PCV venttiili häikkää?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Turnn, 14.5.2025.

  1. Turnn

    Turnn Gearhead

    on tärkeä osa auton käyntiin/vetoon? Kiihdyttäessä (Buick 350) röpöttää/puutuu. Paikallaan kiertää hyvin. Vika tuli talven aikana jossa ei ropattu kun venttiilivarren kumien vaihto. PVC imusarjassa ja siinä ei letkua kaasariin paikallaan.Pitäis olla! Venttiili helisee kun ravistaa,mutta päästää ilmaa kumpaankin suuntaan. Venakopassa normaali breatheri. -Bensa on uutta 98:a
     
  2. Camembert

    Camembert 1st gear

    Miten niin PCV imusarjassa? Senhän kuuluu olla venttiilikopassa ja letku imusarjaan.
    Imee kampikammiosta höyryt poltettavaksi. Muttei tietenkään takaisinpäin.
    Toisessa kopassa (V-moottori) letku ilmanputsarista joka imee raikasta ilmaa kampikammioon.
     
  3. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    En nyt halua saivarrella, mutta voi se olla raikasta se ilma, mutta oikeasti se on suodatettua ilmaa, eli ei pölyä/hiekkaa ym...
     
  4. Turnn

    Turnn Gearhead

    No Buickissa se on imusarjassa ja siitä letku Quadrajettiin,mikä tuossa tulpattu. Vaikuttaako järjestelmä käyntiin/vetoon vai onko vaan -60 luvun saastelaite? Nyt ei ainakaan saastuta kun ei vi...n prötääjällä viitti ajella :odbiggrin:
     
  5. Procharged Vette

    Procharged Vette Gearhead

    Ei sillä ole väliä onko PCV imusarjan alakannessa kuten Pontiacissa vai venttiilikopassa, olennaista on että yhteys on kampikammioon.

    Virtaukset ei mene aina samaan suuntaan vaan riippuen kaasuläppien asennosta. Kun läpät on melkein kiinni, (tyhjäkäynti/osakaasu) imusarja imee alipaineen PCV kautta kampikammioon ja PCV:n tehtävä on kuristaa/säätää virtausta. Ilmanputsarin kautta menee puhdasta ilmaa sisään kampikammioon.

    Mutta kun läpät kääntyy auki, imusarjan alipaine katoaa lähes kokonaan, ja virtaus putsarin ja venakopan välillä kääntyy. Kampikammioon tulee ylipaine joka purkautuu sekä PCV letkusta että putsarin letkusta palotiloihin. Siksi suodattimet molemmissa venakopissa on hyvä olla koska silloin palokaasut/ öljy ei mene palotiloihin vaan ilmakehään täyskaasulla. Tässä kohtaa moni tekee sen virheen että poistaa PCV:n ja siksi kampikammion tuuletus menetetään, ei järkevää.

    Minusta paras Pontiac mallinen ratkaisu eli PCV imukannen alaosassa ja siitä letku imusarjaan, sitten suodattimet molempiin venakoppiin ja reilulla reiällä. Jos ahdettu niin riittää että lisää takaiskuventtiilin PCV ja imusarjan väliin. Noin mulla ollut jo 15 vuotta.
     
    Turnn tykkää tästä.
  6. buick87gnbl

    buick87gnbl 2nd gear

    Niin, ei se PCV- venttiilin helinä vielä kerro sen toimivuutta. Sen täytyy oilla ehdottomasti vain toiseen suuntaan päästävä. Jotkut ns tarvikeventtiilit voivat olla kehnoja kapistuksia. Eli ns alkuperäinen on parempi. Niin mikähän sitten on enää alkuperäinen tai alkuperäistä laatua?

    Mutta ei halpista hankkimaan, vaan voi yrittää kalliimasta päästä, josko toimisi. voi tietty yrittää saada nykyinen toimivaksi vaikka jarrukliinerillä, mut jos on uus, nii ei auta tietystikään.
     
    Turnn tykkää tästä.
  7. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ei se taida mikään takaiskuventtiili olla, vaan estää kontaktin venakoppaan tyhjäkäynnillä, jolloin alipaine on suuri, mutta kierrokset, eli ohivirtaus pieni, tilanne päinvastaistuu täydellä kaasulla.
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jotenkin näin ne minullakin on toimineet. Sekä alkuperäiset, että tarvikkeet.

    PCV venttiili on venttiilikopassa ja toinen pää viettää imusarjaan kaasuttimen laipassa olevan suurempikokoisen letkuyhteen kautta. Imusarjan alipaineesta riippuen PCV venttiilin sisällä oleva liikkuva osa on joko rajoittamassa virtausta (syvä alipaine imusarjassa) kuitenkin suorittaen kampikammiosta imua tai enemmän auki (vähemmän alipainetta imusarjassa) jolloin virtaa suunnilleen sama määrä (isompi aukko, pienempi imu), mutta kuitenkin imee, eikä ehjällä moottorilla vuoda moottorin sisäisiä käryjä ilmakehään kuten entisten aikojen ”down draft” putkesta, joka suorastaan näkyi auton alla savua tuottavana ulostulona.

    Imusarjan ja kaasuttimen välissä on jotakin muuta tai jonkun itsensä lisäilemä juttu.

    PCV venttiilillä ei tarvita takaiskuominaisuutta. Siellä on aina edellytykset virrata samaan suuntaan.
     
  9. Procharged Vette

    Procharged Vette Gearhead

    Ahdetussa tarvitaan tällä kytkennällä takaisku koska muuten ahdin puhaltaa samalla puhalluksella kampikammioon kuin imusarjaankin. Kokemuksesta tiedän että ei hyvä. Tosin mulla vika oli silloin se että kaksi mäntää oli sulanut osittain ja männänrenkaat pätkinä. Öljyä tuli venakopan filtteristä himpun verran ja tietysti pakosarjalle ja sytkäjohto sytytti öljyn palamaan. Kone tulessa ja vauhtia 160 kmh niin kyllä siinä halutti pysähtyä hetkeksi. Ei palanut auto koska mulla oli sammutin ja on ollut sen jälkeenkin. Corvetten korista ei paljon jää palon jäljiltä.
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jälkiahdettuun kannattaa siis etsiä joku muu venttiili.

    883/1200/turbo sai 2 kpl vesipumpun pohjaventtiileitä kampikammion linjaan. HD:n moottorissa ei oteta korvausilmaa lainkaan, vaan mallista riippuen on joko koneen käyttämiä (pyöriviä) yhdensuuntaisventtiileitä tai jonkin laiset kumiläpät. Idea aina sama että paineet päästetään silloin kun kammenkaula on alhaalla ja kampikammio pienimmillään. Sain nuo vesipumpun venttiilit toimimaan tosi hyvin, eikä turbo, joka saa osansa kampikammion painevaihteluista, syydä enää öljyä määrissä. Huohotus menee suoraan pakoputkeen. Eipä tipu pyörän alle…

    T-Dartissa, ahdisteltu sekin, mulla on myös suljettu kampikammio, jota imee alipaineelle sekä sähköpumppu (ecu ohjaa painemittauksella) että turbon imupuolella venturi, joka imee myös aina reippaammassa menossa.

    PCV venttiiliä ei ole kummassakaan.
     

Kerro tästä muillekin!