Pakoputket rst vai musta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Mikkis, 24.4.2020.

  1. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Auton alla kömpiessä tuli löydettyä syy kumiseviin ääniin, pönttö läpimätä ja putketkin melko elähtäneet.

    Rosteristahan se olis näppärä tehdä, mutta mistä olette edullista putkikamaa ja pöntöt haalineet?
    Mites rosterin kanssa äänet?

    Minkä kokoinen?
    2.5” vai 3”

    Mottina suht ylävireinen Chevyn 350.
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Putket tulevat loppumaan puskurin alle.
     
  3. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Romuliikkeestä mä oon rosteriputkea ostanu tosi halvalla ja pöntöksi laittanu ihan simonsin suoran, sekin kestää yllätävän monta vuotta.
    Käyttöautossa on ja ainakin yli 15 vuotta aikaa kun tuli hitsattua kone vakio 305 ja putkikoko 2,5 äänet on sellaiset kuin olis kiukkusempikin kone pellin alla kuin vakio.
     
    xarper tykkää tästä.
  4. Performance Exhaust Systems: How to Design, Fabricate, and Install -kirjassa on tämmöinen taulukko:

    [​IMG]
     
    Mikkis tykkää tästä.
  5. Hiukan offtpic. Tässä on hiukan perverssi vaimentaja:

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  6. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    2,5” jos haluaa jotenkin hillitä ääniä, häviät ehkä yhden hevosvoiman. 3” tulee aina enempi tai vähempi jo jytinää eikä varmana ahdista ikinä. 3” myös helpommin tekee sen kroonisen päänhalkaisu bassotuksen kruisailukierroksille.

    Mustaa putkea ja halpispöntöt motonetistä/biltemasta. Toimii. Tai rostria romikselta kilohinnalla. Rosteripöntöt sitten lompakon mukaan partsista tai jostain mistä lie. Tulee millasen sattuu tekemään.
     
    Mikkis ja tero79 tykkäävät tästä.
  7. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Rst putkea saa kans biltsust​
     
  8. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Rosteri "kilisee" musta on ääneltään matalampi.
     
    tero79 tykkää tästä.
  9. tero79

    tero79 3rd gear

    Mustasta... Kahdesti oon tehny rosterista putket pirssiin.. Ensimmäisen ja viimeisen kerran.. Vajaa 1000 km tuli ajettua mut oli pakko repii puukkosahalla kaikki pois.. :) se kumina kruisailuvauhdissa oli aivan jäätävä..
     
    Mikkis tykkää tästä.
  10. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mä oon tehny putkia mustasta ja rosterista n.25v leikkimisen aikana melko monet… ja ne kumina-mölinä ongelmat on niissä tapauksissa liitttynyt putkien kokoihin ja etenkin änkkäreihin, ei niinkään tohon materiaaliin. Buickissa oli vakiona rosteriputket eikä ne mitään kumissut. Hyvä kun kuuli että se on käynnissä. Volvossa on 3" rosteriputket eikä kumise nykyisillä vaimentimilla, toisilla vaimentimilla se kumisi hulluna. Seinämävahvuudet vaikuttaa, ohutseinäinen putki soi helpommin oli se mustaa tai rosteria.
     
    laakkius tykkää tästä.
  11. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Tossa oli suorat 3" rosteriputket, ja kiinnikkeet petti, niin makasivat tuon vetokoukun raudan päällä. Äänieristystä ei ollut takatilassa ollenkaan. Pelkät peltipinnat.
    Sillon oli vittumaiset äänet kabiinissa. :D

    [​IMG]
     
  12. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Niin, ja välitykset oli tosi tiheät. Motarille en tainnut ikinä edes lähteä. 80 nopeuskin raastoi korvia jo siihen malliin. Tässä lähistöllä taisin koko omistusajan pörräillä. Kaupunkiajossa parhaimmillaan.:p

    32" kumit oli alla, ja niin kun kuvasta näkee, huomattavasti isommat olisi sopinut. Ajomukavuus ja ulkonäkö olisi kohentunut varmasti isommilla.:)
    Ajatus olikin hommata niin isot kumit, mitä mahtuu pyörimään. Katsastusrenkaina toimiessa nuo alla olevat, kun olivat otteessa. Näin ei käynyt rahapulan takia, ja seuraavalle omistajalle tästä kyllä mainitsin. Toivottavasti hän on hommannut isommat pyörät. En ole myymiseni jälkeen nähnyt missään.
    [​IMG] [​IMG]
     
    Muokattu: 29.4.2020
  13. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Hudsoniin tein putket jostain vanhan meijerin purkurosteriputkista ja laittelin Simonsin 2,5 " pyöreät läpivirtauspöntöt ihan taakse.Ei ole minua kuminat tai muutkaan huminat haitanneet minkäänlaisessa ajossa.Ja ajoa on kumminkin tullut reilut 150 000 km.
     
  14. kingsway

    kingsway Gearhead

    Kun ostin tuon nimimerkkini auton 90-luvulla, niin siinä oli putket tehty takaylityksiä lukuunottamatta liikennemerkkiputkesta. Suhteellisen paksua tavaraa. Eikä ne minun mielestä kumisseet.
     
  15. f34

    f34 Double Gearhead

    Vissiin enemmänkin pakosarjoissa vaikuttaa ääneen onko rosteria vai valurautaa.
    Rosteri pakosarjat säksättää selvästi enemmän.
    Loppuputkessa vaikutus ei ole niin selvä.
     
  16. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Eikö tuo säksätys johdu just vuotavista pakosarjoista? Jos ei vuoda ei myöskään säksätä.
     
  17. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Korkeapuristeisessa virimoottorissa peltisarjat kyllä pitää omaa ääntänsä vaikkei vuoda. Konehuoneen puolella ja auton vieressä kuulee ihan hyvin.

    Valurautaisen pakosarjan seinämä on niin paksu ettei varmasti kuulu mitään läpi, putkista tehty "peltisarja" voi vähän soida oli se sitte rosteria tai mustaa.
     

Kerro tästä muillekin!