Paljonko rasvaa pyörän napaan?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja 1purehell, 23.11.2019.

  1. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    saavatko voitelunsa/jäähdytyksensä ilmasta ja sen kosteudesta?
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Enpäs uskalla sanoa. Yks hammaslekuri jolle niitä vaihdoin, oli sen verran ti-tyyppi, että toi aina vaan pelkän roottorin mulle. Vois hyvin olla ainakin sen ikäsessä ne laakerit ihan siinä ilmatilassa. Nykyään en enää varmaan näkis edes sitä roottoria laakerista puhumattakaan.
     
    juko7 ja Custom_Rod tykkäävät tästä.
  3. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    liukulaakeri/holkki ilm. kuitenkin kyseessä?
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kuulalaakerit niissä on. Ja niitä pitää öljytä. Onhan sillä kaikenlaisia voimia. Terää kuormitetaan sivuun ja muuttuvissa nopeustilanteissa roottori muttuu välillä kompressoriksikin. Jäähdytys tapahtuu ilman avulla.

    Joskus sain koeajella semmoista dentaaliturbiinin protoa, jossa oli nopeusanturointi + takaisinkytkentä elektroniikalla ilmanpaineeseen. Ei tullut koskaan tuotantoon. Olisi ollut tehonsa puolesta todellinen urakkakampe.

    Osa lääkäreistä tekee turbiinin hommat sähkömoottorilla ja kertovalla kulmakappaleella. Semmosessa moottori pyörii 40krpm ja vaihde kertoo sen viidellä. Turbiini menee suunnilleen tuplat kuormittamattomana.

    Joku toinen kerta käsissä oli pikkuruinen harjaton dentaalimoottori, joka oli turbiinin korvikkeeksi aiottu. Sen oli tarkoitus pyöriä max 200krpm. Ei tarvitsisi lainkaan kertovaa vaihteistoa, joka sekin on huoltokohde. Ei jäänyt mittaustuloksia, mut saatiin se pyörimään jotakin 240-280 krpm semmosella ohjaimella, joka löytyy kotimaisen valmistajan hoitokoneesta. Tuliko mitoitettua vähän yli?
     
    Custom_Rod ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  5. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    ^Tossa näkys...
    Kyllä ne ihan ZZ paketilta näytti ulospäin.
     
  6. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Nuo vaseliinitkin on sellaisia, ettei teollisuuskaupossakaan oiken tiedetä mitä ne myy.

    Tappirasvana on myyty melkein mitä vaan NLG2 vaseliinia. Onko kaivurin tappeihin sitten musta rasva ok vai ei, en saa sitäkään tietoa mistään.

    Ja mikä on sellaista korkean kierroksen vaseliinia? Joskus kun tuli enempi auton latureita korjattua koitin sellaista etsiä mutten löytänyt. Oikeastaan sen enempää laakeria tai rasvaa, peruslaakereilla noita tuli laitettua kun ovat halpoja ja niitä autosähköliikkeetkin myy, mutta niitten rasvat tulee heti pihalle tai sitten oli liian vähän kun eivät kestäneet vuottakaan ja näyttivät vuotaneen. Voi olla että laitoin sitten lisätessäni liikaa kun aina nekin rasvat tuli pihalle ainakin osittain, mutta toisaalta laakeri kumminkin kesti paremmin kun sen rasvasi. Jotain laadukasta pyöränlaakeri high temperature rasvaa käytin.

    Ei kukaan osannut sanoa mikä olisi "nopeasti pyörivän laakerin" rasvaa saati mistä sitä saisi.

    Tuubeja on kymmeniä ja kaikissa luvataan sopivuus suurinpiirtein samoihin juttuihin.
     
    DX ja juko7 tykkäävät tästä.
  7. urho3

    urho3 Gearhead

    Jotain kluber 52 käytetään rotaxin runkolaakereissa.
     
  8. -tl-

    -tl- Gearhead

  9. Seppä Leonardo

    Seppä Leonardo Gearhead

    Käyttivät kaivureissa 70-luvulla tappirasvana mutta aika nopeasti vaihtoivat muuhun vaseliniin.Olin suuren sahan kunnossapidossa ja siellä laittoivat laakereihin,oli paskasta hommaa vaihtaa laakereita ja niitä kyllä meni.
     
  10. urho3

    urho3 Gearhead

  11. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    No jos nytten semmonen normaali kuula-tai rullalaakeri,niin olisko 30% täyttö laakerin vapaasta tilasta sopiva pikkasen isommillekin kierroksille?Aikoinaan vaan työstökoneen korjaaja semmosta sanoi kun vaihtoi kuularuuvin päittäislaakereita,leikkuunestettä oli pikkasen tihkunut laakeriin ja meteli kauhia.Semmosta aika vetelää valkoista Kluber merkkistä se sinne lykkäs.:rolleyes::)
     
  12. VooDoo

    VooDoo Gearhead

  13. puna niska

    puna niska Gearhead

    1purehell tykkää tästä.
  14. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Dana 60 etuakselissa on aika iso tila laakereiden välissä. Kun tolla autolla tulee ajettua märissäkin olosuhteissa ja laakereille on päässyt joskus vettä, niin olen laittanut navan aivan täyteen vaseliinia. Meneehän sinne kyllä aika tavalla. Lämmetessään se sitten vähän puskee rasvaa pihalle, muttei ole mitään tiivisteitä rikkonut tai mitään havaittavaa haittaa aiheuttanut. Sitten sinne ei mahdu vettä tai jos joku tippa menee, niin ainakin on sitten iso määrä rasvaa menossa pilalle?! :rotfl: Ehkä sinne pitäis laittaa tollasta vesivaseliinia tai sitten ei?

    Olen myös päissäni miettinyt rasvanipan asentamista napaan sopivaan kohtaan josta sitten saisi rasvattua navan kunnon offiretken jälkeen, mutta vielä on tekemättä. Pitäis tehdä likaiselle rasvalle poistumistie taaemman laakerin ja stefan välistä.
     
  15. darpen

    darpen Gearhead

    Toi on ollut jo vuosia normi laakerin täytössä, paitsi paperikoneen ulosvetotelassa jonka tuplalaakerit ahdetaan melkein täyteen. Tosin massaa per laakeri on tossa melko paljon ja se pääsääntöisesti estää rullalaakerin muuttumisen liukulaakeriksi.
    Toi 30% pätee ainakin koneen osissa joiden nopeudet on välillä 800m/min-3300m/min.
    Aika pitkälle toimii laakeri pelkän varastorasvankin avulla jos kuormitus on luokkaa 100Nm/m

    Paperitehtaissa ja erilaisissa tuotantolaitoksissa paljon käytetty rasva. Ei toi huonoa tavaraa ole kun telat kuitenkin pyörii melkein ympäri vuoden kaksi-kolme vuotta.
    Joissain paikoissa on kestovoitelun lisäksi laakereille herätevoitelu, jolla saadaan taas lisää elinikää koneelle.
     
  16. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mites mitä rasvaa laitetaan kuorma-autoissa autorasvareihin?
     
  17. Ranee

    Ranee Gearhead

    Napalukon kuoreen olen kanssa meinannut nippaa kairata, kyllä sieltä vetarilta sen liian hennon kannatinlaakerin seutuvilta liika rasva pihalle löytää tiensä

    Riippuu paljolti rasvarista mitä laitetaan
    Safematikkiin laitetaan siihen sopivaa ohkasta ainetta mitä lincoln ei oikein suostu pumppaamaan kun se tykkää jäykemmästä
     
  18. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    löytäähän se. Ja silloin kaikki tulisi voideltua. Ja eihän siinä ole kuin se yksi stefa jonka pullahtaminen olisi mahdollinen. Mutta kun ei sitä näe! Hallittu rasvan poistuminen ja molempien laakerien ”huuhtelu” olisi se haluttu tilanne.
     
  19. Ranee

    Ranee Gearhead

    Ei minulla siellä vetarilla ole stefaa edes tehtaalta, hentonen huulitiiviste vaan
    Sillä sieltä ajattelin ylimääräisen tursuavankin
     
  20. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Automaattilukot sit lopettaa toimintansa, kun ne rasvaa. Ne kuuluu vaan öljytä.
     

Kerro tästä muillekin!