Paripyörällinen k3500 "hypyttää"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Röllykkä, 6.12.2006.

  1. Röllykkä

    Röllykkä Gearhead

    Mistä ihmeestä alkaisin hakemaan vikaa?
    Kun autoon vaihdettiin renkaat paikallisessa ameriikanraudan huoltoliikkeessä, niin vaihdon jälkeen auto on alkanut suorastaan hyppimään 40 mailin nopeudessa (65-70 kmh). Ennen tätä nopeutta ja sen jälkeen kulkee ihan tasaisesti. Tuntuu melko selkeästi, että takapää hypyttää autosta juuri tuossa 40 mailin nopeudessa.

    Käytin auton uudelleen em. liikkeessä, mutta he eivät huomanneet missään pyörässä mitään heittoa.. Liikkeessä sanottiin, että paripyörällisten takapyöriä ei tasapainoiteta, joten eivät voi renkaiden puolesta enää asiaa auttaa.

    Mutta mikä tällaisessa vekottimessa voi muuttua, jos autoon vaihdetaan ainoastaan uudet renkaat vanhoille vanteille, ja sen jälkeen nypyttää?
    Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta? Voiko esim. sököt iskarit tehdä tällaisen ilmiön tietyssä vauhdissa?

    Ei muuten, mutta aivan hanurista ajella, kun useimmiten tarvitsee juuri tuota nopeutta, ja auto pomppii kun kenguru.. :cry:
     
  2. tst

    tst Gearhead

    Ei auta muu kuin vaihtaa firmaa sellaiseen joka tasapainottaa ne pyörät jos ei näitä kerran huvita :poff:
     
  3. RB-440

    RB-440 1st gear

    Vähän tosiaan kuulostaa kummalliselta, sillä ainakin mulla, tai siis mun minikuormurissa on tasapainotusjöötit kaikissa fillareissa, niin edessä kuin takanakin, vaikka onkin paripyörät takana. Varapyöränkin olen tasapainottanut, että voi päästellä huoleti, jos joutuu vaihtamaan, eikä kummisetällä ollut mitään sitä vastaan, että sai siitäkin laskuttaa. Mutta ohjauspyörä on mun autoissa yleensä ainut rinkula, joka ei tarvi tasapainottaa...

    Sitähän voi vaan kukin päissään kuvitella, miten kaksi epätasapanossa olevaa pyörää voi pahimmilaan jytkyttää, kun yksikin voi saada aikaan melkoisia tutinoita. Vissiin on vaan sen verran työlästä tuo paripyörien fileeraaaminen, etteivät viitsisi alkaa sitä tehdä, varsinkaan nyt, kun on jo rahat renkaista kertaalleen saatu ja nyt on sitten siinä ja siinä, että kenen pitäisi maksaa tuo ylimääräinen tasapainotushomma tössä vaiheessa.
     
  4. osilpi

    osilpi Gearhead

    Miksei niitä takarenkaita muka voi tasapainottaa? Koneeseen kiinni vaan.

    Onko renkaat pyöreitä? Mulla on nyt alla 33" Bridgestone Duellerit, jotka on kaikkea muuta kuin pyöreät. 10v vanhat Mutikat samaa kokoa olivat ihan pyöreät.
     
  5. Röllykkä

    Röllykkä Gearhead

    Niin, kieltämättä mielessäni oli kysymys, että miksi takavanteissa oli sitten alunperin puntit. Kaiken järjen mukaan, jos paripyörät tasapainottaa yksitellen, ne tulisi väkisinkin tasapainoon.
    No, minkäs teet. Itsekään kun en omista tasapainotusvehkeitä.
    Ja toisessa tasapainotusvirmassa sanottiin, että vie vaan sinne missä alunperin tasapainottivat.

    Renkaista en kyllä tiedä, ovatko pyöreät. Jotkun jenkkien trailguidet.
    Voihan se olla, että eivät ole pyöreitä, mutta pitäishän senkin näkyä tasapainotusvehkeessä..?
     
  6. tst

    tst Gearhead

    Aina kun olen uudet renkaat hakenut on tasapainotus sisältynyt hintaan,ja jos on täristänyt niin olen sanonut että vaihda vanhat takaisin mutta kummasti ne on aina tasapainoon saatu.Soitto kuluttaja-asiamiehelle auttaa varmaan tähänkin.
    Kannattaa myös vahtia etteivät jysäytä sitä ensimmäistä pulttia kiinni sen mitä koneesta lähtee.
    Jos paripyörissä suuri epätasapaino vielä osuu samaan kohtaan on se varmasti melkoista rytinää.
    Todennäköisesti näillä rengasmyyjillä ei ole sopivia laippoja koneeseen,eivätkä halua ohjata/maksaa toiseen firmaan.
     
  7. Röllykkä

    Röllykkä Gearhead

    Nämä renkaat tuli ameriikan maalta auton mukana vuosi sitten. Että sen puolesta en voi valitella kenellekään. Olivat kyllä ihka uudet.

    Mutta renkaiden vaihto ja eturenkaiden tasapainotus tapahtui kotosuomessa.
    Ottivat kyllä liikkeeseen uudelleen, kun sanoin, että hypyttää vaihdon jälkeen, mutta mitään vikaa renkaista ei löytynyt.

    Se tässä ihmetyttääkin, että mikä ihme sitten voi olla vialla, jos ei renkaat?
    Voiko sökot iskarit saada aikaan aina samassa vaudissa tuollaisen pomppimisen?

    Noh, huomenna kolmannen kerran tutkittavaksi, josko hypytyksen syy löytyisi. En vaan millään haluaisi ostaa justiinsa nyt iskareita, jos se on ihan turhaakin vielä.
     
  8. velsuk

    velsuk 3rd gear

    Korjasin juuri kesällä kotikonstein vastaavasti oirehtivat uudet mutarenkaat. Pukit akselin alle siten että juuri ottaa rengas betoniin ja veto päälle. Soikea rengas kuluu pikku hiljaa pyöreäksi. Rengaspaineita pitää välillä vähentää ja pukkien alle shimmata levyillä korkeuksia. Kolme neljästä BF:stä vaati käsittelyä, mutta kulku tasaantui kummasti. Vanha jenkkikonsti. Heillä vain oli renkaanpyörittimet ja hiomakoneet käytössä aikoinaan. Betoni pitää olla karkeaa. Kierroksia ei saa olla paljoa.
     
  9. PH2

    PH2 1st gear

    Entisenä rengas asentajana neuvoisin sen verran että sulla on toden näköisesti selkä heittoa renkaissa, vaikka renkaat tasapainotetaan se ei poista hyppimistä.
    Korjaus tähän on olemassa, rengas tasapainotus koneeseen ja renkaan sivusta tai päältä katsotaan paljonko selkä hyppää, puolensentinki hyppy aiheuttaa jo loikkimista tarkka pitää olla.
    Tätä voi yrittää korjata painamalla rengas irti vanteelta niin että sitä voidaan pyörittää vanteella, esim merkitään renkaaseen viiva venttiilin kohdalle ja pyöritetään varttikierros, ilmat sisään ja painotus koneeseen.
    Jos vielä hyppää sama toistetaan ja haetaan paras kohta. Jos tämäkään ei auta suosittelen VELSUKIN konstia.
     
  10. pantera

    pantera Double Gearhead

    Tarkistappa sun iskarien puslat ja onko pultit kiinni, jos noissa on klappia iso jousittamaton massa kylla taryyttaa , noi renkaat kun on vahan "out of round" jokatapauksessa jos ne on halpis jenkkikumit.
    Iskarit on naissa niin vinossa etta jos niissa on 4-5mm valysta akselipaasee liikkuun reilusti enemman ennen kuin iskari alkaa vaimentaan
     
  11. RB-440

    RB-440 1st gear

    Jos noista viesteistä nyt koittaa imuttaa yhteenvetoa, niin peräpään pompotus alkoi renkaiden vaihdon jälkeen, sitä ennen vanhoilla renkailla ajaessa elämä oli kuin silkkiä vaan.

    Koska tuntuma muuttui, on onkelma ilmeisestikin tullut jonkun muutoksen mukana. Isompana erona pistää silmään, että vanhojen renkaiden kanssa fillarit oli tasapainotettu ja uusien kanssa ei ole. Nytkään tasapainotettu etupää ei hakkaa, ainoastaan peräpää. Siispä aloittaisin tasapainottamisesta ennen kuin alkaisin etsiä renkaista muita vikoja tai ainakaan hiomaan niitä tunkin päässä betonia vasten. Renkaan viat on mun mielestäni sentään vielä aika harvinaisia tasapainotushäiriöihin nähden, joita voi hyvällä syyllä odottaa silloin, jos painotuspuntit jätetään pois vaikka ne on ennen olleet. Sitäpaitsi mun MuTu on, että jos renkaassa on säteittäisheittoa, se ei yleensä katoa nopeuden kasvaessa.

    Jos kerran ne etupyörät on saatu tasapainoon, niin ei pitäisi olla onkelmaa, vai onko siinä sitten erilaiset vanteet takana vai miksei homma tahdo onnistua?
     
  12. velsuk

    velsuk 3rd gear

    Vanteet ilmeisesti ovat suorat, koska vanhoilla renkailla ei ongelmia ollut. Soikea rengas antaa pahimman vibran juuri 65-70 nopeudessa, joillakin nopeuksilla asiaa ei välttämättä huomaa ollenkaan. Renkaissa on massakasautumia ja runkoheittoja, joille ei tasapainoilla saa apua, kuin tietylle nopeudelle. Veikkaan, että seuraava vibra tulee 115-125 nopeudessa. Samoin kävelyvauhdissa toisinaan huomaa lavan vipotusta?
     
  13. Röllykkä

    Röllykkä Gearhead

    Juuri näin. Seuraava väpätyskohtaus tulee 115-120 nopeudessa..kävin testaamassa.

    Nyt auto on käynyt kolmannesti pajalla, mutta ei sille sen kummempia tehty, kun oli kuulemma takapyörätkin jo edellisellä visiitillä tasapainotettu. Samoin edellisellä visiitillä tarkastettiin että pystyheittoa ei renkaissa olisi ollut.

    Nyt auto nostettiin taka-akselista ilmaan ja pyörät pyörimään, niin väpätys oli melkoinen. Outoa asiassa oli se, että molemmat pyöräparit vippasivat samalla kohtaa.. Pahemmin väpätti apumiehen puoli. Ihan kun koko pyöräpari olisi huonosti keskittynyt akselille. Mutta eihän se kait ole mahdollista..?

    No, nyt on sitten iskarit tilattu. Olihan ne vanhat jo muutenkin polkupyöränpumpuksi sopivat, mutta jos ei uudet iskaritkaan auta kengurumeininkiin, niin sitten on itku liki. :cry:
     
  14. pantera

    pantera Double Gearhead

    noi duallyn vanteet keskittaa pulteista, saahan ne vipottaan jos vetaa mutterit kiinni huolimattomasti, ei ne muuten parina vipottas
     
  15. Röllykkä

    Röllykkä Gearhead

    Ahaa.. Eli kokeilen ite sitte irrotella niitä pareja, ja kiinnitellä uudelleen. Jos vaikka sillä helpottais.. Ja jos vaikka koittais kääntää toista pyöräparin pyörää eri asentoon.
     
  16. velsuk

    velsuk 3rd gear

    Vaikuttaa vahvasti soikeilta renkailta. Hiominen on ainoa konsti, ellei vie kauppaan takaisin. Mikäli renkailla on hintaa, pitäisi AINA päästä tasapainokoneen viereen seuraamaan heittoa. Pulttikeskitteistä vannetta ei valtavan sivuun saa yrittämälläkään.
     
  17. Röllykkä

    Röllykkä Gearhead

    No, iskarit vaihdettu, paripyöriä irroteltu ja käännelty 180 astetta, yms.. Ei apua. Voiko olla niin hyvä tsägä, että kaikissa neljässä takapyörässä on pystyheittoa.... :eek:

    Positiivista on se, että iskarinvaihto tohon norsuun on lähes helpompaa kun renkaiden vaihto. Jos tässä nyt jotain positiivista haluaa pohtia. Kele.
     
  18. tst

    tst Gearhead

    Ei kai siinä sitten auta muu kuin hioa ne pyöreiksi,mutta kyllä tuossa tasapainotuksessakin jokin mättää jos liike ei ensimmäisellä kerralla tasapainota renkaita,toisella kerralla väittää ettei kuulukaan tasapainottaa ja toteaa ettei ole pystyheittoa ja kolmannella kerralla väittääkin että ne on tasapainotettu jo edellisellä kerralla ja yllättäen onkin paljon pystyheittoa :rotfl: :rotfl:
    Onko niissä pyörissä painot ?
     
  19. Röllykkä

    Röllykkä Gearhead

    Joo, on niissä painot. Puljailin tuossa pihalla niiden kanssa yksi ilta. Otin vuorotellen renkaita irti, käänsin vähän, ja laitoin takas. Sama homma, eli hypyttää. Ja näkyi ihan selvästi, että pyöräparin toinen pyörä alkoi vippaamaan eri kohdassa kääntämisen jälkeen kun toinen.

    Ja onhan niissä pystyheittoa, näkeehän sen jo, kun nostaa auton perästä ylös, ja pyörittää pyöriä. Sitä en tiedä, miksi se pystyheitto ei ole näkynyt rengaskoneessa. Enkä edes arvaile, kun en tiedä, niin ei tule turhaan huonoa mainetta em. putiiikille.

    Samaa sanottiin myös toisessa rengasliikkeessä, että paripyörällisten takapyöriä ei ole yleensä tasapainotettu.. En kyllä tosin voi ymmärtää miksi. Sillä olihan niissä pyörissä aluperinkin puntit. Mutta näin kuitenkin sanottiin.

    Jos ja kun vika löytyy, mikä on mitä toden-näköisimmin renkaissa, niin paljastan kyllä sen tänne.
    En viitsisi vielä neljää takapyörää alkaa hiomaan pyöreeksi, jos ne vaikka eivät olekaan nousseet vanteille tai jotain muuta outoa, niin sitten ne on ainakin **uillaan.

    Tässähän nää renkaat komeilee. http://www.tirefactory.net/multimiletrailguide.html

    Jotenkin vaan vaikee uskoo, että neljässä takarenkaassa olisi kaikissa vikaa..
     
  20. freeride

    freeride Gearhead

Kerro tästä muillekin!