Peltien väliin pistehitsauksessa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja MasterP, 17.2.2010.

  1. MasterP

    MasterP 1st gear

    Mitä ainetta kahden pellin väliin voi laittaa kun ne pistehitsaa mikillä yhteen?
    Joskus oli jotain mutta en muista millään...
     
  2. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    eilen tuli tuota touhua taas harjoiteltua, ja vois sanoo että ei mitään. kaikki ylimääräinen siellä välissä lensi roiskahtaen pois ja lujaa. tai sitten en vaan osannut. joskus olen tainnut käyttää jotain tally-merkkistä pinnoitusainetta, vähän kuin sinkkispray mutta ei sinnepäinkään :poff:
     
  3. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Hyvälaatuista ja siihen tarkoitettua sinkkisprayta. Volvolla on myös jotain varaosana saatavaa maalia, joka on tarkoitettu pistehitsattuihin saumoihin. Tai ainakin joskus sitä on saanut.
     
  4. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Mikäs se Fordin hitsausväri oli, mitä ne käytti V8:in Mustangin takakyljen vaihtoartikkelissa? Toki jos Volvolla moista on niin ei ihme jos olis samaa kun se Fordin maali..
     
  5. ohc205

    ohc205 1st gear

    Kaikki paska siellä peltien välissä haittaa hitsausta, ainakin mun kokemuksella.

    Sinkkisprayta voi laittaa sitten kun hitsaus on valmis. Se imeytyy hyvin peltien väliin, valumat voi "tasottaa" pensselillä sinkin olllessa märkää. Ja sisäpuolella kannattaa laittaa koteloöljyä.
     
  6. TeuvoSlam

    TeuvoSlam Gearhead

    Mahtokohan olla sellasta punaruskeaa maalia litranpurkissa? Mulla on sitä ja oon sillä paljaita peltipintoja ruoste-estomaalannu ja ainakin kuivuu nopeesti.. :D
     
  7. Piru

    Piru 1st gear

    Ford 1205996 hitsausväliväri. Omat kokemukset osoittais, että normi happopohjamaali on hitsattavissa ja kestää sitä yhtälailla.
     
  8. -tl-

    -tl- Gearhead

  9. emzee

    emzee 1st gear

    3M:ltä löytyy hyvä matsku.Nimi ei nyt muistu mieleen,mut spray pullossa oli.Ja omat kokemukset hyvät,ei räkiny yhtään.Vedettiin sitä nimen omaan pistehitsien väliin ja sellasiin paikkoihin mihin ei hitsauksen jälkeen enää pääse maalaamaan.Suosittelen.
     
  10. mke77

    mke77 Gearhead

    sinkkisreitä olen ite vetä hyväl menestyksel koteloitten sisä rakenteisiin, hitsaus saumojen ja pistehitsuksen saumojen väliin!!

    meil töis käytetään iha "king-tools":n spräytä ja siin rupiaa olee sinkin määrä niin "raju" et sitä riittää semmonen harso! jos sitä pistää "paljon", kuoriutuu se esim. lastalla poijes.. eli maltti o valttia!

    hiukan lisää virtaa hitsuu koneeseen ja semmonen reilu "piste"..ite käytän 7mm reikää kun "pistehitsaan".....
     
  11. kinde

    kinde Gearhead

    Voi pojat.

    Onhan se hyvä maalaa ja suojata joka paikka moneen kertaan en minä sitä sure enkä parjaa. Monenko harraste auto on jo yli 40v vanha mitä nyt korjataan. Uutena ne on nähnyt maantietä ja kaikkea kosteutta ja sen sellaista. NO, monenko auto on korjauksen jälkeen ylipäätänsä ulkona sateessa ja ajossa yli 60 päivää vuodessa. Hyvää kannattaa tehdä jos itselle tekee mutaa meiltä loppuu ikä ennenkuin meidän korjatuilta autoilta.

    Ihan vaan tuli mieleen. :rotfl:

    Nykykotelosuoja-aineet on hyviä ja niitä kannattaa käyttää. Mutta onko ne parempia puhtaalle pellille kuin maalatulle SE OLISI KIVA TIETÄÄ.
     
  12. kolmekax

    kolmekax 1st gear



    Äkkiä tulis mieleen että kotelosuoja on tarkoitettu puhtaalle pellille. Kotelosuojalla suojataan paikat johon maalaamaan ei pääse. Mielestäni tuo pistehitsisaumojen välistä maalaus menee vähän yli. Kotelosuoja aine varmaan riittää. Jota ei tietenkään laiteta ennen hitsausta. Hitsaus kohdasta kuitenkin kaikki maali palaa pois (minä en ole kuullut maalista joka kestää sulan metallin päällä). Kotelosuoja on kuitenkin hyvä laittaa kaikkein viimeisenä (kun korin maalaustyöt on tehty). Kotelosuoja tunkeutuu kapillaarilla joka koloon.
     
  13. magenta

    magenta 2nd gear

    Moi
    Kotelosuoja-aineissa laitetaan sitten ensin se ohut litku.
    ML:läksi sitä joku nimittää.
    Bilteman vastaava voitti joku vuosi sitten TM testin.
    Mika
     
  14. Zuffenhaus

    Zuffenhaus 1st gear

    Samaa olen mietinyt/kokeillut eiko oikein mikaan ole maali toiminut kovin hyvin, ihan ohut huntu ainoa mika ei ole rakinyt pahasti (oon kayttanyt juuri tuohon tarkoitettuja tokotteja).
    Nyt mulla kaytossa kunnon pistehitsilaitteisto (Tecna) ja en ajatellut laittaa mitaan valiin, jalkikateen sitten kotelosuoja-aineet. En nimittain uskalla ottaa riskia ettei pistihitsi sitten pitaisikaan.
    Jos jollain kokemusta "oikeasta" pistehitsauksesta ja ootteko laitteneet mitaan valiin niin mielellaan kuuntelisin. :D
     
  15. janiluo

    janiluo Gearhead

    Sanokaa mitä sanotte mutta mä olen todennut parhaaksi sen punaisen "haftgrund"-tyyppisen värin kaikille hiekkapuhalletuille tai hiotuille peltipuhtaille pinnoille suojaväriksi ja tartuntapohjaksi. TeuvoSlam tuolla ylhäällä tarkoitti varmaan samaa mutta sitä saa myös Matonetista spraypurkissa. Ei ole nuuka lämpötilasta, kuivuu nopeasti ei kummemmin käryä hitsatessa, eikä hirveästi haittaa hitsaamista. Tottakai hion saumat aina puhtaaksi ennen hitsausta mutta pistehitsauksessa ei ole pakko hioa.
    Uskoa saa puolesta ja vastaan.
    :D
    - Jani -
     
  16. human62

    human62 1st gear

    Moni kirjoittaa että hyvällä menestyksellä on laittanut eri aineita....??? Moniko pitää autoa/omistaa vuosikymmeniä, ja näin voisi todeta että hyvin hitsattu ja suojattu, ei mätäne enää ja että olipas hyvä aine kun laitoin sen 10 vee sitten???
    Suojaus on aina tietty hyvä tehdä, muistaen kuitenkin sen että uudelleen korjattu (itse teen paksummasta pellistäkin) hyvin tehtynä kestää vuosia huonollakin suojauksella.
    Yhden jenkkiautoistani olen hitsannut -87, ja hyvin on kestänyt, autolla on ajettu talvellakin.
    Koteloihin sekä sisäpuolelle pistehitsattuihin kohtiin laittaisin öljyä ja kotelosuojaa.(puhtaalle pellille, jos kotelo)
    Pintapellille alle happovärin ja vasta sen päälle muut kerrokset.
     
  17. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    voihan sitä ajatella jälkipolvia ja niidenkin lapsia et näkisivät vielä millasia oikeat autot on ollu :lol:
     
  18. -vellu

    -vellu Gearhead

    [​IMG]

    Vähän räkii verrattuna puhtaaseen pintaan, mutta kun aloittaa pistehitsin hitsauksen puhtaan päälipellin päältä ja siirtää sitten vedon sinne pistehitsin reikään ja pyöräyttää, niin ottaa jo hyvin. Näin tehty viimeksi eilen ja toimii.

    Tätä myy ainakin SP-Automaalit, Hyvinkää.
     
  19. forgemann

    forgemann 1st gear

    Dupont CS 314 weldable primer, tarkoitettu just limisaumojen väliin. Decoväri Helsingissä myy ainakin. Kuivuu nopeesti.

    Ja Dupontin 1-K happoprimer 3255 käy näköjään myös läpihitsattavaks. Katoin, mitä tallin hyllystä löytyy niin eihän tässä tartte lähteäkään maalikauppaan. :D
     
  20. lake ender

    lake ender Gearhead

    Laittelin kontin reunojen päällekkäisiin pelteihin tota 3m:n sinkkipohjaista väliväriä. Ei räkinyt juuri yhtään ja tulpilla vetelin kiinni. Kun ei tota vastuskonetta ihan kotitalliin raaski ostaa... :rotfl:
    Tuskinpa ne kovin äkkiä ruostuis, jos saumaa kunnolla jne. ,mutta kun nyt sattu olemaan, niin pitihän kokeilla.
     

Kerro tästä muillekin!