Paras viritys aihio v8 moottori

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jarska-, 2.7.2007.

  1. Jarska-

    Jarska- Gearhead

    Elikkäs ihan vaan mielenkiinnon vuoksi aattelin väsätä tällässen topicin pystyyn.

    Mikä olisi paras viritys aihio V8 moottoreista. Jos aateltaisiin että käytetään Moparin, GM:n tai jopa fordin tuotteita, vakio lohkoa vakio iskulla eli ei stroke tai ahdettuja moottoreita, mutta muuten osat saisivat olla aftermarket kamaa. Niin mistä saisi parhaiten paukkua hintaan nähden? Missä motissa olisi parhaat edellytykset saada paljon paukkua ulos? Ja jos rakennettaisiin suurin piirtein samankokoisista eri valmistajien moottoreista suurinpiirtein samantehoiset moottorit niin mikä tulisi halvimmaksi? Pistetään vielä vuosi rajoiksi 60-70 luvut.
     
  2. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Onpas aika mahdoton aihe löytää oikeaa vastausta mut jos otetaan nimenomaan hinta merkittäväks tekijäks suhteessa tehoihin ja viriosien helppoa saatavuuttakin painotetaan niin jos ei voittajaks niin vähintäänkin podiumille kiipee sit varmasti ainakin sbc 350 pata :wink:
    Mut heittäkääs nyt joku mopen kone kehiin niin saadaan tännekin taas kunnon vääntö :poff:
     
  3. PauliP

    PauliP 1st gear

  4. kime2

    kime2 Gearhead

    Pahan kysymyksen Jarska heittänyt,mut sanoisin et jos siitä mitä koneet vakiona antaa ja sitten viritettynä niin Chevyn 307 ois aika vahvoilla kun siitä sais poraamalla tehtyä 327:n ja jos muut osat paitsi stroukkaaminen ois sallittua niin 600hv ei vielä ihan ihme tempppu tuosta ois eli antais 3 x vakiotehon ulos!

    Moppen 340:n ois myös vahvoilla,mut alkaako siinä rajoittamaan kannenpulttien määrä et puhaltaa pahvin rikki siitä pulttien välistä,näin ainakin omien ruuvauskokemusten perusteella!

    Jos taas kannet pitäis olla tuotantokamaa niin 4V Cleveland ois varmaankin ykkönen,mut sitähän tässä ei kysyttykään :rotfl:

    Isolohko-chevyistähän otetaan kyllä hurjia tehoja ulos,vaik ei siinäkään olis teoriassa parhaita edellytyksiä saada ihan viimeisiä tehoja ulos paristakin syystä,ainakaan alkuperäistuotantokansilla mut käytäntö on näyttänyt kyllä ihan toista ja tulee näyttämäänkin :wink:

    Kyllä Chevyn koneet tulis halvimmiksi,koska osat on niihin kaikkein halvimpia!
     
  5. garagektc

    garagektc Gearhead

    "Jopa fordin", SIKA!! :D
    Ai niin kriteerinä oli että käytetään mahdollisimman paljon ei tehtaan osia :rotfl:
    No joo leikki leikkinä. Hintapuolelta vois sen verran sinistä ovaalia puolustella että on aika paljon käytettyä tavaraa liikkeellä ja hintataso ei mitenkään päätä huimaa.
    Tokihan kympin ero siellä täällä nostaa loppuhintaa joskus satasilla.
    Ja miten määritellään hinnan ja tehon painotus?

    307->327 600hp, ei ihan budjettimoottori... Pitänee tulla sun caminoas kattomaan :D
     
  6. kime2

    kime2 Gearhead

    Tervetuloa vaan katsomaan entisen siankasvattajan caminoa,mut siihen kyllä saa hiukan aikaa odottaa et sen 307-pohjainen kone antaa sen 600hv,mä kun henkilökohtaisista syistä olen tottunut hiukan pitempään iskuun :wink:

    Mut tuota 600hv:n luokkaa nuo 302/327/350 antoivat suomessakin jo 15v sitten ihan noissa "jarrutusluokissakin" ja ei niissä mitään ihmepalikoita ollut tai olihan ne siihen aikaan aika eksoottisia osia mut nykyään vastaavia on jo nähnyt kauan ihan katukisoissakin!
     
  7. garagektc

    garagektc Gearhead

    Haaveilet vaan pitkästä iskusta...kuulemma :lol:

    Täytyypä painua kataloogien, netin ja arkistojen pariin ja yrittää pitää fordiumin puolia 8)
     
  8. Jarska-

    Jarska- Gearhead

    Juurikin jotain tälläistä olin vähän niikuin hakemassa elikkäs kun ruvetaan ruudittamaan niin mikä olisi hyvä aihio ruveta ruuvaamaan tehoa irti. Mistä saisi mahdollisimman hyvän HP/€ suhteen. Ihan alusta alkaen eli lohkon hankinnasta jne. Ja kysytäänpä sitten vielä: Mitä jos tehtäisiin stroke tai blower moottori niin mikä silloin olisi hyvä aihio? Eikä tämä nyt ole kun tälläistä virtuaali virittelyä eli pistäkää vaan rohkeasti omia mielipiteitänne.
     
  9. ply72

    ply72 1st gear

    hemi
     
  10. garagektc

    garagektc Gearhead

    No nyt ei enää voorti oo kallein :rotfl:
    Ellei sitten ota aihioksi 427SOHC:tä...
     
  11. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Eipä foordin 302 tai windsor 351 olisi hassumpi vaihtoehto, palikkaa saa, aikoo sitten pitää vakiot kuutiotuumat tai stroukata. Eipä hinnat enää ole hirveästi suuremmat chevystä.
     
  12. Wolfman500

    Wolfman500 1st gear

    400 Wedge :rotfl: no ei eiköhän se osien kannalta jateltuna ois letukan pikkulohko ja niistä ne vähemmälle arvostukselle jääneet 305-307 tarviisko noita pahemmin stroukkailla tai muuta niin sais aika kivan katumoottorin aikaseks,,,,wheelssissä oli joskus joku kaveri naapurimaasta joka oli persåkerin kanssa rakennellu 307 koneen kadulle eikä se maksanu paitaa päältä ja papua oli ainakin hurrien juttujen mukaan kivasti,,,,jos se nyt mikään tae mistään on :poff:
     
  13. kime2

    kime2 Gearhead

    Tää kyllä meni nyt entistä vaikeammaksi,mut halvin teho/€ suhteen antaa edelleen joko 350 tai 454,joista jälkimmäisen lohko kyllä nykyään maksaa ehkäpä jopa monikerroin mitä esim.fordin 460 jota voi sit taas stroukata melkein mielin määrin tai eniten vakiolohkosta kuitenkin...

    Hyvä blower ja/tai stroker aihio:chevyn 350 stroker ja fordin 302 stroker ja sit edullinen stroukkaus tuolta isolohko-moparin puolelta on tehdä 451 joko 400 lohkoon tai jopa 440 lohkoon(kuulemmma),tästä jälkimmäisestä ei tosin ole sen kummempaa tietoa mut noita 400-lohkoon tehtyjä olen sentään jopa nähnyt pari!

    Tuokin on hiukan kyseenalaista tuo stroukkaaminen,jos koneessa on kelpo kampiakseli jo valmiina jolloin yleensä selviää joko vakio veiveillä kunnostettuna tai halvoilla jälkituotanto veiveillä ja ei sitten tarvi jyrsiä tilaa millekään kun käyttää vakiokokoisia kamoja lohkon sisällä,mut sehän on tietysti siitäkin kiinni et paljonko pystyy pumppaamaan rahaa koneen tekoon...

    Tjaa,kummastakahan saiskaan enempi voimaa hemistä vai sohc:sta?
     
  14. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    chevyn 454 marine (truckki)lohko,lohko puolisen tuumaa korkeampi,saa tehtyä tosi ison myllyn
     
  15. Fastback

    Fastback Gearhead

    Ford 429/460. 10,300-10,320 dekkikorkeus, suuri 4,900" borespacing, vahvat lohkot vakiona ja iso 4,360" poraus. Vakiolohkosta 6,800" pitkillä veiveillä ja 4,500" iskulla ja 0,080" ylikokoporauksella 557 cid. EI tarvita aftermarket lohkoa, 4,500" akseli sopii ilman että täytyy koneistaa lovia lohkon helmaan. Pienet palotilat (72cc-93cc), voidaan käyttää flat-top mäntiä ja saadaan tarvittaessa korkea puristussuhde. Parempi veivisuhde mitä BBC, sokeat 9/16" kansipultit jotka valettu lohkoon eikä pelkkään dekkiin. Vakiolohko vuosimallista ja valusta riippuen jopa 572 cid mahdollista eli 0,140" ylikokoporaus alkuperäiseen nähden ja sylinterin seinämässä vahvuutta vielä yli 0,140".
     
  16. kime2

    kime2 Gearhead

    Jos tosiaan noin on niin ihmetyttää et näitä ei oo tehty täällä sen enempää,koska ite en ainakaan ole kuullut ainoastakaan kunnolla stroukatusta 460-koneesta...
    Muutenkin ihmetyttää tuon sarjan fordien koneiden vähyys suomessa kilpa/katukäytössä,koska aihiohan on mitä mainioin ja saatavuus ainakin jenkkilästä hyvä :D
     
  17. Fastback

    Fastback Gearhead

    Miksi ei olisi noin? Mitä syytä tässä olisi puhua paskaa? Ihmettelen minäkin miksi ei ole nähty enempää - ehkä on mukavampaa yrittää väkisten muilla :rotfl: Mä en taas ole niin race mies että pitäis olla racemotti. Mulla on täysin uusista osista kasattu 460 cid std. iskulla 3,850" ja std. porauksella 4,360" kun semmoisen halusin. Jälkikäteen on kyllä syönyt miestä kun en ottanut 4,500" akselilla ja 4,440" porauksella - ei olisi hinnassa tuntunut kuin 200-400 usd. Onhan noita aihioita suomessakin saatavilla, esim. yksi KINGKONG cobra jet myyntipalstalla ja pari muuta pyörii kaverien nurkissa. Jenkeissähän noita on kuin puolukoita poimisi. Nettiautossa on myynnissä auto jossa kunnolla stroukattu 460 motti.

    Sanottakoot vielä, ettei noita stroker akseleita ole aina ollut saatavilla, viimeisen 10 vuoden aikana on 385-sarjalaisille tullut hurjasti hiperf osaa myyntiin ja kattavasti stroker satseja. 4,500" valuakseli 400 USD, ennen piti tehdä custom akseli ja se ei ollut halpaa tai sitten koneistettiin BBC 4" akseleilta sopimaan 429/460 mottiin, päästiin yli 500 cid lukemiin.
     
  18. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Jos päätitte alkaa stroukkaamaan vastoin alkuperäistä toivetta niin Mopar BB ja 440 Source taitaa olla tällä hetkellä lyömätön yhdistelmä.

    Jos ette stroukkaa niin kaivakaa esiin Moparin 360 motti. Kannet siihen maksaa mutta muutoin aivan LYÖMÄTÖN hintalaatusuhde. Perustelen valintaani hyvällä lohkolla, kestävällä valuakselilla ja mainiolla rod ratiolla (josta 350 Letukkamiehet näkee vain märkiä unia.)
     
  19. garagektc

    garagektc Gearhead

    Ei mennyt kauaa kun alkuperäisen kysymyksen ideologia on muisto vain eli kuten huomaamme, projektit karkaa aina käsistä on ne sitten tallissa tai ruudulla :rotfl: :rotfl:
    351W, 429 ja 460 moottoriaihioita on kyllä saatavilla eikä niiden hinnat ole mitenkään pilvissä.
     
  20. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    En väitä etteikö noin VOIS olla mut jos noin on niin missä ihmeessä ne kaikki on kun luulis noita sit olevan pilvin pimein mut eipä juurikaan näy katukuvassa eikä stripillä :eek:

    Kysyjän alkuperäinen idea on tosiaan saanut kunnolla kyytiä ja lähtöajatus halvasta koneesta on jo aika kaukana :rotfl:
    Ja melkeenpä uskaltaisin väittää että jos palataan siihen edullisen hinnan vaatimukseen niin samantein on pakko unohtaa mm. Chevyn tarjonnastakin muutoin hyvä 454, alkaa nimittäin jo pelkkien lohkojen hinnatkin olla jo kohtalaisen pilvissä ja muutoinkin kalikat on ihan toisella hintatasolla kuin pikkulohkojen vastaavat :wink:
     

Kerro tästä muillekin!