pakettiautosta kuorma-auto?? mitä ja miten?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja chevy-77, 8.8.2011.

  1. chevy-77

    chevy-77 1st gear

    heh...onnes ollaan suomessa...!!!!
    no sää sen sit sen varmaankin veit...lenkkien laittoon....vai??heh

    johan tää pikkasen korpee....mut aihio olis niin hyvä et ei tekis mieli luovuttaa....! eli konttorille nyt ainakin tyhmänä kyseleen...ekaks!

    katastuksen yhteydes yhelt konttorilta ko.asiaa utelinkin...ei toki tyrmännyt heti...tuumas vaan et voi olla akseli ja paperi hommia!! ja löi HYVÄKSYTTY leiman otteeseen.....tosin pakunamataattakele
     
  2. mrpete

    mrpete 1st gear

    Muistelisin, että henkilöauto voi painaa yli 3500 kg, mutta henkilöautokortilla ei saa ajaa kuin korkeintaan 3500 kg painavaa henkilöautoa. Yli 3500 kg painava henkilöauto vaatii kuorma-autokortin, mutta sillä saa ajaa normaalirajoitusten mukaan vaikka 120 km/h. Sekavaa. Vai olenko tajunnut ihan väärin :poff:
     
  3. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Olis joo kiva nähdä mikä erikoislupa tuolle on :)

    Jos paino on yli 3500kg niin C kortti, oli mikä laite vaan. Matkailuautotkin on nykyään henkilöautoja mutta korttivaatimus on noin.
     
  4. SamiL

    SamiL Gearhead

    Ei saa. 80 km/h on raja yli 3500 kg autolla, paitsi määrätyin edellytyksin linja-autolla 100 km/h.
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Niin kokonaispainosta puuttuu 507kg :poff: .
    Mun 2500 pikappissa on omapaino 2700 ja kantavuus 1270 eli kokonaispaino 3970. Jos kone olis 200 kiloa kevyempi niin se ei vaikuttaisi mun käsittääkseni kokonaispainoon mitenkään vaan kantavuus lisääntyisi.
    1500 sarjan vastaavassa on runko aivan eri planeetalta ja 3500 sarjassa runko on taas paljon 2500 runkoa järeämpi.
    Ite kyllä laitoin omaan vehkeeseen noi sidontapisteet ja ne kelpas katsoukolle ilman maahantuojaakin :rotfl: .
     
  6. mke77

    mke77 3rd gear


    niin...tämäkin asia mikä pitäis nähdä /mitata ja itse todeta!

    oisko jollain kuorkki 2500 /3500 mist mittais rungon korkeus /leveys /paksuus![/quote]

    kaikki löytyy lähipiiristä...siis 95-2002 väliin olevat c/k sarjat....
     
  7. 4kertaa4

    4kertaa4 1st gear

    Itse annoin periksi,kun yritin kuorkiksi omaa k-1500 -90 4x4 6,2 d:(
     
  8. kojo

    kojo Gearhead

    Mulla kun oli toi 2500 suburban ja pihassa käväs 1500 suburban, molemmat kuorkkeja niin ihan tönärillä mitattiin kolmesta eri kohtaa ja joka paikassa se 1500:sen runko oli ohkasempi...
     
  9. jskogbacke

    jskogbacke 1st gear

    Ratkaiseva tekijä on kokonaismassa,löytyy yleensä ovipielessä/ovessa olevasta tarrasta.. mikäli joku urpo ei ole sitä poistanut/maalamalla pilannut.
    Runkonumeroiden yms. yksilöintitietojen pitää tietenkin vastata ko. ajoneuvoa, joten heti heräävä kopiointiajatus voidaan unohtaa :mad: :soosoo: Kuorkissa pitää olla takaroiskeläpät, avolavaversiossa kuormasuoja lavalla..Yleensä hytin takana, vaikka paikkaa varsinaisesti ei olekaan määrätty.. Umpi- eli pakuversiossa kiinteä väliseinä..näiden rakentelusta löytyy trafilta erillisiä säädöksiä, jotka helpoin selvittää ASIALLISELTA katsastusinssiltä. Näiden lisäksi molemmissa pitää olla 6 kpl kuormansidontapistettä tavaratilassa/lavalla max 30cm etäisyydellä sivureunasta.. keskinäistä etäisyyttä pituussuunnassa ei ole määrätty.
    Kaikesta tästä huolimatta lähtökohtana on kokonismassa väh. 3500kg,
    sen muuttaminen kotikonstein onkin kokonaan toinen asia :odroll:
     
  10. Ck

    Ck Gearhead

    9 §
    Kiinnityspisteiden lukumäärä, sijainti ja muoto

    Kiinnityspisteitä on oltava vähintään kuusi. Kiinnityspisteiden tulee sijaita symmetrisesti kuormatilan molemmilla reunoilla sisä- tai ulkopuolella taikka sisä- ja ulkopuolella siten, että niiden avulla kuorma voidaan turvallisesti ja tarkoituksenmukaisesti sitoa. Kiinnityspisteiden välinen etäisyys pituussuunnassa saa olla enintään 1,2 m, erityisestä syystä kuitenkin enintään 1,5 m. Etummainen ja takimmainen kiinnityspiste saa olla enintään 0,25 m:n etäisyydellä etu- ja vastaavasti takapäädyn sisäpinnasta. Umpinaisen kuormakorin seinään sijoitetut alimmat kiinnityspisteet saavat olla enintään 1,0 m:n korkeudella kuormatilan lattiasta sekä erilliset kiinnityspisteet vähintään 0,6 m:n etäisyydellä toisistaan.

    Roiskeläppiä ei enää vaadita alle 7500kg kuorma-autossa. Se muuttui alkuovuodesta.
     
  11. mke77

    mke77 3rd gear

    ^eikä maasto-kuormaautoissa(eli 4*4) .....
     
  12. Ck

    Ck Gearhead

    Joo maasto-kuormautoissa ei oo ikinä tarvinnu olla läpysköitä.
     
  13. SamiL

    SamiL Gearhead

    Sitä saa ajaa b-kortilla vain seuraavaan ratsiaan asti, siis jos tuo kokonaismassa on myös rekisteriotteessa. Eri juttu jos se on jollain konstilla pudotettu alle 3500 kg:aan. 3900 kg:n auto ei sinänsä vaadi mitään erikoislupaa henkilöautoksi rekisteröimiseen.
    Olin kerran aikeissa ostaa Econolinen, joka oli kortivajavaisuuden takia menty muutoskatsastamaan ambulanssista pakettiautoksi kokonaispainoa pudottamalla. Valmistajan sallima oli 4200 kg. Sen muuttaminen kuorma-autoksi olisi vaatinut yhtä paljon todistuksia tehdyistä muutoksista kuin edelläolevissa keskusteluissa painon nostaminen. Jätin autokaupan sikseen.
     
  14. BenDilde

    BenDilde 2nd gear

    Nostetaanpas tätä taas. Mulla olis c2500 pikkari ja rekkarissa kokonaispaino on tasan 3500kg. Autossa on 6 pulttiset akselit, niin saisiko tuon miten helposti kuorma-autoksi?
     
  15. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Onko tyyppitarra ovessa tallella..
    GVWR on tärkein luku
     
    Sierra tykkää tästä.
  16. fishbone

    fishbone Gearhead

    mahtaako kelvata tuo 3500kg,pitää olla yli vaikka vaan 5kg?
     
  17. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    Ei riitä 3500, pitää olla yli. 1kg yli riittää.
     
  18. f34

    f34 Double Gearhead

    Moottorin ohjasboxi nopeusrajoittimella.
     

Kerro tästä muillekin!