"Patinan" säilyttäminen ulkokuoressa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja umpio, 26.9.2014.

  1. umpio

    umpio 3rd gear

    Olisi tarkoitus jättää auto ulkopuolelta sen näköiseksi kuin se nyt on, mutta jotenkin suojata pinta niin ettei se enää muotoaan muuttaisi. Fast'n'Loudissa pojat pesevät pinnan jollakin ja vetävät sitten lakan päälle; mitenkäs te arvoisat te olette homman tehneet?
     
  2. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Pitämällä poissa vesisateesta. Hyvälaatuiselle pellille ollut ihan riittävä. Joitain ruosteita olen hapottanut kevyesti.
    Omaan näkemykseen vesihionta ja lakkaus on vähän tekemällä tehtyä. Jokapäiväiseen käyttörassiin voisin senkin tehdä.
     
  3. umpio

    umpio 3rd gear

    Eli vesihionta ja lakkaus? Ko. autossa ei varsinaista ruostetta ole näkyvissä missään; pelkästään orkkismaalipinta, tosin kulahtanut sellainen. Olisi ihan hieno sellaisenaan. Autolla olisi tarkoitus ajella talvellakin, joten tuo lakkaus ilmeisesti ajaisi asiansa?
     
  4. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    chevytalkilla oli ketju jossa kaveri rakenteli hienossa patinapinnassa olevaa 59-60 farmichevyä. Kaikki muu meni uusiksi mutta patinoituneen pinnan vaan pesi karhunkielellä ja CLR , "calsium lime rust", pesuaineella ja sitten lakka päälle. Tuote on kaiketi ihan "household" pesuainetta, vastaavaa on varmaan täälläkin myynnissä eri nimellä
    http://www.walmart.com/ip/CLR-Calcium-L ... r/14574716
     
  5. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Aijjaa, luulin kanssa että kyse oli paljaasta pellistä ja ruosteesta. Yllämainitun kaltaista olen hoitanut ihan tavan autovahalla, no taitaa jossain kohti olla jo peltikin esissä, mutta ei isolla alueella. Kyllähän se puhdistava vaha sitä aina vähän "kiillottaa", mutta ei häiritsevästi, tulee semmoinen nätti satiinipinta.

    E: 8 vuotta on jo kerran vuoteen tullut vahattua ja patina vaan pysyy ellei vähän paranekin. On siistin näköinen muttei kuitenkaan uuden.
     
  6. Herje

    Herje Double Gearhead

    Wd-40
     
  7. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Missäs ohjelmassa ne kunnostikaan jonkin vanhan Morriksen trasselilla ja öljyllä. Ja sille menetelmälle oli joku oma nimikin, "oilrag resto" tms?

    Kaupan parkkiksella ihan jees.. nojailkaa vaan mun auton kylkiin.

    Juu ja itsekin vahannut himmenneen ja vähän hilseilleen maalipinnan. Rosoisissa kohdissa toki tulee kosteella kelillä valkoista näkyviin, mutta ei ainakaan punainen Autoglym saa himmeää pintaa mitenkään liikaa kiiltämään.

    Eli saattaisin itse tehdä varovaisen karhuhkieliputsauksen ja sitten vahaa tai öljyä, niin ei ainakaan pilaa mitään, liuottimella saa pinnan pois.
     
  8. mafo

    mafo 3rd gear

  9. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Vahaa ainakin itse käyttäisin. Ei se lakan jälkeen enää mikään patinoitunut pinta ole, eikä vuosikausiin tule olemaankaan.
     
  10. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Vesihiontaa ei taideta varsinaisesti käyttää.
    Auto pyykätään Scotch britellä ja sitten lakataan.

    Tosin eihän se oikeasti ole sitten patinoitunut mutta anyway.
     
  11. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    STOP! Älkää helvetissä lakatko! Se on siinä sitten se patina parin talven jälkeen!
    Museoukot käyttää konservoinnissa jotain ruotsalaista vahamaista rätillä levitettävään ainetta joka kapseloi patinan ja ruosteen. Ja sen voi pestä aina liuottimella pois. Lakkaa et pese millään ja se alkaa hilseilemään heti kohta jos ei keitä jo ruiskuttaessa. Lisäksi lakattu patinapinta on hölmön näköinen.

    Nyt en muista ko litkun nimeä mutta kysykää sit ma-tarkastajilta hakusanalla konservointi.
     
  12. Toope

    Toope 2nd gear

    Adventurer taisikin jo sanoa sen suomeksi,EI LAKKAA ! Jos pakko saada "patina" säilymään,niin kaikki pestävissä olevat aineet sallittu,mm.vernissa tai vaha.Mut tässä taiskin olla kymysyksessä maalipinnan säilytys.niin siihen perinteinen carnaubavaha vois olla melko hyvä,toki työläs hinkata...
     
  13. Marski

    Marski 1st gear

    Miten tuo kuuma mehiläisvaha noihin maalipintoihin jotka palaneet / patinoituneet ruosteen ruskeaksi Californian lämmössä sekä ehjempiin ihan autovahaa, eli onko kellään kokemuksia ja miten tätä käytetään?

    Tarvetta myös hyville vinkeille;)
     
  14. Marski

    Marski 1st gear

    Oliskohan tämä hyvä "Patina" pinnan suojaukseen, eli onko kellään kokemuksia tästä Renaissace-vahasta?

    "Renaissace-vahalla saat suojattua lähes kaikki pinnat materiaalista riippumatta ympäristön vaaroilta. Suojattavan kappaleen pinnalle levitetään pehmeällä kankaalla ohut kerros vahaa, joka kuivuttuaan estää hapen ja muiden vahingoittavien aineiden pääsyn suojattavalle pinnalle"

    http://rautaportti.fi/entisointi_ja_kun ... sance-vaha
     
  15. ganada

    ganada Gearhead

    Täällä olisi tarkoitus tehdä sama juttu. Mielessä ollut koko ajan pesu karhunkielellä ja matta tai puolikiiltävä lakkaus. 46 vuotta arizonan paahdetta ja pinta sen näköinen, katossa ja konepellissä ei maalia enään lainkaan. Ainoastaan kaunis "ruskettunut" pinta. Onkin hieman arveluttanut tuo lakkaus niiltä osin missä maalia on vielä jäljellä. Se kun on kuivunut niinkuin suola-aavikko ja halkeamaa täynnä. Tuohon thermopaskaan kun lakan ,ainakin ohennetun laittaa taitaa mennä aika reisille!!
    Eli jos vaan löytyis joku vaha tai suoja jonka vois tohon ruskeen pellin päälle laittaa niin unohdan lakkaukset välittömästi.
    Ja mistähän semmonen pehmeä liina löytyis jonka jäljiltä auto ei olis kuin "tervaa ja höyheniä" uinnin jälkeen? Ei meinaan ole enään mikään maailman silein pinta...
     
  16. doår

    doår 3rd gear

    Tuota mehiläisvahaa tai vastaavaa olen itsekin ajatellut. Netissä on öljyämistä tullut vastaan jokunen kerta, mutta en itse kyllä tekisi.

    Itse ajoin jokunen vuosi sitten pellille hiotulla konepellillä mihin vedin lakan päälle, ja siihen tuli ruostepilkkuja lakan alle parin kuukauden sisällä, ja varmasti olisi lähtenyt irtoamaan ajan mukaan, mutta omistin auton vaan puoli vuotta. Ja lakkahan on, kuten edellä mainittu, aika persemäinen irroittaa jos ei tykkää tuloksesta.

    Olisi kivaa nähdä kuvia miltä esim. mehiläisvaha tai jonkinlainen vernissä näyttää. Hiottu "patina" mihin sileä lakkapintä vedetään päälle näyttää melkein airbrush tuotteelta, vaikka matta tai kirkaslakan vetää päälle.
     
  17. 12345678910

    12345678910 Gearhead

Kerro tästä muillekin!