Palkki/tuki tallin välikattoon moottorinostinta varten

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Jacka, 19.9.2014.

  1. Jacka

    Jacka Gearhead

    Lämmintä tallia olen tekemässä. 10x9 metriä.

    1. Millainen palkki/tuki välikattoon pitäisi laittaa, että siihen voisi kiinnittää moottorinostimen (koko, malli, paksuus ym)?

    2. Kannattaisko palkki olla sellainen, että siinä voi pienen matkan viedä moottori sivullepäin vai olisi se vaan tietyssä kohtaa kiinni ja autoa liikuteltaisiin?

    3. Miten ko palkki/tuki tulisi laittaa oikeaoppisesti kiinni tallin rakenteisiin?


    Kaikki neuvot ovat nyt tarpeen. Kiitos.
     
  2. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Tietämättä suunnitellusta tai jo olevasta rakenteesta, oletan että normistandardin mukainen rakenne.
    Nykypäivän kattotuolit eivät kestä moottorin (~350kg) painoa 9m jännevälillä ilman että:
    -Tilaat suoraan alapaarteen osalta vahvistetut tuolit,
    -teet kantavan väliseinän. Talliin tuskin onnistuu.
    -kattotuolien alapaarteen yläpuolelle tukevasti kiinnitetyt pitkät, korkeat (esim 50x150/ vast liimapalkki) poikittaiset palkit jakamaan kuormaa leveälle alalle useamman kattotuolin leveydelta. Silti odotettavissa kipsilevyjen saumojen aukemista.

    Helpompaa, halvempaa ja monikäyttöisempää olisi hankkia kärsänosturi, pyörillä oleva moottorinostin.
     
  3. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Mä tilasin ylimääräisen kattotuolin ja laitoin kaks vierekkäin ja lisäks vielä vahvistin niitä parilla pystysuuntaisella patikalla nostokohdan molemmin puolin.

    Enimmäkseen tulee käytettyä moottorinosturia, mutta hyvä toi on olla varalla.
     
  4. -TH-

    -TH- Gearhead



    Unoha palkit katossa. Ne ei toimi kuin teoriassa, enempi haittaa kuin hyötyä. Hanki moottorinorsu ja siihen biliksen kallistulaite, kustantaa uusina yht. alle 200€. Noilla hoituu varmasti kaikki koneen poistot ja asennukset. Jos tuntuu siltä, ettei norsu riitä, niin tee ennemmin sellanen pyörillä kulkeva siltapuomi jossa sitten on ketjutalja. Sellanen on helppo tarvittaessa rullata ulos kun ei ole tarvetta. Myös korin irroitus rungolta onnistuu Sellasella hyvin.
     
  5. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    mulla on 9m pitkäm ja 6m levee talli
    ite tehdyt kattotuolit ja 6m kakkos kutoset rinnakkain kierretanko välissä näitä 2kpl eli 4 nostopistettä ja noista oon roikottanut koko Chargerin ilmaan eli 1680kg 8) :eek:
     
  6. umpio

    umpio 3rd gear

    Palkit pystyyn seinille, niiden päälle palkki vaakaan. Tallin poikki I-palkki johon rullat päihin ja kissanpää palkkiin, ja siihen (sähkö)talja. Voi nostaa melkein mitä vaan, minne vaan...
     
  7. jallu81

    jallu81 3rd gear

    jos tilaat kattotuolit tehtaasta ni ei paljoo maksa lisää jos otat kuviteltuun nostokohtaan pari ylimääräistä ja/tai vahvistettua tuolia. me tehdään niitä ja yllättävän paljon niitä menee ja asennetaan..
     
  8. peltsi

    peltsi Gearhead

    Mihin noissa kattotuoleissa tulee kiinnityspiste? Alapaarre ei kestä painoo...
    Itse laitoin seinän sisään 100*100*6 RHS palkit pystyyn ja niiden välille katolle samanlaiset kaks päällekkäin. Ne toimii tallissa myös kantavina rakenteina. Noiden varassa on roikkunu camino, parin tonnin vene eikä ole notkunee sen vertaa et olis pystyny mittaamaan painumaa.
    Yks vaihtoehto olis kiinnittää noi palkit sisäpuolelle ja pitää vaikka liikuteltavina ja helposti purettavina.
    Tosin ei se norsukaan olis huono vaihtoehto :)
     
  9. hantta

    hantta Double Gearhead

    Tein Dartin pikkulohkoasennuksen lainatallissa, jossa metrin kisko taljassa autonsuuntaisesti, ja helpotti kummasti puuhastelua yksin.

    Hantta
     
  10. cadi58

    cadi58 1st gear

    Itselläkin palkin asennus ajankohtainen. Rakenteilla oleva talli 10×8,2m ja laitan 2kpl 6,5m pitkää 120 inp palkkia katon läpi kattotuoleihin kiinni että saan yksinään korin pois rungosta. Ajatuksena tehdä köyhän miehen siltanosturi. Inp palkki on jo hommattu ja kiinnikkeet tehty mutta en ole vielä asentanut. Kuinka heikkoja nämä nykyajan kattotuolit sitten ovat ? Isäukon tallissa käkkylän kone +laatikko roikkui yhden kattotuolin varassa eikä gyprocit halkeillu. Olen laittanut katolle 2×6 lankut kattotuolien päälle inp palkkien kohdalle joihin tulisi ne palkkien kiinnikkeet. Riittääkö ne vai pitäisikö tukea vielä reilummin ? painaahan se reilu 6m palkkikin kiinnikkeineen jo lähemmäs 100kg.
     
  11. Mr. El Maco

    Mr. El Maco 3rd gear

    ristikon kantavuushan riippuu sen pituudestakin, koska pidemmät kantaa enemmän kattoneliöitä. Suunnittelulumikuorma vaihtelee etelästä pohjoiseen melko reippaasti, mutta jos kalkuloi 150kg/neliö, ei mene pitkäksi oikein missään. Toki, jos katolla on oikeasti paljon lunta, kannattaa se ehken poistaa ennen kuin sen vaninsa ripustaa kattoon.

    Tommonen 8m pitkä ristikko 0.9m jaolla kantaa reilun tonnin tasaista kuormaa. Todellisuudessa tosin aika paljon enemmänkin (tietääkseni yhtään tehdasvalmisteista ristikkoa ei ole Suomessa pettänyt lumikuorman vuoksi, tuentavirheista yms. mokista ovat johtuneet)

    Mutta se alapaarre ei kestä kummoista rasitusta (ei tosin vähästä irtoa, mutta seurauksena koko hoito romahtaa), se kun on vain niillä naulauslevyillä kiinni sauvoissa. Mieluiten ripustaisi yläpaarteesta asti, tai vaihtoehtoisesti liittää yläpaarteen alapaarteeseen palkin kohdalla. Omassa tallissa on palkinasennus tuloillaan ja mulla se tulee alapaarteeseen, joka sidotaan yläpaarteeseen vanerilevyillä.
     
  12. cdi

    cdi Double Gearhead

    Hyvät veljet jos tietopohja on vain mututuntumaa kehoittaisin jättämään ammattimiehelle ristikoiden laskelmat......ja mieluummin vielä vanhemmille jotka laskee sallituilla jännityksillä eikä millään rajatilamenetelmillä. Keskustelusta puuttuu materiaalipaksuudet niin ala-kuin yläpaarteista ,puhumattakaan vertikaaleista ja diakonaaleista.

    Jos arvioidaan kuormat 150 kg /m^2 ollaan jo pahasti metsässä. Rannikolla mitoituslumikuorma on jo 170 kg/m^2 sisämaassa vähintään 220 kg /m^2 plus rakenteiden paino.

    On hankittava tiedot minkälaisia sauvavoimia kullekkin sauvalle tulee,Ei ole yhdentekevää onko sauvassa vetoa vai puristusta. Hra cremona on kyllä kehittanyt piirtämismenetelmän joka on yksinkertainen kun ensin sen jutun oivaltaa. Vähän niinkuin deskiptiivinen keometria aukee kelle aukee yllävän monelle ei.

    Jos itse lähtisin mututuntumalla ongeman kimpuun ratkaisisen niin että laittaisin vierekkäin kaksi kattotuolia kummaltakin puolelta vanerilla vahvistettuna ja koeponnistaisin ne yli sillä kuormalla kun maximissaan siihen koskaan tullaan käyttämään. Ja mittaisin painumaa eli kuinla paljon antaa periksi ja sille määrittäisin maximiarvoksi jänneväli jaettuna 300 ; eli L/300 Ja vasta senjälkeen lisäisin muut rakenteet. Tietysti kuormitettavat tuolit täytyy tukea niin ettei lommahtamista tapahdu.

    Onnea yrityksille.
     
  13. jenkula

    jenkula Gearhead

    Eikö mesulta ole helppo kysellä tarvittavia tietoja tuohon ongelmaan.Luvat omaava rakennusinsinööri suunnittelee ja piirtää tarvittavat kuvat ristikoihin.
     
  14. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Tämähän se helpoin tapa on. 9 metrin jännevälillä noi 2 100x100 putkipalkkia päällekkäin on ehkä liian vähän. Palkin korkeus täytyy olla 250-300mm ja se voi olla I-palkkia tai putkipalkkia. Seinällä olevat palkit seinään kiinni useasta kohdasta ja myös lattiaan.
     
  15. DX

    DX Double Gearhead

    Itellä tallissa lenkki kans, jänneväli vaan 4 m, joten 4x4 puupalkki riitti kattotuolin vahvikkeeksi ja onhan kattolenkkikin käyttökelpoinen,
    mut pajalle tein purettavan telineen jonka saa lavalle mukaan romujen kuskailua varten,
    reilu 3 metrinen 70x3 mm on vaakaputki ja reilu parimetriset pystyt 50x50x2 (kuten on vaakat noin metrin mittaset alajuoksutkin) ja niiden päihin vaakaputkelle läpimentävät hylsyt,
    jostaan rofiilista kolmiotuet tietty ja alajuoksujen päissä ympäriinsä kääntyilevät lukittavat pyörät.

    Tolla nousee toosakonepakettikin notkumatta ja on sit makuasia lykkiikö pukkia vai koslaa.

    Pystyputkiin vielä ripustin loistevalaisimet ja on jo melko yleiskätevä kapistus, siirreltävä valaisin/maalausteline/nostopukki jne.,
    enkä sitä oo vielä koskaan purkanut nurkkaan tarpeettomana häpeemään.
     
  16. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    joo ihan järkevä laitos se sun tellinki oli kyllä kun sitä hetken kerkesin katselemaan. jos sattuu sopivaa rautatavaraa jostain saamaan halvalla pitää tehdä samanlainen. sen jälkeen ei kai tarttis enää koskaan mitään raskasta itse nostaa mihinkään. :)
     
  17. urho3

    urho3 Gearhead

    En kyllä ymmärrä miksi ne palkit katossa pitäisi unohtaa,ne kai ne siellä vähiten vie tilaa eikä pyöri jaloissa niinkuin norsut ja muut pukkiviritelmät.Mulla ainakin toimii hyvin,nostellut sorveja ja muita pienempiä tavaroita.Itsekkin ostin norsun mutta enpä oo käyttäny sitä muuhun kuin maalaustelineenä ulkona.
     
  18. cdi

    cdi Double Gearhead

    Aivan oiken palkki katossa ja mieluummin kattopinnan yläpuolella niin relusti että pienet taipumat ei kattolevyihin vaikuta.
    Rauta on rautaa ja raha on rahaa.Jos sillä on merkitystä taitaa puusta tulla edullisempi,ainakin jos mitään ei ole valmiina.
    Meinasin ehdottaa kahta kertopuupalkkia vierekkäin ,mutta taitaa kannattaa tehdä itse koko palkki jos liimappalkit on hintavia ja onhan ne ainakin kaukana tehtaalta.

    Voisi aivan hyvin tutkia riittääkö 3 kpl 48x150 puupalkkia päällekkäin jotka niputetaan 12 mm vanerilla kummaltakin puolelta. Ap jatkokseen 25x150 lauta mp

    Joka tapaksessa korketta kannattaa kasvattaa se tuo taivutsvastusta kolmanteen potenssiin leveyden kasvatus vain omalla numeroarvollaan.
     
  19. Luulija

    Luulija Gearhead

    Jos ei vinttiä halua puulla tai järeillä palkeilla täyttää eikä kattotuolien kestosta ole varmaa tietoa niin tekee ristikon. Oman tallin vintillä n 60mm u/c-profiilista tehty reilun metrin korkuinen paraabeliristikko, jänneväliä on noin 5m. Tuossa on nostokorva keskellä, työkoneiden moottoreita on aikanaan nosteltu eli suunnilleen tonnin verran ainakin todistetusti kestää.

    Toinen samanlainen ollut suunnitteilla parin metrin päähän, niiden varaan tulevan palkki-/kissasydeemin osalta vielä tuumailu alkutekijöissään. :-?
     
  20. Luulija

    Luulija Gearhead

    Mainitaan vielä perään että romuraudasta on tuokin ristikko tehty, eli taatusti halvempaa kuin laadukas puutavara. :D
     

Kerro tästä muillekin!