Parhaiten toimiva, säädöissään pysyvä käsijarru?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Motor & Parts, 5.10.2015.

  1. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    Elikkäs tarkoituksena olisi löytää automerkki + malli, jossa olisi mahdollisimman toimiva ja säädöissään pysyvä käsijarru. Levyjarrut takana olisi pelkkää plussaa.

    Alkaa ahdistamaan joka keväinen jarrut auki, tai töki talttapää meisselillä pimeässä pienestä reiästä kun et näe mitään, jarrukenkien kiristys kyseessä kun automaattinen jarrukenkien kiristys systeemi ei toimi. Kyseessä siis Volvon seisontajarrut, takana rummut.

    Pitäähän siis käsijarrun toimia, hyvä että katsastuksessa tarkistavat. Ei tuota mitään vastaan ole.

    Mikäli tuollaista huoletonta käsijarrun omaavaa automerkkiä, mallia ym systeemiä ei löydy niin täytyy ruveta miettimään josko veisi auton johonkin pajalle aina ennen katsastusta.

    Amerikkalaisten sanonta: I'm too old for this shit...
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Sellanen ainakim missä se toimii ilman apukenkiä.
     
  3. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    No eipä oo tullut omissa käyttöautoissa seisontajarruihin juuri puututtua katsastusten välillä. Jarrupalojen vaihdon yhteydessä niitä tulee hypisteltyä.
    BMW
     
  4. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Käyttö on käsijarrun paras toiminta tae...
     
  5. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Hyvä kysymys. Yksi suuria autotekniikan mysteerioita, ajovalojen ohella, on aina minulle ollut että miten voi olla niin vitun vaikeaa tehdä toimiva käsijarru. Välillä onnistuu paremmin ja välillä ei ollenkaan.
    Yksi parhaita on ollut 89 suburbanin jarru, mitään en ole tehnyt 13 vuoteen vaikka on kengätkin vaihtuneet. Suolaa se ei tosin ole nähnyt.

    Yksi erilainen ratkaisu mistä ei ole omaa kokemusta, on kardaanijarru tai heti toosan perässä oleva systeemi. Pelaako nekään sit...
     
  6. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Tosin kardaanijarrut on kuulema USA:ssa kielletty!! Kertoi jenkkitukkuri mulle!!
     
  7. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    En ole tollaisesta kuullutkaan. Niitä on ollut alkuperäisenäkin isommissa pickupeissa ja siitä ylöspäin. Toki se mahdollista kai on.
     
  8. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Tai osavaltioeroja tuossakin, joissain sallittu, mutta Georgiassa kielletty...
     
  9. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mites jos askartelisi sinne volkkarin levyt ellei avensis sopisi paremmin pulttijaostaan

    Molemmat puristaa levystä suoraan ja ainakin ehjänä pitää kunnolla
     
  10. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    Eli tuollainen systeemi on juurikin mersuissa?
     
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Vageissa myös. Vaijeri kääntää jarrumäntää. Ainakin erittäin helppo fiksata mutta vagin systeemin kestosta en tiedä.

    Sitten taas 850 volvon ym paskakäsijarrujen synti levyn sisällä olevat pikkukengät. Näille ei.


    Oon samaa mieltä että nää vittuilee vaikka mitä tekis jos niin on. Escorttiinkin saa joka leimalle värkätä tai herkistellä vaikka just vuosi sitten uudet osat ja käkkäriä käytetty.
     
  12. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    Juu nuo 850 Volvon jarrut on todella ihana säätää.... :mad:
     
  13. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    Ainakin 96 Passatissa (farmari) oli juurikin niin että tuo käsijarruvaijeri kääntää vipua ja tämä vipu saa jarrusylinterin männän painumaan jarrulevyä vasten. En tiedä säilyttääkö säätönsä mutta vaikuttaa hyvältä systeemiltä. Ihan niin kuin Karpov tuossa ylempänä selitti.

    Tuossa 850 Volvossa on siellä jarrulevyn sisällä sellaiset pikkukengät, jotka on perseestä säätää. Tämä siis taka-akselilla tietty.

    Mersussa E-malli (W210) on samanlaiset pikkukengät siellä jarrulevyn sisällä. En ole säätänyt mutta epäilen että yhtä perseestä kyseinen systeemi kuin 850:ssä Volvossa. Tietysti taka-akselilla.
     
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Audi a4 ja kumppanit myös tuo jarru ja 96 alkaen tms. Pari kolme tullut tehtyä mutta vajaa 400tkm ajettuihin ja siksi koska männän kumi ruvennut falskaamaan eli käsijarrupuoli ollut niissä ainakin ok.
     
  15. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    motorhomen lootan perseessä on kardaanijarru,f-53 alusta eli ainakin 90 luvulla ollut usassa sallittu
     
  16. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Kaikissa levyjarru-italialaisissakin on suoraan mäntää painava kässärisysteemi, Bendixiä ja Girlingiä. Itseasiassa pikkukengät levyn sisällä taitaa olla vähän harvinainen ratkaisu, Volvo niistä tulee aina ekana mieleen?

    Eipä oo omissa autoissa juuri ollut kässäriongelmia, rummut taikka levyt. Itseasiassa Dodgen rumpujarrut on laitettu 80-luvulla, jos ei oo suorastaan tehtaan jäljiltä. Koska ite ostin auton -94 ja silloin oli jo vähän ruostetta kengissä, eikä sen jälkeen ole tehty muuta kuin vaihdettu kerran jarrunesteet.

    Paitti 70-luvun datsunissa oli huono kässäri. Tai oikeastaan vaijeriratkaisu. Vaijerin pienikin venyminen teki toiminnan mahdottomaksi. Ainoa järkevä tuntuu olevan sellainen ratkaisu, jossa vaijerit menee suoraan jarrusatulalle. Kaikenmaailman vivut ja rullat taka-akselilla on tuomittuja reistaamaan.
     
  17. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    Niin tosiaan voi laittaa kokemuksia, niin hyviä kuin huonoja erilaisten automerkkien ja mallien käsijarruista.

    Ford Focus farmari 2002, takana rummut. Kyseinen laitos aivan kamala, joka vuosi armoton taistelu käsijarrun kanssa ennen katsastusta. Korjaaja sanoi suoraan että perseestä oleva systeemi.
     
  18. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    No en tiedä muuta kuin mitä tukkuri Georgiasta kertoi, ehkä se on siellä kielletty, muualla sallittu...
     
  19. maddis

    maddis Gearhead

    Onkohan siellä samalla logiikalla kielletty nämä vetoakselin välityksellä toimivat (vaihteiston kyljessä olevat) jarrut kielletty?

    En tosin tiedä käytetäänkö missään modernissa autossa moista ratkaisua enää.
     
  20. t1mppa

    t1mppa 3rd gear

    Tämä oli yllättävää kuulla, että 850 Volvon käsijarrun säätäminen olisi jotenkin ongelmallista. Olen ajellut viimeiset 8.5 vuotta/190000km kyseisellä automallilla tietämättä mitään tästä ongelmasta, katsastuksessakaan eivät ole mitään kertoneet! Olen kyllä joutunut takajarrujakin tuosta remontoimaan, mutta mitään ongelmia ei ole ollut eikä käsijarrua ole yleensä joutunut katsastukseen säätämään.
     

Kerro tästä muillekin!