pellinvääntöä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja Jäpälä, 12.12.2002.

  1. '50 PinkMerc

    '50 PinkMerc 1st gear

    Pakko vastata epaselvyyksiin. Sanoisin, etta Pro '55 on oikeassa.
    Pate K muotoili Mikkelissa katon monesta osasta Chevaansa, kun taas Pink Merc teki katon Thunderbirdiinsa, yhdesta pellinlampareesta EW:lla ym. muilla tunnetuilla ja hyviksi koetuilla ja tyolailla menetelmilla. Tuossa tyossa kaksi tai kolme 2x1,5 m2 peltia meni harjoitellessa ja seuraava totteli tekijansa nakemyksia. Ukkoslintu on viela hieman kesken, mutta jos Luoja- ja emanta suo, peli nakyy kesalla baanalla. Kustom for .... ja terveisia Mikkelin miehille.
     
  2. '50 PinkMerc

    '50 PinkMerc 1st gear

    Löytyykö hyviä peltiseppiä??? Kiinnostaisi tosiaan tietää!

    Jostain syystä ne hyvät sepät ovat ilmeisen vaatimattomia että eivät kerro tai ilmoittele missään.
    Kun taas me vähemmän kokeneet mutta kovasti taidoista kiinnostuneet nostamme haloon jo pelkillä kysymyksillä ja keskusteluilla.

    Toivottavasti lähivuosina Suomeenkin kehittyy/muodostuu suuri ammattilaispeltiseppien joukko, jotka eivät tingi laadusta ja asiakas saa sitä mitä haluaa. (Kyllä niitä jo onkin mutta sais olla enemmän!)

    Mikään ei vituta niin paljon kuin maksaminen työn jäljestä jonka tietäisi tekevänsä itse paremmin.

    - Jani -

    Kyselit, etta loytyyko Suomesta hyvia peltiseppia? Kylla loytyy, olen itsekkin tavannut heita kymmenia ja nahnyt heidan kadentaitonsa ja tuotoksensa. Miksiko he eivat mainosta tekemisistaan ja ammatistaan? Meikalaisen mielipide on etta:
    Ammatin arvostus on ollut alakantissaan l. perseesta jo vuosikymmenia ja se myoskin nakyy palkkauksessa ja tyonantajien suhtautumisessa tekijoihin. Peltityossa ja kolarikorjauksessa ajat kiristyvat koko ajan ja tekijoista otetaan kaikki mahdollinen irti. Aika harva varmaan tuommoisen jalkeen enaa harrastaa saman alan toita vapaa-ajallaan. Kysymys on myoskin rahasta, tietysti, kylla muotoilu ja choppaaminen onnistuu, mutta mista potentiaaliset maksajat? Kylla uutta muotoa ja kauneusleikkauksia halutaan, mutta kun hinnasta tulee kyse puheet menee vetkuttelun puolelle, etta miten "helevetissa" se voi maksaa NOIN paljon? Ja lopuksi han, asiakas, mukamas tietaa paljon halavemmen mukamas ammattimiehen ja vie kaaransa henelle tyostettavaksi, tuloksena halavalla tehty homma taysin ryssaksi. Olempa tavannut useitakin tuollaisia tyyppeja. Tuon tapahtuneen jalkeen pitaisi sitten korjata vahingot ja jalleen kerran halavalla. Ei tosiaankaan kiinnosta. Kuka tuommoisia haluaa kuunnella, en mina ainakaan, eika varmaan moni muukaan autopeltiseppa. Tuossa se nakyy se ammatin ja osaamisen arvostus, ilemasiks pitais suaha kuu taivaalta, eihan se homma niin kay. Kunnon tyosta kunnon korvaus, vai mita? Eihan tama mitaan hyvantekevaisyytta ole tamakaan homma, kuten ei mikaan muukaan.
    Olen kanssasi samaa mielta, etta mikaan ei vituta niin........ ja valaisempa asiaa hieman nakemykseni mukaan. Joku tyo vie aikaa peltikorjaamolla sanokaamme 40 tuntia ja se on tehty vakuutusyhtion vaatimusten mukaan ja samalla mahdollisimman nopeasti. Jos tuo sama homma tehdaan harrastebiiliin A1 tason mukaan se vie aikaa vahintaan kolminkertaisen maaran. Olemme melko varmasti samaa mielta siita, etta maksavat asiakkaat vahenevat jonossa, kato kay. Tama on valitettavasti totta.
    Olen melko varma, etta asiakas saa aina mita haluaa, kun on valmis maksamaan, sita saa mita pyytaa.
    Jos ollaan aivan tarkkoja, Suomeen ei muodostu nailla nakymin ammattilaispeltiseppien suurta joukkoa, painvastoin. Kaikki koulutuksessa olevat ja sinne tulevat ovat autokorinkorjaajia ja tuo nimike kylla kuvastaa paremmin nykyajan peltikorjaamossa tyoskentelevan tehtavan kuvaa. Uutta teknologiaa tulee jatkuvasti reppukaupalla autoon ja korinkorjaajan on hallittava se ja itse peltityon osuus vahenee koko ajan. Uudet materiaalit (esim. alumiini,muovit), liimat, lasit, elektroniikka, lisavarusteet, korjaamotekniikka, tyokoneet, laitteet, ymparistonsuojelu etc. etc. etc. Ja kaiken tuon hallitsevana on se entiselta nimikkeeltaan oleva autopeltiseppa. Kova urakka kouluttautua yha uudestaan ja pysya kehityksen mukana.
    Mutta onneksi olen vuosien varrella ilokseni huomannut, etta uusissa kavereissa on aina muutama tyyppi, joita itse perinteinen peltityo kiinnostaa, kuten minuakin. Suomalaisen muotoilun tulevaisuus on turvattu silla rintamalla. Toivottavasti loydat kunnon tyon tekijoita ja ellet, ota yhteytta.
    Taman kirjoitti vanhanmallisen ammattitutkinnon suorittanut autopeltiseppa.
     
  3. janiluo

    janiluo Gearhead

    Kiitos kommenteista! Eipä ole tuohon mitään vastaan sanomista, tiedät selvästikin mistä puhut.
    Palataan joku päivä asiaan...

    - Jani -
     
  4. JanneK

    JanneK 3rd gear

  5. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Mitäs, mitäs, marttakerhossa kuulin että pink merc on ollut viimeaikana ameerikassa vääntämässä peltiä. Tahtoo kuulla lisää?
     
  6. '50 PinkMerc

    '50 PinkMerc 1st gear

    Marttakerho ei ole ihan aiheeton ryhma, totta puhuivat. Pink Merc oli tosiaankin 6 kk Californiassa ja ihan lahella alan hommia.
     
  7. JanneK

    JanneK 3rd gear

    Laittakaas lisää linkkejä jos muistuu mieleen. :p
    (oli näköjään edellinen postaus melkein parin vuoden takaa!)
     
  8. JanneK

    JanneK 3rd gear

  9. JanneK

    JanneK 3rd gear

  10. bootsi

    bootsi Gearhead

  11. JanneK

    JanneK 3rd gear

    Ei kai toi LaSallen ole. Ei mullakaan ole kovin suurta ideaa mikä se on.
     
  12. JanneK

    JanneK 3rd gear

  13. JouniK

    JouniK Gearhead

  14. wildchild

    wildchild 1st gear

    On kyllä hieno katsella, kun joku osaa tehdä hommat vimpan päälle! Respect.
     
  15. Lassard

    Lassard Gearhead

    Melkoisen vaikuttavaa jälkeä! Rispektiä!
     
  16. anglia67

    anglia67 3rd gear

    Todellakin.Kelpaa kyllä tuollaista työn jälkeä katsella.Vie aikaa ja vaivaa paljon mutta palkitsee lopussa kun työ on tehty mutta on sen arvoista ja kestää tarkastelun :wink:
     
  17. JanneK

    JanneK 3rd gear

  18. JanneK

    JanneK 3rd gear

    "´36" Ford 3w:


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]




    -
     
  19. Otto

    Otto Gearhead

    Ja vielä;

    [​IMG]
     
  20. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Hienot vanteet vikakuvassa liekkö taas muotia :eek: Noi alkaa olla Vintakea
     

Kerro tästä muillekin!