pakun maahantuonti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja smuige, 28.7.2006.

  1. smuige

    smuige Gearhead

    mulla on joku ihme käsitys jääny mieleen että ennen xx.xx.1993 valmistettu paku olis mahdollista maahantuda ilman autoveroa :eek: Nehän mitkä on käyttöönotettu suomessa ennen tuota päivämäärää on verottomia mutta miten on nykyään?
     
  2. Pitää paikkansa , olikohan ennen 3.5. 1993 rekisteröidyistä pakuista ei mene mitään veroja.Korjatkaa päivä jos muistan väärin , toukokuu -93 se kuitenkin on.
    Ensirekisteröintipäivähän näkyy auton papruissa , kannattaa olla tarkka tuon päivämäärän kanssa.
    Autoveroilmoitus täytyy kuitenkin jättää , sieltä tulee sitten veropäätös 0 euroa jos auto täyttää pakun kriteerit.

    Tuotuna Chevy -86 pick up ja VW paku.
     
  3. smuige

    smuige Gearhead

    No sitähän minäkin, ei tullin sivuilta vaan ollu mitään mainintaa asiasta :mad:
     
  4. impala67

    impala67 Double Gearhead

    sama juttu kuin että jos tuot ennen 05.93 käyttöönotetun maasturin, vero on alhaisempi kuin henkilöautoissa (veroprosenttina käytetään nyt tuotaessa n.20%). ja -83 vanhemmasta maastoautosta ei mene veroa lainkaan!
     
  5. Jake Hammer

    Jake Hammer Gearhead

    Onkos toi pakuhomma ihan faktaa? Mä tiedän että noin se pitäisi mennä, mutta meneekö? Kait siitä nyt alvi menee (yksityiselle) joka tapauksessa?
     
  6. Ei mene ALV:ia , kun autovero on 0 euroa niin ALV nollasta on myös 0 euroa.
    Ainoat kulut ovat rekisteröintikulut , oli jotain n. 160 euroa.
    -92 VW:n halusivat konttorilla vielä vaatimuksenmukaisuustodistuksen , oli muistaakseni 100 euroa , -86 Chevy ei sitä tarvinut.
     
  7. Jake Hammer

    Jake Hammer Gearhead

    Hyvä juttu! Kyllähän mä sen tiedän että alv 0 eurosta on 0. Mutta että tullikin sen tietää, niin se on jo kumma! :rotfl:
     
  8. MP65

    MP65 1st gear

    Mitenhän tuollaisen perus pick upin kanssa? Olisin tuomassaparia long bedia (60-luvun), eikä aavistustakaan nyk. Suomen veroista. Ilmeisesti 80-lätkä pakko, vai onko sekin muuttunut... kovat verot olen jo varautunut maksamaan joka tapauksessa.
     
  9. Ei sinun tarvitse maksaa mitään veroja kunhan lavan pituus täyttää pakun kriteerit , olikohan tuo mitta 185 cm.
    Omaa -86 lyhytlavaista mittailtiiin tarkkaan , mutta olihan tuo jotain 196 cm.
    80-lätkä tulee jos painoa on muistaakseni yli 1875 kg.Tuo painoraja taisi joskun ennen olla 1800 kg.
    Omassa picupissa painoa on 2340 joten 80-lätkä tuli.
    Rajat kannattaa vielä tarkistaa jos keikutaan rajamailla , nämä ovat minun muistikuvia.
     
  10. F250

    F250 Gearhead

    Lavan mitan lisäksi(185 cm) kantavuutta pitää olla vähintään 525 kg että pakettiautovaatimukset täyttyvät.

    EU: ulkopuolelta tuotaessa tulee tietysti tulli ja alv.
    Tulli on sitten tavarankuljetukseen tarkoitetussa yli 2500 cm3 moottorilla varustetussa autossa 22 %!!!!! , alv tietysti myös 22%.

    Kokemuksesta voin sanoa että kuluja tulee vaikkei autoveroa menekään.

    Olen kuullut että kaikilta ei ole peritty tullia ollenkaan tai on peritty 10%.....????!!!!!!!! eikä tämä asia ollut tullissa tai AKE:ssakaan ihan selvää kun näitä asioita viime vuonna selvittelin.

    Ko. autot eivät ole ainakaan USA:ssa aivan halpoja niitä harrastetaan sielläkin.
     
  11. F250

    F250 Gearhead

    Vielä siitä 80 lätkästä: 80 ja vanhemmat AINA lätkä.
    81-94 lätkä jos omapaino 1800 kg tai enemmän.
    95 ja uudemmat lätkä jos omapaino 1875 kg tai enemmän.
    Lisäksi tietyin ehdoin ei lätkää painavissakaan mm. abs-jarrut ym. tästä ei minulla tarkempaa tietoa kun ei nämä uudemmat paljon kiinnosta.

    Ja pakulla missä ei ole lätkää saa ajaa vain 100 km/h? korjatkaa jos jollain on parempaa tietoa.
     
  12. impala67

    impala67 Double Gearhead

    wanhan pikapin kanssa kannattaa harkita tarkasti, jos vuosimalli on -80 jotain, voi olla järkevämpää maksaa se tonnin vero -ja saat rekisteröityä henkilöautoksi, ajaa 120kmh, jne.
     
  13. Jake Hammer

    Jake Hammer Gearhead

    Onkos kellään kokemuksia Chevrolet Astron tuonnista? Mä meinaan näitä vanhempia, 88-91. Jos sellasen tois ihan henkilöautona, niin paljonko suurinpiirtein menis veroa?
     
  14. F250

    F250 Gearhead

    Epäilen mahdollisuutta rekisteröidä tavarankuljetukseen tarkoitettu ajoneuvo henkilöautoksi, pitäisi olla henkilökantavuus isompi kuin tavarakantavuus.
    Kannattaa ottaa selvää katsastuskonttorilta tai AKE:sta.
     
  15. impala67

    impala67 Double Gearhead

    luulisi sen toimivan, kun jos taas menet asentamaan luvatta niitä penkkejä takaosastoon, se paku KATSOTAAN henkilöautoksi, ja verotetaan sen mukaan!? Eikö tätä voi käyttää toisin päin?

    En tosin yllättyisi tässä maassa mistään -edes typerästä lisäpykälästä, joka estäisi avolavan rekisteröinnin henkilöautoksi...
     
  16. blandis

    blandis 1st gear

    jatkohytti pickup

    mitäs jos tois jonkun n.-90 jatkohytti pickupin jossa siis penkki takana ja rek. 2+3 ja pakuksi
     

Kerro tästä muillekin!