Pakosarjanpultti ei lähde jengalle?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja virta, 1.9.2017.

  1. virta

    virta Gearhead

    No ongelma niin paha että piti ottaa pakosarja edestä pois,,ehkä tuli itse väännttyä ensin pulttia niin että pakosarjan paino jotenkin vaurioitti jenkaa!
    Nyton pakosarja pois tieltä ja jenkatapilla herkistetty jenkaa muttei vaan tahdo lähteä pultti ottamaan kiinni,jenkatappi menee kierteelle hyvin.
    Mitään jippoa tähän?
     
  2. xarper

    xarper Gearhead

    No korjaa ne kierteet pultista vielä jos vehkeet löytyy?
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  3. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Tahi uusi pultti. Kyllä se silleen tuppaa olemaan että pultti joka kerran lähtee väärään, ei oikein helposi halua oikeaan enää lähteäkään. Joskus, mutta ei aina.
     
  4. Hai

    Hai Double Gearhead

    Mikä kone? Mikä pakosarja?

    Esim. SBC:ssä valusarjat joskus kuroo itseään vuosien myötä suppuun.
    Siihen käytetään sitten levitystyökalua.
    [​IMG]
     
    PauliR tykkää tästä.
  5. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    ^Hittolainen, tietämättäni tuosta käytin isosta pultista tekemääni vastaavaa työkalua tällä viikolla kun piti 303:n pakosarjan pultti saada reikäänsä, kun peltisarja oli korjaushitsauksesta vähän kanssa kuronut itseään kasaan. Mutta ymmärsin aloitajan viestistä että ei lähde oikeille kierteille vaikka pakosarja on irrallaan. Nyt kun luin uudestaan, niin ymmärsin ehkä väärin ja on juuri Hain mainitsemasta asiasta kyse. Toinen konsti on sitten vähän avartaa pakosarjan pultinreikää.
     
  6. palontie

    palontie Double Gearhead

    Tälleen on joutunut jokusen kerran tekemään,toi levittäjä on kyllä asiallinen,Pultin päätä vois myös hiukka viistää,mutta muistaa kokeilla mutterilla että lähtee oikeille jengoille.
     
  7. max

    max Double Gearhead

    Oisko sulle nyt käynyt niin,että olet aika pitkälle vetänyt kanteen sitä pulttia väärille kierteille/vinoon,kunnes huomasit mitä tuli tehtyä kun oli vähän nahea?
    Varsinkin jos kansi alumiinia,niin kierteet ovat alkupäästä jo ihan paskana,ja siinä ei enää kierretappi auta.
    Vaihtoehtona helicoil.
     
  8. virta

    virta Gearhead

    Näin itekin mietin kun kierteitystyökalu lähtee helposti menemään suoraan,,,vois olla ,!tai sitten jo kierteet paskana ja helicoil.
     
  9. max

    max Double Gearhead

    Oliko kyseessä alumiinikansi?
    Tottakai voit mauserilla mitata kannen,tiivisteen ja pakosarjan laipan kierteen yhteenlasketun mitan,ja sit hommata pultin joka lähes törmää kannen kierteen pohjaan.
    Veikkaan kuitenkin,että sulla on kannen loput kierteet ihan ok kondiksessa.
     
    Muokattu: 1.9.2017
  10. ilu100

    ilu100 Gearhead

    Nyt on varmasti kaikki vihje kerrottu?
    Eli tapilla on naaras kairattu ja urosta korjattu?Jos mättää sovitus kohteissa?Se tiivistekkin vielä?Miten voi PERKELE jatkua tämä?
     
    helvetinkat tykkää tästä.
  11. max

    max Double Gearhead

    Mennään nyt sit loppuun tässäkin keskustelussa mitä minä ajattelen.Mulla on 1/4 Snap On hylsysarjassani ruuvari, jossa on kärki 1/4 kokosille hylsyille sun muille vehkeille.
    Sillä saa aika hyvän tatsin kun pitää vähän herkempää asentaa koska 1/4 tuumaset ovat pieniä ja herkkiä.Sulla varmaan on pultin koko 7/16?

    Kokeile tällä metodilla,sillä jos olet vaikka 3/8 puhumattakaan 1/2 tuumasella lähtenyt vetämään,niin tunnottomia ovat.
    Näet tällä myös oikean kulman paremmin,kuin isolla lonksuvalla räikällä.

    En yritä opettaa tässä isääni nussimaan,mut nämä ovat konstit mitä itse kokeilisin.
     
  12. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    KUVIA!!!
     
  13. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    pakosarja ei kummoisia tiiveyksiä ilman ahdinta tartte
     
  14. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Ai niinkäkö turpooko meinasit, vai ruuvija?:odwink:
     
  15. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    tyrpö
     
  16. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Dänx
     
  17. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Taas voi olla varovainen puolto-nappi ton tykkää napin lisäksi. Ettei nyt ihan vittuperselistalle joutus.
     
    helvetinkat ja Rotten tykkäävät tästä.
  18. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    jyrsii sen pakosarjan pultinreiän riittävän suureksi. vääntää kahdella tiukatulla mutterilla pinnapultin pesään liimoineen. ottaa mutterit pois. kiristää pinnapultin mutterin ensin ja vasta tämän jälkeen muut pakosarjapultit.
     
    hzemax tykkää tästä.
  19. 6PPC

    6PPC Double Gearhead

    Eikö mene pultti paikalleen ilman pakosarjaakaan. jos menee paikoilleen, niin voi olla että kierre on mennyt hiukka vinoon, ja pultti ottaa reiän laitaan kiinni. Korjata voi kaulaamalla pulttia
     
  20. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Joskus onnistuin pakosarjan pultin lysmäämään, niin että näytti hyvältä eikä lähde mihinkään rei´stään

    Hetken ihmettelemällä huomasin, et oli silmin nähtävän verran lyhempi kuin muut

    Uutta pulttia ja kasaan


    Halkaisin sitten mutterin ja ruuvipenkkiin. mittasin raon piukaksi normipulttiin. Pakosarjan lysmätty mutterin pohjaan, mutteri mitattuun kireyteen ja pultti pois
    Puolet kierteistä leikkaantu lysmätystä pakosarjan pultista, mutta normaali pultti meni pikkuhylsyllä sormin paikalleen
    Ja kokeilin muilla pakosarjan pulteilla ettei ole tuumanen tai whitworth


    Ja sen verran että kiristin pulttia ilman tupla prikkoja, pohjasi ja oli nahkea ottaa kannesta pois eikä halunnut enää uudestaan
     

Kerro tästä muillekin!