Palaako 12v. Led-polttimo 6v. Jännitteellä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja WBBC, 6.1.2020.

  1. Carpenter

    Carpenter Double Gearhead

    Suoraan kysymykseen vastaan suorasti että ei toimi.

    Hanki alkuperäiset/vastaavat niin ei harmita sitten jälkeenpäin.
     
    WBBC tykkää tästä.
  2. WBBC

    WBBC Double Gearhead


    No. Lopputulos on seuraava.
    Moposportista hakemani 6v. lankapolttimot, paloivat kovin himmeästi, eli eivät toimineet.
    No, päätin kuitenkin kokeilla t5 12v ledejä, jotka löytyi paikallisesta Puuilosta.
    Nehän toimii!

    Värisävy oli tosin kelmeän valkoinen, mutta sattui olemaan vihertävä askartelutussi, jolla värjäsin ledilamput.

    Tämä on just hyvä näin.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 8.1.2020
    tinareki, viikinki75, Jussi289 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    oon yllättynyt että toimivat noinkin hyvin. hyvä homma.
     
  4. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Off-topic: Mistä saa/Saako jostain vielä hehkulamppuja? Ostaisin mielelläni hehkulankalamppuja jos jostain löytäisin. Kun joka tapauksessa maksan sekä lämmityksen että valaistuksen mökkiini, niin miksei lamppu saisi sisätiloissa tuottaa ()lämpöä?
     
  5. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    ebay.de esim on ollut myynnissä hehkulamppuja. esim 50 tai 100kpl laatikko ei paljoa maksanut.
    tässä eka linkki jonka äkkiä hain.. saattaa löytyä halvempiakin.. https://www.ebay.de/itm/100-x-Gluhb...164764&hash=item215200dd09:g:dSwAAOSwYV5cUa43

    venäjän puolelta myös voi ostaa jos siellä käy.. siellä kun ei eu ja energia pöyhötykset oo ihan menneet läpi. (kuten trumppi päätti kanssa juuri että usan kansalla ei ole varaa vaihtaa hehkulampuista energiaa säästäviin)

    ja tietenkin voi ostaa sähköliikkeistä ns vasaralampuiksi kutsuttuja erikoiskestäviä lamppuja vähän kalliimmalla ..esim. https://www.finnparttia.fi/HL40R
     
    tinareki tykkää tästä.
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Huonosti saa. Jopa ne, missä oli halogeenipolttimo sisällä, ovat menneet pois myynnistä. Mut ostin mä ihan hiljan yhden pienen sähköliikkeen loppuerän, niin kuin noita ei olisi kellarissa aivan tarpeeksi ennestään.

    Mökillä nämä eteviä ovat. Toimivat vaikka mökki on tullessa pakkasen puolella myös sisältä.
     
    tinareki tykkää tästä.
  7. f34

    f34 Double Gearhead

    Työpaikalla kahvitauolla tuli juttua että eu:n alueella hehkulamppuja ei saa enään myydä.
    Kerroin, että jostain luin ihmisistä, jotka hamstraa hehkulamppuja.
    Porukat naureskeli ja ei meinannut millään uskoa todeksi.
    Ihmetteli, että onko suomessakin lahkoja, jotka vastustavat tekniikan kehittymistä, niinkuin amisheja vai mitä ne nyt oli.
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tai niinkuin usa-autoharrastajia?
     
    tinareki tykkää tästä.
  9. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    juu lievästi neoluddiitti amish täällä ..tosin myös rahanpuute ajaa käyttämään hehkulamppuja.

    1. tarvisi ainakin 6-9kpl valokatkaisijaa vaihtaa jos siirtyy led tms muihin himmennettäviin polttimoihin halogeeni tai hehkulampuista.
    2. ainakin osan niistä uusista polttimoista pitäisi olla ns vanhan hehkulampun näköisiä että näyttäsivät hyvältä vanhassa valaisimessa.
    äkkiseltää mietin että on noin 10kpl tälläisiä näkyviä polttimoita.
    3. jos ei ne himmennettävät ledpolttimot sovi vanhoihin e27 kantoihin pitää myös vaihtaa noin 10 valaisinta.
    4. lähes kaikkien uusien polttimoiden pitäisi olla mukavan lämpimää valoa tuottavia, sinertävä valo särkee silmissä.
    5. mieluiten myös cri/ra-indeksi arvo lähemmäs 90 tai enemmän että myös värit toistuisivat oikein. sekin rasittaa mun silmiä ja hermoja jos värisävyt ovat haalistuneet.

    korkean väritoistokyvyn ( +90 cri tai ra indeksi) omaavat, himmennettävät, "luonnollisen" tai "lämpimän" värilämpötilan (2700-3000kelvin) tuottavat , eli hehkulamppua vastaavat ja niiden näköiset led polttimot ovat vieläkin aika harvinaisia ja kalliita ostaa. (etenkin kun laskee että ne paketeissa luvatut käyttötunnit kun ei todellakaan pidä paikkaansa)

    kattovalaisimien uusiminen.. käytännössä voi laskea että keskihinta tulisi olemaan 100e kpl uutena ostettuna jos haluaa vastaavan oloisen tai näköisen myös. (osa korvaajista maksaisi +400e kpl kun liikkeessä katsoin, osa menisi alle 50e kpl) eli noin 5-10 uusittavaa tarkoittaa 500-1000e sijoitusta.

    laadukkaat himmennin valokatkaisijat, taitavat olla 50-150e kpl? eli niihin 6-8kpl kuluisi myös sen 300-1000e.

    saiko muuten valokatkaisijaa itse vaihtaa.. ei muistaakseni.. eli pitää oikeastaan myös palkata sähkömies tekemään se jos lain mukaan miettii. jes.. eli paljonkos sähköfirmat laskuttaa per tunti, 70-100e? ja kai se siitä 3h laskuttaisi kun paikalle tulee.

    mutta joo, saa mulle siis siirtää sen pari tonnia rahaa tilille että siirryn onnellisesti ledi aikakauteen. itsellä siihen ei oo varaa. joten sen sijasta ostan ehkä 100kpl hehkulamppuja 80eurolla ihan itse jolla pärjää taas useamman vuoden.
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  10. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    LED -hehkulamppujen liian valkoiseen sävyyn olen itse joskus tehnyt niin, että suhautan oranssia spraymaalia ohuen harson lampun kupuun. Kokeilemalla löytyy sopiva lämpimyys.
     

Kerro tästä muillekin!