen korin vaihtamisella toiseen pitäs olla ongelmaa, nämät nykyiset rajottavat tekiät kuten kolari ja muuta kuorman ja rasituksen testit eivät koske, mutta siinäpä se jos sinne laitetaan jonkin toisen auton kori joka on kadulle kelvollinen sen pitäis sinne kelvata,varsinkin jos on uudempa.

    Mutta tähän olis tarkoitus tehdä kokonaan oma - tekele kori tai sellaiseksi määriteltävä, ja nyt tulee se tenkka-poo, jota ake ratkoo ja hartaasti, eli jos sen hummer kopio korin saa sinne laittaa, kuinka sen kolari ja muut testit sekä kuormitus ja mitotus ...

    Ehdotus joka on pöydällä ja pohdinnan kohteena, on ralliautoista tuttu syöksy-häkki rakenne, johon on liitetty rankka korin turva-kehikko ja palkisto, liitettynä vähintään yhtä lujaa runkoon kiinni kuin org kori, tämä perus rhs-palkki rakenne rosterista, ja kori panelit alumiinista sekä kuidusta, jotta ei mm, ruoste vaurioita tai enempää rasitusta kuin org kopassa rungolle yms, eli sen pitäis olla samaa luokkaa painoltaa jne. Pitäs olla mielenkiintoinen värkki jos valmiiksi tulee, 44 renkaat ja korotusta omiksi tarpeiksi ...

    Asia on neuvotteluiden ja keskusteluiden kohteena, paikallis-konttuuri sekä ake, ja etenee joskus tai kovin verkkaisesti, tai sitten on kohta 4x4 piccari myynnissä. Mutta aivan hirveän paljon on kiinni auton vuosi-mallista ...

    Kuka sano jottei suomessa saa rakentaa kuin ladoja ???
     
  10. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    Enpä nyt ihan täysin ymmärrä tota karvan sepustusta... kummankohan tarttis lukea lakia uudestaan... :rotfl: Kyllähän siellä alusta muutos osiossa mainitaan se maastopaku ihan omana kohtanaan niin en ymmärrä mistä tuo selitys maaskokuorma-autosta tulee. Sille maastopakulle eli n1g luokan autolle ne muutokset on ihan täsmälleen samat ku maastohenkilöautolle m1g. Tai jos oot eri mieltä niin kerro mistä löytyy.
     
  11. Karva

    Karva Gearhead

    2. N1G-, M2G-, M3G- ja N2G-luokan maastoautoksi katsotaan kokonaismassaltaan yli kahden tonnin N1-luokan ajoneuvo sekä kokonaismassaltaan enintään 12 tonnin M2-, M3- ja N2-luokan ajoneuvo, jos se on telavetoinen tai jokapyörävetoinen, jolloin yksi akselistoista voi olla irtikytkettävissä, tai se täyttää seuraavat kolme ehtoa:

    a) vähintään yksi etu ja yksi taka-akseli on vetävä tai kytkettävissä vetäväksi akseliksi;

    b) vähintään yksi ajoneuvon akselistojen tasauspyörästöistä on lukittavissa tai varustettu vastaavalla järjestelyllä; ja

    c) ajoneuvon laskennallinen mäennousukyky ilman perävaunua on vähintään 25 prosenttia

    Ja tai ...

    finlexistä lisää tietoa. nämä tiedot on sotilasajoneuvolain alaisia.

    1. Maastokuorma-autossa ei vaadita lukkiutumattomia jarruja eikä ajopiirturia.

    2. Maastokuorma-autossa ja maastokäyttöön tarkoitetussa erikoisautossa ei vaadita roiskeläppiä, takapuskuria eikä sivusuojia tai niitä vastaavia rakenteita.

    3. Maastoautossa, Suomessa yleisesti käytössä olevaa maastohenkilöautoa lukuun ottamatta, sekä maastokäyttöön tarkoitetussa erikoisautossa ei vaadita:

    a) ajovalonheittimien pesulaitetta;

    b) erityistä lukkolaitetta luvattoman käytön estämiseksi, jos autossa on irrotettava käynnistys- tai sytytysvirta-avain; eikä

    c) roiskesuojia, jos ne vaikeuttavat kohtuuttomasti ajoneuvon maastokäyttöä.

    3. Kuorma- tai maastokuorma-auton sekä niitä alustarakenteeltaan vastaavan erikoisauton, erikoisajoneuvon tai panssariajoneuvon samoin kuin maastotraktorin ja niihin kytkettävän hinattavan laitteen muodostaman ajoneuvoyhdistelmän suurin sallittu pituus on 30 metriä.

    6. Edellä 3 momentissa mainittujen ajoneuvojen suurin sallittu korkeus on 4,4 metriä ja suurin sallittu leveys 4,0 metriä, jos niiden alkuperäinen rakenne tai käyttötarkoitus sitä välttämättä edellyttävät. Milloin leveys on suurempi kuin 2,8 metriä, on ajoneuvo tai ajoneuvoyhdistelmä varustettava sen suurinta leveyttä osoittavilla valaisimilla ja heijastimilla.

    Sekä ....

    http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021248

    Ja tämähän liittyy korin korotukseen.

    N1 luokan ajoneuvossa koria ei saa korottaa.

    N1G luokan ajoneuvossa koria saa korottaa sen n. 3 tuumaa.

    N1:ssä sallittu vai alustan korotus.

    N1G:ssä sallittu molemmat korotukset.

    Ja sitten väite ... Sille maastopakulle eli n1g luokan autolle ne muutokset on ihan täsmälleen samat ku maastohenkilöautolle m1g. On täyttä kukkua, se ei perustu mihinkään, paitti vain väärään ohjeeseen ja tulkintaan.

    Maastokuorma-auto on paras mahdollinen, mutta maasto-paku on täysin vastaava, maasto hlö-bilikaa koskee sitten jo vähän jokainen rajotus, ja tähän lankaan tyssää suurin osa mm, suburban, blazer, toyota, mersu ja muut 4x4 paku tai hlö malliset maasturit, ja tämä ohje on väärin, se on ollut jakelussa konttoreille, ja tuo tulkinta täytyy saada kumottua.

    Eli jos suburban on PA, se pitää saada maasto-PA luokkaan, N1G, jos se on KA se pitää saada N2G luokkaan, ja se suurin on N3G näille isoille kuten protot jne, periaatteessa mitään maasto-pa luokkaa ei ole vaan on maasto-ajoneuvoja luokissa N1G, N2G ja N3G, käytännössä kaikki kuitenkin puhuu maasto - PA ja KA luokista ...

    Ja jotta asia ei olis liian yksinkertainen, lähtökohdan ikä vaikuttaa, eli kun on riittävän vanha paku sinne saa ne penkit yms, jo entuudestaan jne, eli kun käytät ns, liian uutta pakua tuota varten konttuurill, torppaavat ne penkit, eli tulkittevat sääntöjä kuin huvittaa ... eikä ole eka kerta.

    Vertailuna esim, tämä meitin -78 sinne saa laitta penkit, mutta jos viet vastaavaan, ajoneuvon luokan muutos katsastukseen, vaikka -90 trabsportterin 4x4 mallia, ja kaikki muu on kohdallaan, et takuulla saa penkkejä pakettiautoon, jos se ei ole armeijan tai viranomaisen vanha jossa ne jo ovat, periaattessa kyllä, mutta lähtökohta vaikuttaa ...

    Eli ei aina kannata yrittää maasto-kuormuri luokkaan N2G, pakuja varten on oma ja vastaava, kevyempi N1G, edut on täsmälleen samat, se jotta katsuri ei salli kuin normaalin 2,5" rengas koon muutoksen on tietämättömyyttä, ja pitää saada mustaa valkoisella, mihin hän sen perustaa, eli hänen on pyydettäessä näytettävä ohjeet, joita ei ole olemassakaan, yksinkertaisesti maasto - KA ja PA , N1G ja N2G, rengaskokoa ei ole rajoitettu, lukekaa finlex texsti läpi, tosin lopun perin tulee akselien rajoitukset ja tieliikenne laki vastaan ...

    Finlex:sistä löytyy muutakin mielenkiintoista, asiaan liittyvää ...

    Sinne vaan konttuurille miettiin asiaa ja keskusteleen, miten sen vois muuttaa, takuu varmaa on jotta avolava versio on paljon helpompi katsastaa kuin esim, suburban johon sovelletaan ohjeen mukaisesti hlö mallin rajotuksia, mutta ne ohjeet pitää kumota ja saada perustelu katsurilta, miksi näin, kaikki laki-textit ja paljon muuta mukaan sekä konttorille jutteleen, siitä se lähtee ...

    Kaikki muutokset on aina tapauskohtaisia, jotta ei olis niin helppoa, ja kaikesta mitä väitetään tai tulee kiistaa, pitää katsastus toimen tai toimipaikan johtajalta viimeistään, saada selvitys, myös kirjallisena jos tarpeen, mitään mutu hommia tai vastaavaa ei siellä saa olla, yksi hyvä esim, on jotta maasto - KA ja PA rengas kokoa ei esim, tarvi olla otteessa merkittynä, sillä kun ei ole tuon taivaallista merkitystä, eli ne on pyydettäessä saatava sieltä pois, perusteena ajoneuvoluokka NxG, tästä saattaa tulla möly, mutta tarkastakaapas joku armeijan ote vastaavalla värkillä ne rengas koot on jätetty pois tai sitten on lisä rivillä pitkä litania, tiedän yhden jossa koko on merkattu myös 31 - 44 ", tosin voivat ottaa uuden otteen printtaamisesta, otteen hinnan, mutta se on pieni vaiva se, ja toisin päin katsurin on perusteltava miksi hän haluaa sinne jonkin koon merkitä ...

    Soittakaa konttorille ja varatkaa paikalliselta kontturi herralta aika, jolloin menette ja käännätte hänen päänsä, asia pitää sitten olla itselle tiedossa ja selvä, joten sinne vaan nettiin laki-textejä sekä asetuksia plaraamaan, ja kaikesta jota voi käyttää kopio mukaan, nämä asiat ovat neuvotteliasta kiinni, ei mistään muusta, virkamiehet ake:a myöten on asiakkaita varten eikä päinvastoin...
     
  12. rusty rocket

    rusty rocket Gearhead

    Liittymättä taas ollenkaan tähän aiheeseen :odroll: Pitää sanoa, että tuossa Karvan esittelemässä projektissa on asennetta *respect*
     
  13. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    1 luku
    Yleisiä säännöksiä
    1 §
    Soveltamisala ja määritelmiä

    1. Tämä päätös koskee henkilö- ja pakettiauton (M1- ja M1G- sekä N1- ja N1G-luokka) sekä soveltuvin osin muiden autojen rakenteen muuttamista.

    Mitenkäs tuota nyt sitten pitäisi tulkita noin se alkaa se liikenneministeriön päätös rakenteen muuttamisesta ja jatkuu
    M1G-luokan tai N1G-luokan ajoneuvoissa kuitenkin enintään 77 mm. Auton kokonaiskorkeuden lisäys yhdessä mahdollisen korin korottamisen ja renkaiden muutoksen kanssa saa olla enintään 100 mm, M1G- tai N1G-luokan ajoneuvon kuitenkin enintään 150 mm.
    Eli edelleen en löydä kohtaa missä olis toi N1G jotenkin paremmassa asemassa kuin tuo M1G.
     
  14. rrauta

    rrauta 3rd gear

    jos perusteena käytetään sotilasajoneuvoja koskevia pykäliä, niin miten oot aatellu saada sen autosi puolustusvoimien rekisteriin.

    kyllä ne renkaat kuuluu aina merkitä otteelle, jos ajoneuvo on tieliikennekäytössä. (sotilasajoneuvoissa voi olla poikkeuksia, mutta eihän ne ole edes AKE:n rekisterissä).
     
  15. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    Hyvänä esimerkkinä tosta sotilasajoneuvo asetuksesta toimii esim. graz jolla saa kyllä puolustusvoimien kilvillä ajella kadulla, mutta jos on yksityisomistuksessa niin ei toivoakaan saada kilpiin jos ei kavenna ko. laitetta olikohan noin 10cm.
     
  16. Beauville

    Beauville 1st gear

    Ja kohta ei PV:llä ole omissa kilvissä muuta ku erikoisajoneuvot. Elikkä sotilaskäyttöön rakennetut. Kaikki vähänkin siviilimalliin perustuvat ajoneuvot alkaa olla jo ihan samoissa kilvissä mitä meidänkin vehkeet. Eihän PV:llä ole kohta omia ajoneuvojakaan sotilasvehkeitten lisäksi, sillä ne joko liisataan tai muuten vuokrataan joksikin aikaa.
     
  17. Karva

    Karva Gearhead

    No ... odotas täytyy männä kaiveleen se rengas pykälistö, siinä kun on hyvä esm, nuosta rengas muutoksista joita hlö maastureille ja maastoajoneuvoluokkaan saa laittaa, ja maastoajoneuvoluokassa ei sitten muuten ole kokonais korotus rajaa, renkaat + kori + alusta, eli sen liikenne ministeriön päätöksen siitä M1G ja N1G 150mm max saa kierrettyä, N1G 2,3 jne, luokan osalta, perusteena oli ammatti / yritys- , sotilas- ja yhteisö - käyttö, jolloin sinne saa tehdä poikkeuksen, toinen oli se rakenteiden, eli alustan ja muiden muutokset, jotka on tehty vaikka yksityis-hlö:n maahantuomaan autoon jo valmiiksi muualla, ne tarvii hyväksyä, jos ovat tieliikenne kelvollisia, kolmas on jotta oliko se nyt Turussa tai siellä päin eräs firma, ei jaksa muistaa, joka voi tyypittä sen suuremman korotuksen ja renkaat mihin tahansa laitteeseen, sitten vielä akseliston tyypin jne, muutokset kun on nykyään sallittuja, sallitaan myös ns, tehdas sarjat, myös maastureihin, ja tapauskohtaisesti samalla suuremmat renkaat, kunhan pitää huolta jotta sarjaan kuuluu renkaat mukana, ja esitään asiansa konttuurille, rahalla saa ....

    Niitä voi ittekkin kaivaa Finlex sivuilta ja ajoneuvoasetuksista ...

    Aivan ja kyllä, tämä eräs armeijan vanha joka olikin jo aiemmin mainittu, siinä ei ole rengas-kokoa otteessa, eikä kuulemma tule, vaikka on nyt siviili. Ei paha lähtökohta lähteä army romuista liikkeelle, ne sallii paljon mitä muut ei.

    Ja jottei asia olis niin yksinkertainen, se toinen josta mainittin on blazer, jonka päälle joskus aikoja sitten tehty korinvaihto, tai kahden maasturin ristisiitos, nykyään N2G maasto-KA, jossa on mielenkiintoinen rengas koko merkintä, siellä kun lukeen nykyään 35-44, en ole varma, ei jaksa kaikkea muistaa, mutta idea varmaan selvis, ja maasto-KA muutoskatsastus, sille tehtiin viime syksynä, juuri niiden renkaiden takia, ja kaikista hauskinta on, jotta auto on muuten katsastettu Lpr konttorilla, oliko Kaakon katsastus tai jotain sinnepäin, joka pitäs olla maineeltaan samaa luokkaa kuin Esbo kontturi, eli ei mikään onnistu.

    Sitten jottei jäis mitään epäselvää, nykyiset sallivammat akseliston tyypin muutokset mahdollistaa mm, seuraavat kikkailut, eli otappa susuki 4x4 ja laita rangen akselit alle, ei menny ennen kilpiin, ei millään, vaan nyt menee, koska akselisto tyypin ja jousituksen saa muuttaa, tulee renkaat automaattisesti mukana, ja rangen akseleilla suurin rengas koko oli, eli sinne vaan susukiin, jonne sitä ei muuten olis ikinä saanu ja laillisesti otteeseen.

    Aivan sama on tilanne ns, tehdas sarjojen kohdalla, ja kaikki tietää jotta Bärttils bill bygge sverige tekee mitä vaan eikö, tai onhan ja järjestyyhän noita firmoja ...

    Kaikesta voi neuvotella ja kaiken saa ennemmin tai myöhemmin tehtyä, ja ihan laillisesti, konttorin avustuksella. Asia on just niinkuin se tulikitaan ja esitetään, ei mitään muuta ...
     
  18. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    mun mielestä pakuverotus muuttu 67 eli ennen 15.11.67 tullatut pakut saa olla pehmee takapenkki jos on takaosassa umpikyljet ja henkilöautoks saa muutettua (on varmaan jo muutettukin)
     
  19. rrauta

    rrauta 3rd gear

    siis sotilasajoneuvoja koskevat pykälät koskevat ainoastaan puolustusvoimien hallinnassa olevaa ajoneuvoa

    tieliikennelaki 2a§
    ajoneuvolaki 1 ja 3§
     
  20. Tehkää "mäkiautoja" niistä oikeista harrastepeleistä niin ei tartte vatvoa noita pykäliä ja saatte mieleisenne auton , kompromissiin kyllästyy yllättävän helposti jos fiilis on laimennettu jonkun pilkunviilaajan toimesta.....
     

Kerro tästä muillekin!