Pakosarjojen asennus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Rusty, 22.12.2011.

  1. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    En löytänyt haulla vastauksia mieltäni askarruttaviin kysymyksiin eli:

    1. Laitetaanko tiivisteen peltipinta lohkoa vai pakosarjaa vasten?

    2. Mitä tatinaa laitetaan pultteihin?

    3. Mitä muuta kannattaa huomioida?
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    En ole laittanu vuosikymmeniin mitään muuta tiivistettä kuin pikkasen tsilikoonia väliin, valurautasatseihin en sitäkään. Peltisatsitkin saa pitämään kun poistaa tiipparit välistä, ellei laippoja ole väännetty jo mutkalle.
    Koneesta riippuen pultin pää saattaa tarvita jotain tahnaa jos menee vesitilaan.

    Niin kysymykseen senverran että se pakosarja "käy" kuumempana joten siihen metalli.
     
  3. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Naantalin mies yllätti. Laitan kyllä ne tiivisteet sinne kun ne jo ostin. Ja pulttien kanssa meinasin sitä että mitä sinne kannattaa laittaa että lähtevät ehjänä pois jos joskus on tarve ottaa.
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jaa että jos kysyy niin yllättää että saa vastauksen :rotfl: .
    Ei noi normaalisti tarvii mitään ihmeaineita mutta kupari/alumiinitöhnä kestää lämpöä ja korroosiota.
     
  5. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Täytyypi hankkia kuparitahnaa. :D
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Sain joskus "näyte"tölpän jotain alumiinilitkua, siis spreipullossa. Venekäytössä siitä on vain hyviä kokemuksia kun pultit ei leivo kiinni vaikka saa suolavettä joskus niskaansa.
     
  7. plymouth 71

    plymouth 71 1st gear

    .

    nyt on pakko kysyä kun jäi vaivaamaan, siis SILIKONIA pakosarjan ja koneen väliin????? eikö se pala pois sieltä ennenku ehdit ees kunnolla käynnistää?????? :eek:
     
  8. Sunnuntaikuvaaja

    Sunnuntaikuvaaja 1st gear

    Re: .

    Kyllä näin voi menetellä :) Hankin Sanderson Headersin pakosarjat (ihan sama tietenkin minkä valmistajan) ja sen asennusohjeessa oikein painotettiin, ettei mitään läpysköitä sinne väliin vaan kuumankestävää silikonia pakosarjan laipan ja sylinterinkannen väliin.

    Käytin sitä tavallista mustaa Permatexia, sillä taitaa olla joku 200C-astetta rajana. Mutta ei se lämpötila niin korkeaksi nousekaan siinä sylinterinkannen ja laipan kohdalla, vasta hieman pidemmällä pakosarjassa.

    Hyvin on toiminut.
     
  9. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Nyt kysymys koskee '91 Capricea. Kuuluuko siellä olla pakosarjatiivisteet vaiko ei? Mulla on nyt kuskin puolen sarja irti kun vuosi joko pakosarjan välistä tai sitten sarjan/putken liitoksesta. Ja tiivistettä siellä ei ollut. Mulla olisi nyt siihen tiivisteet olemassa, mutta laittaako ne sinne vai ei? Vai pistääkö vaan asennuspastaa pienen nauhan?
     
  10. Mutku

    Mutku Gearhead

    Ehkei siellä uutena ollut? Silloin tiivistepinnat ehkä oli tasaiset ja puhtaat? Onko enää? Minä laittaisin tiivisteet, vähintään tiivistepastaa. Voi se pitää/tiivistää ilmankin. Henkimaailman juttuja.
     
  11. cuda69

    cuda69 Gearhead

    minä oon käyttäny kuparisilikoonia alukansilla/peltisarjoilla ja hyvin on pitänyt
     
  12. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Niin.. Jos vaan putsaisi pinnat ja laittaisi pastaa näin aluksi.
     
  13. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    En malttanut jättää tiivisteitä pois, pastaakin pistin.
     
  14. Mutku

    Mutku Gearhead

    Ok. Kerro sitten miten pitää.

    Veikkaan että onnistu, kunhan oli puhtaat pinnat etkä vetänyt "rekkamiehen momenttiin" eli turhan tiukkaan.
     
  15. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mites oikea oppinen pakosarjojen kiristys menikään?


    Jossain oli juttua et pitäis laitaa rannemomenttiin ja sit kone ajolämpimäksi ilman pakovastusta eli "open headers" ja sen jälkeen kuumana momenttiin niin ei lapat venähdä kovassakaan vedossa ja varovasti käynnistelemällä ei pullauttele tiivareita kylmänäkään


    Sitä en muista mistä ton oon kuullut tai lukenut
     
  16. Toope

    Toope 2nd gear

    Pakosarjat laitellaan joko tiivareitten kans,tai jonkun mämmin kans paikoilleen,mut ei koskaan kummankin kanssa.Ja kiristys keskeltä ulospäin ranteella kiristäen,that's it.
     
  17. RooZe

    RooZe 2nd gear

    Kyllä naantalin mies oikeassa on. Kunnolla lämpöö kestävä silikoni sietää olla tuolla... Ite oon niihin halvempiin peltisarseihin laittanu silkkaa ja vot. Kyllä pitää.
     
  18. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Ei kai nyt sentään...jostain mulle jääny päähän et esim. alukanteen ei sais kuumana kiristää mitään kiinni ku niitä ei saa kylmänä auki millään.
    Minäkään en muista mistä oon ton kuullu tai lukenu,vai kuvittelenko??!
     
  19. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Miten käynnistellään autoa varovasti?
     
  20. Mutku

    Mutku Gearhead

    Hah :rotfl: Varmaan pitää kääntää virta-avainta nöyrän varovasti, ovia ei paiskota ja muutenkin metroseksuaali neitimäinen meno, äijämäisen rempseillä isäntämiehillä alkaa pakoröörit falskata justiin :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!