Peltipakosarjojen "laatu"?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Tylsä Rautasaha, 23.5.2006.

  1. Tylsä Rautasaha

    Tylsä Rautasaha 3rd gear

    Kokemuksia kaipaisin peltipakosarjojen laadusta/sopivuudesta, siis neuvoja mitä ei ainakaan kannata ostaa. Hedmanin sarjat (#68190) näyttäisi hinnaltaan olevan sopivat, mutta...onko halpa hyvä?
    Mun auto on '66 BelAir johon nyt isolohkokärpäsen pureman aiheuttamalla vimmalla 454:sta rakentelen. Valusarjat on, ja varmaan riittäisivätkin mutta kun ovat kunnoltaan aika paskat.
     
  2. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    Ei oo hirveesti kokemusta. Itselläkin on auton vieressä hedman sarjat, mutta ko. autoon niitä ei ole tarkoitettu eli ainakin pääsee sovittamaan. Ford cleveland 2V kansiin kun ei kauheesti löydy vaihtoehtoja -> vai onko tietoa mistä sais blockhuggereita???
     
  3. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Mun romussa oli aikoinaan hookerit, ei vuotoa, ei säpsätystä mut kollektorit roikkuu niin alhaalla et silloin vielä matalalla keulalla sai väistellä kaikki pingispalloa suuremmat esteet tiellä.
     
  4. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Mulla on Hedmanin sarjat 454 koneessa.
    Hyvin on pysynyt kiinni eikä vuoda. Laipat olivat täysin suorat ostaessa.

    En tosiaan ole kahteen vuoteen joutunut kiristämään pultteja.

    Voihan niissä tosin olla yksilöerojakin?
     
  5. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Vaikee kysymys. Jos kattelee, mitä noi sarjat maksaa euro- ja japsikotteroihin, niin huomaa, että jenkkien kalliitkaan sarjat ei oo ihan kauheen kalliita. Se missä on tingitty ei oo niinkään osien hinnassa, vaan laadussa. Ne tehdään aika suurpiirteisesti, ja siks ei oikeen voi sanoa mikä merkki on hyvä, mikä ei. Riippuu pitkälti yksilöstä miten ne sattuu, kun putkien taivutus, katkaisu ja jigit joissa ne kasataan ei oo kauheen kummosia vaan lähinnä nopeita ja helppoja käyttää. Hyvää harvemmin saa halvalla, vaikkei korkea hinta sitä laatua välttämättä takaakaan. Jso kattelee, mitä tollaset laadukkaammat sarjat, kuten vaikkapa headers by Ed, tai Doug'sit maksaa. Doug'silla muuten saattais olla noita cleveland block huggereitakin.
     
  6. MiCiC

    MiCiC 1st gear

    Flowtechit mitkä omassa frusterissa on, olivat todella tuskaiset sovittaa paikalleen. Piti taivuttaa useaan otteeseen, leikata putki jopa laipasta irti ja painaa sisempään yms. säätämistä. vihdoin kun sain paikoilleen niin oli melkoinen voittafiilis.. nyt sitten tuli huomattua ettei ne perkeleet sopinukkaa sinne kunnolla ja että ratin kun kääntää ääriasentoon ottaa koiranluun tappi putkeen.. ja arvatkaa onko sielä nyt sitte reikä.. :mad:

    Pikkulohko lienee vittumaisin värkki noiden peltisatsien suhteen, vai miten on?

    Alkoi eilen auton alla konttiessani tuntumaan fenderwellit paremmalta vaihtoehdolta kuin aikaisemmin. :poff: Saakohan niitä muuten edes pikkulohkoon vai pitääkö ostaa isompi kone että saa pakosarjat sopimaan? :rotfl:
     
  7. SpedeX

    SpedeX 3rd gear

    Itelle aikonaan laitoin Camaroon Flowtechin sarjat. Ei ollut suurempia onkelmia asennuksessa eikä sen jälkeen. Paitsi ruuvienkiristelyä
     
  8. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Peltisarjojen sopivuuteen vaikuttaa myös se, onko kone alkuperäisellä paikallaan. Ainakin noissa A-koppaisissa Mopareissa on paljon tehty swappeja kutosesta kasiin. Jos ja kun ei ole kone osunut kohdalleen, niin harvemmin se ainakaan parantaa peltisarjojen paikalleen sopimista.
     
  9. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Eikä sitä auta tehtaan puolen tuuman koritoleranssitkaan.
     
  10. MiCiC

    MiCiC 1st gear

    tuota koneen paikotusta tässä on vähä tsuumailtukkin.

    Noh palkin joutuu kuitenki ottamaan pois tuolta nyt seuraavan telakkareissun yhteydessä, joten samalla tuohon hitsaileepi uuden koneenkannakkeet ku näyttää niin kyläsepän tekeleiltä. :F

    pitää varmaan toisesta onnistuneesta vehkeestä ottaa vähä mittoja.. :/
     
  11. lassii

    lassii Gearhead

    Uusi kirjoittaja ilmoittautuu :)

    Juuri hankin ensimmäisen jenkin, 63 vuoden bel air, joskus vaihdettu 350cid pikkulohko ja siinä on peltisatsit kiinni. Pitäs olla letukan lohko. Vielä oon vähän ulapalla näistä kun kovin montaa kasia läheltä ole nähnyt. Eikös tuohon koneeseen kuulu alunperin nuo pukinsarvet? Ja oman tiedon mukaan on todella hyvät pakosarjat...Olenko aivan hakoteillä?
     
  12. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    mulla otti flowtechin blockhuggerit toisell puolella koneenkorvaan ja toisella puolella LOHKOON kiinni...(sbc)
     
  13. montego

    montego 1st gear

    Et ole aivan hakoteillä,mutta kyllä kohtuuhyvät peltisatsit pukinsarvet hakkaa :wink:
     
  14. Jay75

    Jay75 1st gear

  15. spede

    spede Gearhead

    Dusteriin ähersin Flowtechit ja melkonen työmaa. Laippojen kohistukset ihan perseellään, joutu jyrsimään pultin reikiä ylemmäs n.5mm muuten ois ollu puolet kanavasta tukossa, no vastaavasti joutu sit aukkoja suuretamaan ja hitsaamaan lisää tiiviste pintaa ja sitten kun ne sai alakautta pujotettua paikalleen niin yllätys ettei mahtunu ohjaus varret liikkumaan vaan junttas kiinni ja apusimpukan varsi hankas, rälläkällä halki ja pillillä punaseksi. Testi ajolle ja heti kaasu pohjassa routa möykkyyn ja putket kasaan.
     
  16. MiCiC

    MiCiC 1st gear

    Heh.. kuulostaa spede ihan mun tuurilta.. :lol:

    Mut summasummarum. Onko joku keksiny noihin pikkulohkoihin ihan oikeasti pätevän systeemin pakosatseille? Aikani tässä ähellettyäni tulin siihen tulokseen että olisi paras ehkä tehdä itse ku on pelit ja vehkeet. Oon käsittäny että tuo putkien pituus tulee olla sama. Ok. mutta onko sillä miten suuri merkitys että miten pitkät ne putket on?
     
  17. VooDoo_

    VooDoo_ 1st gear

    pituudella ja putkien paksuudella saadaan vaikutettua todella paljon moottorin vääntökäyrään (lue tehoihin)
     
  18. MiCiC

    MiCiC 1st gear

    Onko jonkinlaista laskukaavaa olemassa tuohon vai pitääkö ihan kokeilemalla tuo selvittää? nopealla kuuklettamisella ei ainakaan löytynyt.
    nyrkkisääntöjä tms?
     
  19. VooDoo_

    VooDoo_ 1st gear

    Yleensä se menee niin että pitkät putket = tasasempi ja pidempi (mukavampi) vääntökäyrä ja lyhyillä se osuu sitten vaan koreammille kierroksille..

    yleensä sen pituuden sitten rajottaa ihan tila mikä on käytettävissä.

    Paksuudeks ite laittasin sen kokosta kun kansissa sattuu reijät olemaan :p

    viisaammat korjatkoon
     
  20. buick8791

    buick8791 1st gear

    Moi,

    joo noin se menee laadussa. Kokemusta on Hookerin sarjoista. Kyllähän ne sopi paikalleen hyvin, mutta laipat(paksut kylläkin) eivät olleet ihan suorat, täytyi oikaista heti ennen asennusta sen, mitä omilla vehkeillä pystyi. Myöhemmin alkoi sitten tulla murtumia kollektorin alueelle. Riippuu tietty mallista.... Taitaa taas olla hitsattavaa lähitulevaisuudessa, täytyy seurata tilannetta. En tiedä sitten, miten muiden valmistajien sarjat pärjää kestävyydessä. Hookerien aineen laatu jotenkin kuitenkin mietityttää. Voi olla, että siihen tulee valaistusta lähiaikoina, jos tulee hitsaus eteen. Katellaan....
     

Kerro tästä muillekin!