pakkeli sulattaa pohjamaalin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja nasu74, 6.11.2015.

  1. nasu74

    nasu74 1st gear

    elikkäs kitatavalle alueelle laitoin ruosteen esto pohjamaalin ohut kerros sen jälkeen pakkeloin alueen niin hetken päästä kitti irtosi lepeinä kun otti ja sulatti pohjamaalin altansa olis kiva tietää miksi
     
  2. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Kitti paljaalle pellille. Oliko maali läpikuivaa?
     
  3. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Tuttu tunne. Kaikki maalit ei ole päälle kitattavissa, kannattaa varmistaa aina myyjältä et voihan tän päälle kitata.

    Sitä en tiedä mitkä ainesosat siel alkaa sotimaan keskenään...
     
  4. nasu74

    nasu74 1st gear

    sama pohjamaali sekä pakkeli aikaisemminkin ei ole tullut tuota ongelmaa vastaan.
     
  5. f34

    f34 Double Gearhead

    No minkä merkkinen ja tyyppinen pohjamaali? Minkä merkkinen ja tyyppinen kitti?
     
  6. rapa-ripa

    rapa-ripa Gearhead

    happoprimerien päälle ei saa kitata koska primerissa oleva fosforihappo estää kitin kovettajassa olevaa peroksidia kuivumasta...
    oliskohan tässä jotain tuohon ongelmaan..
     
  7. f34

    f34 Double Gearhead

    Tai kitin peroxidit sulattaa yksikomponenttisen pohjamaalin.
     
  8. nasu74

    nasu74 1st gear

    jep laiton kitin puhtaalle pellille jo alko onnistuun.
     
  9. markoyt

    markoyt 3rd gear

    Pääsääntöisesti voi sanoa että 1k maalin päälle ei kittiä. 2k maalin päälle voi Kitata. Mielellään kuitenkin aina pellille
     
  10. GS

    GS Gearhead

    Kitin alle ei ikinä mitään 1K tavaraa. Puhdas pelti, 2k epoksi tai 2k hiontaväri on ne mitä pitää/voi kitin alle jättää.
     
  11. ohc205

    ohc205 1st gear

    Ei ikinä ulkokäytössä kittiä puhtaalle pellille. Mätänee takuuvarmasti.
    2k-epoksi pellille ja sen päälle kitti. Toimii. Mitä kylmempi lämpötila, sen pitempään epoksi kestää kuivua
     
  12. Toope

    Toope 2nd gear

    Toi on hyvä resepti,kitit on aika hanakoita ottamaan vettä itteensä,jos pikkasenkin jostain nurkasta tms. sitä imasee itteensä.Pois se sit ei tahdo tulla kun pellin läpi.
     
  13. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Mulla kävi kerran sama homma kitti irtos pohjamaali mukanaan keksin ainoaksi syyksi pohjamaalin liian vähäisen kuivumisajan seuraavalla kerralla maali kuivui ainakin vuorokauden siinä se kitti on pysyny mätänemättä takakyljessä jo 12-13 vuotta ja pohjamaalina punaruskea spray
     
  14. DX

    DX Double Gearhead

    jos kitin kohdalla pintamaali alkaa kuplia, on se todennäköisesti vettä joka kondensoituu höyrysulkuun, eli maalin ja kitin rajapintaan, tohon ei taida oikeen auttaa kuin maalin ja kitin poisto, tai kovilla pakkasilla (alhainen suhteellinen kosteus) koittaa kuivata esiin hiottua kittiä pitkään ja hartaasti reilulla lämmöllä ja sit maalata uudestaan, tenulla voi koitta vauhdittaa haihtumista?

    ------------

    jos ikuista ja suoraa yrittää niin ensin happoprimer, sit eristeeksi ja säältä sulkevaksi pohjamaaliksi 2k sinkkiepoksi tai -polyurtsi ja siihen kitti, sit uus epoksi/urtsi kun se on hiottu jokapuolelta pellille,
    märkää märälle hinkkari ja kuukauden vetäytymisen jälkeen hionta ja pinta.

    jos ei yritä ikuista vaan melko tavanomaista niin kitti, sit sinkkiepoksi/-urtsi, hinkka märkää märälle, lämmöt ylös vartoilee pari tuntia ja pyyhkäsee hinkasta pintakalvon rikki jotta tinsu haihtuu nopeemmin
    seuraavana päivänä hionta ja pinta ja melkein riippumatta kittausten reunaloivennuksista tollaselle voi antaa 6kk loimuamistakuun, eli pinta vetelee varmasti.

    mulla ollut ajatuksena, et reunoissa aina ton pidemmän kaavan mukaan, keskellä peltiä ei ole niin nuukaa jos kitin alle ei jää mitään saumoja niin sitten toi kaupallinenkin versio pelittää pitkään.
    joskus on ollut häive ruskeeta kitin alla kun oikein vanhoja on kaapinut pois, että kyllä se pelti sieltä kitin alta joskus ruostuu.
     
  15. RooZe

    RooZe 2nd gear

    Kyl kitin alle laittaisin esim epoksin. Kuivunut kitti on kuin kova pesusieni, tosi huikoinen ja hanakka ottaamaan kosteeta itseensä..jos näin ei olis niin kaikki eristekerroksethan olisi turhia. Pahvin palalla kittia , ja spräy päälle.
     
  16. Toope

    Toope 2nd gear

    elikkäs kitatavalle alueelle laitoin ruosteen esto pohjamaalin ohut kerros sen jälkeen pakkeloin alueen niin hetken päästä kitti irtosi lepeinä kun otti ja sulatti pohjamaalin altansa olis kiva tietää miks

    No se pelti ei tartte mitäään ihmemommöjä päälleen,siihen riittää ihan maali (2k).Pakkeli laitetaan sit sen päälle kun on kuivunu (väh.1vrk maali siis).sen jälkeen hinkataan ja kiroillaan kun on v***maista työstää.Kitin voipi,ja kannattaa työstää heti tuoreeltaan.On helpompi hinkata kun jos sen antaa kovettua liikaa.(yli 0.5-jotain tuntia 20c)
     
  17. DX

    DX Double Gearhead

    mistä ihan maalia saa ostaa?
     
  18. 401

    401 2nd gear

    Käy kyselemässä mistä sitä saa..
     
  19. GS

    GS Gearhead

    EI NÄIN.
    Kitti AINA puhtaalle pellille mikäli se vain on mahdollista ja nimenomaan tällä vältytään niin tartuntaongelmalta ja ruosteongelmalta.
    Ruostumista tapahtuu vain ja ainoastaan jos se peltipinta saa happea ja sitähän se ei kitti+pohja+hiontaväri+väri+lakkakerroksen alta saa.
    Mikään pohjaväri itsessään ei sulje sen paremmin ja happokin on vain sitä varten että alueelle tuluu jokin uusi vaurio niin että happea pinnalle pääsee (ruostuminen hidastuu).
    Kaikki nämä kittiongelmat syntyy juuri siitä että kittien alle yritetään sulkea jotakin 1k tavaraa joka reagoi kitin kovetteen kanssa niin että alle jäävät hapot/pohjavärit ”palavat” pinnasta irti.
    Silloin kittipinta hiushalkeilee ja päästää koko pinnan läpi kosteutta ja happea peltipinnalle.
    Jatkuessaan hieman pidempään, kitti lohkeilee/halkeilee ja peltipinnat ovat taas tukevasti ruosteessa.
    Epoksipohjan päällekkin olisi hyvä saada rundo 2k hiontaväriä mikäli halutaan varmistaa aivan 100%:n tarttuvuus ja ns.”loputon elinkaari”.
    Kitti ei näissä ole useinkaan se ongelma, vaan se kummallinen ”hinku” saada sen alle jotakin keittävää 1K pohjaväriä.
     
  20. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    No eikö tuossa puhuttu 2k epoksista? Minä olen vetänyt "suoran pellin" lommoihin kitin kirkkaalle ja sitten hitsattuihin kohtiin ohkaisen kerroksen 2k epoksia ennen pakkelia. Hyvin on pysynyt kummassakin.

    Mitään 1k sprayvärejä ei pintapuolelle kyllä passaa laittaa. :odroll: Ei kitin alle, eikä päälle.
     

Kerro tästä muillekin!