Pakoventtiilin outo vaurio (?)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja heh heh©, 24.4.2017.

  1. heh heh©

    heh heh© Gearhead

    [​IMG]
    Auto on Citikka Xsara -99 1.6, ajettu 137 tuhatta. Normaali nelipisteruisku.
    Pakoventtiili vaurioitui yht'äkkisesti ilman ennakko-oireita.
    Motarilla ajettiin normaalia nopeutta (120-130)

    Ihmetyttää mikä voi saada aikaan tuommoisen vaurion/palamisen.
    Moottoriremontteja oon tehnyt yli 45 vuoden aikana melko paljon, mutta koskaan en ole nähnyt moista.
    Pyöreä reikä läpi venttiilin ja hieman sulaneen metallin jäänteitä reijän reunoilla.

    Tiivistepinta kannessa on aivan kirkas, yleensähän ne pinnat kärvähtää.

    Tulee mieleen, että voiko olla jokin syy, esim. laiha seos ko. pytyssä (suuttimessa vikaa?)
    tai jokin muu kuin, että materiaali olisi hekkolaatuista???

    Kuvassa näkyy, että palotila kannessa on puhdas muihin verrattuna, mutta johtuisiko se vaan siitä, että
    autolla on vaurion jälkeen ajettu muutamia kilometrejä ja polttoaine olisi puhdistanut sen, vai kieliikö tuo
    viasta joka olisi johtanut vaurioon.
     
    Muokattu: 26.1.2022
  2. rb

    rb Double Gearhead

    Suunnilleen kerran kesässä tommonen tulee vastaan, eikä siinä muuta, kun vaihdettu uusi pakoventtiili ja tietty tehty pidot.

    Vika ei ole uusiutunut moottorissa, joten itse olen pähkäilly, että ongelma on ollut siinä venttiilissä, eli siinä on ollut särö, mikä on lähtenyt etenemään samaan tyyliin kun tuulilasissa...
     
  3. Buick225

    Buick225 Double Gearhead

    Itse myös kerran tässä yli 30 vuoden aikana kun näitä kotteroita roplannut olen nähnyt samanlaisen,oli myös sitikka,16 valve BX. Pakoventtiilissä n. 5 mm yllättävän terävä niinkuin pienellä polttoleikkurilla vedetty railo. Syy ei selvinnyt mutta säröstä varmaan lähtenyt.
     
  4. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Ooppelissa aika yleinen tuo samainen vika. Venttiilit kuntoon ja menoksi.

    Epäilen et pikku imu vuoto mikä korjaantuu kans remontin myötä.

    Tai sit venttiilissä se vika.

    Ja yks kaks neki viat ilmaantuu
     
  5. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    pakovenan välys kulunut pois. nopein virtaus kapeimmassa kohdassa polttanut venttiilin kolon.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  6. ValluRaivo

    ValluRaivo Gearhead

    Laihaseos moottoreiden ongelmia, joku ooppelin bensakone just rempattiin. Oli n.5 asteen kakkusiivu kadonnut toisesta pakoventtilistä. Ooppeleissa kai on sitä hyd.nostimen takertumis vikaa.
     
  7. rb

    rb Double Gearhead

    Joo, mutta silloin se on nimenomaan kolo eikä niin, että neljäsosa puuttuu venttiilistä.
     
  8. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    sul on käsissä kisakansia. ei niillä ajeta koskaan maailmaa ympäri.
     
  9. heh heh©

    heh heh© Gearhead

    Kiitokset vastauksista! Tämä loi uskoa, että selvitään pelkän venttiilin uusimisella! :)
     

Kerro tästä muillekin!