Pakoputkistossa piilee kallis paukku

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja tammercity, 15.1.2011.

  1. tammercity

    tammercity Gearhead

    :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  2. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Kaikkea sitä pelkän ympäristön takia joutuukin tekee.. :eek: tyhjäkäynnillä pihassa x min aikaa ennen kuin saa edes sisälle poistua. :wc:
     
  3. Ana67

    Ana67 Gearhead

    "...pakkanen ja teiden suolaus saattaa jumittaa EGR-venttiilejä...."
    Kaikkea sitä kuulee kun vanhaksi elää :rotfl:

    Mutta pakko kai se on uskoa kun kerran Wetterin päällikkötason huoltohenkilö näin sanoo 8)
     
  4. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Siis pitänee kusta Dusterin tankkiin :rotfl: :rotfl: :rotfl: 8)
     
  5. audiq

    audiq Gearhead

    Mutta älä krapula-aamuna lorota, ettei ala bensaletkut pykimään. :lol:
     
  6. mke77

    mke77 Gearhead

    taism olla pösön 406 eka missä "kokeiliin"käytännössä suomen olosuhteis tota urea ruiskutusta!! saloski myytiin joku 30kpl erä näit urea-puhdistus mootoril olevii pököttei!!
     
  7. Ana67

    Ana67 Gearhead

    ????? Siis EI dieselis oo bensaletkuja!!! :lol:
     
  8. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Toi hiukkassuodatin ongelma kiusaa myös raskasta kalustoa, lähinnä jakeluautot ja kaupunki bussit. Järjestelmä tarvii tietyn lämpöistä pakokaasua, että puhdistus käynnistyy mikä tarkoittaa käytännössä reipasta maantie ajoa.
    Veholla tiedettiin kesällä kertoa, että jossain vaiheessa pitäis tulla joku systeemi millä sen pöntön pystyis putsaan korjaamolla niin ei tarvis sitä 2500e pönttöä ostaa.
     
  9. wili

    wili 3rd gear

    Kyllä taas ymmärtämätöntä merkkihuoltoon luottavaa asiakasta kusetetaan oikein kunnolla. Linkin keskustelusta lainattua:

    ""Uusi hiukkassuodatin töineen maksaa Hondaan noin 4 000 euroa", kertoo Vehon työnjohtaja Kimmo Kaarre."
    Kallista on Suomessa... Jo nopealla googlauksella & heti ensimmäisen vastantulleen linkin perusteella näyttäisi siltä että CR-V:n hiukkassuodin maksaa veroineen brittiläisessä onlineautomotive-verkkokaupassa* ( siis EU:n tulli-alueella) n 907 puntaa eli noin 1080 euroa ja heidän verottomalla hinnalla 900 euron verran.
    Jos vaihtoon menisi esimerkiksi 4 tuntia ja Vehon sisäinen työn tuntihinta edustaisi normaalia teollisuuden vastaavaa eli n 80 euron tasoa voisi laskea että silloin työ maksaisi korkeintaan 4* 80 euroa eli 320 euroa jolloin alviton vaihtotyönhinta tuon verkkokaupan osto-osalla olisi n. 1220 euroa ja kotoperäisellä 23% alvilla vaihto töineen ja osineen maksaisi siis about 1500 euroa nahkoineen myytäessä.
    Jos Veho siis laskuttaa uudesta hiukkassuodittimesta 4000 euroa voidaan suhteellisen turvallisesti olettaa että laskussa on tuolloin vähintään 2500 euroa katetta... Vähintään siksi että tuo osan hinta on liikevoittoa tavoittelevan nettikaupan hinta eli siinä täytyy olla mukana jo kertaalleen vähittäismyyjän kate.
     
  10. Fleetline

    Fleetline Gearhead

    TÄH!! Missä?? Dieseli 607:ssa tosin oli joku kallis huikkasloukku..mutta oliko joku ruiskutus jotenkin ymmärsin että enemmänkin suodatin, tosin eihän automyyjille mitään kerrota
     
  11. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Onko sulla joku kiisseli Dusteri? :eek:

    Onneksi ei ole noita maailman tuhoamis diisseleitä omistuksessa.

    Käytän jopa puhdistettua kilpabensiiniä Rakettimottoottorilla varustetussa hiukkaskiihdyttimessä sekä katuraketissakin varmuuden vuoksi vielä NOSsin oktaanibuusteria. :lol:
     
  12. audiq

    audiq Gearhead

    Tämä olikin joku muovikippo, Dacia Duster. :lol:
     
  13. 370

    370 Gearhead

    Näin kerran kuvan, jossa mieshenkilö tankkasi Range Roverin hiukkas-urea-suodatinta pakoputkesta käsin.
     
  14. Jza

    Jza Double Gearhead

    Olisko se Dacia...
     
  15. r.w.

    r.w. 1st gear

    "Sen se dieselin hiilijalanjälki maksaa", Wetterin korjaamopäällikkö Heikki Saukko sanoo ja katsoo, kun asentaja Ville Vaikkanen vaihtaa hiukkassuodatinta Ford Mondeoon."

    Nykyaika rules. En tiedä millä kirjekurssilla Wetterin korjaamopäällikkö on kannuksensa hankkinut, mutta tuossa asemassa voisi olla paikallaan tietää, että hiukkassuodattimella ei ole mitään tekemistä auton CO2-päästöjen kanssa, olisi itse asiassa harvinaista, mikäli hiukkassuodatin ei päin vastoin lisäisi kulutusta ja kasvattaisi CO2-päästöjä.

    Vuosi on 2011 ja ihan kuin porukka olisi revitty nykyaikaan suoraan 70-luvulta. Ymmärrän vielä hyvin, että perustyhmä tuulipukujamppa ei ymmärrä hiukkassuodattimen toiminnasta huolta kantaa, saatikka tajua, että saman osan saisi puolta halvemmalla Googlesta (internet) saatikka sitä, että tukkeutuneen suodattimen voisi saattaa takaisin toimintakuntoon niinkin vaativalla ja kalliilla operaatiolla, kuin pesulla - mutta ei helvetti sentään, jos autontuojamafian leivillä loisiva korjaamopäällikkökin on pihalla kuin lumiukko...

    Ei vittu miten vituttaa taas, vittu. :poff:
     
  16. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tämä on juuri se hiukkasloukun ongelma...vaivaa erityisesti isoja Sisuja CAT:n 18-litran padalla jos auto jossain maansiirtoajossa...
    Hiukkasloukku vaatii pitkähkön maantieajon puhdistusprosessin ajaksi, koska se tuottaa rajusti lämpöä, eikä sitä voi siksi suorittaa hitaassa maansiirtoajossa.
    Sisu luopui osin tästä syystä CAT 18:n koneesta...muitakin syitä toki oli.

    AD Blue eri urearuiskutus on ihan hyvä ja toimiva ratkaisu, vaatii erillisen tankin ja ruiskutuslaitteiston, joka ruiskuttaa urean ennen katalysaattoria pakoputkistoon ja lopputuloksen pakoputkesta tulee ulos lähinnä vesihöyryä ja typpeä.
    Sanotaan että jos saastuneimmissa maailman suurkaupungeissa bussit varustetaan tällä järjestelmällä, niin ne puhdistavat kaupungin ilman...pakoputkesta tulee puhtaampaa ilmaa kun koneeseen menee...joskus kokeillu haistaa pakokaasua, totta se on, ei haise juuri miltään, pahuksen kuumaa hapetonta ilmaahan se on tietty, eikä suositeltavaa haistella mitään pakokaasuja missään muodossa.

    Käytännössä Ad Blue on vain sellaista ainetta että sen käyttö vaatii sellaista huolellisuutta jota ei löydy 80% tolloilta henkilöautojen kuskeilta...siksi tuskin yleistyy henkilöautoissa.
    Vaikka tankatessa vaatii tankkauspistoolin oikeaa kytkeytymista tankin magneettiventtiiliin onnistuisi joku pässi lorottamaan sitä jollain tavalla auton polttoainetankkiin tai auton päälle ja se olis morjens...
    Aine on sinänsä täysin muuten vaaratonta, mutta se syövyttää erittäin tehokkassti metalleja...kupari suurinta herkkua, sitten alumiini ja rauta menee siinä jälkiruokana, toisaalta sitä kestää hyvin rosteri ja muovit.
    Litku on muuten täysin vaaratonta ja turvallista käsitellä, lähinnä vettä...mutta esim polttoainejärjestelmässä seuraukset ovat vakavat...häh, mihin se tankki hävisi, oho ruiskutuspumppukin katosi, mikä tähän nyt tuli... :eek: :rotfl: :rotfl:

    Talvellahan se menee hyytelöksi ja jos säiliöltä puuttuu lämmitys, niin se ei toimi pakkasella kuten DAF , mutta esim. Volvolla se toimii talvella samoin kun kesälläkin...litkua kuluu jotain 2 - 3 % kulutetusta polttoaineesta.
     
  17. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    Voihan vitalis!

    Taitaa olla "suomi" huoltolisä ja osallekkin saatu kiva markkinakorotus vain sinulle ja halvalla.

    Ihan oikeasti eikö näitä kukaan kyseenalaista nauretaan kun vanhat japsit ja muutkin rahdataan Afrikkaan takseiksi no ei naurata kun omasta nipusta kaivat tuon suotimen hinnan siinä ei paljoa paina merkkikorjaamo uskollisuus vai onko ihmiset niin fiksuja että kantavat euronsa riemusta kiljuen ne "lasiseiniä" pönkittämään.
     
  18. Jza

    Jza Double Gearhead

    Ja jos olisit ymmärtänyt mitä hän tarkoitti, niin olettaisin että kyse oli ylipäänsä dieseleiden suosiosta nykyään, kun niin moni yrittää semmoisen avulla "hiilijalanjälkeään" pienentää. Ja siitä seurauksena kusevat muuntajaan kun ongelmia piisaa niissä viis kertaa enempi kuin bensavehkeissä.

    Tuli viikko ajeltua lapissa uudehkolla dieselillä. Se saamarin hapankaali ei edes kahden tunnin lohkolämmityksellä ja 15 kilometrin ajolla lämmennyt kunnolla ja jos liikennevaloissa seisoo, niin lämmöt putoaa kylmälle puolelle. :odroll: Eikä pakkasta ollut edes kolmea kymmentä. Oikein näppäriä vehkeitä suomessa muutenkin noi nokivasarat muutenkin kuin keuhkosyöpätilastojen korjaajina tulevaisuudessa. :rotfl:
     
  19. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tuo on hyvä pointti...nuo uudet dieselit tarvitsevat aina jonkun "Webaston" kaveriksi että pysyvät talvella edes ajossa lämpösenä...käynnistyvät myös kesällä kun yöllä lampötila laskee tarpeeksi.
    Kuitenkaan sen laitteen tuottamia päästöjä ja kulutusta ei lasketa mukaan auton arvoihin...paljonko tollanen pöhisevä ja savuava huonosto polttoaineen polttava häkäpönttö saastuttaaa...veikkaan että paljon.
    Tuon tuostakin noita savuaa ja käryttää tuolla tienpäällä niin että silmissä sumenee...oliko se toissa viikolla kun liikennevaloissa joku Passat:n eberi savutti niin että ei siinä risteyksessä kukaan nähnyt edes liikennevaloja...jee.
    Duunikaverikin manaa kun sen "köyhät kyykkyyn diesel-Saabissa" pönttö syttyy ja sammuu keskellä kesää aina kun ajaa yöllä notkoon jossa lämpötila laskee liki nollaan...ei ehdi kuitenkaan kunnolla syttyä kun lämpöanturi kertookin että taas tuli kesä...hienoa automatiikkaa.
    Moottorinlämmöt ei pelkästään ohjaa sitä, vaan ulkoilmalla on oma anturinsa...vatun järkeä !
     
  20. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    syy tuon 18 litraisen (630hv) poistumiseen oli kiristyneet päästöluokat, ei ollut vielä hiukkassuodatinta siinä. oli ns. laivanmoottori. 15 litrainen( 550/625hv), joka oli alkuunsakin suunniteltu ajoneuvokäyttöön, oli varustettu hiukkassuodattimella. tämän lisäksi saatavilla oli hieman aikaa 13 litrainen pillari, joka ei muistini mukaan sisältänyt hiukkassuodatinta.
     

Kerro tästä muillekin!