Parkuva tehostin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja Anonymous, 4.6.2003.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    No eipä tullu selvyyttä tähän asiaan onko rikki vai ei. Ei mulla mikään muu auto ole ikinä vinkassu tehostinta vaikka kuínka on ratissa roikkunu . Ei tosin ole kokemusta tehostetusta ohjauksesta muissa jenkeissä kuin Dodgessa. Volvo ja mese ei ainakan ikänä vinkunu.Menenpä kiristämään sitä hihnaa jos vaikka auttas eihän kokeilu mitään maksa.
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jep toi on asiaa.. Ylipäätään paikallaan kääntely on yleensä turhaa, oli tehostin tai ei.. Tosi automies käyttää hyväkseen auton liikettä.. Sekä kädet (tehostamattomassa) että nivelet (auton) tykkäävät!

    Itse kääntelen tehostettua gm:ääni paikallaan vain tiukoissa parkkeerauksissa/ porttikongeissa yms..
     
  3. blazoffer

    blazoffer 3rd gear

    Volvossa (2kpl), Caminossa, MB:ssä, Sapporossa, Astrossa, Hiasessa (2kpl), Corollassa (2kpl), Blazerissa (2kpl), Case IHI:ssä ja Kubotassa (3kpl) jotka olen omistanut (lukuunottamatta em. traktoreita, joita ajan ammatikseni) on kaikissa tehosti suhissut tappiasennossa ja joskus jopa päästänyt pienen vonkasun. Useimpien ohjekirjojen mukaan ei suositella pitkäaikaista ääriasennossa pitämistä VAIKKA YLIPAINEVENTTIILI AUKEAAKIN SILLOIN.
     
  4. blazoffer

    blazoffer 3rd gear

    Ja tosiaan se hihnankiristäminen soivaksi on kallista "korjaamista". Laakerivamma on taattu.
    Jos hihnapyörä ja hihna ovat kunnossa - esim. EI syylarista vuotavan glykolin kyllästämä - niin ohjekirjan mukainen kiristäminen riittää = yleensä pisimmältä sivulta n.10-20mm jousto sormella painettaessa.
    Sittenhän on olemassa kiilahihnoja, joissa on uritus selkäpuolella. Nämä hihnat muotoutuvat täsmällisesti hihnapyörän ympärille ja purevat kunnolla löysemmälläkin.
     
  5. emppuk

    emppuk 1st gear

    Taitaa olla toisaankin yleistä useammissa merkeissä. Kaverilla on pamahtanut autostaan (MB 124) useampia noita letkuja (onko se sitten joku paineletku?) tehostajalta, kun ääriasennossa pitää!Yleensä kuulemma kun hameväki ollut suharoimassa... =)
     
  6. bulldog´s

    bulldog´s Gearhead

    Joo, eipä se ole terveellistä käänntää toppariin asti... Joskus pikkupoikan omistin ensi-jenkkini -77 letukka vanin. Kerran sitten yks ÄMMÄ roikku ratissa repien sitä toppariin päin ihan reilusti (yritti näin olevinaan estää mua lähtemästä...) niin siinä vaiheessa tehostin parkaisi (suhisi) viimeisen kerran ja sylki öljyt pihalle. pumpun pää-akselista petti lukitus ja samaan syssyyn meni stefa ja vähän muutakin pikku-osaa...
     
  7. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    Itellä ja kaverilla on GM vani, mulla kuuluu myös pieni muotoinen ääni ku ratti on tapissa mutta jarrua painaessa ei, kaverilla kuuluu vähä kovempi ääni ja kuuluu myös jarrua painaessa. Todettii et mulla on pumppu kunnossa kaverilla ei. Muista autoista en tiedä ja tääki on kuulopuhetta mut vanin ohjaustehostimen pumppu(tai mikälie) hoitaa myös jarruja ja jos jarrua painaessa mökä alkaa ni jossain on vikaa. (Oonkohan hakoteillä?)
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    mulla korkkas joskus ohjausvaihteen kannesta kiertee kun yritinkyllin kauan renkaat ääriasennossa nousta autolla metsätraktorin urista.siihen loppu hihnan vonkuminen.kun pyorät on ääriasennossa tehostaja ei sitä ymmärrä vaan yrittää edelleen kääntää lisää ja jos kuskikaan ei ymmärrä hellitää vaan kääntää jääräpäisesti voi tosiaan letkut tai tehostaja tai maastossa rengas tai vanne hajota.terveisin kryofiili
     
  9. WSE

    WSE 1st gear

    Mikäli ylipaineventtiili ei ole jumissa se toimii (siis avautuu rajoittaen paineen nousun) käännettäessä ääriasentoon jolloin hihna ei myöskään luista ja tehostaja ja letkut kestävät vaikka kuski (ja tehostin) ei kovin järkevästi toimisikaan yrittäessään kääntää enempi kuin mahdollista...
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos tehostimesi suhisee, on siinä vuoto !
    Korjaa se, niin jo alkaa ääriasennossa vinkuna...
     
  11. blazer 6.2

    blazer 6.2 1st gear

    Tuli pistettyä tuo alla oleva toishenki keskustelhun, mutta tässä "omakohtasia kokemuksia" huutavasta tehostimesta:

    Itellä dieselöity Blazer...ohjaustehostin huusi kuin syötävä ääriäasennoissa ja nopeasti kääntäessä vonkui. Itte muka kuuntelin, että onkohan menossa vaihtoon vai mitä, kunnes reilun puolen vuoden tuskailun jälkhen sitten kolmas korjaaja hoksas kattoa, että oli kasattu väärin kiinni runkoon, eli korvallisen väärällä puolella rikat, mutterit jne...silimällä ei erottanu, että oli hihna vinossa, mutta sen verran kuitenki haittas, että tosihhanki nopiasti käännettäessä ääriasenthon (tai paikalhan) piti melekosta ääntä. Ei onneksi ollu hajottanu mithän, vaan toimii nyt niinku pittääki.

    Että tämmöstä tuskaa se on, kun itte en ossaa muuta ku ilimanpainhet tarkastaa ja tankata. Tuo viimenen on kuitenki senthän välttämättömyys näillä autoilla, palveluasemia kun ei kovin tihiässä ole ;o)
     
  12. '82 Le Sabre

    '82 Le Sabre 1st gear

    Siis kun ratin kääntää täppiin, niin paineenrajoitusventtiili aukeaa, eiks je??? Paineenrajoitusventtiilihän ainakin yleensä on jousikuormitteinen, eli kun paine nousee tietyn raja-arvon ylitse, niin venttiili aukeaa. ( kaikkee sitä amikses oppii :smile: )Tarkoitan tällä sitä, että tällöin öljy ei todellakaan pääse vapaasti liikkumaan, koska paineen täytyy olla kokoajan niin suuri, että venttiili aukeaa, ja tämähän rasittaa pumppua??? eli ratin pitäminen täpissä AUTOLLA KUIN AUTOLLA ei ole hyväksi??? KORJATKAA JOS OLEN VÄÄRÄSSÄ!!!!!!!!
     
  13. WSE

    WSE 1st gear

    Niin jos tuo pqaineenrajoitusventtiili on auki eli öljyn paine on maksimissa, tällöin tehostajan pumppu toimii koko ajan täydellä tehollaan. Sen takia esim. ääriasennossa pito ei ole pitemmän päälle järkevää, vaikka ei kunnossa oleva tehostaja tuosta millään tavoin vaurioidukaan. Mutta jos letkut ovat lahonneet jne, tilanne voi olla sitten toinen...
    Jos taas ko. venttiili on jumiutunut eipä ole juuri muuta vaihtoehtoa kuin että hihna luistaa tai joku paikka pettää. Toinen juttu on sitten jos tehostajan pumppu on niin kulunut ettei jaksa tuottaa riittävän suurta painetta, silloin taitaa syntyä juuri tuo ujeltava ääni kun paineenalainen öljy virtaa pumpun väljän roottorin ohi takaisin paineettomalle puolelle.
     
  14. jose

    jose 1st gear

    Parkuuko myös auton ollessa paikallaan?

    Galaxien ohjaus parkui (jo lähes) ääriasennossa paikallaan, syynä oli vuotavan tehostinpumpun öljyämä hihna, joka luisti kun paine pumpussa kasvoi tarpeeksi isoksi. Uusi akselin tiiviste ja ääni katosi. Samalla tuli tarkastettua että hihna on suorassa. Pumppu surraa nyt mukavasti...

    Ääriasennossa paine tehostetussa ohjauksessa on suuri ei vain pumpussa mutta myös ohjausvaihteessa (control valve).
    Tuo ohjausvaihteen mahdollinen rikkoontuminen lienee syynä valmistajien suosituksiin ettei ohjausta käännetä ääriasentoon.

    Galaxien tehostajan pumppu (Eaton merkkinen) ja siipipyörä on metallia, vaikea uskoa sen rikkoontuvan kovin helposti. Relief valvekin on isoilla kierteillä olevan pultin takana. Tietty pumppujakin on monenlaisia.

    Kuten 82' le sabre yllä kirjoitti paine on suuri vaikka relief valve aukeaakin. Roottori pyörii edelleen ja neste(öljy) virtaa ohivirtauskanavaa pitkin roottorin etupuolelta takapuolelle sillä virtausta ohjausvaihteen ja mahdollisen säiliön kautta ei juuri ole.
    En ole kuulostellut mutta on todennäköistä että pumpun ääni muuttuu relief valven auetessa, ohivirtauskanavassa kun ei normaalisti ole virtausta.

    Alla threadia aiemmasta keskustelusta:
    http://www.usacarclub.net/keskustelu/vi ... 3&forum=13
    ----
    Koska pumpun roottori pyörii moottorin kierrosluvun mukaan on neste liikkeessä koko ajan. Kuten yllä olikin lisää painetta systeemiin tulee kun rattia käännetään. Koska neste on lähes kokoonpuristumatonta paine systeemissä kasvaa heti kun virtauksen tielle tulee estettä, este voi olla ohjausvaihteen normaali toiminta tai systeemin tukkiva roska. Varoventtiili (relief tai control valve) on pumpun sisällä ja se ohjaa nesteen takaisin roottorille jos paine jostain syystä kasvaa liian isoksi. (esim käännettäessä ohjaus ääriasentoon vauhdissa, renkaisiin kohdistuva voima on aika iso varsinkin isolla autolla...)

    Ohjaustehostimen toimintaperiaate selviää osoitteesta
    http://auto.howstuffworks.com/steering4.htm

    Kuten kuvasta näkyy on varoventiilissä jousi, jota vaihtamalla voidaan maksimipainetta säätää. Jousen vaihto onnistuu pumppua irroittamattakin. Huomattavaa on että jäykemmällä jousella maksimi paine systeemissä lisääntyy, joten ohjausvaihteen ja letkut on syytä olla oikealle paineelle mitoitettu. Pumppu tuskin kärsii paineesta, onhan se kokonaan (Galaxien pumppu ainakin) metallia ja pumpun puoliskot pultattu yhteen. Tiivisteet voivat kyllä alkaa vuotamaan.

    Rotary valven tehtävä on jakaa nestettä ohjausvaihteen eri puolille, se mitä venttiileitä ohjausvaihteen sisällä on jää vielä hämärän peittoon. Myös pienentämällä nestekanavia saadaan painetta lisättyä. Saman määrän nestettä pitää kulkea kanavan läpi samassa ajassa, onnistuu vain jos paine (ja nesteen virtausnopeus kanavassa) kasvaa.
    ---
     

Kerro tästä muillekin!