peltiä kulmaan - "kanttikone"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja paikkatakki, 19.1.2007.

  1. paikkatakki

    paikkatakki Gearhead

    Lueskelin mielestäni kaikki aiheesta löytyvät tekstit läpi tältä työkaluosastolta, mutta kukaan ei tainnut ainakaan vielä tunnustaa omistavansa/käyttävänsä pellin taitteluun tuollaista Bilteman levyntaivutustyökalua:

    http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... &kategoria

    Onko ajanut asiansa? Kannattaako tuohon investoida satasta?

    Tuolle olisi kai vaihtoehto Savenmaalla:
    http://kauppa.savenmaa.fi/PublishedServ ... taittokone

    Kuvasta en vain oikein tajua mikä ihmeen irto-osa siinä alla köllöttää. Onko kenelläkään tälläistä käytössä?

    Savenmaalla olisi myös ilmeisesti vastaava kuin tuo Bilteman vekotin, mutta kiinnitetään ruuvipenkkiin. Hintakin hieman enemmän...

    http://kauppa.savenmaa.fi/PublishedServ ... code=ph190

    Täältä foorumista löytyi kyllä ohjeita pullotunkilla toimivan särmäyspuristimen tekoon, mutta mielessä on että tuollainen pöytään kiinnitettävä voisi viedä vähemmän tilaa silloin kun sitä ei tarvitse. Tarkoitus siis irrottaa pöydästä siksi aikaa kun sitä ei käytä.

    Tuo 60 sentin leveys tuntuu hieman vähältä, mutta olisi jo paljon enemmän kuin se ruuvipenkin leukojen leveys, mihin on ollut toistaiseksi tyytyminen. Kokonaiset helmapellit on tähän asti tullut ostettua valmiina korjausopaloina, joten ihan niin leveisiin kappaleisiin ei vielä ole tarvetta.

    Olisiko tuollaisia lihasvoimalla toimivia malleja tarjolla muualla kuin savenmaalla ja biltemalla? Onko laadussa eroja?
     
  2. Aako

    Aako 1st gear

    Ostin tuon pilteman kanttarin tuossa jokin aika takaperin ja nyt kyllä jättäsin hyllyyn: tuo kuvakin on harhaan johtava, ainakaan tässä mun versiossa ei ole noita loveja terässä että saa tehtyä koteloita ja muutenkin epäkäytännöllinen vekotin

    ja liian hennosta tavarasta tehty millin pellillä jo taitaa vääntyä kone enemmän kuin pelti siinä se on hyllylaidalla ollut tyhjänpanttina kun olen kantit tehnyt vasaraa ja lankkua tms. vastinetta käyttäen :lol:
     
  3. VRC

    VRC 1st gear

    On tuosta bilteman mallistakin ollut juttua, eiköhän sekin toimi, rajoitustensa puitteissa.

    Astetta parempi olisi sitten vaikkapa http://www.koneita.com/3in1/index.html
    Tuommoisella voi jo mankeloidakin.

    Kanttikone -hakusanalla löytynee lisää...
     
  4. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Bilteman kantilla ollaan koulussa taivuteltu muksujen kanssa piparimuottipeltiä. Ei muussa oikein pelitä, mutta parempi kuin ei mitään...
     
  5. oml

    oml Gearhead

  6. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    mutta kumpi on kestävämpi :wink:
     
  7. oml

    oml Gearhead

    Tietysti oma kun siihen voi jo rakennusvaiheessa valita tarpeeksi tukevaa tavaraa rakennustarpeiksi. 8)
     
  8. jvc

    jvc Gearhead

    ainakin omat kokemukset tosta bilteman kanttarista on aika huonoja, kantit on tosi pyöreitä ja niiden saaminen oikeeseen kohtaan on aika hankalaa.
    Toissa bilteman kanttarissa ilmeisesti suurin ongelma on se, et noi kaikki joustaa ihan liikaa, yhtään pitenpää kanttia ko yrittää, ni reunoista taittuu ihan ok, mut keskeltä tosi huonosti, näin ohuemmallakin pellillä. en itelle ainakaan ostais, jos ois joku parempi tiedossa.
     
  9. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    näin mä vähän ajattelinkin...
     
  10. julpero

    julpero 1st gear

    nonni itekin yritän ennen kesälomaa saaha tehtyä koulussa hydraulisylinterin valmiiks ( n. 30t puristus voima) , ja siis projektin nimi on särmärin teko! eli teen koulussa sen ala vasteen ja ylä vasteen tai vaikka parikin erillaista ja + runko tietty yms

    kertokaahan jos teillä on kokemusta nuista ja kaikkee :eek:
     
  11. crawler

    crawler 1st gear

    rajoilla menee että kehtaako laittaa kuvia vai ei mutta menkööt,

    http://www.hellfish.org/~juho/kuvia/kanttikone/

    ei yhtään koneistettua osaa, romuraudasta koottu kapistus, vikoja ja puutteita on mutta 3mm taittuu hienosti kunhan vaan vääntäjällä on massaa toimia vastapainona ja ruista ranteessa.

    Seuraavasta koneesta tulee kyllä ~1500-2000mm pitkä ja se piirretään jo ihan koneella ja raavitaan virheet ruudulla :D
     
  12. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Särmäri IKH:lla

    Kävin lauantaina IKH:lla Vantaalla, ja siellä sattui silmään samantapainen särmäyspuristin / mankeli kuin tuolla ylempänä oli esitelty, olin muissa asioissa mutta pikasilmäyksellä vaikutti pätevältä laitteelta ... työleveyttä oli jotain metrin luokkaa ja hinta noin 800 eur ellen väärin muista .
     
  13. vetukka

    vetukka 1st gear

  14. julpero

    julpero 1st gear

    persketti ku koulu loppu nii ei kerenny valmiiks tehhä kaikkee , sylinterin saa onneks valmiiks kun vielä tekee muutaman tunnin töitä , ja senkin ehkä kotona saa tehtyä , sitte pitäs vasteet jyrsiä ja kaikkee , voin ottaa tosta sylkästä teille kuvan jos halluutte , onko teillä tarkempaa tietoo että jos männän koko on 70mm nii paljonko siitä on saatavissa työntövoimaa ??
     
  15. saminurminen89

    saminurminen89 1st gear

    eikös sen saa laskettu niin että laskee maksimi paineella mitä käytetään kerrattuna männän pinta ala tai jotai vastaavaa :eek:
     
  16. julpero

    julpero 1st gear

    ookoo no eipä se niin kiireellinen asia oo välttämättä , mutta semmonen ois nyt hyvä asia tietää , että minkäkokoisen reijän poraisin sylinterin sivulle johonka tulis kiinni hydrauliikka nippa , ope sanoi että joku 6mm tai 10mm , mitähän vaikutusta reijän koolla on niinkun ?? , ja teen siitä ykstoimisen eli vaan yks nippa , en tiedä pahemmin nimittäin näistä hytrauliikka aisoista että neuvokaahan jos jaksatte :)
     
  17. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Hydraulisylinteri

    Reiän koolla ei ole oleellista vaikutusta tämän tapaisessa laitteessa muuten kuin että jos käyttää sähkökoneikkoa niin isompi reikä kuristaa vähemmän. Nostokykyyn se ei vaikuta, ehdottaisin että hankit muut liittimet ja pumpun valmiiksi ja teet reiän sitten niiden mukaan.

    Nostokyky on paine x pinta-ala , maksimi paine riippuu käyttämistäsi tiivisteistä, kannattaa kysyä tiivisteittesi myyjältä kuinka paljon ne sallivat pullahtamatta / repeämättä / liiskaantumatta ja mitoittaa sen mukaan. Hitaassa käytössä voi ehkä vähän nostaakin painetta maksimista . Normaali hydrauliikkatiivisteet jossain 200 - 350 bar tienoilla ja tunkkikäytöissä maksimpaine voi olla 1000 bar lähellä . Paine riippuu myös sylinterin välyksistä, jotka vaikuttavat siihen kuinka hyvin tiivisteet tukeutuvat mäntään.

    Jos sylinteri ei ole vielä valmis kannattaa harkita siihen myös jotain kiinnitysruuveja millä sen saa asennettua johonkin alustaan tarvittaessa.

    Ehkä tuolta saa jotain vinkkejä http://www.enerpac.com/
     
  18. julpero

    julpero 1st gear

    joo kiitos paljon avusta :) , ite oon tuota tunkki käyttöö aatellu mutta pitäs se tunkkaus systeemi tehhä vaan .. ja jos löytäsin tuon laskun nuista tiivisteistä kun ite en niitä hankkinu vaan ope oli ostanu , enkä nyt muista sen liikkeen nimeä

    mutta nii en tiiä missä välissä sen pumpun sitten ostas jos ostaa , vois rungon ja kaikki tehhä eka valmiiks ja katella sitten , mukava juttu kun täällä on näitä experttejä !
     
  19. Gerball

    Gerball Gearhead

    Nyt ei ymmärrä??
    Tuli haettua Biltsusta tuollanen 89 eur. 76 cm. kanttikone jonka toiminta ei avaudu, ei ainakaan meikäläiselle. Palat jonka väliin pelti tulisi laittaa, toinen, eli tietty se ylempi on irtonainen. Ei minkäänlaista lukitusta/kiristystä et saisi pellin sinne väliin piukotettua. Jollain ruuvipuristimillako tuota lukita kuuluisi? Onko joku toinen haksahtanut ko. keksintöön? Miten on pellin taivutus sujunut ?
    Biltsun vanhempi, nyt jo valikoimista poistunut 100 cm malli ei ole enää valikoimissa, siinä ainakin kuvan perusteella sai pellin puristettua palojen väliin.

    Halutaan ostaa kanttikone !!!!
     
  20. -TH-

    -TH- Gearhead

    mulla on harrastustoimintaan jotenkin käypä pikkulaite, voin myydä koska meinasin ostaa isomman.
    ostin uutena vuosi sitten.

    työleveys 1500mm.

    taivuttimessa on 100/50 U-palkista tehty runko/jalat, eli ei tarvia pöytää.

    ulkoasultaan karu ja ruma, koska tätä on modifioitu jotta ei anna paikat periksi...leveällä millisellä tahtoo joustaa.

    kääntöterään on jo tehty esijännitys/säätö, eli se toimii.
    Ylävasteeseen vielä kun tekee saman niin on jo hyvä laite. lopuksi maalia pintaan ja on kuin uusi.

    myyn hintaan 499e enkä yhtään ali tai yli. tämän saa kuitenkin pikkusipistelyllä hyvin pelaamaan, eli ikkunapeltisavotassa maksaa itsensä nopeasti.

    yv tai soittaen o5o-3270450
     

Kerro tästä muillekin!