Pannan säätö

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja jusu, 20.5.2002.

  1. jusu

    jusu 1st gear

    Pitäis kiristää tf-904:n kickdown-panta eikä satu olemaan momenttiavainta. Ohjeen mukaan kiristetään 72 in.lbs ja sit takaisin 2 kierrosta. Antakaas kokeneemmat ohje kuinka tiukkaan sormituntumalla on 72 in.lbs, please!:odroll:
     
  2. Jas

    Jas Gearhead

    No sen tosiaan sormin kiertää tuollaisen momentin. 72 tuumanaulaa taitaa olla alle 1 kpm.
     
  3. jusu

    jusu 1st gear

    Oisko se se joskus mainittu "ruuvarikireys"?
     
  4. Jas

    Jas Gearhead

    Juu, eiköhän se sillä aika lähelle satu -löysät pois napakasti.. Eihän se mitään tieteellisen tarkkaa ole kun ajattelet että ensin joku olematon momentti ja sit "kaksi kierrosta auki.."
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kertokaas tietämättömälle mitkä on automaattilaatikossa ne pannat?Mikä on niiden tehtävä, sijainti ja sillee..? T: 727:n omistaja
     
  6. elky

    elky Gearhead

    Pantoja käytetään jarruttamaan tai pysäyttämään kytkinrumpua vaihtamisen tai moottorijarrutuksen aikaansaamiseksi. Pantaa kiristää öljytoiminen mäntä.
     
  7. L.P.

    L.P. Gearhead

    Kaivellaas vanhoja aiheita.

    Eli automaattilaatikossa on olemassa myöskin moottorijarrutus?

    Oma TF-904 tekee semmoista, että jos ajelee hiljaista nopeutta D:llä 2-vaihteella ja nostaa kaasupoljinta, laatikko pamauttaa samantien kolmosta päälle.

    Mitään moottorijarrutusta ei myöskään ole olemassa. Hidastusvaihe ja mutka mennään kolmosella ja vasta mutkan jälkeen kakkonen kytkeytyy kun kaasua painaa vähän.

    Ylöspäin vaihtamisessa ei ole mitään ongelmia. Mitä nyt vähän töksäyttää aina vaihteen vaihdossa, mutta se taitaa olla ristinivel-ongelmia.

    Tämän perusteella voisin siis päätellä, että jokin panta olisi vähän löysällä, jos kerran kuuluisi pantojen avulla vaihtaa pienemmälle. Mitä mieltä asiasta on asiantuntijaraati? Pantojen säädöstä tuntui löytyvän paljon juttua ja korjaamokäsikirjoja löytyy omasta hyllystä.
     
  8. rt68

    rt68 1st gear

    Kiinteillä vaihteilla eli kepinasennoilla 1 ja 2 toimii moottorijarrutus. Pantoja käytetään seuraavasti: kiinteä ykkönen ja pakki>takapanta kiinni, kakkonen d:llä sekä kiinteällä 2. asennolla>etupanta kiinni.
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Sulla on kikkarisydeemi väärin säädetty!! Lootan sisällä on myös säätö joka vaikuttaa kuinka "löysäksi" kikkari tulee.
    Ja kyllä 904 toosa moottorijarruttaa kakkosella vaikka keppi on drive asennossa. Silloin jos toosa ei hae pienempää rullatessa niin ei jarrutusta juuri huomaa pienissä nopeuksissa.
     
  10. L.P.

    L.P. Gearhead

    Kokeillaanpa kickdownin säätöä uudestaan. Korjausoppaasta löytyi jonkinmoista vinkkiä hommaan. Pantojen tarkistus ei luultavasti ole pahasta seuraavan kerran kun ajaa montulle tai vaihtaa öljyjä.
     
  11. L.P.

    L.P. Gearhead

    Palaillaanpa asiaan.

    Säädin hieman pantaa, korjausopas sanoi että "225 cid = 9 lb/ft, 2 kierrosta auki". Taisin vahingossa kiertää 2 1/4 kierrosta auki nyt kun asiaa muistelen. Pannan säätö vaikutti hieman tuohon kuvailemaani "mutkat mennään kolmosella" -ongelmaan. Säätöön täytyy vielä palata montulla. Ilmeisesti pannan säätö on aika tarkka ja jo puoli kierrosta tuntuu merkkaavan paljon.
     
  12. SamiL

    SamiL Gearhead

    Ja ettei jäisi väärää käsitystä pantojen merkityksestä, niin niillä pysäytetään planeettapyörästöjen ulkokehiä erilaisten välitysten aikaansaamiseksi. Ne eivät siis toimi muuten jarruina. Pannan säätö vaikuttaa vaihtamisen ajoitukseen niin, ettei samalla ole hetken aikaa kahta vaihdetta yhtä aikaa päällä tai vaihteiden välillä tyhjää väliä.
     
  13. Mööpari

    Mööpari Gearhead

    Noh voiko tuosta tulkita että täytyisi kiristää pantaa jos 2->3 vaihdettaessa reilummalla kaasulla on laatikolla tapana "hukata" vaihde siksi sekunniksi että moottorin kierrokset nousee reilusti? Muuten mitään luistamista tai muutak kummaa ei mielestäni tapahdu. Kickdownin säätö on mielestäni oikeassa tyylillä kaasu pohjassa kikkari pohjassa. Lootikko on 904(999).
     

Kerro tästä muillekin!