Pedon superkinneri

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja peto, 31.8.2017.

  1. peto

    peto Gearhead

    Vuosikymmenien ajan olen haaveillut omavalmisteisen auton rakentamisesta, mutta tunnetusti Suomen lainsäädäntö on pitänyt siitä huolen, että tuollaisen projektin läpivieminen näinkin yksinkertaiselta kaverilta kuin minä olen, on mahdoton urakka. Nyt kun on joutunut elämän realiteettejä pohtimaan vähän turhankin paljon on vahvistunut ajatus siitä, että tämä projekti on toteutettava nyt tai sitten sitä ei tule toteuttua koskaan.

    Olen vuosien saatossa rakennellut vähän sitä ja tätä. Osan valmiiksi asti ja osa jäänyt kesken. Ehkä omasta mielestäni mielenkiintoisin laitos on ollut Luigi Colanin -59 muotoileman vw pohjaisen Colani GT saattaminen rataleluksi ja sillä muutaman kerhokilpailun ajaminen. Kyseinen auto on vieläkin säilössä barnissa, kuten palstan vääräleuat latoa kutsuu.

    Nyt kun auton rakentaminen on mitä on, oli mentävä nk.laatikon ulkopuolelle, jos aikoi saada tehtyä tieliikennekelpoisen ajoneuvon. Säädöksiä tutkiessa tuli huomattua, että mp puolella rakentelusäädökset ovat melko paljon vapaammat kuin autopuolella. Mutta ei minua kiinnostanut mitään fillari ruveta rakentamaan. Senverran nuorena poikana tuli kapulaa väännettyä metsässä ja hiekkamontuilla, että en osaa pitää kaksipyöräisiä kulkuvälineinä vaan liikuntamuotona.

    Lisää säädöksiä tutkiessani tajusin, että samaan ajoneuvoluokkaan kuuluu myös mönkijät ja triket. Mönkijöissä oli ongelmana säädösten sallimat ujot max.15kw teholuvut. Trikeissä oli vapaammat säädökset, mutta minusta perinteiset mp triket on invamopojen jättiläisversioita. Sitten tajusin, että onhan vanhat Messerschmitt ja muut kääpiöautot rekisteröity mp:ksi. Näissä vehkeissä on kaksi etupyörää kuin autoissa, mutta vain yksi takapyörä. Eli lyhykäisyydessään L5e ajoneuvon strategiset maksimimitat on pituus 4m, leveys 2m ja suurin omamassa 1000kg.

    Siispä hankkimaan kanta-ajoneuvoa. Etsin jonkun aikaa kolari/raato busaa huonolla menestyksellä. Lopulta eteen tuli fighteriksi aloitettu ja kesken jäänyt projekti Suzuki TL1000S. Pyörästä oli ehditty myydä jo keula ja katteet eteenpäin. Sehän ei ollut minulle mikään ongelma, koska en kysyisiä osia projektissani tarvitse.

    Säädöksiä tutkiessa ongelmaksi alkoi muodostumaan kokonaismassa, jota ei voitu suurentaa muutoskatsastuksen piirissä. Lisärungon, oheislaitteiden ja lisäpyörän myötä omamassa väkisinkin kasvaa on luovuttava lisämatkustajasta. Tellun rek.otteeseen merkitty kokonaismassa on 400kg ja omamassa 215kg. Säädöksissä muistaakseni kuljettaja laskettiin 75kg ja matkustaja 70kg? Näin ollen rakennettava/muutettu ajoneuvo ei saisi painaa 325kg enempää.

    Eli nyt ollaan siinä vaiheessa, että kantapyörä on ollut tontilla jo muutaman vuoden ja nyt pitäisi alkaa suunnitella runkoa. Muutamia ideoita on päässä ja skitsi papereilla pyörinyt. Nyt pitäisi alkaa siirtää niitä todellisiksi mittapiirroksiksi ja mahdollisesti mallintamiskuvaksi. Itsellä ei ole taitoa näiden "fucking" tietokoneiden kanssa, että osaisin sellaisen tehdä. Jos jollain innokkaalla kuvantajalla on haluja tehdä kuvia maineen ja kunnian nimissä(no cash), otan apuja mielelläni vastaan. Jos aihe kiinnostaa voi pukata viestiä YV:nä tai petobikes(a)gmail.com.

    Lopullisen raudan vääntö toteuttamisvaiheen alkamiselle olen antanut itselleni aikaan ensi kevääseen. Ensin pitää parantua tästä sairaudesta ja lievästi keskeneräinen talli saattaa siihen kuntoon, että siellä voi alkaa toteuttaa tätä hullua haavetta.

    Tässä muutama kuva ulkomailla toteutetuista reverse trikeistä malliksi niin näette mistä puhutaan.
    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Muokattu: 31.8.2017
    Anza, KajS, leivonharri ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. palontie

    palontie Double Gearhead

    Hienoa!Odotellaan innolla jatkoa,kun se yksi homma on selätetty.
     
  3. urho3

    urho3 Gearhead

    Taisit saada jo kaarnelta vinkkiä tulevan ajopelin ulkonäköksi.
     
  4. peto

    peto Gearhead

    Kaarne tuo suuri illusioiden luoja, näkee tulevaisuuteen.:p
    Ei vaan kyllä tää idea on pyörinyt päässä jo useamman vuoden.
     
  5. isalmela

    isalmela Gearhead

    Huikeita suunnitelmia, tsemppiä!
     
  6. peto

    peto Gearhead

    Tässä kanukki triken esittelyvideo.:D
     
    Rotten tykkää tästä.
  7. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Eikö tota L5e:tä voi tehdä omavalmisteena jolloin maks paino olis toi 1000kg? Ilmeisesti siinä on joku ongelma kun olet päätynyt muutoskatsastukseen
     
  8. peto

    peto Gearhead

    Joo, voisi tehdä omavalmisteena. Veron muodostus mietityttää. Nyt selviää jarrutestillä ja muutoskatsastuksella.

    Evo2 voisi tehdä auton voimalinjalla:)
     
    Muokattu: 1.9.2017
  9. max

    max Double Gearhead

    Kun on luomisen vimma ja palo projekteihin,niin käytännöllisesti katsoen kaikki on mahdollista.Tähän kun liittää lujan tahdon niin valmistahan tulee nopeasti.
    Jos omalla kohdalla projekti ei pyöri koko ajan mielessä(pakkomielle) niin tiedän että sitä ei kannata edes aloittaa.
    Jos jotain haluan,niin laillisuus ja lakipykälät ovat mulle täysin sivuseikka.
    Ajattelen niin suorasukaisesti,että koska olen koko ikäni maksanut raskaamman päälle veroja Suomen valtiolle,niin näin mulla on myös oikeuksia tehdä mitä huvittaa ja oikoa kurveissa.
    Eli kiteytettynä;mähän teen mitä mua huvittaa kunhan en ole vaan lähimmäiselleni vaaraksi.
    Ehkä vähän outoja näkemyksiä,mutta näin mun pää toimii.

    Olen huomannut myös sen,että kun asiat ovat tehty todella hyvin,niin oikeastaan mikä vaan menee läpi.Edellyttäen että olet riittävän röyhkeä.
    Katso taaksepäin,onko keskenjääneitä projekteja liikaa?
    Pystytkö viemään tämän prätkä proggiksen suurelta osin itse läpi vai joudutko tukeutumaan liikaa kavereidesi osaamiseen?
    Liikaa on talleissa keskenjääneitä juttuja,kun palo on sammunut taitojen loputtua.

    Tämä ei liity mitenkään sun projektiin,mut oma suunnitelma myös hautuu(toivottavsti ei maadu).
    Porsche 917 replika(kuitukori) putkirunko.BBC 427 voimanlähteeksi ja tämä tietty kadulle GULF:in vaaleansinisenä.

    Onnea proggikseen ja kerro etenemisestä!!!
     
    LPV, rane58, KajS ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. peto

    peto Gearhead

    Maxilla hyviä pointteja.

    Omalla kohdalla valmistus prosentti tulee olemaan pitkälti 95% omatuotantoa. Kuten on ollut kaikissa elämäni aikana tehdyissä projekteissa(talot/tallit, mp:t ja autot). Käytännössä tässä projektissa pitäisi selvitä muutaman alumiini holkin sorvauksella vieraalla. Toki jos jotain tämän topiccin myötä herää kiinnostus tätä ideaa kohtaa en vastusta apukäsiä.

    Nk. apurunko tulee tod.näk tehtyä 25x50x2mm, 25x25x2 mm neliöprofiilista ja 19x1.5mm pyöröputkesta. Turvakaari/emäputki kiinnike 48.5x2.5mm putkesta.

    Hammastanko ja ohjaus pylväs tulee Fiat Sencento/punto. Tukivarret locost/seven ja taunuksen olka-akselit, jne. Näillä tehdasosilla on tarkoitus välttää turhat yhteentörmäykset muutoskatsastajan kanssa.

    Tyylillisesti muotoili ajatukset on ollut 50-luvun formula Midget tyylisiä. Tellun V2 sopii minusta mainiosti tuohon ajatukseen.

    Koitan jossain vaiheessa tyrkätä jonkun skitsin tänne, niin näette millaista madmax vehjettä suunnittelen.
     
    rane58 ja KajS tykkäävät tästä.
  11. max

    max Double Gearhead

    Hyvä hyvä,kun komponentitkin jo noin pitkälle funtsittu,niin ei oo huuhaata.
    Nämä "tein sen itse ja säästin" projektit ovat kyllä monenlaisia.Muistan vuosia sitten kun työkaveri oli ostanut "Ferrarin".
    Eli Ferraria etäisesti muistuttava lasikuitukaukalo joka piti sit istuttaa WV Kuplan alustalle.Projekti alkoi suu vaahdossa vouhkaten,mutta ei siitäkään sitten mitään tullut.....onneksi.Sillä pidän noita säälittävinä laitoksina.
    En koskaan hennonnut sitä hänelle sanoa.

    Itsekin pitäis aina muistaa se,et jos pitäis jokin kiinnike vaikkapa konehuoneeseen tehdä,niin jättää ne Puuilon lattaraudat ja peltiruuvit sinne hyllyyn,vaan koneistaa/koneistuttaa,ostaa,hitsaa mitä vaan kunhan tulos ei ole se säälittävä.
    Ehkä vähän vaikea pukea sanoiksi näin kolmen yövuoron jälkeen kun pää jumissa,mutta pointti tulee varmaan selväksi.
    Juu,en ole mikään ässärakentelija,mutta olen yrittänyt vähän kehittää malttamista ja loppuunvientiä.
     
  12. isalmela

    isalmela Gearhead

    Hyviä ajatuksia sinulla. Usein harmittaa kun näkee esim osiksi purettuja vanhoja autoja, jotka ovat jääneet ikuisesti projektiksi. Vaikka joku ostaisikin sen osaläjän joskus, niin aina jotain on hukassa. Projektit osaamisen ja viitseliäisyyden mukaan, niin hyvä tulee. Ostin kesällä mahdollisimman ehyen vanhan jenkkiauton juuri tästä syystä. Silti tuossa on ollut riittävästi haastetta omille taidoille/työkaluille/aikatauluille
     
  13. peto

    peto Gearhead

    Heheee...juuri noihin vw "ferrareihin" minulla on ollut joku sairas fetissi. Niitä on tullut paremman puutteessa tehtyä parikin kappaletta. Lisäksi on melkoinen määrä erimalleja käynyt tontilla pyörähtämässä. Enään on jäljellä aloitus viestissä mainittu Colani GT. Enkä voi kieltää jos eteen sattuisi tulemaan sopiva kuitupulkka projekti niin voisin vielä harkita sellaisenkin rakentaa.:rolleyes:
     
    isalmela tykkää tästä.
  14. Smirkelimies

    Smirkelimies 3rd gear

    http://motorcycle-74.blogspot.fi/2011/02/velorex-oskar-re-designed-20.html

    Hienoja suunnitelmia olet tehnyt. Jawailijana olen katsellut Velorex-autoja mutta eipä niitä ole ainakaan edullisesti myynnissä. Linkissä on Velorex-pohjaisia luonnoksia. Aika villi vekotin oisi Velorexin mahdollisimman tarkka kopio tonnisella koneella. Kattelin joskus juutuubista kun itäblokissa oli Velorexiin ängätty iso kyykkypyörän kone, en olisi voinut kuvitellakaan että joku vastaava olisi Suomessa mahdollinen laillisesti. Puolihullu kuski pesi sillä Corvetteja sun muita muskelimaskeleita. Saattais siinä keinonahkakoppa vähä lepattaa kun päästelis varttimailia. Velorexin pintanahkoja saa uustuotantona sun muuta.

    Tosson yksi Hondan 600:lla koneella:
     
    Muokattu: 3.9.2017
    isalmela ja peto tykkäävät tästä.
  15. peto

    peto Gearhead

    Jos haluaisi tehdä Velorex kopiota, se pitäisi tehdä omavalmisteena. Nythän muutaman vuoden ajan trafi on alkanut myöntämään omavalmiste L-luokan ajoneuvoille runkonumeroita. Lisäksi omavalmisteille on annettu melko paljon helpotuksi mm. päästömääräyksistä. Kiitos näistä helpotuksista kuuluu kopteri ryhmälle.

    Kuten aiemmin kirjoitin tämä ensimmäinen(ehkä viimeinenkin) projekti on tarkoitus tehdä muutoskatsastamalla -98 Suzuki TL1000S L5e ajoneuvoksi. Tällöin välttyy verottajan laskulta. Suzukin, kuten muidenkin "sporttipyörien" ongelma on vain tuo pieni kokonaismassa, mikä pakoittaa tekemään tästä vehkeestä 1-paikkaisen. No tuleepahan parempi tehopainosuhde eli n.400hp/1000kg ;)

    Yhdellä tuttavalla on vähän samankaltainen projekti ollut jo useamman vuoden työn alla. Siinä Messerschimmiit on laitettu kuussatasen Cbr:n kone. Sitä ei ole ilmeisesti tarkoitus tehdä laillista, vaan ihan outlaw hupivekotin.
     
    palontie tykkää tästä.
  16. mcmies

    mcmies Gearhead

    Mites se kokonaismassa 1000 kg:een tässä nousee...?
     
  17. peto

    peto Gearhead

    Niinpä. Eikös tuo ole perus brittiläinen tehopainosuhteen määritelmä ilmoittaa teholuku tonnin painossa?
     
  18. Smirkelimies

    Smirkelimies 3rd gear

    Paljos siitä motskarista pitää jäädä jäljelle, etteä onnistuu muutoskatsastamalla? Mulla oli joku aika sitten Nörsjö Shopper, oiskohan siittä onnistunut laillisesti joku tommonen:

     
  19. peto

    peto Gearhead

    Melko kiikkerältä näyttää:D

    Asiaan. Eli muutoskatsastamalla pitää kanta-ajoneuvosta jäädä jäljelle vähintään 50%. Omassa projektissa se täyttyy helposti. Suzukista tulee runko(pois lukien apurunko), moottori, takahaarukka, takapyörä ja tankki. Nk.auto osahan tulee vain lisäksi.

    Muutoskatsastuksen lisäksi tarvitaan läpäisty jarru/käsittelytesti.
     
  20. mcmies

    mcmies Gearhead

    Jaa no sitte...
     

Kerro tästä muillekin!