Pata Ekmanin Nova

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja K.S, 4.11.2012.

  1. K.S

    K.S Gearhead

    Näin pyhäinmiestenpäivän jälkimainigeissa tuli tämä herra mieleen ja hänen Novansa!
    Toivottavasti kukaan ei pahastu ja jos tuntuu pahalta niin tämän voi aina poistaa "hattu kourassa hymiö"

    Novastahan on puhuttu paljon ja ainakin mm oli sen aikakauden hienoimpia katuautoja suomessa! 8)

    Muistan kun V8 kolahti ja kannessa oli Musta Nova ja Vette ja siitä jäi ikuisia arpia mieleen :)
    Varsinkin se juttu Novasta ja ne kuvat (se pieni kuva jenkkilästä missä tunnelramilla varustettu korotettu musta Nova) 8)

    [​IMG]

    Muistan kun Pata revitteli Räyskälässä ilman sarjoja sivuradalla!!!
    Hyvin iloisesti kiersi pikkulohko, silloin se oli vielä automaatilla!

    Olin myös paikalla Porkkalankadun Unionilla kun Jorkka Mäkisen Vette ja Patan Nova veti rinnakkain ja jossain lehdessä oli kuva tästä, en muista enää missä?

    Hangon katuautokisassa Nova oli hopeinen mustilla raidoilla ja muistaakseni silloin jo manuaalilla!

    [​IMG]

    Patahan halusi Novaansa isolohkon mutta ei saanut siihen lupaa joka on tänäpäivänä ihmeellinen juttu koska autoahan sai tehtaalta isolohkolla! :odroll:

    Toivottavasti Pata ajaa tällä hetkellä isolohkoisella Novalla jossain kuivalla stripillä!

    Löytyykö keneltäkään hyviä kuvia Novasta mustana?

    En ole sukulainen enkä ystävä ainoastaan jonkunlainen fanittaja! :)
     
  2. Remu63

    Remu63 1st gear

    Hyvästä kuvasta en tiedä muttä tässä jonkinlainen...
    [​IMG]
     
  3. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Vauhdin Maailman numerossa 1/1983 oli ikimuistoinen artikkeli nimeltä "Hiiri joka murisee", kirjoittajana Pata Ekman. Taustakuvassa Nova sutii ykkösellä...sutii kakkosella...ja sutii kolmosella. Hieno kuva, harmi ettei itsellä ole lehteä tallessa.

    Täällä jutustelua aiheesta:

    viewtopic.php?t=85014
     
  4. K.S

    K.S Gearhead

    Hieno kuvahan toi on :)
    Ja noi mustat pleksit 8)

    Kiitos! Pitää tutkia faijan arkistoja jos sillä ois toi kyseinen numero ja lukea toi juttu kokonaan !
     
  5. K.S

    K.S Gearhead

    Mun mielikuvissa on se että Nova oli tosiaan ahvenanmaalta ja muistaaksen oli kuvakin missä Pata ja Jorkka Mäkinen ja joku muu vielä nojailee traileriin missä Nova kyydissä talvella! Ja kutoskoneellahan se oli alunperin!
     
  6. homer

    homer Double Gearhead

    Olin myös paikalla Porkkalankadun Unionilla kun Jorkka Mäkisen Vette ja Patan Nova veti rinnakkain ja jossain lehdessä oli kuva tästä, en muista enää missä?

    Tuo kuva taisi olla veekasissa vuodelta 1982. Oliskohan ollut sen vuoden lehti numero 5.
     
  7. 383

    383 Gearhead


    mulla on saat lukea jos et löydä
     
  8. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Oli hieno auto ja Pata itse todellinen herrasmies. Jaksoi vastata loputtomiin jenkkihönköttäjä teinin kysymyksiin kevyet 30 vuotta sitten ursulan parkkiksella.

    Ja aikoinaan niitä harvoja joka ymmärsi ettei voimakoneen perässä lepuuteta mummomaattia.
     
  9. Make2

    Make2 3rd gear

    Pyydän nöyrimmästi anteeksi jos varastan hieman tätä topiikkia mutta mitähän mahtaa nykyisi kuulua tuolle Mäkisen autolle. Taisi olla 427 isolohko ?
     
  10. virta

    virta Gearhead

    Itsekkin kyseisen laitteen ihailija,mutta tuohan oli aikanaan Suomen ainoa eikä silloin juuri toivoa uusista tulijoista.Minusta auto oli parhaimillaan punaisena ja mustilla raidoilla enkä lainkaan ymmärrä värien vaihtumista..
     
  11. sevy68

    sevy68 3rd gear

    Eikös tuo Corvette ole Jämsässä ?
     
  12. MudMax

    MudMax Gearhead

    Eikä ole mikään "satatuhatta valmistettu tusinaletukka", vaan 1799 kpl valmistettu Acadian 2D L6.
     
  13. sami

    sami Gearhead

    Toi oli itellekkin niitä ensimmäisiä vau! autoja. Hyviä tarinoita mieheltä irtosi ja harmi ettei tullut ikinä tunnettua häiskää.
    Vielä ennen vuoden vaihdetta pitäis rantautua samankaltainen tosin ei Acadian vaan Nova.
     
  14. C-barge

    C-barge Gearhead

    Nova EI omistajansa mukaan ole Acadian, se on runkonumeroa myöten varmistettu eikä papereissa ole ikinä mainittu acadiania. En tiedä mistä toi huhu on peräsin vaikkei sillä kyllä itelle sinänsä ole merkitystä, mut totta se ei ole. Kivinummen auto oli Acadian.

    Nova on kyl työn alla Vantaalla, pari vuotta seissyt kun motori on ollut "lainassa" yhessä etumoottoridragsterissa. Mut nyt siis työn alla kori, ja valmistunee joskus. Viimisin tekniikka on tallessa ehjänä, mut mitä sitten keulille aikanaan ilmestyy vissiin ei vielä kirkossa kuulutettu. Noi legendaariset autot on legendaarisia. Novan motti oli nykyisen omistajan ostaessa sen jo hieman väsynyt ja se lähtikin Otalammelle remonttiin. Dynottiin silloin aivan tuoreessa dynossa ennen remonttia ja tuotti karvan vajaa 400 heppaa. Rempan jälkeen saman karvan verran päälle. Laitteen nopeimmat ajat muinoin ajettiin ilokaasutettuna, enkka slikseillä tais olla just päälle 12 sekkaa, 12.08? Myöhemmin rempattuna, 350 tomaatilla ja 3.7 välityksellä mun mielest päästiin 12 sekunnin puolelle vaparina, autoon oli siinä vaiheessa lisätty tingeltangelia ja muutenkin huollettu, ja oli varmaan liki parisataa kiloa painavampi. Viimisin "cruisailumotti" oli myös 355 kokonen, mut paukkua siinä oli reilu puolet enemmän kuin vanhoina aikoina. Vielä muutama vuos takaperin autolla ajettiin FHRA:n kisoja Pro ET:ssä ja tais suoriutua jopa ihan mestaruuksien arvoisesti. Ajat keikku siellä 11.5 huonommalla puolella koskei autossa edelleenkään ole kaaria. Nopein aika vaparina muistaakseni 11.0, mut sitä ei kovin tosissaan yritetty ja mm. välitys oli painolle ja moottorin luonteelle turhan pitkä. Auto esiteltiin Spinnerissä viime tai toissavuonna. Toi sama veekasi mikä alkupään kuvassa on tärkeä itellemuutenkin, löytyyhän siinä oleva valiantti omasta tallista, ja Celica taas Novan omistajan tallista.
     
  15. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Tarina kertoo että Jämsässä.

    Tässä pari skannausta Vauhdin Muailimasta anno domini 1982:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  16. Make2

    Make2 3rd gear

    Pystyisitkö C5 Z06 skannaamaan tuon tarinan vaikka kahteen osaan niin saisi tekstistä paremmin selvää. Kiitokset jo etukäteen.
     
  17. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Täällä myös yksi kyseisen auton fanittaja. Oma ensikohtaaminen tapahtui joskus 90-luvun alkupuolella kun kaveri osti divarista V8 Magazinen 6/80. Kerran tai pari olen ko. auton nähny livenä, ja ne on Kalajoen SM-kisoista joku 2-4 vuoden takaa.

    Taatusti tuolla lehdellä oli vaikutusta siihen, että kun oman ekan jenkkiauton ostin 30v-lahjaksi vajaa parisen vuotta sitten, niin jenkeistä mulle tuli punainen '70 Nova mustilla raidoilla. Siinä tuli haalittua myös lehtiä joissa tuo Pata Ekmanin Nova on esitelty, legendaarisimpana tietysti tuo aloitusviestin lehti jonka kuvassa yllättäen näkyy myös palanen meikäläisen olohuoneen mattoa...

    Muita haalittuja julkaisuja on:
    - VM 11/1980 (musta)
    - VM 16/1985 (hopea)
    - Street & Race 2/1988 (punainen)
    - Spinneri 3/2010 (punainen)

    Tässä kun on oman Novan kanssa puuhastellessa ja nettiä aiheen tiimoilta selaillessa tullut tutuksi osien uustuotannon ja kaikenmaailman viritysosateollisuuden (esimerkiksi pelkkä alusta) kanssa, niin osaa asettaa Pata Ekmanin Novan oikeaan kontekstiin. Vuonna 1980 ei tilailtu netistä hammastanko-ohjauksia, putkitukivarsia ja madallusjousia, vaan ne toimivat ratkaisut on haettu perehtymällä, kokeilemalla, lainaamalla osia eri autoista ja tekemällä/teettämällä tarvittaessa itse.

    VM 16/1985 olevan artikkelin mukaan: 0-100km/h 5.3s, 1/4 mile 13.2@182. Seisova kilometri 24,8s. Tekniikkana tohon aikaan on artikkelin mukaan ollu 350 LT-1 n.400hv, manuaalivaihteisto.
     
  18. Antti.K

    Antti.K Gearhead

    Aikoinaan minunkin Acadianin ostopäätökseen vaikutti juuri Patan Nova.

    Luin artikkelin moneen kertaan ja uskoin että juuri tästä korimallista saadaan halvenpi nopea haastaja Camaroille ym. katukilpureille.

    Niinhän Acadian tuli sitten hankittua ja loppu on suomalaisen Sreet Racingin historiaa.

    Yksi saavutuksista oli pääsy Usan Nova Times lehteen january 1988.
    Oli ajettu 350 koeella+NOS / TH350 / 275 katukumeilla 10.895 / 126 mph. Jenkit kysyi onko teillä sama 1/4 maili kuin heillä ?
    Kiitos jutun teosta Heikki Niinivuorelle !

    Eipä näistä vieläkään ole päästy eroon nytkin on "teamissa" katukilpureita, yksi 70 Nova 427 pikkulohkolla ja toinen 632 isolohkolla.

    Hangon katukisojen muistolle olen tekemässä vanhan tyylin Acadian 400 cid. SB moottoria stroukattuna (434)/ vanhoilla rautakansilla mutta uudemman tyylin nokkaakselilla.

    Minun kikkani on ei kikkoja!(Pasi Mikkonen -86)

    t.Antti Kivinummi
     
  19. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Legendoista puheenollen; minun Novaan asentuu talven mittaan ilmeisestikin "Kivinummen Acadianin" tankki... Tuli niin sopivasti Pirkanmaalta Harwoodin kuitupeiton kanssa samalla kertaa, kun kaupat uudesta tankista kosahtivat.

    Yks vauhdittaja oman Novan hankintaan oli myös Oulun ACS 2009, jossa Acadian oli näytillä.
     
  20. max

    max Double Gearhead

    Kun KEHÄ 3 oli vuosia sitten vielä kaksikaistainen,niin muistan kun ajoin Kuusikon mäen päällä länteen päin,niin hyvin näkyi miten Tikkurilan suunnasta tuli joku hopea/musta auto todella vauhdikkaasti,ikkunat helähti kun se ohi porhalsi.

    80-luvun alussa taisi Saab Masturbo ja BMW 323I olla niitä "kovia" sarjavalmisteisia autoja joita rahvas kuolasi.
    Kuitenkin olivat Patan Novan rinnalla paperia.
     

Kerro tästä muillekin!