Paniikkinappulaa on jo painettu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja human62, 30.9.2008.

  1. human62

    human62 1st gear

    Autoalan taantuma on alkanut, autot eivät mene kaupaksi, Amerikan pankkikriisi (jonka Fixut öljymaat ovat saaneet aikaan ) ovat onnistuneet vaikuttamaan koko maailmantalouteen, siihen ilmeisesti ovat pyrkineetkin.

    Meillä Suomessa on paniikkinappulaa jo painettu, isot bensa-autot eivät mene kaupan, eikä kohtuu hintaan enää mikään muukaan.
    Pankit perivät ennätys-äkkiä kulujaan, ei sallita periaatteeessa yhtään myöhästymisiä maksuissa.

    Mielenkiintoinen seikka johon itse olen törmännyt on PERINTÄÄN mennyt lasku joka siis peritään asiakkaalta ns. tulevaa aikakautta vakuutusmaksun kautta eli tulevaisuutta jota ei vielä meistä kukaan ole nähnyt; paitsi että lähes 10 ajoneuvon omistajana olen poistanut kyseisen auton tilapäisesti liikenteestä. Usean auton vak.tietoja ei ole ihan helppo seurata... :( Näin ollen auto ei sittenkään ole vakuutuksessa enää ja maksun tulisi olla pienempi. Eli vakuutusyhtiöllä on rajaton valta kuluttajaa kohtaan periä tapahtumattomia asioita.

    Vakuutusyhtiön tulisi levittää punainen matto ja antaa vip- asiakas kortti , sen verran paljon valtio saa kauttani veroja.
    Mielestäni olisi kohtuullista että perintään ei voisi laittaa laskua joka ei välttämättä ole oikea , varsinkin jos vuosimaksu on kuitenkin pyydetty 4 osassa.
    Vakuutusyhtiöilläkin on jo paniikkinappulaa painettu, 4viikkoa myöhässä olevat laskut menvät jo perintään , ja juuri tämä hätäinen laskutus aiheuttaa tämän tilanteen jossa sitten joskus rahojani palautellaan, mutta ilman korkoja:oops: Arvaa ottaako yhtiöt korkoja ja huomautus ym. kuluja???
    No, nyt on Akea taas kannatettu monella kympillä kun poistettiin monta autoa liikenteestä ja pelastettiin talven loskakeleiltä ja suolalta :D :D
     
  2. paja1

    paja1 Double Gearhead

    kuukausi sitten kävin konttorilla ottamassa yhden auton pois liikenteestä ja eikös eilen tullu vakuutusyhtiöltä lasku ajokaudesta 1.11.08-29.2.09... hitaasti se tieto näköjään päivittyy :wc: eihän tuota tietenkään tarvi maksaa,mutta ottaa päähän toi tyyli. :mad:
     
  3. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Tota, alottaisko joku sillä, että selvittäis ton prosessin miten fixut öljymaat on aiheuttaneet Ameriikan talouden nykytilan, kun se ei oo mulle oikein auennut?
     
  4. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Joo, tämä on pantu ilolla merkille. Itse ostin isohkon 13-vuotiaan bensa-auton, jossa arvonalenema on ollut 21%/v. Kaveri pisti paremmaksi ja osti 5-vuotiaan (jonkun mielestä) isoruokaisen bensa-auton, jonka hinta on laskenut 26%/v, eli 45 ke => alle 10 ke!

    Vileä tässä odotellaan, että talot (tai talopaketit) ei mene kaupaksi. Tai eihän ne mene nytkään, mutta ei se vielä hintapyynneissä näy.

    Mutta kaiken kaikkiaan, elämme mielenkiintoisia aikoja. Ilmeisesti joillekin on ihan oikeasti tullut yllätyksenä, että kasvu ei voi jatkua loputtomiin.
     
  5. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Onneks niitä ei oo pakko myydä, auto on ylipäätään ehkä huonoin mahdollinen sijoituskohde. Meikäläinen hinnanalennusvauhti on saanut kyllä virtansa pitkälti Saksan tuonnista, siellä hinnat putoo tosi nopeesti ja se ei voi olla heijastumatta täkäläiseenkin keinotekoiseen korkeaan arvoon.
    Mitä taas tulee noihin vakuutus ja pankkitoimintoihin, niin noita erpintä sun muita käytäntöjä on kokoajan uusittu ja tehostettu, ne tapahtuu nykyään nopeammin kuin joskus aikoinaan eikä ehkä niinkään oo noihin muihin tapahtumiin sidottu. Toki pankitkin ilmeisesti ovat oppineet jotain, onneksi, edellisestä kriisistä, ja hanakammin ovat sulkemassa rahahanojaan jso näyttääs iltä, ettei maksukykyä löydy. Se on loppupelissä sekä maksajan, että pankin, että myös muun yhteiskunnan etu.
     
  6. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Niinpä. Suurin osa ihmisistä on niin tyhmiä että ottavat tohisten ylisuuren lainan jos vaan saavat. Nykyään kaikkien ensiasunnon ostajienkin on saatava samantien vähintään 200 neliön kämppä. Velkaa velkaa!! No, kohta nähdään onko kivaa. :lol:
     
  7. jart$u

    jart$u Gearhead

    kakspiippunen juttu toi vakuutus. jos esim. sinä olisit jo nähnyt tulevaisuuteen, sun olis helppo päätellä kannattaako niitä vakuutuksia pitää. vakuutus on just sitä tulevaa mahdollista vastoinkäymistä varten otettava.
    aika moni asia maailmassa pitää ensin maksaa, sit vasta siitä pääsee naatiskelemaan.
    mutta itsekkin just viimeviikolla pääsin todistaan että ulosottouhkailuun ne ainakin tapiolassa helposti menee, ja tässäkin oli kyse vapaaehtoisesta autovakuutuksesta tästä tulevaisuuteen, ainoo vaan et auto on ollu seisonnassa jo tovin aikaa. mut eipä vapaaehtoiset katkeekkaan siihen ku liikennevakuutus. AIKA epätodennäköistä kuitenkin on, että esim. hirvi juoksee tallissa seisovaan autoon. Ja vaikka niin käviskin, ei ne sitä hevillä usko/korvaa :)
     
  8. thomaso

    thomaso Gearhead

    Tästähän osiltaan johtuu toi Usan pankki/talouskriisi. Siellä kun tuntuu saavan luottokortteja ja lainaa niin paljon kun uskaltaa hakea. Makselevat kuulemma ristiin sitten eri luottokorteilla lainoja. Ja sitten niillä on vielä toi shekkisysteemi vallalla.Voit hyvin maksaa kaupassa shekillä ja vasta myöhemmin pankki ilmoittaa ettei ole katetta. Ei kun luottokortti peliin.
    Nyt niillä alkaa oleen luottokortit tapissaan ja kulutus hidastuu. Siitähän seuraa kriisi kun pitää välillä vaan maksaa ja olla rälläämättä.

    Toi iso konkkaan mennyt pankki on tosin sijoituspankki joka keinottelee lainoilla, koroilla ja optioilla eli ikäänkuin rahalla jota ei ole edes olemassa muualla kuin toiveissa että osakekurssit kehittyy hyvin.

    Nyt valtio yrittää lunastaa sen ettei se vedä alas muitakin pankkeja kun nehän on vähän niinkuin naimisissa keskenään noiden lainojen kanssa
     
  9. No H2O

    No H2O Gearhead

    Tjep...

    Itse aloin vuoden vaihteessa miettimään tarkemmin tätä nykymaailman taloutta kun kaveri joka on sahalla joutui tekemään osa-aikaista, eli siis on kaksi viikkoa kuukaudesta töissä.

    Vähän aikaa meni ennenkuin mieleeni juolahti teinarimuisto erään kaverin isukista joka silloin -90 luvun tienoilla puheli että ensimmäinen mistä näkee talouden heikententymisen on sahojen toiminnan supistuminen...

    Taisi olla oikeassa, mene ja tiedä?

    Loppujen lopuksi tuo Amerikan lamahan tietää raakaöljyn halpenemista ja sitä kautta inflaation pienenemistä.

    Omalle kohdalle ajateltuna ei haittaa pahemmin, johan tuo kohonnut inflaatio alkoikin ottamaan pannuun.

    Toinen kaveri taas ounasteli että viimeistään vuoden päästä alkaa olemaan taloja ja halleja myynnissä vaikka kuinka, tiedä tuostakaan. Jossainhan sitä on asuttava ja yrittäminen "pohjolan hallissa" on aika kenkkua hommaa. Elinkeinorakenne kun muutamia poikkeuksia lukuunottamatta pysyy kutakuinkin samanlaisena oli taantuma tai ei...

    Mielenkiintoisen lisänsä meneillään olevaan talouden "rakennemuutokseen" tuo "suurien ikäluokkinen" eläköityminen joka on jo alkanut ja vain jatkuu kiihtyen kuin iso "siivapyörä" hiljalleen. Epäilemättä ennustettu ja toteutumassa oleva taantuma niin ikään lisää tuota "siivapyörän" liikettä.

    Elämme jännittäviä aikoja :odroll:
     
  10. KajS

    KajS Gearhead

    Tartun aiheen aloittajan ekaan lauseeseen: "Autoalan taantuma on alkanut, autot eivät mene kaupaksi".

    Suomessahan on viime vuosina myyty noin 130000 uutta autoa vuodessa. No, kaikki eteenpäinpyrkivät autoliikkeet pyrkivät kasvuun ja budjetoivat lisää myyntiä. Mutta kun tarvitaan ostaja, jotta voi myydä.

    Jos vaikka 30000 ihmistä päättää lykätä noin 30000 egen hintaisen auton ostamista vuodella, myydäänkin "vain" 100000 autoa ja autoalalta jäi saamatta 900 000 000 egee. Siinä on taantumaa kerrakseen.

    Yksinkertainen esimerkkini lähtee ihan omasta autokatoksesta: '05 taunusturnier on 105000 ajettuna varsin vaihtokypsä noin kaupallisesti. Suunnittelin alkuvuodesta autokauppaan rynnistämistä. Mutta kun oma työtilanne ei näytä niin ihanalta (vaikkei sahalama tai iiteealan yytee vielä iske), päätin pitää tuon laitteen enkä hankkia uutta maksamista. No enää tarvii 29999 muuta kantriäijää tai tangoheppua, jotka tekee saman päätöksen, niin "lama" on valmis. Ei se mekanismi sen monimutkaisempi ole, jos ei osteta, tulee lama.

    Ja tähän saa sitten joku nokkela sanoa, että ne luottokortit ja lainat on kaiken pahan alku ja juures. Kuinkahan paljon talopaketteja ja autoja myytäs, jos vaan ne sais ostaa, joilla on rahat ns. kassassa. Nimimerkillä osuuspankin, visan ja dinersin tuella perheensä elättänyt ja autoillut.
     
  11. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Eihän siinä mitään järkeä oisi jos ei uuden auton arvosta lohkea puolta pois parissa vuodessa, kun tupla ajassa siitä ne alkaa olla semmossia ettei tee enää mitään! Kuulemma siis ei tee enää mitään...ei silti oo onneks kokemusta. :lol:

    Semmosella millä ei tee mitään, ei oo mitään arvoakaan, eikä ainakan mun mielestä semmosesta kantsi maksaakaan.

    Jokainen tietty tekee rahoillaan mitä lystää, mutta jos sitä aivan yli tarpeen on, niin lahjoituksia otetaan meiän taloudessa rajoituksetta vastaan! Eikä meilä niitä tuhlata! Pietään paremmassa tallessa kuin jumakeka autokauppaan kantaessa olisivat.
     
  12. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    No itellä taas ei ole kokemusta kuin yhdestä alle 4 vuotiaasta autosta ja yhtä hyvin ne vähän kypsempäänkin ikään ehtineet on asiansa ajaneet. Ja itse asiassa sekin, jonka uutena ostin, oli parhaimmassa vedossa kun sen 6 v iässä pois myin. Ja hinnasta lähti "vain" 12%/v. Mutta enää en taida uuteen autoon sekaantua.
     
  13. PauliP

    PauliP 1st gear

    Ei meikäläinen ainakaan ole pystynyt säästämään ennakkoon omakotitalon enkä autojen maksuja. Asunnonhankintaan liittyen on lainassa yksi hyvä puoli. Jos säästää palkkatuloista ennakkoon, niin joutuu asumaan jossain muualla ja maksamaan siitä muualle. Jos ottaa suoraan lainan ja jos sen saa koko summalle, pääsee muuttamaan omaan asuntoon ja maksamaan lainaa pois samantien. Ei kai nuo asuntoäästämisen korot niin kovin tuottoisia ole, niin että ne peittäisivät säästämisenaikaiset muualle maksettavat asumiskulut.

    Minä olen purnannut luottokorttitaloudesta, tarkoitus ei ole ollut elvistellä sillä että sitä ei tarvi eikä vähätellä niitä jotka siinä oravanpyörässä on mukana. Oma luottokorttivastaisuus juontuu siitä edellistä lamaa edeltäneestä järjettömästä korttipelistä johon sitten laman iskettyä ja omatkotitalon maksuja maksaessa tuli stoppi ihan pakon edessä ja kantapään kautta. En ollut enää "luottokorttiyhtiöiden luottamuksen" arvoinen, onneksi. Oli ihan pakko oppia elämään sillä summalla joka on käytettävissä ennen seuraavaa tiliä. Eikä aina tahdo siltikään rahankäyttö pysyä kurissa.

    Se hatuttaa, että maailmassa pidetään luottamuksen mittarina tuota luottokorttitaloutta.
     
  14. KajS

    KajS Gearhead

    Jep, tuosta tietoisena sillon 1990- luvun alussa, kun itäsaksan kaatuminen teki musta "between-the-jobs"-tyypin ja Turun varamiespalvelun nopeimman betonimuottipurkajan, pyrin hoitamaan luottokortit niin, ettei ne katoa. Sai sitten 90-luvun lopulla vaurauden parannuttua taas lainaa, kun oli virheettömät luottotiedot. Ehkä mulla oli vaan säkää. Visa rules ja Diners rocks. Ei hlökohtaista PauliP, olet oikeassa, pöljä mittari.
     
  15. No H2O

    No H2O Gearhead

    Näin ehkä eteläsuomessa ja muissa "kasvukeskuksissa"... Kuluttamista on mielestäni ihannoitu viime vuosien mittaan jo liiankin kanssa ja ehkä on päässyt unohtumaan elämän aineeton puoli. Katsokaapa vaikka minkämoisia ohjelmia telkkarista tulee? Kuinka moni käsittelee, remontoimista, ruuanlaittamista, tms. puuhailua?

    Mitä hyötyä on isoista tuloista taikka upeista luottokorteista jos sitten kuitenkin lopputuloksena on "tuulen huuhtoma perse", kuten isäni asian ilmaisisi?

    Joskus opetettiin, että pitäisi olla bruttotilin verran käteistä jemmassa mutta luottokorttielämä ja kulutushysteria on johtanut siihen että sitä lyhytaikaista velkaa on sen bruttotilin verran.

    Rahoitusmarkkinoiden hermostuessa tästä voi muodostua ongelma, josta suuremman pyörän liike saa alkunsa.

    Mikäli jarrua osaa painaa ajoissa ei tarvita lukkojarrutusta, jos tätä asiaa halutaan vertauskuvallisesti kuvata...
     
  16. human62

    human62 1st gear

    Juuri näin tulevaisuuteen että siis autoni ei olekkaan enää tulevaisuudessa vakuutuksessa kun liikennepoistin sen, mutta se lasku on...

    mitä tuohon Saudi tai yms. yhteyteen tulee ovat suuret öljyvaltiot olleet vaikuttamassa laman syntyä. öljyn hinnan perässä liikkuu valtavat markkina-voimat.USA ei ole kovin suuressa suosiossa tekemällä ympäri maailman erilaisia operaatioita; en pidä lainkaan ihmeenä että joidenkin öljyvaltioiden finanssi-nerot ovat huomanneet öljyn hinnan korotuksen/sopivassa tilanteessa laskun aiheuttavan pörssikurssien romahduksen; valitettavasti Amerikan pörssejä seurataan maailmalla "liikaa", vaikka joidenkin kulutusmittareiden mukaan suurin kuluttaja onkin (asukaslukuun suhteutettuna ylivoimainen ykkönen?) (ilmeiseti AAsia ohittaa jenkit tässäkin, kulutusmittarina mutta ei väkimäärään katsottuna)
    Käsittääkseni Amerikka halutaan polvilleen monissa Arabi maissa ja jos sotaa parempana keinona on heidän elinkeinoelämän kaataminen se sopii heille varmasti hyvin. Paljonko "Ladenin" suku taas olikaan syytänyt niitä öljymiljardeja jenkkeihin ts. näiden kohuohjelmien mukaan omistavat /hallitsevat suuria osa-alueita...

    Joka tapauksessa vaikutus Suomeen on varmasti juuri se, että monet painavat "paniikkinappulaa", mikä taas nopeuttaa inflaatiota ja markkinoiden myynti romahtaa, tuotannon siirtoa aasiaan ,työttömyys, kuljetuskulujen nousu, jne..
     
  17. chevyukko

    chevyukko 1st gear

    turhaa parkumista!! :mad: ei oo normi duunari vielä huomannu mitään ihmeellistä... aina tasasesti persauki ollaan... oli mikä tilanne tahansa maailmalla!
     
  18. human62

    human62 1st gear

    Näinhän se menee; duunarit tätä maailmaa pyörittää, niiltä saadaan eniten veroja koska niitä on määrällisesti kaikkein eniten ja verotus kohdennetaan silloin suhteessa kovimmaksi juuri yleisimpään veroluokkaan.

    Työpaikat vaan on pikkuhiljaa siirtymässä halvemmalla tekevien luo. Jenkkiosiakin on kohta vaikea ostaa joissa ei lukisi made in TAIWAN tai CHINA :poff:
    Meille sitten jää palvelu-ammatit, vanhustenhuolto jne... :)

    Suomalainen selviää aina,

    jos viina loppuu :D
     
  19. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Oh tota, en nyt haluis olla mikään pilkunfiilailija, mut miten se verotus kohdennetan suhteessa kovimmaksi juuri tohon yleisimpään veroluokkaan? Eiks se kuitenkin oo sekä suhteellisesti, että euromääränä kovin suurituloisimmilla palkansaajilla, verotus on ikäänku sellanen progressiivinen?

    Työpaikat luonnollisesti sirtyy sinne, missä on kilpailukykyisintä tehdä tuotteita, se johtuu erityisesti siitä, että suurille kuluttajaryhmille oleellisinta asioissa on sen hinta, vaikka ostamalla niitä halpatuottetia kaivetaankin maata omien jalkojen alta. Tragikoomista tuossa on se, että nää "rikkaat" saa tuosta halpatuotannosta myös suurimman tuoton omaan taskuunsa. Mut nää on kaikki asioita jotka tällä toimintamallillakin jollakin aikavälillä tasottuu; noissa halpautotantomaissa elintaso nousee ja hinnat kohoavat kun taas meillä työttömyys ja kurjuus kasvaa ja köyhtyminen lisääntyy, infrastruktuurit luhistuuu kun iiden ylläpoitoon ei oo varaa ja tuota pikaa eletään taas kivikaudella. Pian ollaankin siinä tilanteessa, että rikkaat Intialaiset, Kiinalaiset ja Afrikkalaiset siirtää tuotantoaan halpojen elin- ja palkkakustannusten Eurooppaan sekä Pohjoisamerikkaan ja meillä alkaa uusi nousu!
    Tämä siis sillä varauksella, että toi Intialainen, Kiinalainen ja Afrikkalainen keskiluokka on yhtä tyhmää kun nykyinen Eurooppalainen ja Amerikkalainen keskiluokka, eli omin pikkukätösin kaivaa ton perustansa altaan. Mitä kyllä tohdin hieman epäillä. :rotfl:
     
  20. No H2O

    No H2O Gearhead

    Ei tarvita kummoistakaan mielikuvitusta että miksi näin, jos vaikka seuraa paikkakunnan suurituloisimpien verotusta ja mistä se kunkin kohdalla koostuu.

    Muun muassa Gigantin liiketoiminnan tekee mahdolliseksi volyymi millä tavara ko. kauppaketjussa edestakaisin liikkuu.

    Työpaikkojen karkaaminen taas ei kaikilla aloilla ole mahdollista, luulempa että suurin into alkaa olemaan jo takana päin. Lehdistä itse jokainen on voinut lukea juttuja siitä miten urakkakilpailun voittanut ulkomainen yhtiö ei ole saanut hoidettua sille sopimuksessa asetettuja tavoitteita ja että ko. sopimus on irtisanottu.

    Näistä ei vain valtakunnan medioissa paljoa puhuta, kun taitaa olla "mediaseksikkäämpää" puhua YT-neuvotteluista, alasajoista, tms. rakennemuutoksen oireista.
     

Kerro tästä muillekin!